8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    roelpol

Wachtwoord netwerktoegang mac

Hallo,

Ik ben er na een hele tijd in geslaagd om een netwerk tussen windows vista en mac te creƫren. Het werkt bijna volledig perfect, zit enkel met 1 probleempje. Ik zou graag willen dat er een schermpje verschijnt dat naar een wachtwoord en gebruikersnaam vraagt wanneer je toegang probeert te krijgen tot de mac.
    Hoe kan ik daar voor zorgen?

Mvg Roeland

Bijdrager
    macpro

Over wat voor een toegang heb je het dan?
    shares benaderen?
    een telnet/ssh sessie?
    remote desktop?
    …?

Bijdrager
    roelpol

Ow sorry, op de shares

Bijdrager
    MacFly

in je Systeemvoorkeuren kan je in het deel “delen” kiezen voor bestandsdeling.

Hier kan je dan aangeven wie toegang heef tot welke map en met welke rechten. Als je uit deze lijst “users” en “everyone” verwijderd heeft alleen een welbepaalde user toegang tot jouw share en zou dus logischerwijs een paswoord moet ingeven om deze te benaderen.

Kan het momenteel niet testen, want ik heb geen Windows-bak bij de hand.:o

Bijdrager
    roelpol

Hier bevestig dus mijn vermoeden, dat had ik eigenlijk al getest, maar je kan “everyone” niet verwijderen, dat laat mac niet toe. Wanneer je de permissie van “everyone” dan instelt op alleen lezen of lezen en schrijven, krijg je op je windows gewoon toegang.
    Wanneer je de permissie zet op geen toegang dan zie je die folders dus niet staan en ik weet niet hoe je op windows kan inloggen als een gebruiker (ik weet dat dat in mac wel gaat door op verbinden als te klikken).

mvg Roeland

Moderator
    Poezenbeest

Permissie van ‘everyone’ op geen toegang en een andere gebruiker toevoegen wil ook niet?

Bijdrager
    macpro

Je kunt een verbinding maken in de vorm van smb:\<username>@<ip adres>

Dan krijg je die dialoog.

Bijdrager
    roelpol

Ik heb het eindelijk gevonden op die windows pc. In de verkenner staat onder extra: “verbind met server”. Wanneer je dan mijn macbook in het netwerk selecteert vraagt hij om een passwoord en een username.

Bedankt voor de hulp allemaal.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.