Wachtwoord

Profielfoto van Real_Vic

Real_Vic 5 maanden geleden #

Ik bracht vandaag mijn MacBook Pro naar iCentre in Wijchen. Tot mijn stomme verbazing werd mij om mijn wachtwoord van m’n account gevraagd, want dit zou nodig zijn bij de reparatie. (Een defecte fan, mogelijk veroorzaakt door defect moederbord) mijn eerste reactie was stomverbaasd: dat zelfs Apple geen accountinformatie geeft aan de CIA! Met mijn login zit je gelijk in mn iCloud en dan….. vul zelf maar in…. ik ben echt niet paranoia maar als ik één ding geleerd heb is dat je nooit maar dan ook nooit je logingegevens verstrekt aan niemand. Buiten dat is toegang tot je account nergens voor nodig. Dus was mijn aanbod een beheerdersaccount aan te maken: Apple met wachtwoord Apple. Degene die me hielp was van mening dat we dan met een probleem zaten. Uiteindelijk is dit dan toch maar gebeurd. Mijn wachtwoord kan dan iedereen veranderen maar toegang tot m’sleutelhanger is dan tenminste vergrendeld.

Ik blijf het vreemd vinden dat er om die gegevens gevraagd wordt. Dan verschijnt die reclame voor me ‘Hang op! Klik weg! Bel uw bank!’

Profielfoto van mtooster

mtooster 5 maanden geleden #

Ik snap ook niet waarom dat nodig zou zijn.

Het eerste dat ze zouden moeten doen bij intake van een reparatieverzoek is even een externe SSD met de laatste OS X versie erop aansluiten en daarmee opstarten. Kunnen ze gelijk diagnosticeren (in vrijwel alle gevallen) of het een software of hardware probleem is.

Bij een softwareprobleem zou de klant er nog voor kunnen kiezen om het verder zelf nog te proberen.

En die methode met externe schijf kan dan ook gebruikt worden bij testen na reparatie.

Maarja, klantgerichtheid en deskundigheid is helaas geen gegeven in de detailhandel van tegenwoordig.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo 5 maanden geleden #

Misschien was de medewerker van iCentre wel een bureaubladsnuffelaar. Zou mij niets verbazen als dat soort mensen bij dit soort bedrijven gaan werken om aan hun trekken te komen.

Profielfoto van Brombeer

Brombeer 5 maanden geleden #

Dus was mijn aanbod een beheerdersaccount aan te maken: Apple met wachtwoord Apple. Degene die me hielp was van mening dat we dan met een probleem zaten. Uiteindelijk is dit dan toch maar gebeurd.

En? Kwam er een probleem?
Tenzij het probleem waarmee je daar binnenliep echt useraaccountgerelateerd was, lult die uit zijn nek. Vooralsnog heb je juist gehandeld. Maar wat is het probleem nu nog?

Profielfoto van Real_Vic

Real_Vic 5 maanden geleden #

Er waren 2 winkelbedienden die beiden vonden dat ik m’n wachtwoord moest geven. Dat ik weigerde zagen ze als een probleem, maar daar heb ik me niks van aangetrokken. Opstarten van externe harddisk is zelfs niet eens nodig. Eigen hardwaretest gaf het probleem ook al aan.

Ik ben vreselijk onthand zonder m’n MacBook. Dat zo’n reparatie onder garantie 10 tot 21 werkdagen moet gaan duren vind ik ook niet echt tof……

En een heel formulier dat ik moest ondertekenen waarop stond dat er 10 gebruikerssporen (vingerafdrukken volgens medewerker) gevonden waren en dat ze vele foto’s maakten van de MacBook vind ik ook allemaal wat overdreven, samen met de dreigementen dat als val of waterschade ik moest gaan betalen.

Dat snap ik ook wel……

Profielfoto van aartjan

aartjan 5 maanden geleden #

Nou ja “gelijk in je iCloud…” dat valt wel mee,
ik neem aan dat je admin een ander ww heeft.
Op je icloud staat ook nog eens 2factor aan (zeker als je zo paranoia bent)
dus daar komen ze al helemaal niet in.

Neemt niet weg dat ze met het ww WEL direct in je keychain kunnen.
Eigenlijk zou de keychain achter een 2factor moeten!

Wat je kan doen is de complete inhoud van je Keychain wissen, en even een ander tijdelijk admin ww instellen.

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 20 april 2017 #

Ik ben vreselijk onthand zonder m’n MacBook. Dat zo’n reparatie onder garantie 10 tot 21 werkdagen moet gaan duren vind ik ook niet echt tof……

Ooit bij de APR/ASP in Maastricht onder Apple Care  bij een iMac G4 de Superdrive laten vervangen en omdat de computer dan toch open ligt in één moeite door een grotere HDD en wat meer RAM laten plaatsen.
Apple is blijkbaar als de dood dat er onderdelen buiten hun zicht komen; Zo’n ASP moet binnen vijf dagen het defecte onderdeel opsturen, danwel het aangevraagde wisselstuk weer retour.
Ik kon mijn productiemachine toen eigenlijk ook niet missen. Wat we gedaan hebben is dat de dealer eerst de HDD en het geheugenreepje in huis heeft gehaald, vervolgens de defecte superdrive met garantie besteld en zodra die binnen was zou ik subiet met de machine afkomen.
Aldus geschiedde en ik ben de computer precies 26 uur kwijt geweest.
Maar dit was een jaar of tien geleden en ik had niet de jongste bediende tegenover me.

Als zo’n deal niet mogelijk is en je hebt wel een computer nodig, zul je wat moeten huren* of je koopt iets (nieuw of tweedehands) en als je je oude machine weer terug hebt schuif je de een of de ander weer door. Dat vereist dan wel een investering, maar een servicecontract waarbij je een leen- of vervangmachine krijgt is minstens zo duur met de zekerheid dat je het geld dan sowieso kwijt bent.

*eigenlijk idioot dat die reparateurs niet een ouder model voor zoiets kunnen meegeven. Voor veel eenmansbedrijfjes zou een korte termijn huur een uitkomst zijn.

Over dit topic

Gestart 5 maanden geleden door Real_Vic

Laatste reactie door Brombeer

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?