17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Davii-94

Wachtwoord geven bij Clean Install?

Goedemiddag,

Omdat dat mijn macbook niet meer zo snel is als dat hij geweest is. Wilde ik nadat ik Lion geïnstalleerd had, een Clean Install uitvoeren.
    Maar op een of andere manier moet ik, wanneer ik cmd-r gebruik, een wachtwoord geven op een wit scherm met een grijs slot. Ik heb alleen geen idee wat dit wachtwoord zou kunnen zijn. Mijn MacBook was 2e hands, maar was volledig hersteld toen hij in mijn bezit kwam.
    Hij had destijds Leopard.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast hartelijk bedankt.

Davey

[mod name=unSOUND url=/profiel/unsound]Titel veranderd, het is “Clean install”, niet “Clean update”[/mod]

Bijdrager
    Hailstorm
    Bijdrager
    dahar

apple ID invoeren waarmee je Lion hebt aangeschaft.

Bijdrager
    Davii-94

@Hailstorm,
    Ja precies dat zie ik dan.

@dahar,
    Het wachtwoord van mij Apple ID of het ID zelf?
    (klinkt als een domme vraag, maar het wachtwoord heb ik al geprobeerd.)

Bijdrager
    Hailstorm

Dan heeft de vorige eigenaar een wachtwoord op de firmware gezet. Probeer deze te achterhalen, anders moet je andere maatregelen treffen (tip).

Je Apple ID heeft hier helemaal niets mee te maken…

Bijdrager
    Davii-94

Hè verdorie… Hier word ik niet echt blij van..
    Ik zou niet weten hoe ik in contact zou moeten komen met de vorige eigenaar.
    De ‘andere maatregel’ is het enige wat ik kan doen om het wachtwoord te veranderen of te wijzigen?

Bedankt voor de huidige reacties alvast.

Bijdrager
    Hailstorm

Kijk hier even naar; één geheugenbankje eruit slopen, restarten met een paar toetsen ingedrukt en het zou moeten werken…

Moderator
    unSOUND

Maar voor je dit alles gaat doen, zou ik me afvragen of een Clean install wel de beste optie is. Het is eerder een last-resort dan het eerste wat je moet proberen. Je bespaart jezelf een hele boel werk door gewoon de oorzaak op te zoeken en die aan te pakken, want meestal ligt de oorzaak in één enkel ding.

Bijdrager
    Davii-94

@Hailstorm
    Ik denk niet dat een andere keuze heb dus ik ga dat gewoon proberen. Mijn MacBook heeft het altijd prima gedaan, en ik zie dit nu voor het eerst. Hopen dus dat het geen kwaad kan.
    Ik ben trouwens niet heel erg goed in engels.
    Is het de bedoeling dat ik 1 geheugenbankje eruit haal, vervolgens de knoppen doe, en daarna hem weer terug doe. Of moet ik hem meteen terug doen?

HEEL erg bedankt alvast

Bijdrager
    Hailstorm

1. Eén bankje eruit
    2. Opstarten met command-option-P-R ingedrukt totdat de laptop 3 keer booooooing heeft gedaan
    3. Bij de derde booooooing kun je de toetsen loslaten
    4. Bankje terugplaatsen als het heeft gewerkt

Ben benieuw of het lukt!

Bijdrager
    Davii-94

@unSOUND
    Ik denk wel dat dit de beste oplossing is, aangezien ik altijd iemand ben die veel programma’s uitprobeert. Mijn mac is echt dicht geslibd xD

Bijdrager
    Davii-94

@Hailstorm,
    Oke bedankt :D. Een timemachine back-up zou genoeg moeten zijn hè? voor als het mis gaat?

Moderator
    unSOUND
    Davii-94 op 22 augustus 2011

Ik denk wel dat dit de beste oplossing is, aangezien ik altijd iemand ben die veel programma\’s uitprobeert. Mijn mac is echt dicht geslibd xD

Dat is dus een veel gemaakte denkfout, met name door oud Windows gebruikers. Veel software geïnstalleerd hebben doet niks met de snelheid van je machine… Het gaat pas vertragen als er een programma niet goed werkt, of als er op de achtergrond het één en ander draait.

En dat probleem opzoeken kost je uiteindelijk vaak veel minder tijd en moeite dan alles opnieuw installeren, serienummers invoeren, updates installeren, mail, bookmarks, persoonlijke instellingen terug zetten, en ga zo maar door.

Bijdrager
    Hansi2124
    Davii-94 op 22 augustus 2011

Mijn mac is echt dicht geslibd xD

Begin dan gewoon eerst eens met de programma’s uit de Programmamap te verwijderen die je overbodig acht. Eventueel films en muziek. Verder niets.
    Daarna de prullenmand legen.

Hoeveel ruimte heb je nu nog op je hd en hoeveel na de “schoonmaak”?

Bijdrager
    Hailstorm

Los van de reden, ik zou sowieso niet willen dat er een voor mij onbekend wachtwoord op mijn laptop zou zitten.:wink:

Bijdrager
    Oppie

Maar om dat op te lossen hoef je weer geen clean install te doen.

“dicht geslibd”? Het is geen aorta of zo, zo’n computer…

Bijdrager
    Davii-94

@Iedereen,

Ik ben lekker eigenwijs en heb het toch op de manier van @Hailstorm gedaan. Geloof het of niet, maar het heeft gewerkt! Het wachtwoord is weg. Nu ga ik na al jullie reacties, toch maar even nadenken of ik wel een clean install wil. Heel erg bedankt voor alles!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.