28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    Jroam

was het dat dan?

Het mooie van apple zou zijn dat het makkelijk met mekaar zou communiceren.
    Het apple toetsenbord aangeschaft, na de laatste update werkt dat niet meer.
    Twee imac’s communiceren niet meer met mekaar, een mac loopt constant vast.
    Programma’s heb ik verwijderd, hij is zo schoon mogelijk.

Bij de nieuwste doet bluetooth het niet meer.

De helpdesk van Apple laat het ineens afweten. Moet je eerste voor betalen.
    Nee, stelletje…. Apple moet functioneren!
    Daarom ben ik ooit overgestapt.

Bijdrager
    Dieter_31

Ik werk nu nog met Mac pro 2009 en 2010. Deze werken nog allemaal met de nieuwste software. Het toestenbord werkt zoals het moet.

Welke software werk je? Hoe oud zijn je imac?

Bijdrager
    pruus

Snap hier niets van…

Moderator
    Night

Iets meer info zou voor ons wel verhelderend zijn.

Bijdrager
    makasa

Met deze uitleg zou ik het ook laten afweten.

Bijdrager
    Brombeer
    Jroam op 15 maart 2016

Het mooie van apple zou zijn dat het makkelijk met mekaar zou communiceren.
    Het apple toetsenbord aangeschaft, na de laatste update werkt dat niet meer.

Er staat me iets bij dat er een onlangs een update mank is gegaan, maar dat er subiet een reparerende update gereed stond. Ik ben niet zo van het updaten. Wat werkt, dat werkt.

Twee imac’s communiceren niet meer met mekaar, een mac loopt constant vast.
    Programma’s heb ik verwijderd, hij is zo schoon mogelijk.

Heb je niet per ongeluk ook de communicatieprogramma’s verwijderd? Als mijn fiets een lekke band heeft, ga ik niet de ketting smeren.
    Je bent inderdaad erg onvolledig in je uitleg en de grammar nazi in mij moet je er op wijzen dat het meervoud van een iMac niet met een Engelse genitief-s wordt geschreven, maar gewoon met die s eraan vast: iMacs.

Dat alles gezegd hebbende: ik herken die klachten wel, weet alleen niet meer hoe ik het indertijd precies heb opgelost. Mogelijk eens een herinstallatie of een nieuwe user aangemaakt.
    Pak een borrel, loop een ommetje en begin opnieuw.

Bijdrager
    wouter57
    Brombeer op 15 maart 2016
    Jroam op 15 maart 2016

Pak een borrel, loop een ommetje en begin opnieuw.

Brombeer let op wat je schrijft. Als @jroam een ommetje gaat maken is ie pas volgende week thuis en krijgen we hier voorlopig niet meer informatie.

Bijdrager
    Shmoo

Lijkt me wel leuk als je in Ommen woont, geen omoor bent en dan een ommetje gaat maken.:)

Bijdrager
    Jroam

hoe kan ik me hier afmelden.
    Dat de problemen bij mij liggen en aan mijn manier van uiten ligt, heeft als voordeel dat deze problemen alleen ik heb.

Bijdrager
    iMad

Jroam, laten we eens probleem voor probleem oplossen.

Kan je het probleem met bluetooth eens nader omschrijven en wat he je zelf al geprobeerd?

Bijdrager
    Jroam

Hoi iMad, Dank voor je reactie,

Ik heb 2 macs, beide uit 2009, een begin 2009, de ander eind 2009.
    Bluetooth heb ik uit staan, totdat ik het nodig heb.
    Als ik het aanzet blijft hij onzichtbaar.
    Bluetooth op de mac van eind 2009 blijf onzichtbaar als ik het aanzet.
    Een kennis heeft een foto gestuurd naar de mac van begin 2009.
    Ik heb de imacs gedeeld en dacht om zo de foto over te zetten. Het delen gaat ook niet meer.
    Ik zou niet bevoegd meer zijn.

Sinds Dec hebt ik een (mac)toestenbord, niet draadloos.
    Na een update werkt dit ook niet meer.
    Het (mac)toestenbord, werkt wel op de oudste mac, wanneer ik het op de mac van eind 2009 hang, wordt er een draadloos toetsenbord gezocht?
    Ik werk nu weer op een erg oud toestenbord van nog geen 10 euro.

Misschien hebben deze problemen niets met mekaar te maken.

In het najaar heb ik een apple tv gekocht, die kon ook niet met de imacs communiceren. Via de helpdesk is dit verholpen. Het systeem van de Imac bleek oud, maar door iets te veranderen met hulp van de helpdesk werkt het nu. Mijn vermoeden is dat er iets gelijks aan de hand is waardoor het toetsenbord niet meer werkt en er problemen zijn met bluetooth.
    Ik ben te afhankelijk om te gaan rommelen in het systeem, het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar iets veranderd in is.
    Ik twijfel nu of ik er goed aandoe om de update te laten draaien.

Bijdrager
    iMad

Welke versie van OSX gebruik je?
    Is je OSX volledig up to date?
    Heb je al een schijfherstel uitgevoerd?
    Heb je al SMC reset en of PRAM reset uitgevoerd?
    Als jij een nieuw test account aanmaakt op je Mac, dan herstarten en inloggen met het nieuwe test account, heb je dan ook problemen?
    Heb je al eens in veilige modus opgestart, daarna weer gewoon opstarten?
    Maak jij back-up via TimeMachine en kan je of heb je al eens een nieuwe installatie gedaan?

Waarom zet je bluetooth meestal uit en pas aan als je het nodig hebt?

Bijdrager
    Brombeer

Om een succesvolle verbinding tot stand te brengen is er een hele keten van voorwaarden nodig, en die zitten allemaal ergens anders verstopt.

In welke hoek van het land woon @jroam?
    Ik heb het vermoeden dat hij -zeker op termijn- erg goed geholpen zou zijn met een vaste huisnerd, die ter plekke de boel afregelt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als de leeftijd van @jroam in zijn profiel klopt is dit toch gewoon de zoveelste persoon van middelbare leeftijd die zelf een zooitje van zijn Mac maakt en een handige zoon/buurjongen/neefje nodig heeft om alles te fixen?

Bijdrager
    iMad
    Usain op 16 maart 2016

Als de leeftijd van @jroam in zijn profiel klopt is dit toch gewoon de zoveelste persoon van middelbare leeftijd die zelf een zooitje van zijn Mac maakt en een handige zoon/buurjongen/neefje nodig heeft om alles te fixen?

En?

Geblokkeerd
    Anoniem

En gaat het dus nooit werken om iemand hulp te bieden over het internet die zijn probleem niet duidelijk omschrijft.

Bijdrager
    iMad

Vandaar de vragen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Oke let op @jroam komt zo met de volgende vragen:

– Hoe weet ik welke versie ik heb?
    – Hoe weet ik dat?
    – Wat is schijfherstel?
    – Hoe doe ik SMC reset en of PRAM reset?
    – Hoe maak ik een test account?
    – Wat is veilige modus?
    – Wat is Time Machine en hoe maak je een backup?

Ik heb weinig vertrouwen in de computer kennis van iemand die beweerd dat je voor de Apple helpdesk moet betalen voordat ze je helpen. En ik heb ook medelijden met de mensen die bij een Apple helpdesk zulke mensen moeten helpen.

Bijdrager
    iMad
    Usain op 16 maart 2016

Oke let op @jroam komt zo met de volgende vragen:

– Hoe weet ik welke versie ik heb?
    – Hoe weet ik dat?
    – Wat is schijfherstel?
    – Hoe doe ik SMC reset en of PRAM reset?
    – Hoe maak ik een test account?
    – Wat is veilige modus?
    – Wat is Time Machine en hoe maak je een backup?

Je vergeet er 1:
    Waarom ben ik Usain zo negatief?

Geblokkeerd
    Anoniem

Negatief? Is gewoon realistisch denken vanuit mijn kant.

Bijdrager
    iMad

Dan had je niet gereageerd op dit Topic.:)

Bijdrager
    Brombeer
    Usain op 16 maart 2016

Ik heb weinig vertrouwen in de computer kennis van iemand die beweerd dat je voor de Apple helpdesk moet betalen voordat ze je helpen. En ik heb ook medelijden met de mensen die bij een Apple helpdesk zulke mensen moeten helpen.

Computerkennis is één woord. Die helpdesk heeft zover ik weet inderdaad geen gratis nummer. Zelfs voor het in de wacht staan mag je een duppie per minuut aftikken. En daar heb je dan een paar meier AppleCare voor betaald…

Bijdrager
    michiel112

0800 0201581

Bijdrager
    KarelWillem

Exact. Dat is gewoon het Apple support-nummer in Nederland. En is helemaal gratis.

Het lullige is dat er bij je AppleCare documentatie vooral wordt gecommuniceerd met het 0900 nummer.
    En dat is dus NIET gratis.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=148600

Bijdrager
    Shmoo

Ja maar jij kunt niet gewoon bellen naar dat nummer met al je problemen?

De klantenservice van Apple is geen OMT forum waar je al je problemen kunt plaatsen en dan lost iemand het op.
    Als je een nieuwe Mac koopt dan heb je volgens mij 90 dagen het recht om die gasten elke dag te bellen met vragen, maar na die 90 dagen zullen ze je vast wel heel goed helpen wanneer er iets fout gaat maar het is niet de bedoeling dat je deze mensen gewoon gaat bellen met standaard vragen over je Mac. Daar hebben ze speciale one-on-one training voor, al zijn ze dat concept volgens mij aan het vernieuwen.

Als je te vaak belt of je belt met vragen als hoe installeer ik AdBlock in Safari dan moet je echt wel betalen.

Los daarvan kun je ook heel simpel aangeven dat ze jou moeten bellen op X datum en Z tijdstip. Ik denk dat het wel goed zit met de klantenservice van Apple maar je kunt niet verwachten dat ze de rol van een support forum gratis kunnen overnemen en gewoon mensen met een 4 jaar oude Mac gaan helpen die standaard (overstap) vragen heeft.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is ruwweg het AppleCare nummer natuurlijk.

Dus: je betaald uiteraard sowieso voor de hulp.
    Alleen dit nummer is dan wel gratis in belkosten, en het overal vermelde 0900-nummer niet.

Geblokkeerd
    Anoniem

De laatste keer toen ik support nodig had bij Apple kon ik gewoon inloggen met mijn Apple ID en een chat starten.

Bijdrager
    iep
    KarelWillem op 17 maart 2016

Het lullige is dat er bij je AppleCare documentatie vooral wordt gecommuniceerd met het 0900 nummer.
    En dat is dus NIET gratis.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=148600

Lees de link zelf ook even want je mist een post van ene fnatic die een stuk van de handleiding heeft overgenomen met daarin een zeer uitdrukkelijke waarschuwing:

Mogelijk moet u betalen voor de telefoonkosten.
    Telefoonnummers kunnen tussentijds worden gewijzigd en er kunnen lokale en
    internationale beltarieven van toepassing zijn.
    Een volledige lijst is beschikbaar op deze
    website:

En zie daar ook het probleem. Telefoonnummers kunnen inderdaad tussentijds wijzigen en dat is ook exact wat er gebeurd is. Waar je in 2009 nog dat 0900 nummer moest bellen voor de supportafdeling heb je daar nu een 0800 nummer voor en een webchat. In 7 jaar tijd willen dingen nog wel eens veranderen, controleer dan ook eerst of de informatie die je hebt nog wel actueel is.

@jroam: Support zoals in dit geval is heel wat anders dan garantie. Je krijgt bij Apple bij aankoop van een product 90 dagen gratis support, daarna kost het net als bij ieder ander bedrijf dat support biedt gewoon geld (ongeacht wat voor product/dienst). Het zijn geen filantropische instellingen, ook zij moeten hun werknemers betalen aangezien we allemaal geld nodig hebben voor ons levensonderhoud. Of anders gezegd: een bakker geeft al zijn brood ook niet gratis weg. Welke helpdesk/servicedesk/supportdesk/etc. je ook belt, je zult tegen dezelfde muur aanlopen. Een 0800 nummer mag dan gratis zijn (en in bepaalde mate een 0900 nummer ook) maar de verleende dienst (=support) is dat echter niet. Het is een mythe/idéfix dat computers de uitzondering zijn. Dat zijn ze niet en dus moet je, net als bij al het andere, gewoon de portemonnee trekken. Houdt daar rekening mee.

Alternatief voor dat zijn de webchat die redelijk werkt; het kan zijn dat men je daar alsnog naar het 0800 doorverwijst. Fora zoals deze zijn ook een aardig startpunt maar vereisen wel dat je veel informatie geeft. Via de telefoon is het vaak wat eenvoudiger omdat je snel aan iemand dingen kunt vragen en je ook mee kunt kijken middels een tool als Teamviewer. Wat je hier nu omschrijft is een prima begin maar het is handiger om wat specifieker te zijn hoe je iets hebt gedaan. Je hebt het over de Macs delen maar hoe heb je dat gedaan? Aanbieden dat een ander er ook eens achter mag zitten? Met een kettingzaag door midden gezaagd? Of via de Systeemvoorkeuren onder Delen e.e.a. ingesteld (wat precies?)? Dat geeft een beter beeld wat er gaande is en waar het probleem zou kunnen zitten. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat je ergens iets vergeten bent aan te vinken.

Brombeer op 15 maart 2016

Je bent inderdaad erg onvolledig in je uitleg en de grammar nazi in mij moet je er op wijzen dat het meervoud van een iMac niet met een Engelse genitief-s wordt geschreven, maar gewoon met die s eraan vast: iMacs.

Dat is een verkeerde verwoording. Je bedoelt hier dat het meervoud van iMac in het Nederlands op dezelfde wijze wordt geschreven als in het Engels. Immers, het Engels kent de stelregel dat je daar geen apostrof gebruikt voor meervoud op een paar hele selecte gevallen na. En dan is het ook nog “genitief” aangezien “genitief-s” dubbelop is (de ’s duidt het genitief aan) en had je de Engelse taal er al helemaal niet bij hoeven te halen want “genitief” kennen we in de Nederlandse taal ook. Dus troost je, nog geen echte grammar nazi:nerd:

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.