16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Klaas Geert

Waarom zit het stijlmenu eigenlijk in Quark?

Al zolang ik Quark ken bezit deze het stijlmenu. Iedereen die een beetje serieus met ontwerp bezig is weet dat het een (typografische) doodzonde is om deze te gebruiken. Mijn vraag is dus waarom heeft Quark dit er ooit ingezet?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    chm

Ik begrijp je vraag zo niet.
    Als je het niet wil, gebruik het dan niet. 8)

Bijdrager
    error

Omdat Quark al heel lang geen idee heeft wat hun klanten met XPress doen of zouden willen doen.

Wel het potentieel voor problemen zorgende ‘stijl’ menu en geen functies voor OpenType of automatische ligaturen. Om er maar eens twee te noemen.

Benieuwd wanneer het een ‘doodzonde’ wordt om met XPress te werken.

Bijdrager
    Klaas Geert
    ”chm”

Ik begrijp je vraag zo niet.
    Als je het niet wil, gebruik het dan niet. 8)

Nou, in Quark kun je heel makkelijk ‘even snel’ een lettertype vet, cursief o.i.d maken met het stijlmenu (terwijl het betreffende lettertype misschien niet eens een vet of cursief heeft). Dit is dus een fake oplossing. Je ziet op het scherm wel ineens een cursief lettertype, maar het echte letterype is dan nog steeds de roman.
    Kijk maar eens naar de letter A bij een echte cursief en één die met het stijlmenu (letterlijk) is ‘scheefgezet’. Bij een echte cursief is deze vorm heel anders dan de quark versie. Dat bedoel ik met de typografische doodzonde.
    Ik wil het niet gebruiken en dat doe ik ook niet omdat mij dat is geleerd.
    Maar, ik snap dus niet waarom een professioneel pakket als Quark een zo onprofessionele (en ook gevaarlijke? – wat gebeurt er bij de drukker met jou romaanse lettertype die je met Quark tot cursief hebt veroordeeld?) optie heeft ingebouwd. Daar moet toch een reden voor zijn (geweest)?

Bijdrager
    error

Ik denk niet dat Quark daar ooit een professionele reden voor heeft gehad. Het was ooit gangbaar om in software dergelijke stijl-menu’s op te nemen – met name pixelsoftware. In veel professionele software zit het al lang niet meer.

Zelfs in XPress 6 is het nog steeds mogelijk.

Bij de drukker komt een nep-italic keurig scheefgetrokken uit de machine. Maar het is heel lelijk en typografisch inderdaad een enorme blunder.

Maar ach, niet iedere ontwerper is slim genoeg om dat verschil te zien. Ik heb ooit eens een logo van een firma gekregen… door hun ontwerper gemaakt binnen XPress (horror! probeer daar maar eens vector-outlines van te maken) met een bold italic font via het stijlmenu (en inderdaad: het originele font had geen bold italic).

Bijdrager
    KarelWillem
    ”ee”

Bij de drukker komt een nep-italic keurig scheefgetrokken uit de machine. Maar het is heel lelijk en typografisch inderdaad een enorme blunder.

Ik ken helaas héél veel drukkers (ook echt ‘grote jongens’) waar dat niet echt goed gaat. Dan staat je scheefgetrokken nep-italic weer keurig recht in de uitdraai.

Niet gebruiken dus, dat style-menu!

Bijdrager
    Mrzl

Inderdaad, gaat het 9 van de 10 keer niet goed als je de fonts kunstmatig een scheeftrekbehandeling of vetzucht meegeeft en het wordt gedrukt.

Bijdrager
    Deskman

Ik snap de vraag heel goed. Het stijlmenu is in alle opzichten een doodzonde. Er is echter een tijd geweest dat fonts zo werden gebouwd dat je met de ‘bold’ stijl ook het ‘bold’ gewicht kreeg toebedeeld en niet een fake-bold. Maar dat werkte weer bij een enkel fontje.

Overigens heeft XPress nog nooit naar een non-PS printer kunnen printen, dus daar zal geen oorzaak in te vinden zijn. Gewoon een mislukt experiment dat maar door is blijven sukkelen. Gisteren nog uit aangeleverd materiaal twee Bold en een Italic gehaald…

Bijdrager
    Macosx

Kan er simpel overzijn, Type one fonts gaan tijden het uitdraaien verkeerd. True Type gaat goed. Maar ik heb nog nooit een mooi true type font gezien.

Als regel (zeker als de in de grafische sector zit), gebruik het style menu NOOIT.

:finderoud:

Bijdrager
    Patrick Stam

Je hebt immers niet alle stijlen in een font zitten en dan wil je toch wat. Als oude rot in in het vak zou ik daar ook problemen mee hebben. Maar wat de F..K! 90 % van Nederland ziet dat niet. Ga dan niet zitten muggezifte of het font wel netjes gebruikt is. In de krant, de veronicagids of de PABO valt echt niemand dat op.

Bijdrager
    chm
    ”Patrick”

Je hebt immers niet alle stijlen in een font zitten en dan wil je toch wat. Als oude rot in in het vak zou ik daar ook problemen mee hebben. Maar wat de F..K! 90 % van Nederland ziet dat niet. Ga dan niet zitten muggezifte of het font wel netjes gebruikt is. In de krant, de veronicagids of de PABO valt echt niemand dat op.

Je vergeet 1 ding en dat is dat niet alle rip’s die fonten herkennen, en wat dan? 8)

Bijdrager
    Patrick Stam

Nieuwe Rip kopen? Das wel erg kort door de bocht. Alleen dan heb je een probleem. Of je het mooi vind is een andere discussie. De meeste reguliere fonts worden netjes herkend en omgezet naar een BOLD lettertje als dat nodig is. Met tropische font kan dat probleem optreden. Maar meestal is dat font ook beperkt. en anders moet je als ontwerper consessies doen. Life is all about choices!
    Maar de discussie was dat het niet mooi is………. maar wel handig! en inderdaad stoot je wel eens je hooft als iets technisch niet mogelijk is. Ik vind dat dan een typisch geval van jammmer. Nieuwe keuze maken. Bij ‘ons’ hebben de meeste ‘Fiery’ rips dat probleem niet. En anders helpt een fontje downloaden naar de Rip nog wel eens.

Bijdrager
    chm

Patrick, blijkbaar doe je je eigen output, maar als je als ontwerper iets maakt dat naar een drukker moet gestuurd worden, zal je niet moeten zeggen koop een andere RIP, dat zal niet lukken denk ik.
    En die functie in Xpress zal waarschijnlijk niet gesertifieerd worden in een cPDF, maar dat moet ik nog eens nakijken. 8)

Bijdrager
    Patrick Stam

ik zie trouwens dat ik het nog niet echt door heb op het forum: BOLD italic
    Underline
    nee……eeeeh zo?BOLD
    italic
    Underline

Ja das beter.

Bijdrager
    Patrick Stam

Ik doe de output van de ontwerper(de klant)………… and man what a shit do i see!
    Ik moet dan negen van de tien keer het probleem oplossen.

Bijdrager
    Deskman

Ja, die shit die ik dus ook krijg als tussenstation in de route tussen adverteerder en het gedrukte blad. Ik moet de advertenties controleren en als ik een gestylde font tegenkom stuur ik het terug / los het op. Want wie heeft het fout gedaan als de bolds en italics ineens niet bold en italic uit de rip komen? Ik weet dat echt niet van elk font, en of het uit mijn laserjet en PS10 rip wel goed komt is nog geen garantie dat het uit de RIP van de drukkerij wel goed komt.
    Dus leer dat je het beter niet kunt gebruiken (net als TT fonts en MM fonts als je niet zeker weet dat het er goed uit komt!) en handel ernaar: gebruik het niet.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.