8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

Wachtwoord gebruikers account zinloos?

Ik heb op mijn macbook 3 gebruikers accounts. De zakelijke ervan heb ik beveiligd met een wachtwoord. Maar nu ontdekte ik dat je dat heel simpel kunt omzeilen door op te starten met cmd+r en daar het wachtwoord even te resetten….!?
    Wat heeft zo’n wachtwoord an voor zin?

Bijdrager
    tarun

Ik hoop dat het niet zo simpel is. Zal het vanavond proberen.

Bijdrager
    Buzz

De reset utility voor je account password werkt niet voor je keychain password, en als je FileVault hebt ingeschakeld zul je dat eerst met het bestaande password moeten ontgrendelen. Ook kan je een firmware password instellen, waarmee je de toegang tot de recovery partitie helemaal blokkeert.

Bijdrager
    Ir.Bob

Nog los van het feit of het werkelijk mogelijk is, maar dit is een beveiligingsprobleem wat al speelt sinds de uitvinding van de computer en toepasbaar is op elk systeem. Een wachtwoord biedt geen bescherming voor iemand die fysiek toegang heeft tot de computer.

Bijdrager
    Willumpie

Ik hoop dat het niet zo simpel is. Zal het vanavond proberen.

Jawel zo simpel is het dus wel!
    Dan weet ik dat nu en daar kan ik het dan mee doen. Enige voordeel van dat wachtwoord is dan dat bij aanpassingen aan het systeem er eerst een wachtwoord moet worden ingevuld. Daardoor kunnen mijn vrouw en kids in ieder geval niet zomaar van alles installeren / verprutsen.

Bijdrager
    GoeieDag

FileVault, FileVault, FileVault!

Bijdrager
    The JM

Nee, FileVault is niet de oplossing. Een firmware-wachtwoord is het antwoord: http://osxdaily.com/2014/01/06/set-firmware-password-mac/.

Bijdrager
    Buzz

Het zijn, zoals gezegd, allebei oplossingen voor het door Willumpie genoemde probleem. Zowel met een firmware password als met Filevault lukt het niet meer om zonder eerst zelf een wachtwoord in te geven een wachtwoord van jezelf of een andere gebruiker op je Mac te resetten. Filevault biedt nog meer voordeel, want een dief kan dan ook niet bij de data door de disk vanaf een andere computer te benaderen. Met een firmware wachtwoord kan dat nog wel.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.