30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:

Bijdrager
    5150

Wachtwoorden

Ik wordt de laatste tijd gek van de wachtwoorden. Steeds vaker moet ik ergens een gebruikersnaam en wachtwoord voor verzinnen en onthouden. Op een gegeven moment weet ik niet meer welke ik waarvoor heb gebruikt en al helemaal als er nieuwe wachtwoorden verzonnen moeten worden.

Nu lijkt het me dat daar wel een app voor is maar vraag me af of ze veilig zijn, de ontwikkelaar zou zomaar iets kunnen inbouwen waardoor hij over al je wachtwoorden beschikt.

Wie heeft hier ervaring mee en welke zijn eventueel veilig en geschikt?

Alvast bedankt voor de info..

Bijdrager
    StefanV

Waarom niet gewoon gebruik maken van iCloud keychain?

Bijdrager
    wouter57

Sleutelhanger vraagt toch altijd of je je wachtwoord wilt bewaren. Ik bewaar mijn wachtwoorden ook in mijn adresboek en ken daarom het fenomeen wachtwoord kwijt dus helemaal niet.

Bijdrager
    Ree

iCloud Keychain is een goede optie inderdaad, als je er vrede mee kan hebben dat je wachtwoorden iCloud staan (en dus bij Apple op de server)
    Heb ik zelf niets op tegen, ik vertrouw Apple toch altijd meer dan bijvoorbeeld Google of Microsoft, maar dat is mijn persoonlijke paranoia:P

Zelf gebruik ik al jaren 1Password (van AgileBits). Deze kan synchroniseren via DropBox en via iCloud.
    Het is dat ik 1Pass gewend ben, anders had ik wellicht voor iCloud Keychain gekozen.
    Synchroniseren doe ik via DropBox, ook puur omdat ik dat al deed voordat iCloud sync beschikbaar was.

1Pass heeft ook een iOS app (gratis) welke dan ook gebruik kan maken van de gesynchroniseerde data in DropBox of iCloud.

1Pass heeft minstens 1 feature die iCloud Keychain niet heeft; meerdere keychains (Vaults); ik heb een sleutelring van mij persoonlijk en een van mijn wek; die gebruik ik dan naast elkaar maar binnen één pakket. Lekker makkelijk:)

Bijdrager
    penseel

Of een beveiligde schrijfkopie maken in Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Col

iCloud sleutelhanger. En ik hoef maar één wachtwoord te onthouden en het is volgens mij betrouwbaar. En meer nog: jouw andere toestellen ‘kennen’ het wachtwoord ook dus benader je een pagina vanan een van jouw andere toestellen hoef je het niet opnieuw in te geven. En je kan Apple zelf een zeer sterk wachtwoord laten invullen, is niet te raden.

Bijdrager
    Shmoo

1Password = handjes omlaag het allerbeste product dat er is.

Kost relatief best wel veel geld voor een iOS + Mac App in vergelijking met andere apps maar na een tijdje gebruiken weet je zeker waar dat geld gebleven is. Je kunt zelf aangeven hoe je wilt synchroniseren tussen beide apps. Via iCloud, Dropbox of Wi-Fi ( lokaal )

Bijdrager
    Betinker

Ook hier 1Password. Werkt echt perfect. Zowel thuis als op de zaak.

Bijdrager
    hnijveen

Ook een happy 1Password gebruiker: Aanrader!

Bijdrager
    koen

Nadeel van dergelijke programma’s is dat het alleen werkt op Macs/PCs/etc waar je een account op hebt. Je zou maar op vakantie zijn en ergens wilt inloggen om je bankgegevens te bekijken… Ik heb een licentie voor 1Password voor mijn Mac en iPhone, maar gebruike het eigenlijk niet. Ik vind het ook niet helemaal intuïtief hoe er mee om te gaan. Maar dat ligt meer aan mij dan aan 1Password.:grin:

Bijdrager
    Shmoo

Je neemt toch je telefoon mee op vakantie – dus heb je ook al je gegevens bij de hand en op computers waar jij geen account op hebt wil je natuurlijk ook niet dat er dit soort gegevens op achterblijven.

Mocht je op vakantie een computer van het hotel gebruiken dan open je gewoon de 1Password app op je telefoon en type je het wachtwoord even over.

Wat wel is dat je nooit meer wachtwoorden uit je hoofd kunt leren. Ik ken alleen nog het wachtwoord om in 1Password te komen en dat van mijn AppleID de rest is veel te ingewikkeld en heeft allemaal van dit soort structuren eB.Tav=Yach%jArc

Bijdrager
    speedlite

keepass is ook een prima prog / app

Bijdrager
    5150

Ik vind 2 dingen een beetje eng aan dit soort apps. Ten eerste vraag is me af wat een ontwikkelaar van zo’n app als 1Password met jouw wachtwoorden kan doen en ten tweede (en dat geldt dan ook voor de Keychain) wat als je iPhone of MacBook wordt gestolen. Wat kunnen ze er dan mee?

Bijdrager
    SunKeeper

In dat laatste geval weinig. Je Mac en iPhone hebben een wachtwoord/code/Touch ID.

En zodra je merkt dat er iets weg is, sprint je naar een computer met internet, log je in op iCloud en blokkeer of wis je de apparaten. Eventueel kun je zien waar in i.i.g. je iPhone of misschien ook wel Mac momenteel precies is. (Find My iPhone)

Ander feit is dat wanneer iemand je wachtwoord op de Mac probeert te wijzigen of je iPhone probeert te herstellen, de Sleutelhanger vernietigd wordt. Je kunt geen toegangsgegevens wijzigen met behoud van de Sleutelhanger.
    Om Sleutelhangers toe te voegen op andere apparaten is altijd tweestapsverificatie vereist.

Je Sleutelhanger blijft wel in iCloud staan. (niet te zien via iCloud.com)

Bijdrager
    5150

Dus als mijn Mac wordt gestolen dan kunnen ze niet zomaar mijn bank rekening plunderen omdat de inlog gegevens in keychain zijn opgeslagen?

Bijdrager
    SunKeeper

Niet zolang er een wachtwoord op je sluimerstand staat.

Qua bank en Digid-toegang kun je dat toch beter niet digitaal opslaan. Schrijf dat ergens op papier en leer het uit je hoofd of gebruik de iPhone/iPad-app die altijd om een PIN-code vraagt wanneer je die opent.

Bijdrager
    Shmoo

1Password of het bedrijf er achter kan niet bij je wachtwoorden komen, er wordt niets van gegevens naar hun servers of wat dan ook geupload.

Alleen wanneer je een vraag stelt via de iOS app aan het bedrijf dan vragen ze je of je anonieme gegevens over je telefoon wilt meesturen zodat ze kunnen helpen bij je problemen. Dit zijn geen wachtwoorden, de kluis of andere gevoelige gegevens.

En wanneer je een Mac of iPhone kwijt raakt dan moeten ze nog steeds je wachtwoord weten van (1) om je computer binnen te komen en (2) de kluis van 1Password waar alle gegevens inzitten.
    1Password sluit zichzelf af na een x aantal seconde niet te hebben gebruikt, zelfs al zou ik mijn computer verlaten en iemand anders gaat er dan achter zitten dan komen ze nog steeds niet bij mijn gegevens.

En tijdens het synchroniseren wordt alles versleutelt, dus al zou je de bestanden die de kluis vormen pikken tijdens het uploaden naar bijv. iCloud of Dropbox dan kun je er nog steeds niets mee want je kunt er niets van maken.
    Dit is schijnbaar een wachtwoord van een website of zo. – op deze manier wordt het geupload naar iCloud en je iOS 1Password app kan dit dan weer uitpakken en er leesbare gegevens van maken.

Bijdrager
    koen

Hoe kan ik 1password gebruiken voor websites waar ik al een paswoord voor heb?

Bijdrager
    Shmoo

De browser extensie installeren en dan gewoon werken zoals je normaal doet.

Staat het wachtwoord nog niet in de 1Password app dan zal de extensie hem auto. toevoegen zodra je hem invult. Staat deze er wel al in dan druk je gewoon CMD + / en dan wordt alles auto. ingevuld.

https://agilebits.com/onepassword/extensions

Bijdrager
    koen

Bedankt, dat ga ik proberen. En als ik de paswoorden met de browserextensie heb gegenereerd op mijn Mac, worden die dan ook gebruikt op mijn iPhone?

Oh, en hoe zit het met andere apps die een paswoord gebruiken? Bijvoorbeeld Tweetbot, PayPal of mijn bank app, of wat dan ook?

Bijdrager
    Shmoo

Als je zowel de 1Password Mac App als iOS app hebt gekocht dan worden alle wachtwoorden gewoon gesynchroniseerd tussen beide apps en kun je overal gebruik maken van je wachtwoorden.

Via de extensie module in iOS 8 kun je dan direct vanuit desbetreffende app je achtwoorden laten invullen zoals bijv. in Safari.

Vroeger moest je eerst switchen tussen Safari en 1Password – daar je wachtwoord kopiëren – dan weer terug naar Safari en handmatig invullen maar dat hoeft nou sinds iOS 8 gelukkig niet meer.
    Hoeveel apps 1Password ondersteunen weet ik niet maar volgens mij gaat dit auto. Ik heb het nog nooit gebruikt in een App buiten Safari en daar werkt het prima. Aangezien het een van de aller best verkochte iOS en Mac Apps is lijkt het met sterk dat er geen ondersteuning zou zijn voor alle grotere diensten zoals PayPal en dat soort zaken.

Bijdrager
    koen
    Shmoo op 07 november 2014

Hoeveel apps 1Password ondersteunen weet ik niet maar volgens mij gaat dit auto. Ik heb het nog nooit gebruikt in een App buiten Safari en daar werkt het prima. Aangezien het een van de aller best verkochte iOS en Mac Apps is lijkt het met sterk dat er geen ondersteuning zou zijn voor alle grotere diensten zoals PayPal en dat soort zaken.

In PayPal, Dropbox en Tweetbot zie ik die optie vooralsnog nog niet.

Bijdrager
    Ethiron

Helaas moet ik je teleurstellen Shmoo.

Zowel Paypal als bijv. Ebay, maar ook Dropbox ondersteunen die functie niet.

Gewoon ouderwets switchen dus.

Hier een lijstje van 20 apps die ondersteund worden:

Our 1Password App Extension for iOS 8 is already supported by over 100 apps, here are nearly 20

Volgens Agilebits zijn het meer dan 100 apps, maar die andere 80 zijn volgens mij niet zo bijzonder, anders werden die wel gepromoot in dat lijstje van 20 op de site van Agilebits!

Tot slot nog een klein detail: jou post suggereerd dat de iOS versie van 1Password nog geld kost, maar die is tegenwoordig gratis. Er is nog een in-app purchase voor de PRO functies, maar die PRO versie is niet vereist voor het syncen met een desktop versie.

Bijdrager
    Shmoo

Oke prima, duidelijke toevoeging.

Bijdrager
    koen
    TomvdK op 07 november 2014

Zowel Paypal als bijv. Ebay, maar ook Dropbox ondersteunen die functie niet.

Gewoon ouderwets switchen dus.

En hoe gaat dat ‘ouderwets switchen’ precies in zijn werk? Voor al die apps heb ik al een bestaand paswoord, maar wil dat vervangen door een paswoord dat door 1Password is gegenereerd.

Bijdrager
    Ethiron

Je opent 1Password (met het master-password, of vingerafdruk als je een iphone 5S, 6, 6+, iPad air 2 of iPad mini 3 hebt), scrollt naar het wachtwoord dat je hebt aangemaakt, je tapt op het wachtwoord, klikt op kopieer, drukt op de homeknop om 1password weer te sluiten en gaat naar de betreffende app, zet de cursor in het wachtwoord veld en tapt op ‘plak’.

Of je nou je een door 1password gegenereerd wachtwoord kopieert of een eigen gemaakte maakt niet uit voor bovenstaande procedure.

Natuurlijk moet je wel eerst je huidige wachtwoord opslaan in 1Password, OF in 1Password een nieuwe genereren en vervolgens je bestaande wachtwoord wijzigen door de nieuw gegenereerde. Hoe dat wijzigen gaat verschilt per dienst, maar dat is altijd heel simpel, en een kwestie van kopieëren en plakken.

Bijdrager
    Noest

Ik schrijf af en toe mijn wachtwoorden op, nadat ik ze veranderd heb, en dan maak ik daar een foto van. Deze staat op mijn iPhone. Het papiertje ligt thuis. Ben ik onderweg en mis ik een wachtwoord, dan heb ik het zo teruggevonden.

Het gaat nu nog wel, maar over een tijdje zal dit wel ophouden, het worden er idd steeds meer:( Maar nu is het nog een sport om het toch allemaal te onthouden:)

Bijdrager
    Ethiron

Ieder zijn manier Noest.:) het is alleen jammer dat de foto van het papiertje niet interactief is; je kunt er niets op selecteren en kopieëren maar moet het dus alsnog even onthouden en overtypen. Ook is het niet snel aan te passen als er iets veranderd, dan moet je thuis een nieuwe foto gaan maken.

@ Koen: het is belangrijk om te weten dat 1Password niet alleen kan werken met wachtwoorden die hij zelf genereert, je kunt ook gewoon een zelf bedacht of huidig wachtwoord erin opslaan. Op die manier werkt het dus samen met de al bestaande wachtwoorden die jij al hebt.

Ik zelf heb meer dan 50 passwords in 1Password staan, waarvan er niet één is gegenereerd door 1Password. Het waren allemaal al bestaande, die ik erin heb opgeslagen.

Maar zoals ik al zei: de iOS app (zowel iPhone als iPad) van 1Password is gratis, dus waarom download je hem niet gewoon en speel je er even wat mee om het te ontdekken? Ook de Mac versie is gratis beschikbaar voor een proefperiode zonder betalingsverplichting.

Bijdrager
    koen

Ik heb de iOS versie al:) Ik wil gewoon zeker weten wat ik doe, anders heb ik straks een paswoord dat ik niet kan gebruiken. Maar bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag. (y)

Bijdrager
    Ethiron

Graag gedaan, ben benieuwd!(y)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.