23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

    Bijdrager
    Rw1

    Wanneer is het geluid te hard met Apple oortjes?

    Als ik naar school fiets (35 minuten) heb ik altijd mijn oortjes in met muziek (geen computer gemaakte shit. Zijn er meer mensen het met mij eens:-D ? ) Ik zet deze bewust niet harder dan 50% en luister via mijn iPhone SE. Is dit schadelijk voor mijn gehoor? Ik ben er nogal zuinig op.

    Groetjes van een verstandige 16 jarige.


    Bijdrager
    NielsDam

    Bij de muziek instellingen staat een optie voor volumebegrenzing, daar kun je ook de EU-begrenzing aanzetten en dan weet je dat je veilig zit. Zelfs met deze begrenzing aan staan mijn BeatsX altijd tussen 50-75% afhankelijk van het omgevingsgeluid.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  NielsDam.

    Bijdrager
    koen

    Zolang je de auto’s om je heen nog maar hoort.


    Bijdrager
    Shmoo

    Wat zeg je?


    Bijdrager
    Rethep

    Het is sowieso weinig verstandig om met oortjes op te fietsen! Elke fractie die jij auto’s, laat staan elektrische scooters (!), minder hoort, levert je extra kans op een flink ongeluk op. Wees verstandig en geniet lekker van je omgeving met al je zintuigen, en laat die oortjes gewoon uit. Dan hoef je je over die percentages ook niet meer druk te maken.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Rethep.

    Bijdrager
    Joid

    Ik denk dat het gevaar niet zozeer in de belasting van jouw oren schuilt, maar meer in het afsluiten voor het geluid van het verkeer.

    Zoals @koen zegt: zolang je het verkeer nog goed kan horen, ben je goed bezig.


    Bijdrager
    Rw1

    Het verkeer hoor ik nog prima. Vooral omdat ze het omgevingsgeluid slecht afsluiten. Ik heb in die afgelopen weken niks extra’s over het hoofd gezien dan als ik zonder doppies fiets. Zover ik weet dan.


    Bijdrager
    KarelWillem

    …Zover ik weet dan…

    :-P


    Bijdrager
    Rethep

    En de afgelopen weken bieden geen garanties voor de toekomst! Het gaat om dat ene moment waarop je net wel/niet attent genoeg bent. Sowieso leidt luisteren naar muziek af van het verkeer, los van of je het minder goed hoort.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Rethep.

    Bijdrager
    tav

    Altijd zitten ze duidelijk te maken dat oortjes in het vekeer niet veilig is en ik ga akkoord daarmee , maar geen woord over de gevaren van elektrische voertuigen , die hoort men sowieso niet aankomen , met oortjes of zonder oortjes . En met wil dat iedereen overgaat op elektrisch. De toekomst zal uitwijzen of dit zzl reulteren in meer ongevallen


    Bijdrager
    Koezel

    Of het schadelijk is voor je gehoor is moeilijk te zeggen zo. Die 50% die je noemt zegt helemaal niets.
    Die zgn EU norm zegt ook niets. Alleen door een meting is dat te bepalen.
    De geluidsdruk en frequenties in combinatie met het volume, daar zitten de zaken in die gehoorbeschadiging kunnen veroorzaken.


    Bijdrager
    JoopJoopJoop

    @RW1,

    GEEN OORTJES IN OP DE FIETS….!

    Veilig voor derden en jezelf, inclusief je gehoor!!!!!

    Zal binnenkort ook wel verboden worden…

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  JoopJoopJoop.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  JoopJoopJoop.

    Moderator
    Mac Daddy

    Binnenkort verboden?:lol: Ik fiets al ongeveer 18 jaar met muziek aan rond. Al vele oordopjes en hoofdtelefoons versleten in allerlei soorten en maten. Het is niet dat het een net nieuwe uitvinding is of zo.

    Terug on topic.
    Is het slecht voor je gehoor?
    Is moeilijk te zeggen. Als jij erop let dat je je omgevingsgeluid goed hoort, dan lijkt mij dat ie niet zo hard staat. Mijn gehoor is ook niet meer 100% goed, maar denk eerder dat dat meer door muziek in de club, live concerten en andere luide geluiden is gekomen dan oordopjes. Bij die oordopjes controleer je zelf dat volume en zet je het toch niet zo hard dat het akelig klinkt of pijn doet.

    Is het veilig?
    Uiteraard niet. Met zowel zicht als gehoor ben je veiliger dan zicht met beperkt gehoor voor de omgeving. Maar niks is veilig. Deelnemen aan het verkeer is in de eerste plaats al niet veilig. Ik zelf vertrouw veel meer op mijn zicht in het verkeer. Kijk meer rond, ook vaker naar achter. Dat moet je jezelf dan wel aanleren. Maar nogmaals. Is het veilig? Nee.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Mac Daddy.

    Bijdrager
    Koezel

    Bij die oordopjes controleer je zelf dat volume en zet je het toch niet zo hard dat het akelig klinkt of pijn doet.

    Dat is nog geen garantie voor het voorkomen van een gehoorbeschadiging.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Koezel.

    Bijdrager
    KarelWillem
    tav op 11 oktober 2017

    …maar geen woord over de gevaren van elektrische voertuigen, die hoort men sowieso niet aankomen…

    Ja, dan kan je ook zeggen dat je fietsers en voetgangers niet ‘hoort’.

    Overigens hoor je een Tesla e.d. behoorlijk duidelijk langs- of aankomen. Een paar 15 tot 20″ banden op straat zijn ook niet bepaald geruisloos.


    Bijdrager
    Rethep

    @Mac Daddy: Tot nu toe heb je misschien geluk gehad ?! Maar denk ook aan ’s avonds/’s nachts fietsen wanneer je zicht minder is, en fietsers zonder licht. Verder is het jouw leven natuurlijk!

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  Rethep.

    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

    Weet je wat écht veilig is: binnen blijven en op de grond gaan liggen. Dan kan je niet struikelen en je nek breken.

    Wat een onzin over die oortjes zeg. Je kan bijvoorbeeld ook een helm dragen in de auto. Dat is uiteindelijk nog veiliger, maar er zijn grenzen aan dit soort overdreven veiligheid.

    Gebruik je gezond verstand, kijk goed rond je als je met de fiets rijdt en zet je geluid niet te hard (want dat is slecht voor je oren en het verkeer niet horen kan gevaarlijk zijn).

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  MoNdO GeNeRaToR.

    Bijdrager
    Rw1

    Ik kijk altijd rond als ik fiets. Ook naar achteren als ik bijvoorbeeld een afslag neem. Er zie ook regelmatig mensen zonder oortjes in waarbij ik vol in de remmen moest, omdat ze niet achterom keken. Ik word niet veel wijzer van al die verschillende antwoorden, omdat de meningen zo verdeeld zijn. Maar alsnog bedankt voor alle reacties.


    Bijdrager
    GoeieDag

    Laatst is in A’dam een meisje bijna onder de vuilniswagen gekomen, zoals wel vaker gebeurd met vrachtwagens en fietsers (dode hoek en zo). Door een goede last-second reflex van de chauffeur werd het zoveelste dodelijke ongeluk voorkomen.
    Saillant was dat omstanders de gevaarlijke situatie zagen aankomen, en naar het meisje riepen om haar te waarschuwen, maar daar reageerde ze niet op, want oordoppen in…

    Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat ik het helemaal niet erg vind als ze met oordoppen plat gereden worden, want het is een keuze. Maar ik verbied het ze toch, want ik ken de mensen die vervolgens met een plamuurmes de resten van het wegdek moeten schrapen, en dat werk wens ik niemand toe.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

    Bijdrager
    SvS

    Met oortjes erin en goed uitkijken is iets minder onveilig dan wanneer jongelui al fietsend alleen maar op hun schermpje focussen. Dàar erger ik me echt aan. Mag ik dan eindelijk wel toeteren om ze eens te laten schrikken? Sta ik sterker in mijn recht als automobilist wanneer er iets buiten mijn schuld om gebeurt door fietser mèt smartphone in hand, whatsapp of facebook op actief?

    Wat denk je hoeveel doven en slechthorenden in het verkeer deelnemen? Daar hoor je nooit wat over. Dus schermverbod vind ik belangrijker dan wanneer men oortjes in heeft en toch goed om zich heen kijkt. (dus niet oortjes in en naar scherm turen) Duitsland pakt het verkeerd aan met nieuwe rode waarschuwingslicht op stoeprand naast normale stoplicht, dat gaat weer de andere kant op met de principes.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  SvS.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  SvS.

    Bijdrager
    SvS
    Rw1 op 12 oktober 2017

    Ik kijk altijd rond als ik fiets. Ook naar achteren als ik bijvoorbeeld een afslag neem. Er zie ook regelmatig mensen zonder oortjes in waarbij ik vol in de remmen moest, omdat ze niet achterom keken. Ik word niet veel wijzer van al die verschillende antwoorden, omdat de meningen zo verdeeld zijn. Maar alsnog bedankt voor alle reacties.

    Juist, je weet het zelf al goed. Waren er maar meer zoals jij.
    Gewoon bewust uit je doppen blijven kijken en desgewenst lekker zachtjes van muziek genieten.


    Bijdrager
    GoeieDag

    Waar jij je aan ergert, en dat er andere gevaren zijn, zoals elektrische auto’s en doven en slechthorenden en (niet te vergeten: bejaarden!), heeft natuurlijk niks, maar dan ook helemaal niks te maken met het verhoogde risico wat iemand loopt als ie met oordoppen/muziek in het verkeer begeeft.

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.
    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.

    Bijdrager
    GoeieDag

    Sterker, juist doven en slechthorenden hebben -noodgedwongen- met hun handicap een modus gevonden om te ‘overleven’, zijn zich bewust van hun beperking en weten hun andere zintuigen vaak beter in te zetten dan mensen zonder die handicap. Zij zijn het gewend, en moeten zo 24 uur per dag leven.
    Het verschil met mensen als Rw1 is dat zij juist die gave niet hebben, en onbewust rekenen op het zintuig wat ze zelf tijdelijk hebben uitgeschakeld.
    Al met al een levensgroot (…) verschil!

    • Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 2 weken geleden door  GoeieDag.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.