12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Pivni Pes

Warme imac start niet meer op.

Ik heb een imac hier staan van ±5 a6 jaren oud.
    Werkt nog goed, maar pas geleden deed hij raar tijdens het gebruik van Aperture, uiteindelijk was er geen andere uitweg dan de stekker er uit.
    Opstarten ging toen niet meer, grijs scherm met donker grijs appeltje en dat rond draaiende dingetje.
    Na ±1 half uur is de imac uitgezet, toen deze was afgekoeld startte hij probleemloos weer op.
    Paar testen gedaan, rechten weer goed laten zetten met schijfbeheer, PRAM reset, enzovoort, maar telkens als hij koud is geen probleem en als hij warm is dan zegt hij bekijk het maar.

Waar moet ik aan denken?
    Voeding, harddisk?

Bijdrager
    Haike

Als hij te warm wordt schakelt hij uit, de mac is daarvoor beveiligd, ik denk eerder dat er een fan het niet meer doet, of dat het kanaal waarlangs de warme lucht wordt afgevoerd verstopt zit, dan kan die warmte niet weg en wordt het zaakje te warm.

Bijdrager
    Domtoren

Je zou met een utility zoals iStat pro proberen uit te zoeken waar die warmte vandaan komt.

Bijdrager
    RobApple

Graag modelaanduiding meedelen, bijvoorbeeld: Modelaanduiding iMac10,1.

Als het een iMac10,1 is van 20.10.2009-27.07.2010, dan is het waarschijnlijk een stroomprobleem.

Is bij Apple bekend.

Wat kan helpen is SAMSUNG Factory Original geheugen installeren, het enige merk dat de juiste
    geheugen modulels voor dit type kan leveren, dan is het (stroom)probleem waarschijnlijk over.

Bijdrager
    Pivni Pes

Het betreft een iMac8.1 / A1224 / EMC 2210

Ik had ook ergens op deze site gelezen dat de harddisk een probleem kon zijn.

iMac herstart niet als ie warm is

De symptomen lijken hetzelfde, alleen krijg ik niet een folder met vraagteken op het grijze scherm.

Bijdrager
    SunKeeper

Het probleem is te zoeken in componenten die gevoelig zijn voor uitzetten en krimpen bij temperatuurswisselingen. Meest waarschijnlijk is dan het logic board of de voeding. (om precies te zijn de condensators (elco’s))

De iMacs uit deze periode staan daar helaas bekend om door het ontwerp. De warmte aan de binnenkant kan slecht weg. Een tijdelijke oplossing kan zijn (indien dat het geval is) om al het stof uit de ventilatiekanalen te verwijderen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Oke, dan heb ik nu wel een beeld van wat het probleem kan zijn.
    Ik heb de imac vanmorgen geopend en er zat er berg met stof in de imac, met droge lucht uitgeblazen en er kwam een behoorlijke stofwolk tevoorschijn.
    Hij staat de hele dag aan nu, en ik heb hem net ge-herstart en dat ging probleemloos, terwijl dit gisteren niet zo was.

Bijdrager
    Haike

Dan was toch het probleem dat hij z’n warmte slecht kwijt kon, hopelijk is er verder niks anders beschadigd door die overtollige hitte.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ja zeker, eigenlijk had ik er een foto van moeten maken, zoveel stof ben ik nog niet in een computer tegen gekomen.
    Morgen maar even een SSD-tje in plaatsen, ding een beetje een boost geven(y)

Bijdrager
    Haike

Stof is ook een van de grootste vijanden van een computer, ook als hij geen mac heet. Als stof door hitte in kan branden op het moederbord kan je vaak een nieuw moederbord of erger gaan halen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik had ook nooit zoveel stof verwacht, mijn eigen imac is ongeveer net zo oud, deze heb ik kort gelden open gehad om de schijf te vervangen voor een SSD schijf.
    Ook hier was stof aanwezig, maar dit was echt minimaal.
    Hopelijk kan hij weer een flinke poos er tegen aan.

Bijdrager
    Haike

Hangt ook helemaal af van de plek waar het ding staat. Als dat b.v. bij een raam is wat vaak en veel openstaat en dat raam bevindt zich aan een redelijk drukke straat/weg dan zal er meer stof gehapt worden dan dezelfde machine die ergens in een Serre staat met een tuin erachter….

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.