17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Es

Wanneer factuur? Vooraf, tijdens of achteraf?

Ik ben benieuwd wanneer jullie facturen naar klanten sturen. Vooraf, tijdens of achteraf?
    Voor het eerst in mijn 3,5 jaar als zelfstandig ondernemer heb ik namelijk een conflictje met een klant over het moment van betalen. Deze wil pas betalen als het project af is.
    Maar ik factureer altijd aan het einde van de maand de gemaakt uren in die maand (en dat staat duidelijk in de offerte). En dus niet pas als een project af is omdat dat meestal, zeker bij internet, moeilijk aan te geven is. Bovendien heb ik nogal wat klanten die halverwege hun project in de ijskast zetten (soms voor wel 2 maanden) en daar kan ik natuurlijk niet op gaan zitten wachten. Ik werk dus ik wil betaald worden, en niet pas na een paar maanden!

Hoe doen jullie dat? Vragen jullie een voorschot, of doen jullie het net zoals ik of pas als een project klaar is? Of rekenen jullie geen uren maar een vast bedrag? Ik ben benieuwd!

Bijdrager
    klaus

Plaats die maandelijkse betaling op je overeenkomst die dan getekend wordt door je klant. Bij ons gebeurt dat zo, maandelijkse betaling van openstaande facturen die overigens ook per uur gerekend worden.

Op einde van het project ga je dan idd de volledige som op je rekening hebben.

Wat je daar als voorbeeld geeft (dat van die ijskast) is de belangrijkste reden hiervoor denk ik. Wij gaan een project ook niet live plaatsen zolang het volledige saldo niet is betaald.

Bijdrager
    Aardbeihoofd

Als het in de offerte staat, en deze is als contract of overeenkomst ondertekend door de klant, dan moet hij betalen op het einde van de maand. Lijkt me duidelijk voor beide partijen.

Echter, als er nergens het woordje overeenkomst / contract staat en er is ook nergens een handtekening te vinden, dan wordt het (juridisch gezien) denk ik moeilijker.

Bijdrager
    zimmen

Gewoon zoals jij het doet … Als het duidelijk in je voorwaarden staat die je bij de offerte geeft dan is er weinig conflict mogelijk lijkt me!

Bijdrager
    IT2Be

Ik werk voor 90% met vaste klanten en die betalen (maar betalen ook echt) achteraf. De rest betaalt deels vooraf en deels achteraf.

Jouw werkwijze vind ik zeer redelijk en zeker als je dat ook zo offreert. In situaties zoals waarin jij nu dreigt te geraken is er maar een ding mogelijk. Poot stijf houden. Als je nu al een conflict hebt krijg je dat achteraf zeker. Kan je dat maar beter nu helder hebben zodat de schade nog beperkt kan blijven.

Sterkte,

Marcel

Bijdrager
    onem

Ja, eigenlijk best wel simpel. Hij is accoord gegaan met jouw voorwaarden. Zo laten dus, je staat sterk in je schoenen hoor.

Bijdrager
    Thom

Maar als het in jouw offerte staat, hebben jullie dat toch afgesproken?

Wat ik zelf doe is bij kleine/overzichterlijke opdrachten gewoon achteraf. Bij grote die over meerdere maanden loopen daar doe ik een voorfactuur van 35% bij de aanvang. Dit staat dan bij mij dan ook in de offerte als ik zo’n grotere opdracht offreer.

Met welk argument wil hij dat dan niet betelalen?

Bijdrager
    Es

Deze klant wil niet betalen omdat het nog niet af is en hij nu geen tijd heeft om er verder naar te kijken.

En het gaat mij niet zozeer om juridisch, het is een ondertekend contract, dus dat zal wel loslopen. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen omdat ik volgens deze klant er een heel rare methode op na houd. Terwijl ik denk van niet.

Bijdrager
    klaus

Hoe kan dat nu een rare methode zijn. Als je nu al een maand aan zijn project hebt gewerkt, en hij nu plots geen tijd meer heeft en het dus maar even “op hold” zet zonder iets te betalen, hoe ga jij dan eten op de plank brengen voor je gezin?

Klanten kunnen soms echt raar handelen/denken, vandaar dus best alles contractueel vastleggen. Dan hebben ze geen poot om op te staan. Had hij ook maar moeten bedenken bij het ondertekenen van het contract!

Bijdrager
    Es
    ”klaus”

Hoe kan dat nu een rare methode zijn. Als je nu al een maand aan zijn project hebt gewerkt, en hij nu plots geen tijd meer heeft en het dus maar even “op hold” zet zonder iets te betalen, hoe ga jij dan eten op de plank brengen voor je gezin?

PRECIES! Dat heb ik ook uitgelegd. Daar komt nog bij dat ik wel al de btw boekhouding moet doen en dus de ontvangen btw van die onbetaalde factuur al moet afdragen. Ik moet dus nog geld gaan voorschieten ook! Ik heb ook uitgelegd dat als al mijn klanten dit zouden gaan doen, ik in no time failliet zou zijn.

Bijdrager
    DTP2

Achteraf is het heel onredelijk van die klant om op een afspraak terug te komen.

De klant wil iets, jij doet een aanbieding met daaraan wat voorwaarden, de klant geeft aan de hand daarvan een opdracht (en gaat daarmee akkoord met jouw voorwaarden), en komt achteraf terug op die afspraak. Ten eerste is jouw manier van handelen heel normaal, redelijk en heel veel toegepast en is juist de stelling/reactie van jouw klant op dit moment heel onredelijk.

Suc6 met dit soort vervelende dingen die komen kijken bij het zakendoen.

Bijdrager
    Norbertje

Mijn (graf. vormg.) klussen lopen zelden lang en dus factureer ik altijd achteraf. Mocht een klus toch meerdere maanden gaan duren overleg ik met de klant over een tussentijdse deelfactuur. Dit is nog nooit een probleem geweest.
    Je hoeft verder je leveringsvoorwaarden of offerte verder niet te verdedigen als hij ze ondertekend heeft. Hij wil achteraf de spelregels veranderen. Herinner hem maar aan de betalingstermijn als ie die onredelijk heeft overschreden en aan de de extra op te leggen wettelijke rente als hij ook de uitgestelde termijn overschrijdt. Poot stijf houden en niet gaan argumenteren, want het klinkt alsof deze klant daar geen oren naar heeft.

Bijdrager
    lemoentje

Wij werken (ondanks hoe groot een project is) met gedeelde betalingen. Een betaling bij akkoordverklaring het restant na acceptatie. Werkt prima, en onze klanten vinden het vaak ook geen probleem. Moet je er uiteraard wel voor zorgen dat de klant tevreden is met het eindproduct :)

Bijdrager
    Joop Vos

Sinds een paar ‘crashes’ met klanten hanteer ik nu de standaard (voor klein en groot): bij acceptatie van het concept (ontwerp) een derde deel van de offerte betalen. Niemand die daar problemen mee heeft!

Bijdrager
    MacBeer

Klant is akkoord gegaan met de voorwaarden/offerte waarin staat dat hij aan het einde van de maand betalen moet, niet aan het eind van het project.
    Dat hij geen tijd heeft om ernaar te kijken is zijn probleem en niet jouw probleem. Hij moet betalen.

Neem in je voorwaarden een regeltje op waarin staat dat je bij het niet nakomen van de betalingsplicht bij de 1e herinnering een x-aantal procent bovenop de factuur rekent.

Bijdrager
    iAM

Ik reken 40% bij ondertekenen opdracht.
    60% achteraf.

Het komt ook regelmatig voor dat een klant ons voor 2 maanden op “hold” zet.
    Zodra we merken, dat hij de boel gaat rekken, dan bellen we op en zeggen we dat hij de volledige factuur alvast kan betalen en dan komt dat “overige” werk wel goed. Dan hoeft de klant ook niet te haasten.

Nooit problemen mee gehad.

Wat al eerder is aangegeven, is dat jij al wel je belastingen over het hele bedrag moet betalen, dus eigenlijk loop jij de boel voor te financieren.

Bijdrager
    Es

Dank je wel voor alle reacties! Ik wist het eigenlijk al maar nu ben ik zeker dat ik geen rare methode hanteer!
    En na een uitgebreide uitleg van mijn kant heeft de klant toegezegd te betalen, al was het niet van harte…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.