18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucide-B

Waarom zijn er alleen glossy schermen tegenwoordig?

Mijn laatste Mac stamt uit 2008 en toen kwamen ze nog met matte schermen.
    Ik weet niet of er toen ook keuze was voor een glossy scherm maar ik heb altijd Macs gehad met matte schermen.
    Het geeft een rustiger beeld en uiteraard weerkaatst het minder omgevingslicht

Het is nu tijd voor een nieuwe mac maar ik kan alleen nog glossy krijgen.

Waarom is dat?

Ik vind dat er nichterig uit zien eerlijk gezegd
    ..en Ik ben best narcistisch maar ook weer niet zo erg dat ik de hele dag in een spiegel hoet te kijken

Bijdrager
    Peter F

Goeie vraag;)
    Heb mij in de tijd ook “dood” geërgerd toen de matte schermen niet meer verkrijgbaar waren.
    Ik ben werkzaam in de grafische industrie. We ergerden ons allemaal dood.
    Enige nadeel van de matte schermen was dat zwart niet diep-zwart was. Voor de resta alleen maar voordelen!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@lucide-b

Ik heb nog nooit een nicht gezien met een glossy scherm??? vreemde uitdrukkig op dit forum en elders..

Er zijn voldoende matte schermen voor de Mac te koop, alleen niet bij Apple.

De schermen van de iMac’s (sinds het “platte” model) zijn wel veel minder spiegelend geworden.

Er zijn ook mogelijkheden met een folie om de spiegeling te verminderen.

Bijdrager
    computer space

Koop een Mini met een Dell U2412M of U2713H(M), en je hebt een beter scherm, met betere garantie, en je bent goedkoper uit dan met de andere producten van Apple. Niet zo ingewikkeld toch?

Bijdrager
    computer space
    Peter op 28 januari 2014

Enige nadeel van de matte schermen was dat zwart niet diep-zwart was.

Dat is met een glazend scherm ook niet zo. Alleen een verschil van perceptie.
    Een LCD scherm heeft ongeveer 1:1000 contrast, sommige PVA/MVA panelen iets hoger, tot 1:3000. Dat is weinig. Dus zwart is nooit zwart.
    Met een mat scherm worden daarnaast alle reflecties uitgemiddeld, en heb je dus een lichte reflectiewaas over alles. Met een goede pet op is dat echter geen probleem.
    Bij een glanzend scherm lijkt het zwart zwarter, omdat alle reflecties zo helder zijn, dan lijkt de plek zonder reflectie donkerder, terwijl ie dat niet is. Het is eigenlijk heel verneukeratief.
    Ik heb liever een consistente weergave over het oppervlak, dan plaatselijke perceptie van een iets hoger contrast. En met goede afscherming is er geen verschil.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik denk dat er twee oorzaken zijn, namelijk dat de Macs tegenwoordig zo dun zijn dat er geen matte schermen meer zijn die net zo dun als de dunste glanzende schermen zijn.
    Daarnaast heeft het invloed op de Retinaweergave, wat hierboven al gezegd is; weergave van zwarte/grijze tinten. (de MacBook Pro had namelijk als recentste Mac nog de optie voor een mat scherm)

Optie die overblijft is een monster van een Mac mini bestellen en zelf het juiste scherm erbij kiezen. Qua prijs gaat dat niet bijzonder veel verschil uitmaken.

Als ik er vanuit ga dat je € 1900,- voor een iMac zou uittrekken (let op, voorbeeld) dan kun je het als alternatief zo doen:

Toetsenbord/muis/trackpad heb je al.
    ca. € 500,- voor een mat scherm.
    En deze Mac mini:

Waarbij die prijs nog iets lager uitvalt als je er zelf 16GB RAM voor koopt en erin zet i.p.v. in de Apple Store erbij laten zetten. Neem maar gerust aan dat je die € 55,- er sowieso op bespaart.

En ach ja, die Mac is misschien ietsje minder nieuw. Maar wat wil je dan, specs geilen of een functionele machine aanschaffen? Dat laatste is hier meer dan zeker van toepassing.:)

Bijdrager
    Buzz

Het is ook maar net wat je jezelf laat wijsmaken. De glanzende schermen zijn inderdaad allang niet meer zo spiegelend als 5 jaar terug. Probeer het maar eens uit. Matte schermen hebben een extra laagje aan de buitenkant, dat zorgt voor een diffuse reflectie van invallend licht, maar ook voor een klein beetje verlies aan scherpte en contrast van het licht dat van het scherm zelf afkomstig is. De reflectie van het invallend licht is een stuk minder opvallend bij een mat scherm (want minder scherp), maar de reflectie is er wel nog steeds. Voor de meesten van ons zijn die reflecties (zowel bij mat als glanzend scherm) geen enkel probleem. Als je zeer kritisch met kleurweergave en helderheid van je scherm bezig bent, omdat je werkzaamheden dat vereisen, dan is het veel belangrijker dat je invloed kan uitoefenen op de externe lichtbronnen om je werkplek heen, dan of je nou een glanzend of mat scherm gebruikt. Verder komt het volgens mij neer op een persoonlijke voorkeur.

Bijdrager
    Lucide-B

Sorry voor de uitdrukking ‘nichterig’.. ik wist niet hoe ik het anders kan zeggen.
    misschien komt het wel omdat Tim Cook homofiel is:P <- grapje

Mijn Matte schermen (van Mac Pro en MacBook Pro) zijn scherp genoeg en kleur en diepte zijn ook prima.. ik wil gewoon geen reflectie en ook geen spiegel.

Ik ga me niet in rare bochten wringen om persee met een mat scherm te kunnen werken maar het weerhoudt me er momenteel wel van een nieuwe Mac aan te schaffen. Als je veel doekoes uitgeeft wil je wle iets wat je echt graag wilt hebben en een glossy (homofiel :P) scherm valt daar bij mij helaas niet onder.

Bijdrager
    Targaryen

Hou nog toch eens op met een glossy scherm te spiegelen aan homoseksualiteit. Slaat helemaal nergens op. Koop een los scherm en je bent meteen van het gezeik af. Sunkeeper en Computer Space hebben je een oplossing aangeboden.

Bijdrager
    1984
    Buzz_D op 28 januari 2014

De glanzende schermen zijn inderdaad allang niet meer zo spiegelend als 5 jaar terug.

En waarom zou dat zijn…..?

Macbook Pro 15 inch. Glossy of Mat beeldscherm?

Bijdrager
    Lucide-B

Sorry maar ik vind een extra scherm aan m’n iMac geen goede oplossing.
    En plakfolie vind ik mijn dure Mac goedkoop maken dus ook dat zie ik mezelf niet doen..
    ik wil gewoon in de winkel kunnen kiezen voor een mat scherm..

Maar je ik zal ophouden glossy schermen te associeren met homofilie want eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook flauw.

Ik vind wel dat glossy schermen meer geschikt zijn voor verkopers met gladde praatjes en paarse stropdassen.. zo beter?

Moderator
    Pete.Z

Maar even naar de lounge verplaatst, met OMT heeft het sowieso niks te maken, en om nou te stellen dat het ergens over gaat op deze manier……

Bijdrager
    koen
    lucide-b op 28 januari 2014

ik wil gewoon in de winkel kunnen kiezen voor een mat scherm.

Die zijn er dus niet, tenzij je een tweedehands koopt.

En ik snap echt niet wat glossy schermen met paarse stropdassen te maken hebben.

Bijdrager
    Brombeer

Paars is de liturgische kleur voor de vastentijd en de advent. Maar de stropdas is dan weer geen liturgisch gewaad. Doch dit geheel terzijde.

Bijdrager
    computer space
    koen op 28 januari 2014
    lucide-b op 28 januari 2014

ik wil gewoon in de winkel kunnen kiezen voor een mat scherm.

In een winkel zijn uberhaupt geen relevante schermen. Goede spul is enkel online te koop.

Bijdrager
    KR1275

Als er geen lamp achter je staat of een raam achter je, dan maakt het niet zoveel uit. Werken met tekst werkt vaak prettiger op een glanzend scherm. Ik wil ook beslist geen glossy scherm. Ik heb nog een ACD 23 en die doet het nog perfect (op mijn mini 2012).
    Als je geen glanzend scherm wilt, zou ik de eerdere tip zeker overwegen: koop een mini en een los scherm. De Dells (IPS) zijn momenteel de betaalbare referentie. De beste wat mij betreft in zijn prijsklasse. Een Eizo of Nec is niet veel beter (maar wel veel duurder). Kijk eens op de site van hardwareinfo. Helaas zijn goede schermen in de winkel nauwelijks te vinden.

En PVA?? Bestaat dat nog? Bij mijn weten is zelfs Samsung over op IPS (al noemen ze dat PLS).

Bijdrager
    Peter F

Ik blijf het erg vinden om in de zomer mijn MBP binnen te moeten laten liggen en een oude MacBook uit de kast te halen om buiten te kunnen lezen.
    Waarom heb je anders een portable dan om een terrasje te kunnen doen:)

Bijdrager
    Lucide-B

..of is apple toch gay?;)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.