12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Marike

Wachten op sluimerstand

In de handleiding bij mijn nieuwe MacBook Pro staat o.a.:

ATTENTIE: Wacht totdat het indicatielampje van de sluimerstand begint te knipperen (dit geeft aan dat de sluimerstand is ingeschakeld en de harde schijf niet meer draait) voordat u de MacBook Pro verplaatst. Als u de computer verplaatst terwijl de harde schijf draait, kan de harde schijf beschadigd raken. Hierdoor kunnen gegevens verloren gaan of kan de computer mogelijk niet meer vanaf de harde schijf worden opgestart.

Bij mij duurt het ongeveer 45″ voordat het lampje begint te knipperen.
    Vooral als je, zoals ik, snel van de ene werkplek naar een andere moet switchen, is dat erg lang.
    Hoe zwaar moet ik dit nemen of is er iets aan de duur te doen?

Bijdrager
    Josebo.

Er is iets aan de duur te doen. Systeemvoorkeuren –> Energiestand. Daar is dit in te stellen.
    Verder is het natuurlijk gewoon een waarschuwing, die Apple gebruikt om zich in te dekken, voor als er eventueel iets mocht gebeuren. Maar als je er gewoon rustig mee omgaat terwijl je je MacBook Pro aan hebt staan, kan er niet zo superveel gebeuren.

Bijdrager
    iJoost

Pas als lampje langzaam gaat knipperen draait je harde schijf niet meer. Tot dat moment is ie nog bezig om de inhoud van het voorgrond-geheugen vast te leggen op de harde schijf voor het geval tijdens het “slapen” de accu leeg raakt.

(Je kunt deze safe sleep voorziening natuurlijk ook weer uitzetten maar dan neem je het risico van gegevens-verlies zelf. Niet komen klagen als het mis gaat.)

Zolang de harde schijf nog actief is moet je eigenlijk toch zoveel mogelijk de wat snellere bewegingen en schokken proberen te vermijden.

Bijdrager
    sypie

Slapen? Dat is Appeltje+Shift+Eject toets, dan gaat je Mac zowat direct slapen.

Bijdrager
    iJoost

Inderdaad. Maar zoals Marike terecht opmerkt begint het witte lichtje pas enige tijd later langzaam te knipperen. En zoals Apple aangeeft doe je er verstandig aan om dat moment af te wachten voor je me het ding aan de sjouw gaat.

Bijdrager
    sypie

Maar 45 inch in de tijd wachten is wel heel lang voor een sluimerstand. Volgens mij heb je dan ook aardig zware/grote programma’s geopend?

Bijdrager
    Fred

Of laat schijherstel er eens op los, dat doe de zaak beslist erg goed Schijfhulpprogramma > schijf EHBO > kies schijf > druk op “herstel schijf”. Dit helpt ook voor het sneller uitzetten van de krompjeotert.

Bijdrager
    joasdekker
    ”sypie”

Bij mij gebeurd er niks met dat commando.

Bijdrager
    Misja
    ”joasdekker”
    ”sypie”

Appeltje+Alt+Eject.

Bijdrager
    Marike

Bij MacFreak kreeg ik dit advies:

http://www.windley.com/archives/2007/10/fixing_macbook_pro_sleep_problems.shtml
    En download dan SmartSleep (jinx.de)

Bijdrager
    iJoost

Wat ik al zei, je kunt Safe Sleep uitschakelen. En wat ik ook al zei, niet komen huilen als je daardoor dan gegevens kwijt raakt…

Oh, en vooral geen “dikke vingers” hebben als je in Terminal een commando geeft wat begint met “sudo rm “. Want een tikfoutje kan op dat moment behoorlijk destructief zijn.

Succes!;-)

Bijdrager
    joasdekker
    ”Misja”
    ”joasdekker”
    ”sypie”

Appeltje+Alt+Eject.

Die kende ik nog niet.
    Mn mac is inderdaad nog nooit zo snel in slaap gevallen:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.