24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    allard

Wachtwoord werkt niet meer

Wanneer ik een aplicatie wil instaleren, vraagt het systeem om een wachtwoord, al een jaar lang vul ik daar
    trouw het zelfde wachtwoord in. Maar redelijk plotseling werkt het niet meer.

Ik heb al geprobeerd;

Herstellen van premissies
    En het opnieuw instellen van een wachtwoord via de instalatie dvd

Beide werken niet.

Is er een derde oplossing?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    allard

Dat heb ik dus gedaan en daarmee was ik niet geholpen.

Bijdrager
    iJoost

Tja… Als je beheerwachtwoord niet meer werkt dan is daar om te beginnen altijd een reden voor. Iemand zal ‘m aangepast hebben. Dat gebeurt niet vanzelf.

Hoe dan ook is de enige oplossing die in die situatie nog overblijft het achtwoord te overschrijven middels de procedure met de installatie-DvD. Dat werkt echt altijd.

En als het bij jou niet werkt???
    Mmm, misschien moet je dan maar gewoon een nieuwe Mac kopen. Deze is overduidelijk op.;-)

Bijdrager
    allard
    ”iJoost”

Tja… Als je beheerwachtwoord niet meer werkt dan is daar om te beginnen altijd een reden voor. Iemand zal ‘m aangepast hebben. Dat gebeurt niet vanzelf.

Dat denk ik ook! Alleen ik was het niet:) echt niet.

”iJoost”

En als het bij jou niet werkt???
    Mmm, misschien moet je dan maar gewoon een nieuwe Mac kopen. Deze is overduidelijk op.;-)

Kijk dat wilde ik horen!!

Maar ga het ook nog maar eens een keer met de instalatie CD proberen, heb nu ook de premissies van af deze dvd hersteld.

Bijdrager
    iJoost

Het heeft niets met permissies te maken.

Bijdrager
    Pieterr

Het lijkt erop dat iedereen dat altijd als eerste probeert, “permissies herstellen”, als er problemen zijn.

Met stip op 1 in Five Mac maintenance myths:

Myth #1: “You should repair permissions regularly.”
    Myth #2: “You need to run the Unix maintenance scripts.”
    Myth #3: “You should periodically defragment your hard drive.”
    Myth #4: “You should consistently clean your caches.”
    Myth #5: “You need to occasionally update prebinding”

Bijdrager
    allard

Zal best dat het niets met premissies te maken heeft, het heeft ook niet gewerkt overigens, maar een oplossing voor mijn probleem is er ook nog niet ben bang dat ik opnieuw moet gaan instaleren!

Bijdrager
    iJoost

Onzin. Vertel eens precies wat je hebt gedaan.

Hoeveel accounts heb je op die computer? Welke van die accounts zijn wel/niet beheeraccounts? Kun je nog gewoon inloggen op elk van die accounts? Onder welk account werk je als je de software probeert te installeren? En van welk account geef je dan het wachtwoord als er om een wachtwoord van een beheeraccount gevraagd wordt?

Bijdrager
    allard

Oke red me, ik was al bijna bezig

Er is 1 account, het beheerders account. Daarmee doe ik dus alles.
    Problemen zijn ontstaan na dat een printer driver niet meer werkte en ik die heb weggooid samen met een paar andere
    printerdrivers. Lijkt me geen halszaak maar daarna begon het.

Het beheer account heeft een lange naam en een korte naam beide reageren niet,
    niet in combinatie met mijn al jaren vetrouwde wachtwoord en ook niet met het doormij
    opnieuw via de dvd aangemaakte wachtwoord.

werk dus met versie 10.5.4
    op een mpb 2.4

Bijdrager
    iJoost

Je hebt dus één account en dat is een beheeraccount. En daarmee kun je nog gewoon inloggen toch? Mooi.

Dan nu de hamvraag, welk wachtwoord gaf je dan eigenlijk op bij een software-installatie?

Bijdrager
    allard

Nee, mijn computer logt bij opstarten automatisch in, geen probleem zover.
    Het gaat dus mis als ik iets wil instaleren.
    Het wachtwoord wat ik bij instalatie opgaf, is het ww wat ik dus al jaren gebruik, wat ik hiet natuurlijk niet ga vertellen want dan weet iedereen hoe oud mijn moedr is (LOL)
    Maar als ik iets wil instaleren werkt dat zelfde ww niet meer.

Het rare is dus, dat ik via de instalatie dvd het wachtwoord heb veranderd, dan zou je zeggen dat je het bij opstarten ook moet
    gebruiken, maar dat dus niet. Mijn computer gaat gewoon aan. En iets instaleren lukt niet, nog met het oude nog met het nieuwe.

Bijdrager
    iJoost

Dat het installeren niet lukt kan ook ergens anders aan liggen (misschien wel aan je driver actie) maar laten we beginnen met je wachtwoord. Kijken wat dat nu precies is.

Open daarom een Terminal window en tik login.
    Hij stelt je nu achterelkaar twee vragen.

login:

en

Password:

Bij het eerste geef je je korte gebruikersnaam en bij het tweede zoek je nu even uit wat je wachtwoord is. Als je dat weet meld je je maar weer.

(Je hoeft het uiteraard niet te verklappen.)

Bijdrager
    allard

Aha, kijk heb het gevoel dat we ergens komen,dank

maar ik heb het wachtwoord

overigens werkt dit wachtwoord niet als ik uitlog en weer opnieuw probeer in te loggen, maar dit terzijde.

Bijdrager
    iJoost

Er is maar een wachtwoord. Dus dat zou ook moeten werken als je ermee inlogt.

Maar laten we nu eerst de sleutelhanger maar weer goed maken. Daarvoor ga je nu nogmaals je wachtwoord veranderen maar dit keer niet via de DvD maar gewoon via de Systeemvoorkeuren. Gelukt?

Bijdrager
    allard

Nee helaas niet gelukt.
    Krijg de melding dat ik het wachtwoord niet kan veranderen in het door mij opgeven wachtwoord
    en dat ik kontakt op moet nemen met de systeem beheerder.

heb diverse wachtwoorden geprobeerd.

kreeg overigens wel het slotje open met mijn bestaande wachtwoord. Dat was eerder niet gelukt.

Bijdrager
    allard

En wat nu ook lukt is het instaleren van de printer driver.

Bijdrager
    iJoost

Dat laatste is mooi. Maar gelukkig zou ik er nog niet mee zijn. Probeer eens of je je sleutelhanger kunt inzien (met Sleutelhangerbeheer). Hij hoort hetzelfde wachtwoord te hebben als je account maar mogelijk is het nog het oude wachtwoord.

Bijdrager
    allard

Ik weet niet of het het zelfde is, maar sleutelhanger beheer kan ik niet vinden, heb wel sleutelhanger toegang.
    Is abacadabra voor mij maar ik deze wel ontgrendelen en vergrendelen met mijn huidige wachtwoord.
    Voor de duidelijkheid dat is dus het wachtwoord wat het niet meer deed, en nu opeens wel.

Erg fijn trouwens dat je mee denkt.

Bijdrager
    iJoost

Ehm… ja dat is ‘m, die is geloof ik van naam veranderd een keer. Sorry.

Als ie nog open wil, dan ben je alle wachtwoorden die erin staan nog niet kwijt. Dat scheelt weer.

Maar nu moet je ervoor zorgen dat het wachtwoord van de sleutelhanger met de naam inloggen weer gelijk wordt aan het huidige wachtwoord van je account. Dat kun je in het menu vinden.

En als je daarna de Sleutelhanger-EHBO er ook nog even naar laat kijken (zit ook ergens in het menu) dan zou alles weer helemaal gezond moeten zijn.

Bijdrager
    allard

Gelukt, mijn dank is groot!

Bijdrager
    Tinnieman

applaus voor iJoost!

ik las dit met een glimlach…dit is pas hulp!

:D :D :D

Bijdrager
    iJoost

Wat?! Voor die eikel die in het begin voorstelde om maar liever een nieuwe Mac te kopen… ;-P

Applaus voor allard!

Bijdrager
    Tinnieman

dan maar gelijk…

applaus voor jezelf!! (gericht aan ieder die dit leest!)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.