15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Mainwaring

Wanneer wordt de opvolger van de powerPC verwacht?

Wanneer wordt de opvolger van de powerPC G5 verwacht?

Is het de moeite waard om er op te wachten?

Bijdrager
    zAo

Wanneer hij precies komt weet niemand, maar de verwachting is dat hij op de WWDC wordt gelanceerd. De WWDC is op 7 augustus a.s.

Wat bedoel je met de moeite waard? Het wordt de eerste Intel PowerMAC, dus ik denk dat het een kwestie van smaak is.

Bijdrager
    JWB
    ”zAo”

Het wordt de eerste Intel PowerMAC….

Het woordje Power kunnen we daarom, denk ik, wel schrappen…

Bijdrager
    Mainwaring

Nou, voor de G5 is de programmatuur anders dan voor die Intel.
    En de vraag is hoe lang ze dan nog met de G5 rekening houden.

Straks is er in eens alleen nog maar software gericht op die Intel.

JH.

Geblokkeerd
    Anoniem

Software gericht op Intel is het niet echt hoor.
    Universal Binary betekent dat het op beide systemen goed draait.

Maar ze zeggen dat in augustus de Mac Pro’s worden ge├»ntroduceerd,
    dus het is even afwachten:-) Maar de PowerMacs zijn nog zeker voldoende
    voor de komende tijd hoor.

Bijdrager
    zAo
    ”Jeroen

Nou, voor de G5 is de programmatuur anders dan voor die Intel.
    En de vraag is hoe lang ze dan nog met de G5 rekening houden.

Straks is er in eens alleen nog maar software gericht op die Intel.

JH.

Apple software en software van Adobe zullen nog wel lang UB zijn. Ik denk alleen dat dit wel ten koste van de optimalisatie van PPC gaat.

Bijdrager
    Mainwaring

ik ken iemand die had een nieuwe apple notebook met Intel.
    Z’n Adobe pakket draaide heel traag. Terwijl er niks mis was met z’n apple.

Bijdrager
    boerke

is niet zo raar, adobe is namelijk nog niet omgeknutseld naar intel…(ze zijn onderhand wel de laatsten geloof ik)
    maar dat komt hoofdzakelijk omdat ze hun eigen ontwikkel-lijn aanhouden, eigen compilers e.d. in plaats van zich te houden aan de apple-richtlijnen.
    (waarmee ik niet wil zeggen dat je je aan de “regeltjes” moet houden. evenwel is mijn ervaring dat je jezelf het leven een stuk makkelijker maakt als je je in ieder geval gedeeltelijk aan die regeltjes houdt) (dit gezegt hebbende…nu ik nog, meestal gooi ik bij iedere “regel” stuurs mijn kont de andere kant op)

Universal zal er wel een tijd blijven, het enige dat de fabrikant moet doen is een vakje in de compiler aankruisen. (make universal)…en waarom zou je als software-leverancier dan het risico nemen om geen universals af te leveren?

Optimalisatie is een ander verhaal, maar in hoeverre wordt software tegenwoordig geoptimaliseerd?
    HD ruimte zat, geheugen zat, rekensnelheid zat..doe maar wat.

De enige plek waar ik merkt dat mensen echt proberen te optimaliseren is bij erg rekenkundige-en processor intensieve taken…in mijn geval alleen bij [email protected]….
    (daar merk je dat een op een g4 of g5 toegespitste applicatie een verschil maakt van 100% op een algemene opzet) ( maar ja, hetzelfde geldt voor mmx/ sse 1-3 etc voor de intels)

Bijdrager
    JWB
    ”Jeroen

Genoeg RAM doet echt een heleboel! Ik had standaard 512MB in mijn MB zitten en dat ging vreselijk. Met 1,25GB start PS CS2 binnen 15 sec op.

Bijdrager
    Sixer

Ja, maar het ligt natuurlijk aan het feit dat Adobe CS nog alleen binaire PowerPC-code heeft.
    De Adobe apps draaien inderdaad niet supersnel op Intel Macs, maar dat is een kwestie van tijd.

Verder is het heus niet zo dat er straks alleen nog maar Intel-software is. Apple heeft het juist makkelijk gemaakt om voor beide hardwareplatforms te blijven ontwikkelen, mits de code van je app geen zooitje is of erg hardwarespecifieke features aanspreekt (hetgeen bij Adobe het geval is).

Bijdrager
    Voodoo

Het woordje Power kunnen we daarom, denk ik, wel schrappen…

’t Zijn anders wel hele goeie kacheltjes ….. alleen jammer dat ze de Power omzetten in warmte i.p.v. prestaties…

Bijdrager
    Q.
    ”Jeroen

Adobe zooi is nog PPC code, die wordt met behulp van Rosetta geemuleerd, hoe ingewikkelder de code, hoe langzamer dat gaat. En Photoshop is nou niet echt een simpele app…. wacht maar tot de nieuwe versie uitkomt als Universal Binary, dan zal die pas snel zijn op Intel.

Bijdrager
    Mainwaring

Dus, de nieuwe Intel is beter dan de G5 van IBM?
    Gaan ze dan ook weer van die Dual en Quads maken?

Is de prijs gunstiger omdat de intel chips goedkoper zijn, of houdt Apple de prijs lekker kunstmatig omhoog?

Moderator
    unSOUND

Die intel chips zijn helemaal niet veel goedkoper, hoe kom je daar bij ? Weet je uberhaupt al welke er in komen dan ? Zo nee, hoe kun je dan uberhaupt iets zinnigs over de prijs zeggen ?

P.S. Hier loopt al een topic over…

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67977

Bijdrager
    boerke

Oftewel jeroen moet zich orienteren op microprocessors.
    prijs is geen probleem denk ik, en zeker niet afhankelijk van apple.

het probleeem is jeroen wil dit niet…hij is namelijk een mac-gebruiker.

lees niet verder dus.

De waarheid is..jeroen…macgebruikers zijn jaren lang voor de gek gehouden…
    in de intel/amd wereld was er een mhz oorlog.
    Apple verdedigde zich daartegen. met…. it’s not the mhz/ its a mythe…
    en ze hadden een eigen microprocessor met goed/betere/maar ook slechtere punten.

Die mhz mythe was een beetje waar,Maar die intel-processors waren toch iets krachtiger.

Dat is nog steeds geen probleem, je maakt namelijk je eigen software, en probeert dat optimaal te laten werken op je eigen processor.
    Vandaar dat zelfs op een imacje g3 je prima kon video-bewerken met imovie etc. en dat de pc wereld met vergelijkbare processors op dat moment in zijn hempie stond,

De beweringen van mr Jobs, Mhz is niet alles. waren echter ook naar (intel/amd) doorgedrongen. Dus hebben ze een andere oorlog bedacht.
    Het resultaat, cores(rekeneenheden) tegen megagherz, tegen geheugentoegang…
    Nah affijn IBM moest uiteindelijk afhaken met 2 cores ( was toen een revolutie) en was voor hen het maximum. (ze proberen het nu met 4, dat is ook geen succes)

De firma Intel heeft echter flink geinvesteerd, en dat moesten ze ook wel, door een flinke achterstand op de concurrent AMD, die op elk gebied, eerst op mhz, daarna op meer cores die daardoor alle vuil onder hun voeten uitveegde.

Uiteindelijk zijn er wat oorlogen gevoerd in oude techniek tot
    intel kwam met een totale vernieuwing
    core….
    Een totaal nIeuw processor ontwerp,…zuIniger(die ouwe dingen lusten wel wat watts)
    en sneller tov die oude mhz gevallen.
    Toevallig? viel de presentatie van de nieuwe macs samen met het presenteren van die nieuwe core chips

Mr Jobs had dus een primeur qua intelchips, op dat moment, en echt bewonderingswaardig…Het OS en de i-Aps waren al compleet omgezet naar intel,,,,,(Stiekem) en dat is echt al een prestatie die 14x applaus verdient.

Aan de ene kant zie ik dit echt als een goede prestatie, (waaraan microsorft een puntje kan zuigen),
    anderzijds doet het me denken aan het uitdrukken van een hele ouwe puist,,,,

Dus momenteel zijn (bijna) alle macs Intel-dual core.

Qua upgrades is hooguit een speed/processsorbump te verwachten voor de probooks/imacs
    mini& book blijven ongeveer hetzelfde…

Intel blijft momenteel echter aan het aankondigen om zijn tegenstander nog meer te vertrappan..
    de toekomst voor macpro zal waarschijnlijk de aangekondigde serverchip zijn.

of zal apple wachten op de 4 core toestanden (is misschien beter)
    Ik vermoed dat apple inderdaad eerst zal komen met die serverchip (augustus), en als iedereen het al gekocht heeft er toch een 2 x 4 core in te drukken….(januari) (net zoiets als de quadcore nu)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.