4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

wachtwoord externe opstartschijf

Ik heb een Samsung Portable SSD T5 gekocht om als opstartschijf van mijn oudere iMac te gebruiken. Telkens vraagt hij voor het opstarten naar mijn wachtwoord, maar ik heb volgens mij geen wachtwoord gemaakt of ik ben het vergeten. Ik kan de schijf gewoon openen als hij op mijn bureaublad staat (als ik opstart vanaf mijn oude opstartschijf), dus ik kan bij mijn gegevens, maar als opstartschijf wil hij niet meewerken. Ik heb nu geen idee wat ik moet doen.  Wachtwoord maken, maar waar en hoe? Of moet ik Samsung een fabrieksreset laten uitvoeren?

Moderator
    Night

Gewoon even opnieuw – als HFS+ (journaled) of APFS – formatteren. Als je macOS op de disk installeert, zal deze ook gelijk opstartgeschikt (blessed) zijn.

Bijdrager
    mowat

Als je , zoals Night zegt , eerst op de voor je OS nodige manier formatteert , kan je eventueel van je oude opstartschijf een “opstartbare image” maken met superduper of CCC naar die nieuwe SSD.

Alle gegevens , ook programma’s bestanden , instelli,ngen , wachtwoorden en dergelijke gaan dan over naar de nieuwe schijf en je blijft de mogelijkheid hebben om van je oude en nieuwe schijf op te starten met de ALT toets.

Moderator
    Night

Klopt. Als je binnen CCC of SD een ‘bootable clone’ van je interne disk maakt op de SSD, zal daarvan ook op te starten zijn. Die apps zorgen er namelijk dan gelijk voor dat alle benodigde instellingen voor die SSD worden aangepast.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.