12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Rokit

wachtwoord op zip bestand via terminal

Hallo,

Graag had ik een afbeelding/map gecomprimeerd en met een wachtwoord beveiligd.
    Dit hoort men via Terminal te doen en de stappen die ik volg zijn:
    – cd desktop
    – zip -e test.zip test.jpg
    – wachtwoord

Maar wat hoor ik te doen om dit bij een map te doen? Ik had begrepen dat je dan ‘.jpg’ hoort te vervangen door ‘/*’ (test is een voorbeeld naam, afbeelding en map hebben aparte namen), maar dit werkt niet bij mij.

Kan iemand me helpen aub?

Groet

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als ik dit doe werkt het gewoon voor een folder met een paar bestanden:

zip -e test.zip foldernaam/*

..waarbij test.zip het nieuwe zip bestand is en ‘foldernaam’ de naam van de map die je wil comprimeren. Als er in die map nog meer mappen zitten probeer het dan met de -r optie erbij (‘recurse into directories’). Wat werkt niet, krijg je een foutmelding, een lege map of helemaal niets?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gewoon zo: zip -e mapnaam — waarbij mapnaam natuurlijk de naam van de map is. Als je mapnaam/* doet, dan zeg je dat je alle bestanden in die map wilt zippen, niet dat de map zélf gezipt moet worden.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Probeer je de dingen ook uit die je schrijft Jakko? Jouw commando levert een lege map op na unzippen, zónder de bestanden die in de oorspronkelijke map stonden. ‘mapnaam/*’ levert een .zip bestand op met de hele inhoud. Hoezo is de map zelf dan niet gezipt in mijn voorbeeld: hij zit toch in het nieuwe .zip bestand?

Je laat bovendien de naam van het output .zip bestand weg, dus jouw letterlijke commando (zonder ‘test.zip’ ertussen) geeft een ‘zip error: Nothing to do!’ foutmelding.

(er stond uiteraard een map genaamd ‘mapnaam’ op mijn desktop)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om eerlijk te zijn, in dit geval niet … normaal gesproken werkt het keurig om gewoon de mapnaam op te geven in plaats van met /* erachter, maar zip zal wel weer eigenwijs zijn. Dat je de naam van het zipbestand ook altijd op moest geven was me ontgaan bij een snelle blik in de manpage.

Maar even wat beter kijken levert op: zip -er zipbestand.zip mapnaam. De -r zorgt dat recursief de hele map gezipt wordt, niet alleen de map zélf. (Wat het nut is van dat laatste ontgaat mij totaal, maar ergens zal het in 1987 of zo wel een keer voorgekomen zijn en dus is het nu de standaard …)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

👍🏻. De -r optie noemde ik ook al, alleen nodig als er sub-mappen in je map zitten maar het kan ook geen kwaad. Nu ben ik benieuwd of het Rokit inmiddels gelukt is?

Bijdrager
    KarelWillem

Keka: https://www.keka.io/en/

Alles in één, inpakken, encrypten, wachtwoord.

Let op: via de website is het ‘gratis’, via de App Store kost het je € 3,49.

Op deze manier vragen ze een bijdrage voor de app.

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien is de vraag over het ‘waarom’ hier ook wel relevant.

Want ipv zippen zou je het bestand/bestanden in een beveiligde DMG kunnen gooien, en het maken van zo’n DMG is heel makkelijk in Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Rokit

Bedankt voor de feedback mensen!

Ik heb dus een map, ‘bureaublad291220′, op mijn bureaublad staan.

In terminal geef ik in:

– cd dekstop

dan meerder commando’s geprobeerd:

– zip -e bureaublad291220.zip bureaublad291220

– zip -e bureaublad291220.zip bureaublad291220/*

– zip -er bureaublad291220.zip bureaublad291220

– zip -er bureaublad291220.zip bureaublad291220/*

Maar in geen enkel geval maakt hij een zip bestand met wachtwoord: ‘nothing to do!’ krijg ik als respons.

Het geeft wel als opmerking ‘try zip -er bureaublad291220.zip . -i bureaublad291220’, of ‘try zip -er bureaublad291220.zip . -i bureaublad291220/*’,

maar als ik dit invoer krijg ik: ‘command not found’..

En waarom? Wel ik zoek een manier om mappen te comprimeren met een wachtwoord om deze dan ergens op te slaan, dit is de enige manier die ik nu toe ontdekt heb..

Groet!

Bijdrager
    GoeieDag

Wat bedoel je met ‘ergens op te slaan’? Op een externe HDD?

Dan kun je beter de hele HDD versleutelen. Comprimeren is tegenwoordig met alle opslagruimte (en hoge internet snelheden) over het algemeen onzinnig.

Bijdrager
    KarelWillem

…ik zoek een manier om mappen te comprimeren met een wachtwoord om deze dan ergens op te slaan, dit is de enige manier die ik nu toe ontdekt heb….

Ja, of je download even dat gratis appje Keka.

Dat had je een dag frustratie gescheeld. .;)

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Rokit op 30 december 2020 om 16:58
    ‘nothing to do!’ krijg ik als respons.

Dat komt omdat je het .zip bestand dezelfde naam geeft als de map, dat werkt niet (zie eerder voorbeeld, geef het zip bestand een andere naam). Dat je tweede commando ‘command not found’ geeft komt misschien omdat je ‘try’ ervoor zet? Dat hoort natuurlijk niet bij het commando..

Als je dit soort dingen niet goed begrijpt en het je na de gegeven (werkende!) voorbeelden nog steeds niet lukt moet je niet met Terminal aan de slag gaan, je kunt er ook zaken mee opklooien. Zie de tips van GoeieDag en KW, dat lijkt me verstandiger.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.