30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Hacklor

Wanneer ga je van een switcher naar een Mac-gebruiker?

Hey guys and gals,

De vraag in het onderwerp is eigenlijk iets wat ik me al een tijdje afvraag.:?
    Je bent een switcher als je je eerste Mac koopt. Maar wanneer wordt je een Mac-gebruiker? Na twee maanden, 6 maanden, een jaar? Theoretisch gezien ben je een Mac-gebruiker op het moment dat je een Mac gebruikt (uuhmm d’uh), maar toch wordt je een switcher genoemd als je nog niet zo lang een Mac hebt / gebruikt.

Ikzelf heb in mei 2009 mijn Macbook 3 jaar en gebruik em elke dag. Voor de standaard e-mail, chat, muziek, filmpjes, etc, maar ook om te programmeren. Ik kan mijn eigen problemen oplossen (ook stuff command-line) en ik kan andere Mac gebruikers helpen. (Een keer een vriendin geholpen met het installeren van aan Fortran compiler, omdat ze dat voor haar studie nodig had en ze dat zelf niet aan de praat kreeg). Ben ik nu een Mac gebruiker, of stiekem toch nog een switcher? (Omdat het feit blijft dat ik van Windows naar Mac gegaan ben) Zelf vind ik mezelf toch al zeker wel een Mac gebruiker, omdat ik het gevoel heb dat ik goed met het systeem kan werken en ook begrijp wat het doet.
    Maar daarover kunnen de meningen verschillen en dat is nu juist wat ik interessant vind aan deze vraag. :wink:

Dus wat is jullie mening? Wanneer ben je een switcher en wanneer ben je een Mac gebruiker? Waar ligt de grens (als deze alleen al te trekken is)?

Hacklor

ps. Eens een keer wat anders dan de vraag waarom je bent geswitcht :wink:

Bijdrager
    MrAcid

Er is geen grens, het zijn twee verschillende dingen die los van elkaar staan.

Ik zou me er ook vooral niet te druk om maken.

Bijdrager
    Neptunus

Ik ben nu al bijna 17 jaar man en ben 4 jaar geleden gaan voetballen. Ben ik nu man of voetballer? Ik voel me voetballer, omdat ik goed met de bal ben en veel scoor, maar diep in me voel ik me ook man.

;)

Bijdrager
    Hacklor

Het is niet dat ik me er druk om maak en er slapeloze nachten van heb. :D

Ik vraag het me gewoon af… :? En wat daarbij jullie mening is. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Bijdrager
    LighScan

Er is wel ongeveer een grens, voor mij dan.

Je bent een switcher als je van een ander besturingssysteem komt naar de Mac, of voor het eerst in aanraking komt met OSX. (sommige mensen hun eerste computer is nu eenmaal een Mac).

Je bent een Mac-gebruiker zodra je gewend bent aan het Mac OS X-besturingssysteem en er dus prima mee uit de voeten kunt.

Dit is voor mij het verschil tussen een Switcher en een Mac-gebruiker. Een Switcher gebruikt ook wel een Mac, maar kent er minder goed zijn weg en moet er nog aan wennen.
    Maar bovenstaande “grens” is slechts een persoonlijke mening van mijzelf.

Bijdrager
    ckafe

Je bent per definitie een ‘switcher’ als je ooit geswitcht bent. Maar dat zeg ik natuurlijk omdat ik nooit een pc gehad heb en zo’n 18 jaar geleden meteen het ‘goede geloof’ heb aangenomen. Dit gebeurde nadat ik vanuit mijn werk bij een cursus ‘basic’ na twee lessen gillend ben weggelopen met het voornemen nooit meer achter (voor) een computer te gaan zitten. Het is anders geworden en uitgelopen op een regelrechte verslaving. Zoals waarschijnlijk bij velen met een Mac.:P

Bijdrager
    Rub3n

zodra jij je Mac meer gebruikt dan je windows ben je een Mac gebruiker en geen switcher meer vind ik.

Bijdrager
    Yeti
    ”Neptunus”

Ik ben nu al bijna 17 jaar man en ben 4 jaar geleden gaan voetballen. Ben ik nu man of voetballer? Ik voel me voetballer, omdat ik goed met de bal ben en veel scoor, maar diep in me voel ik me ook man.

;)

Dit legt het wat mij betreft correct uit, als je altijd een mac hebt gebruikt ben je een mac-gebruiker, als je ooit geswitcht bent, ben je switcher en mac-gebruiker.

Bijdrager
    Statenweg

Dit lijkt me nu echt een onderwerp om me niet druk over te maken. Maar naar mijn mening heeft de term ‘switcher’ niets te maken met de kennis die je hebt van het systeem. Er zijn mensen die al jaren een Mac gebruiken en alleen basis dingen kunnen die ze moeten kunnen voor werk bijvoorbeeld. Ik denk dat je jezelf een switcher (iemand die bezig is met switchen) kunt noemen wanneer je bezig bent de overstap te maken van de PC naar een Mac. Dat houdt bijvoorbeeld in: uitzoeken welke alternatieve programma’s je kunt gebruiken, je contacten en mail overzetten, je dagelijkse werkzaamheden leren verrichten op een Mac, OS X leren kennen, etc.

Bijdrager
    rvanheukelum

Zodra je meer antwoorden geeft dan je vragen stelt …

Moderator
    Poezenbeest

Ik denk dat de definitie van een Mac-gebruiker iemand is, die regelmatig gebruik maakt van een Mac. Een Switcher is een computergebruiker, die van een lange periode van gebruik van PC’s naar Macs is overgestapt of andersom.

Ikzelf ben wat de meesten hier waarschijnlijk zijn, namelijk ‘dualen’, op het werk gebruik ik PC’s, thuis staat een Mac, maar ik zou mezelf na twintig jaar Mac toch eerder een Mac-gebruiker noemen, dan een computergebruiker. Ook ik ben begonnen met een 2 MHz Tullip-coputer met 128Kb RAM en MS-DOS 2.1, het was 1986, twee jaar voordat ik achter de Mac kroop…

Bijdrager
    Ward

Je hebt een mac gekocht en na een tijdje krijg je door dat het niet een op zichzelf staande computer is maar dat apple een visie heeft op hoe je cross-mediaal omgaat met je dagelijkse informatie. Voorbeeld: je ziet ineens dat als je een foto op je iPhone doorstuurt naar je mobileme webgallery, je vrienden in no-time mee kunnen genieten van hetgeen je meemaakt in je leven.
    Dan blijkt dat ineens je ouders op de stoep staan en hopla, je tovert ineens een strakke slideshow uit je AppleTV. alles in sync!
    Zodra je inziet dat het niet om techniek gaat maar om de visie, dan gaat er een doos met mogelijkheden open en ben je volgens mij een officiële mac-gebruiker. Maar pas op, voor je het weet sta je iedereen te overtuigen dat zij ook een mac nodig hebben! Eenmaal het licht gezien wil je niet meer anders…
    Veel plezier met je mac!!!:D

Bijdrager
    arnout

Zodra je niet meer de drang voelt alles wat met Windows en Microsoft te maken heeft belachelijk te maken ben je switcher-af en geëvolueerd tot ware Mac-gebruiker.

Bijdrager
    sypie

Op het moment dat “gebruiken” een verslaving wordt ben je een verslaafde, of ben je dan nog steeds een gebruiker?

Bijdrager
    Neptunus

Ik probeerde met mijn metafoor al aan te geven wat mijn idee erover is: het zijn twee compleet losstaande dingen, namelijk:

1) Ben je macgebruiker of windowsgebruiker?

2) Ben je geswitcht of niet?

Je kan dus altijd al op een Mac hebben gewerkt, dan ben je macgebruiker en geen switcher. Als je eerst met Windows hebt gewerkt en nu op een Mac, ben je Macgebruiker vanaf dag 1 (je werkt er immers op; je gebruikt de Mac) en tegelijkertijd ook switcher voor de rest van je leven. Ervaring heeft daar volgens mij niets mee te maken, de term ‘switcher’ zegt alleen iets over de actie (Windows > Mac of Mac > Windows).

Er bestaan ook switchers die windowsgebruiker zijn, maar die komen maar zelden voor.:)

Bijdrager
    sanius

Je bent nog een switcher als je weet hoe je bepaalde dingen deed met je vorige os, een mac-gebruiker ben je als je dit niet meer weet.

Bijdrager
    MouseMighty

Niet waar, ik weet nog steeds hoe ik dingen met OS 7/8/9 moet uitvoeren. Dat maakt van mij echt geen switcher! :P

Geblokkeerd
    Breuf

Ik kreeg netjes een brief van Apple thuisgestuurd:

U bent nu officieel Mac gebruiker en wordt niet meer ls switcher gekwalificeerd.

Bijdrager
    sanius

Ik moest laatst een cd branden op een windows machine, ik wist gewoon niet meer hoe ik het moest doen met windows… (behalve natuurlijk via iTunes :P)

Bijdrager
    Hacklor

Interessante uiteenlopende visies! Heerlijk! :D

Ik deel voor een groot deel de visie van LighScan, maar ook van Neptunes (beide zijn) en anderen die een vergelijkbare mening hebben.

Technisch gezien ben je beide op het moment dat je van Windows naar Mac gaat. Op het moment dat je een Mac gebruikt ben je een Mac gebruiker en omdat je in het verleden een ander systeem heb gebruikt ben je switcher, dus beide.

Maar wat zegt het gevoel?
    Ik denk dat dat ook een belangrijke factor is. Wat is het gevoel dat de gebruiker heeft? Heeft hij / zij het gevoel dat hij / zij goed kan omgaan met het systeem? Niet meer hoeft te vragen hoe dat bepaalde dingen werken. Beheerst hij / zij het systeem / OS?

Indien er nog veel onduidelijk is voor de gebruiker en hij / zij het systeem / OS niet gewend is zegt mijn gevoel dat er sprake is van een switcher (tevens ook Mac gebruiker, maar nog minimaal). Het oude systeem zit nog te veel in het hoofd om vrij met het nieuwe te kunnen werken. Bijvoorbeeld het ‘installeren’ van een simpel programmaatje (bv de Firefox dmg) door het naar de Applications te slepen i.p.v. een installer te draaien. Een first-time gebruiker zou de dmg elke keer openen en vanuit daaruit Firefox draaien. (Gehad met een vriendin van mij) Met de vraag: Waarom zou ik het naar Applications slepen? Zo werkt het toch ook?

Ik zou een Mac gebruiker definieren als iemand die zulke dingen al weet. Zelf naar vervangende programma’s zoekt en weet hoe hij / zij de dagelijkse dingen kan doen. Tuurlijk kan elke gebruiker nog met specifieke vragen zitten, die je niet alle dagen tegen komt. Of hij in het verleden de overstap heeft gemaakt, doet het er naar mijn gevoel niet meer toe en zou ik de gebruiker geen switcher meer noemen. (Je moet het verleden toch eens een keer achter je kunnen laten :wink: )

Zelf (en ik denk velen hier) kunnen omgaan met meerdere systemen, of dat nu Mac in combinatie is met Windows, of FreeBSD of een versie van Linux, dat maakt niet uit. En waar je voorkeur naar uitgaat? Tja, dat is persoonlijk. Ik hoop toch echt dat ik mag aannemen dat de meesten hier de voorkeur voor de Mac hebben.:D

Maar wat ik wil zeggen zijn denk ik twee dingen:
    1 Is er een echte definitie te trekken waar iedereen het mee kan vinden? Omdat het lastig een grens is te trekken.
    2 Ik denk dat er een verschil zit tussen de technische definitie en de gevoelsmatige definitie.

Even beetje off topic:
    Je bent naar mijn mening een echte Mac freak als er iemand aankomt met de opmerking dat iets in zijn Windows systeem niet werkt en aan je vraagt hoe hij het moet oplossen en daarbij je standaard antwoord is “Get a Mac” :P

Bijdrager
    Hacklor
    ”Breuf”

Ik kreeg netjes een brief van Apple thuisgestuurd:

U bent nu officieel Mac gebruiker en wordt niet meer ls switcher gekwalificeerd.

LOL! Dat zou ik erg ironisch vinden. 3 jaar na aankoop of zo. U bent nu officieel geaccepteerd in de Apple community als Mac-gebruiker. :P

Bijdrager
    1984

Om het zichtbaar te maken dat je een Apple gebruiker bent plaatst je een tatoeage,dan is het voor iedereen duidelijk dat je een Mac gebruiker bent:wink:

Bijdrager
    Neptunus

Dan ben je goed ziek!:)

Bijdrager
    1984

Another condition of this program tests loyalty to the limit. Once you have an Apple tattoo, you can have no other brands stamped on your body. A small price to pay for the discount being given. The rising scale for an Apple tattoo is as follows:

$500 – Arm, leg, feet, torso (below t-shirt/short line)
    $1000 – Arm, leg – always visible
    $1500 – Hands
    $2000 – Neck
    $2500 – Head, unshaved
    $3000 – Head, shaved
    $5000 – Forehead or face

Bijdrager
    ipodtouch

Wat ik me altijd afvraag wanneer je jezelf een Apple Evangelist mag noemen.
    Wie weet dat?

Bijdrager
    Dick de Roos

Als je 5 (vijf) jaar aantoonbaar Apple-fundamentalist bent, wordt je automatisch Apple-evangelist. :P
    Mits je natuurlijk dagelijks (op de markt enz.) het Apple-evangelie verkondigd.

:roll:

Bijdrager
    Neptunus

Ik wou net zeggen: al deze termen hebben niets te maken met de tijd dat je iets doet of de ervaring die je ergens mee hebt. Een evangelist verkondigt het evangelie. Doe je dat, dan ben je evangelist.

Bijvoorbeeld de term ‘mac expert’ ligt anders. Die lijn is veel moeilijker te trekken.

Bijdrager
    1984

Apple-evangelist :innocent:

:sotp:

Wanneer ga je van een switcher naar een Mac-gebruiker?

Bijdrager
    addictive
    ”Neptunus”

;)

dus een keeper (die nie scoort) is geen voetballer?;)

Ik denk dat je Mac gebruiker bent zodra je goed overweg kunt met je Mac, en overtuigd bent van de kracht van de hardware en OS. (En niet meer terug naar Windows wilt, haha ;))

Moderator
    unSOUND
    ”R_van_Heukelum”

Zodra je meer antwoorden geeft dan je vragen stelt …

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.