24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    superfreak

wachtwoord veranderen users

Hallo, ik heb mijn wachtwoord gewijzigd en nu kom ik niet meer in mijn user, dus kan ik geen gebruik maken van mijn nieuwe ww. Er wordt nu ook een in logscherm geopend wat ik voorheen nooit had. Help!!!! Ik wil weer aan het werk :P

Bijdrager
    kruimel91

superfreak,

je moet de install cd er in stoppen en dan opnieuwe starten met de C ingedrukt
    hij start dan op direct van de cd.
    je komt dan op het veld waar je voor de installatie de taal kunt selecteren.

doe dat niet maar klik op het stukje rechtbovenaan naast het apple symbool daar zie je staan change password.

wacht tot het hd symbool verschijnt. en klik deze dan aan.
    nou kun je alle wachtwoorden aanpassen.

stel ook de root in ( de root is het account van de oppergebruiker heb je nog meer rechten als een beheerder, )

moet zeker lukken succes.

Kruimel

Bijdrager
    superfreak

Ik ga het even proberen maar volgens mij had ik dit al precies zo uitgevoerd:cry:
    Hoop dat ik ergens een fout heb gemaakt.

Bijdrager
    Oppie

Kijk, dat zijn de betere tips, standaard je root-account oppenstellen! Als elke maccer dat gaat doen, kunnen we nog lachen, hier op het forum.:lol:

Bijdrager
    superfreak

Haha, “eerste hulp” noemen ze dat :lol:

Het probleem is dat ik mijn HD geen users meer kent. Dat kan ik dus niet aanpassen.
    Nog mee tips??

Bijdrager
    fistkikker

Oppie, misschien kan je beter er bij uitleggen dat dat om veiligheidsredenen niet verstandig is, dat hij daarom standaard niet ingesteld staat en dat je ook gewoon jezelf beheerder kunt maken met bijna hetzelfde effect, maar dan veiliger. En dat je ergens een beheerderswachtwoord moet invullen. Als je dat doet is je post een stuk zinvoller denk ik.

Als je weer je mac in kan, kan je in de systeemvoorkeuren onder accounts instellen dat hij iemand (jezelf?) automatisch moet inloggen bij opstarten. Je krijgt dan niet meer dat inlogscherm.

Bijdrager
    superfreak

Ok thnx Waterman,

maar hoe kom ik weer op een normale en gemakkelijke manier mijn mac in? Het belangrijkste is op een manier waarbij ik verder geen bestanden verwijder??

Bijdrager
    kruimel91

he oppie,

Wat is volgens jou het bezwaar tot het instellen van je root.

and by the way in het zelfde scherm kun je OOK ALLEEN je user password wijzigen.

Denk je echt dat je met een password op een mac je data beveiligt?!

waterman: het probleem bij superfreak is dat hij hij er gewoon weg niet meer in kan.
    en als je jezelf automatisch laat inloggen is je data helemaal niet beveiligt.

groeten Kruimel

Bijdrager
    fistkikker

Als je ingelogd bent als root, vraagt je mac helemaal nooit meer om je wachtwoord, als je wat wilt installeren, weg mikken of wat dan ook. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat is het meest voor de handliggende risico. Een root user heeft eigenlijk te veel rechten om veilig te zijn. Als je inlogt als gebruiker kan je ook al je data verliezen, dus dat is het argument niet, het gaat om de integriteit van je systeemsoftware. Er zijn nog wel meer argumenten tegen het gebruik van je root account, maar dangaan we wel erg off topic.

Anyways, Kruimel zei het al, de truc met de install cd en dan op c drukken met opstarten e.d. moet het doen.

De opmerking van oppie was alleen dat je het inschakelen van je rootaccount beter achterwege kunt laten. En ik zeurde er over dat oppie wel wat meer info in zijn post mocht geven ipv alleen negatief doen over kruimel.

En helemaal geen users meer? Dan is het TIJDELIJK inschakelen van de root account, als root inloggen, users aanmaken, jezelf beheerder maken en root weer uitschakelen nog altijd een goede optie. Succes.

Bijdrager
    TRML

Precies wat oppie zegt, als je met je ROOT gebruiker aan de gang gaat moet je wel verrekte goed weten wat je aan het doen bent. Als ROOT mag je namelijk alles en doet de computer ook alles wat je vraagt zonder sputteren, alleen als je dan per ongelijk een verkeerd bestandje weggooit of verplaatst (en wie overkomt dit nooit) is het ook gedaan met je systeem. Het is dus NOOIT aan te raden om je ROOT account zomaar te activeren. En idd Apple zet hem dan ook niet voor niets op slot. Ik kan wel zeggen dat ik zelf een PowerUser ben en heb nog nooit de behoefte gehad om het ROOT account te activeren. Afblijven dus, tenzij je een eigenwijze Mac gebruiker bent want daar kan je tegen praten als Brugman maar die doen toch wat ze zelf willen.

Bijdrager
    superfreak

Misschien is het handig om te weten dat ik nieuw ben op macgebied en ook zeker geen kenner van pc’s. Hoe log ik in als root? Ik zag “system adminstrator” staan als naam maar dit werkt niet.
    Ook ben ik de enige die op deze mac werkt , waarom al die beveiliging? Is dat voor mensen van buitenaf?

Bijdrager
    kruimel91

Waterman,

helemaal mee eens, het uberhaupt activeren van een root password heeft daar in tegen veel voordelen.

MAAR ben het met je eens dat je niet altijd moet inloggen als root.

Je hebt veel verstand van zaken helemaal top.

groeten Kruimel

Bijdrager
    superfreak

Ok dan geen root, maar hoe dan wel?? Het maakt mij niet uit wie de beste tip geeft als die maar komt:lol:

Bijdrager
    fistkikker

Dit is de tip.

”kruimel91″

superfreak,

je moet de install cd er in stoppen en dan opnieuwe starten met de C ingedrukt
    hij start dan op direct van de cd.
    je komt dan op het veld waar je voor de installatie de taal kunt selecteren.

doe dat niet maar klik op het stukje rechtbovenaan naast het apple symbool daar zie je staan change password.

wacht tot het hd symbool verschijnt. en klik deze dan aan.
    nou kun je alle wachtwoorden aanpassen.

moet zeker lukken succes.

Kruimel

Met de toevoeging dat als je geen gebruikers hebt, je tijdelijk je zgn. root account (die best wel een system administrator kan heten) kan gebruiken, om er nieuwe users bij te maken.

Bijdrager
    fistkikker

Even wat newbie voorlichting erbij dan maar: dat gedoe met beveiliging, users etc. komt omdat OS X een unix systeem is (net als, Linux e.d., maar dan beter ;))

UNIX is van origine (30+ jaar terug) ontwikkeld voor hele grote computers, waar dan meerdere mensen met een terminal op inloggen. Die werkwijze heeft zo zijn voordelen als het gaat om de beveiliging van systeembestanden tegen per ongeluk wissen, het uit elkaar houden van instellingen van verschillende gebruikers e.d. daarom is het er in gebleven. In de praktijk hoef je er niets van te merken. je kunt dan je computer automatisch laten inloggen op je eigen user account. Het enige wat je dan merkt is dat je soms je systeembeheerders password moet invullen, bij het installeren van programma’s bijvoorbeeld. Je wordt dan zeg maar tijdelijk gepromoveerd tot root / system administrator.

In het oude dos en windows tijdperk (dos – win 1.0 – win 95 – win ME) was iedereen altijd administrator. Eigenlijk was er strikt genomen maar één gebruiker, met verschillende sets van voorkeuren. In windows NT, 2000 en win XP hebben ze hetzelfde multiuser systeem ingevoerd, ‘overgenomen’ van het op unix gebaseerde OS/2 overigens. Alleen de meeste windows gebruikers maken zichzelf/iedereen administrator, wat het systeem een beetje teniet doet. Virussen hebben in dat geval vrij spel (ze kunnen zich ongemerkt installeren, omdat er niet om een administrator wachtwoord gevraagd wordt). Het virus argument speelt (nog) niet op OS X.

Bijdrager
    superfreak

Dank je wel voor de aanvulling. Ik leer graag nieuwe dingen… Helaas op de manier zoals je hierboven omschrijft lukt het me niet. Ik start op van cd houdt de c ingedrukt en krijg dan ook het desbetreffende scherm te zien. Nu selecteer ik change password en dan moet ik de schijf aangeven waar de user op staat die veranderd moet worden. Hier gaat het fout want op de HD herkent hij geen users (hier kan ik ook niets met root veranderen) en op de upgrade dvd ziet hij de root en de appserver ( maar hier kan ik natuurlijk ook niets op veranderen). Kan het niet zo zijn dat ik i.p.v. de upgrade dvd 10.3 (Panther) de eigenlijke dvd moet gebruiken 10.2.7?? Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Bijdrager
    superfreak

Lukt ook niet, hier kreeg ik wel meerdere schijven te zien, die ik overigens niet kon aanpassen. Verder kon ik alleen van de ssbh het wachtwoord veranderen, ook dit helpt niet.
    Toch maar een nieuwe g5 erbij kopen :wink:
    Ga nog wat dingen proberen. Tips blijven uiteraard welkom
    Dank tot nu toe.

Bijdrager
    kruimel91

welke mac heb je?

woon in utrecht als het echt niet lukt mag je langskomen

groeten Kruimel

Bijdrager
    superfreak

Ik heb de g5. Helaas werkt die niet altijd :x …. Ik heb hem alleen voor het maken van montages vandaar dat ik door wilde werken. Bedankt voor je aanbod, kzal het laten weten als ik er echt gek van wordt

Bijdrager
    Oppie

Héé, ho, wat een reacties in één keer, je kèn je kont nog niet ff keren, of…
    Afijn, Waterman, nog even een uitleg naar jou toe: Ik had al wel het idee dat de OP (superfreak dus) nog niet een die-hard nerd was, en dan moet je natuurlijk niet over root beginnen, om verschillende redenen niet. Maar ik vind het niet nodig alles uit te leggen of te beargumenteren, want daarvoor ben JIJ hier op het forum:wink: :wink:
    …en ach, een beetje meligheid is ook wel lekker op zijn tijd, toch?:P
    Zo, en nu weer een biertje, en gaan we vanwege het vervelende probleem van superfreak (sorry, ik heb ook geen oplossing), weer helemaal on-topic.

Bijdrager
    fistkikker

En meteen maar weer off topic: net zat je nog in Japan, nu is het Kazachstan. Je reist wat af…

En ik ben niet over de root begonnen…

Ik heb het idee dat het probleem van superfreak op te lossen is door even achter de mac te gaan zitten. Even kijken wat er mis is (oooo, is dat ‘t…., je kent het wel). Misschien ziet superfreak nog opeens wat het is, anders blijft het een raadsel voor ons.

Superfreak, sterkte….;)

Bijdrager
    Oppie

Ok, nog ff off topic dan: het schijnt dat je bij tien verschillende vlaggetjes een setje theedoeken kado krijgt, vandaar.:P
    (En let wel, géén geklooi mbv een proxy server, want da’s valsspelen.)

Bijdrager
    vriesela

Een gelijksoortig probleem bij mij. Ik werk (nog) onder OS 9.2 (ik wacht al weken op mijn G5).
    Enige tijd geleden heb ik een wachtwoord ingesteld op de computer. “Gebruikersaccount” heb ik UIT staan, dus ik kan zonder problemen de computer in. Nu wil ik echter “Gebruikersaccount” weer op AAN zetten, zodat ik een wachtwoord nodig heb om de computer te kunnen gebruiken.
    Helaas (OK, dom) weet ik het wachtwoord niet meer. Hoe kom ik daar achter?

Bijdrager
    Oppie

Ik denk dat je meer kans hebt op een antwoord in de afdeling Classic op dit forum.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.