11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Walkingfingers

wachtwoord kwijt en toch inloggen?

een van de 4 gebruikers op mijn iMac is het wachtwoord kwijt/vergeten, hoe kun je de data van die gebruiker toch nog redden?

zijn daar ‘truuks’ voor, software, of andere manieren?

Bijdrager
    Deskman

Als jij de admin bent kun je zijn wachtwoord veranderen. Klaar is kees dan, of Mike in dit geval.

Bijdrager
    Walkingfingers
    ”Deskman”

Als jij de admin bent kun je zijn wachtwoord veranderen. Klaar is kees dan, of Mike in dit geval.

juist ja, bij ‘wijzig gebruiker’ had daar al een paar dingen geprobeerd maar iedere keer werd weer om het wachtwoord gevraagd.

Bijdrager
    Deskman

ja, JOUW (admin) wachtwoord. Alleen ben je je sleutelhanger kwijt met de daarin versleutelde wchtwoorden. Die blijft namelijk het oude wachtwoord houden.

Bijdrager
    Walkingfingers

dan open ik toch gewoon de sleutelhanger en gooi het zaakje eruit.
    daarna pakt die de nieuwe toch weer?

Bijdrager
    michelvdb

Log in als root
    open Sleutelhangertoegang
    selecteer die VergeetachtigeGebruiker
    tab Kenmerken
    vinkje bij Toon wachtzin

Bijdrager
    Walkingfingers

klopt helemaal. heb ik reeds gedaan de wachtzin heeft betrekking op het oude wachtwoord. juist de nieuwe is de slimkees vergeten!

Bijdrager
    Deskman

Is het probleem nu dan opgelost?? Je moet denk ik dan voor Slimkees een nieuwe sleutelhanger maken, dat gaat alleen bij de eerste login automatisch (meen ik) En als hij daar dan weer het door jou toegekende nieuwe wachtwoord voor gebruikt is alles weer als vanouds.

Bijdrager
    Walkingfingers

problem solved, end of case.

thnks

Bijdrager
    wilfred

Wat ook mogelijk was:

Ga naar de Terminal (Programma’s/Hulpprogramma’s/Terminal).
    Typ:
    sudo passwd username

Bij username vul je de ‘echte’ gebruikersnaam in dus niet de hele naam. Vervolgens wordt om je admin-wachtwoord gevraagd, die geef je en daarna kan je het nieuwe wachtwoord voor die gebruiker instellen.

Groet, Wilfred

Bijdrager
    Walkingfingers

thkns wilfred, weer wat wijzer!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.