30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    win2os

Wachten op OS 10.5

Mijn vraag is kort en bondig:

Is het zinvol om te wachten op het nieuwe OS wat Steve Jobs gaat toelichten op de WWDC?
    Ben er al over uit om een mac te kopen maar heb opzich geen haast.
    Vlak voor een nieuw OS vraag ik me af of dat wel zo zinvol is.

Met vriendelijke groet,

Een switcher.

Bijdrager
    lowfi

mwah… van 10.3 > 10.4 was het niet zo bijzonder allemaal. Bovendien denk ik ook dat het nog minimaal 6 maanden duurt voordat er een nieuw os komt eerlijk gezegd.

Ik zou even wwdc afwachten en kijken wat daar gepresenteerd wordt;)

Bijdrager
    PietjePuk

Welkom op macosx.nl!

Het enige wat Steve Jobs gaat doen is meer info toelichten over 10.5, het eigenlijk systeem komt pas uit rond de jaarwisseling vermoedelijk. Het is aan jou om te wachten of niet. Je kan zien of het eventueel de moeite zal zijn of niet.

Bijdrager
    MacBeer

Kort gezegd: nee.

Het nieuwe OS zal in augustus aangekondigd worden maar pas veel later in de winkels liggen. Je krijgt het dan standaard op iedere Mac.
    Echter, OS 10.5 zal ook zo rond de prijs van 129 euro verkocht worden. Dat lijktm e nou niet echt een prijs om van wakker te liggen.

Als je nu een Mac nodig hebt dan koop je die gewoon. OS 10.4 zal nog erg lang meegaan. Ook als 10.5 er is.

Welkom op macosx.nl!

Bijdrager
    iMakkie

Welkom en heel verstandig om te switchen!

Als je geen haast hebt zou ik persoonlijk nog een half jaartje wachten totdat hij uit is, doe ik zelf ook met de aanschaf van mijn nieuwe iMac, maar ja ik heb al een mac dus voor mij is het iets makkelijker om te wachten.

Maar ja de keuze is aan jou en wat je wilt is het belangrijkste. Niemand kan zeggen do or don’t. Je kan hem nu kopen en over een half jaar weer een euro of 150-200 uitgeven voor Leopard!

Succes in ieder geval en veel plezier met je nieuwe Mac.

Bijdrager
    win2os

Ok, allereerst bedankt voor alle snelle reacties!

Via diverse websites kreeg ik de indruk dat 10.5 een grote verschil zou moeten zijn met de huidige versie (kan ik dus niet vergelijken:D ) en om straks alles opnieuw te installeren had ik ook weinig trek in maar goed misschien is een update van het OS wel een stuk makkelijker dan met Windows.

In ieder geval is het niet zo dat OS 10.4.x om de klip klap updates ophaalt.

Maar om terug te komen op mijn vraag, jullie verwachten nog geen nieuw OS in Augustus? Als het inderdaad nog een maand of 6 gaat duren dan heeft het weinig nut om langer te wachten.
    Nu ik toch bezig ben, hoe gaat OS X met geheugen om? Draait het met 512 Mb en werkt het zoals het bedoeld is met 1024 MB? Sorry ben nog een windows gebruiker dus…

Bijdrager
    Neowave

Persoonlijk vind ik het een rot tijdstip om een nieuwe Mac te kopen:

– Nieuwe CPUs van Intel kunnen ieder moment uitkomen;
    – Mac OS X 10.5 Leopard;
    – En vraag me vrij sterk af hoe lang het huidige iMac model nog mee zal gaan.

Ik zou überhaupt wachten op de details van 10.5 Leopard zodat je zeker weet dat huidige Macs het systeem 100% zullen ondersteunen. Met de overgang naar 10.4 Tiger waren er heel veel Macs die Core Image niet konden trekken en waren er de nodige programma’s (ook van Apple) die functies gingen uitschakelen op G3 machines. Heb niet weer zin in dat gezeik.:P

Het blijft een gokje maar denk dat Apple van 10.5 Leopard een grote release gaat maken, met name voor de end-user. 10.4 Tiger was vooral interessant voor software ontwikkelaars. Helemaal met Windows Vista en z’n gloednieuwe interface die begin volgend jaar uit komt.

Bijdrager
    Nikita

Nou wil ik niet de zeikerd zijn, maar d’r loopt al een topic over OSX 10.5:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=48545&highlight=leopard

Maar leuk natuurlijk dat je geïnteresseert bent :)

Bijdrager
    Mono1

Welkom win2os:

Nu ik toch bezig ben, hoe gaat OS X met geheugen om? Draait het met 512 Mb en werkt het zoals het bedoeld is met 1024 MB? Sorry ben nog een windows gebruiker dus…

Op dit forum is er de index Switchers, daar kan je heel veel vinden over dit onderwerp!

Succes! :)

Bijdrager
    AdriaanB

ik zou gewoon nu voor altijd je windhoos lozen en een mac ervoor in de plaats zetten, een update is niet duur :innocent:

Bijdrager
    win2os

Ik vind je geen zeikerd maar vond dat topic niet helemaal de lading dekken.
    Voor mij was de combi tussen mijn eerste mac aanschaffen en een nieuw OS de ham vraag.

Zal mij verder verdiepen in “Leopard”

Nogmaals bedankt voor alle snelle reacties.

Bijdrager
    win2os

@Pietsnot: Jouw plaatje vind ik wel in de orde van zeikerd. Een beetje een onvolwassen reactie.

Bijdrager
    MacBeer

Van Leopard zijn nog niet veel dingen bekend. En zelfs dat zijn alleen maar roddels. Je zou kunnen verwachten dat een techniek als ‘Boot Camp’ standaard in Leopard is ingebouwd.

Ik raad je aan om te wachten op de WWDC die in Augustus gegeven wordt. Daar zal Steve Jobs enkele dingen onthullen over Leopard.

Bijdrager
    Doulos

Ik zou nog even wachten. Ik kon me niet beheersen en heb snel een macbook aangeschaft. Helaas valt het ding zeer onregelmatig uit en maak ik dus weer alle kinderziektes mee.

Wat dat betreft ben ik erg telleurgesteld in Apple. Je koopt een laptop voor een vrij fors bedrag en nu blijkt de hele serie ernstige problemen te hebben.

Inactief
    Anoniem
    ”win2os”

Maar om terug te komen op mijn vraag, jullie verwachten nog geen nieuw OS in Augustus? Als het inderdaad nog een maand of 6 gaat duren dan heeft het weinig nut om langer te wachten.

In augustus is er alleen maar een preview op de developers conferentie (WWDC), zodat programmeurs zich alvast kunnen voorbereiden op de nieuwe mogelijkheden en technieken. Rond de jaarwisseling is de verwachting dat 10.5 te koop is. Als je nu graag een Mac wilt, zou ik die nu kopen. 512 MB werkt goed, maar met wat extra RAM zal het natuurlijk altijd soepeler gaan. Het ligt er ook aan welke applicaties je allemaal wilt gebruiken.

Bijdrager
    HSL

ik vraag me af waar iedereen “rond de jaarwisseling” vandaan haalt.

de laatste keer werd het os in july ge-previewd en lag hij pas in april
    in de winkel..

:/

anyhow, een OS upgraden is een eitje en kost geen moeite, je bent ook
    niet al je oude zooi kwijt dus ik zou zeggen, koop nu gewoon een mac
    met tiger, deze is al superieur ivm windows.

:)

Bijdrager
    Nikita

Ja ach, Tiger biedt al wat Vista straks gaan bieden, en zelfs nog wat meer. Dus dat zou je niet tegen moeten houden:wink:

Bijdrager
    Nikita
    ”win2os”

Ik vind je geen zeikerd maar vond dat topic niet helemaal de lading dekken.
    Voor mij was de combi tussen mijn eerste mac aanschaffen en een nieuw OS de ham vraag.

OK :)
    Wat ik altijd zeg, is dat je wellicht het beste een tweedehands G4 Mac kan op de kop tikken via Marktplaats om met OSX kennis te maken. Dan zit je tzt ook niet met een gloednieuw en prijzig apparaat mocht het je niet bevallen.

Bijdrager
    CaDoc
    ”Doulos”

Ik zou nog even wachten. Ik kon me niet beheersen en heb snel een macbook aangeschaft. Helaas valt het ding zeer onregelmatig uit en maak ik dus weer alle kinderziektes mee.

Erg sneu! Heb zelf een Mac Mini G4, iMac G5 en iBook G4 en heb met geen van allen ooit een probleem gehad (des te meer met goedkope, brakke randapparatuur). De kinderziektes waren er bij deze modellen allemaal uit, het is voor mij een fijn en stabiel platform. De Mini kreeg ik met 10.3 geleverd, een paar maanden voordat 10.4 uitkwam. Bij het uitkomen van Tiger bleek ik alleen in aanmerking te komen voor een gratis update als ik mijn Mini < 1 maand voor het uitkomen van Tiger zou hebben gekocht. Helaas, helaas – uiteindelijk heb ik 10.4 er op gezet en ik vond het zelf toch wel een forse vooruitgang – met name omdat ik veel plezier heb van de Spotlight-zoekfunctie voor PDF-files (ik heb een hele bibliotheek aan wetenschappelijke artikelen in PDF-formaat, zo kan ik heerlijk zoeken). De iMac en iBook kwamen standaard al met 10.4.

Als 10.5 uitkomt koop ik gelijk zo’n Family Pack en gooi het gelijk overal op :)

Bijdrager
    win2os

Als ik dus goed begrijp zeggen jullie allemaal:
    Koop die mac met OS 10.4.x en geniet er van.
    Straks wanneer 10.5 komt, aanschaffen (eventueel) en upgraden is een eitje.

Eigenlijk is er niks wat het tegen houd?! Zal in ieder geval de WWDC even afwachten.

@Nikita
    : Heb ik ook overwogen maar aangezien ik thuis een vrouw heb zitten die nu eindelijk haar weg kan vinden in Windows Xp wil ik wel graag hetzij met Bootcamp of Parallels gaan werken zodat zij ook met de macbook overweg kan. Dus hoe dan ook, het wordt een Intel machine.

Ben nog wel aan het twijfelen tussen een Macbook 2 GHz en een MacbookPro 1,8 Ghz. Bij het Apple center hadden ze er nog twee liggen maar vind de prijs nog wat hoog. Even onderhandelen.

Bijdrager
    Nikita

Laat haar dan maar even d’r gang gaan op OSX, om daarvoor speciaal XP d’r op te zetten in mijns inziens een beetje zonde van je schijfruimte. Bovendien kan je op OSX alles wat je in XP ook moet kunnen. Zeker internetten e.d., dus wat dat betreft… Leg het haar even een paar keer uit en dan moet ze daar ook wel d’r weg weten te vinden.

Ik zou gaan voor de MacBook trouwens, niet de Pro, tenzij je programma’s nodig hebt die de veel betere videokaart vereisen of als je het grotere scherm nodig hebt :)

Inactief
    Anoniem
    ”Doulos”

Wat dat betreft ben ik erg telleurgesteld in Apple. Je koopt een laptop voor een vrij fors bedrag en nu blijkt de hele serie ernstige problemen te hebben.

ga dan toch in hemelsnaam naar de winkel waar je hem hebt gekocht of bel naar applecare, je macbook is nog onder garantie. zit toch niet te verkondigen dat je teleurgesteld bent in Apple terwijl je gewoon contact kan opnemen met hen en ze er meestal geen problemen van maken om iets te vervangen.

ik vind het zo fout dat mensen met een nieuwe mac zitten te zeggen dat ze teleurgesteld zijn in apple terwijl ze wss een kostenloze reparatie of een nieuw toestel krijgen. Er zijn helemaal niet zoveel problemen als men beweert.

Mensen richten zelfs blogs op om te laten zien wat er scheelt aan hun MacBook, als iedereen die moeite om een blog te maken gebruikt om even contact op te nemen met apple hadden ze allemaal al een nieuw of gerepareerd toestel.

Bijdrager
    win2os

@Nikita: Ik zou gaan voor de MacBook trouwens, niet de Pro, tenzij je programma’s nodig hebt die de veel betere videokaart vereisen of als je het grotere scherm nodig hebt.

De reden waarom ik twijfel is de volgende: De programma’s die ik wil gaan draaien hebben voldoende aan een 1.8 Ghz maar ik wil wel af en toe mijn foto’s kunnen branden naar DVD en de macbook die dat kan is de 2 Ghz of de macbook pro 1.8Ghz. Daarbij is het grotere scherm wel fijn denk ik en de glossy finish van het scherm zou bij het foto’s bewerken nadelig zijn (maar deze discussie hoort hier niet thuis)

Maar wat formaat en mogelijkheden betreft denk ik dat het wel een macbook 2.0 Ghz met 1 of 2 Gb geheugen wordt.

Bijdrager
    Nikita

Hou wel in gedachten dat een Core Duo op 1.8 GHz geen Pentium 4 is op 1.8 GHz he… (Om maar even wat te noemen).
    Eventueel kan je ook een externe DVD brander nemen, die zijn bovendien ook nog ’s 16x en Dual Layer, terwijl die in de MB en de MBP 15″ een 4x Single Layer is.

Bijdrager
    vdboor
    ”win2os”

Apple heeft hier een artikel over geschreven:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107918

Mac OS X draait op een UNIX-basis. Van Linux ben ik gewend dat mijn vrije geheugen wordt gebruikt voor buffers en disk-cache (dus 1GB wordt ook altijd benut). Of dit in MacOS ook zo is heb ik niet kunnen vinden.

Bijdrager
    win2os

In het artikel lijkt het als of het geheugen het zelfde werkt als bij Windows. Bepaalde dingen blijven in het geheugen hangen voor het geval je het nog eens gaat gebruiken.
    Slibt het geheugen dan niet zo vol als bij Windows??

Ik had gehoopt dat dat probleem bij de mac voorbij is.

Hier komt nog eens bij dat het geheugen gedeeld wordt met de grafische kaart…….als dat maar goed gaat.

Toch nog even goed gelezen:
    “Inactive memory
    This information is no longer being used and has been cached to disk, but it will remain in RAM until another application needs the space. Leaving this information in RAM is to your advantage if you (or a client of your computer) come back to it later.”

Dus als ik het goed begrijp slibt het dus wel vol maar wordt de gecached ram lokaties vrij gegeven wanneer een programma het nodig heeft. Ok, dat is wel anders met Windows.
    Goed, weer wat geleerd.

Bijdrager
    Nikita

Nee het is anders dan bij Windows, omdat OSX een strenge controle heeft over wat er wel en niet in het geheugen blijft hangen.
    En het gedeelde geheugen; daarom is het Dual Channel, dus 2 modules. Dan pakt het systeem van module 1 en de videokaart van module 2.

Bijdrager
    CaDoc
    ”Nikita”

Laat haar dan maar even d’r gang gaan op OSX, om daarvoor speciaal XP d’r op te zetten in mijns inziens een beetje zonde van je schijfruimte.

Durf bijna te zeggen dat als XP moeilijk voor haar is, OS X haar beter zal bevallen. Je hoeft de PC niet uit te zetten, het werken met verschillende accounts is héél gemakkelijk en snel, verschillende accounts kunnen naast elkaar werken, je vrouw kan bijvoorbeeld gewoon Word hebben openstaan, jij kan met één muisklik switchen naar jouw account en wat gaan doen, en als zij dan weer switched naar haar account staat alles precies nog zoals zij het had laten staan; zelfs de cursor staat dan nog op dezelfde plaats.

(Je hoeft alleen bij de instellingen onder “Accounts” fast-user switching aan te zetten)

Bijdrager
    CaDoc
    ”Nikita”

Nee het is anders dan bij Windows, omdat OSX een strenge controle heeft over wat er wel en niet in het geheugen blijft hangen.
    En het gedeelde geheugen; daarom is het Dual Channel, dus 2 modules. Dan pakt het systeem van module 1 en de videokaart van module 2.

Het is wel zo dat meer geheugen een snellere Mac betekent, maar echt “dichtslibben” doet OSX nooit. Het systeem blijft stabiel en als je veel programma’s hebt draaien kan het zijn dat als je switched dat je dan enige vertraging merkt.

Bijdrager
    Cenobyte

Ik zou ook niet al te lang meer wachten en gewoon lekker overstappen. Wacht nog wel even op de WWDC, want daarna komen vaak heel nieuwe dingen, maar ook kleine updates op bestaande machines uit. Het kan dus best zijn dat de iBook een kleine snelheidsupdate krijgt vlak na zo’n keynootje, ik noem maar wat.

Veel plezier alvast met de switch!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.