13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Waarom zijn bepaalde apps zo ontzettend groot/zwaar?

Ik was even op mijn iPad alle instellingen aan het nalopen, dit doe ik eens in de zoveel tijd om te controleren of ik niet ergens iets spannends over het hoofd heb gezien.

Wat mij opvalt is dat bepaalde apps extreem groot of zwaar zijn van formaat terwijl je dat niet zou verwachten van dit soort bedrijven.

Zie dit voorbeeldje, dit is mijn top 6.

Ik heb nog 8GB vrije ruimte van de 16GB dus dat is het probleem helemaal niet maar ik vraag mij gewoon af waarom een simpele app als Twitter 286MB moet zijn. De app zelf is 65MB de rest is dus allemaal data/content dat schijnbaar in de app zit. 65MB vind ik persoonlijk al heel erg veel voor een app als Twitter dat eigenlijk toch niets meer dan een lay-out of frameworkje is zoals een browser ook is.

We hebben het hier over officiĂ«le apps, als ik ga kijken naar 3rd party apps die Twitter mogelijk zouden kunnen vervangen dan kom je uit bij apps als Tweetbot en zo’n app is in de App Store maar 7MB van formaat. Tegenover de 65MB vind ik dit eigenlijk best wel waardeloos in tijden waar we super lean kunnen werken en vaak alles online draait om optimaliseren.

Het is ook niet dat ik een Twitter fetisj heb, ik heb nog nooit een Tweet gestuurd, heb nul volgers en ik volg zelf 9 personen of bedrijven. Waar zit dan al die overige data in vraag ik mij dan af.

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    Nautdeapplefan

Dit viel mij een tijdje terug ook op. M’n moeder heeft een simpel, tetris-achtig spel op haar iPad staan. De app zelf is hooguit 60mb, maar de data maar liefst 8gb. Maar dit gebeurd dus niet alleen bij spellen.

Bijdrager
    sedikit

Wat te denken van TomTom Go Mobile (ik meldde dat al eerder): ik heb al drie jaar de TomTom W-Europa, de “klassieke”. Alles staat erop (kaarten, de kleinste weggetjes, benzinestations, stadhuizen, noem maar op) van ieder land. Deze TomTom W-Europa neemt op mijn iPad (16 GB) 1.8 GB aan ruimte in. Die nieuwe TomTom Go Mobile, na het laden van de kaarten W-Europa, 16GB!!!. Ik vraag me ook af, waar zit het verschil?

Bijdrager
    Hydræ

Ik herken het. Zeker als je een app wat langer gebruikt neemt het snel in grootte toe. Waarom zo groot? Dat kan een iOS ontwikkelaar je misschien vertellen.

Bijdrager
    Shmoo

Kijk met een TomTom kan ik mij dat nog wel voorstellen, je download dan een hoop kaarten in je app om offline te gebruiken zodat je in het buitenland niet al die kaarten hoeft te downloaden want dat is prijzig.

Maar alle Tweets leven gewoon op het internet als zijne wegpagina’s, de Twitter app is eigenlijk niets meer dan een speciale browser voor deze pagina’s.

Bijdrager
    gjg78

Ik heb even een testje gedaan.

Voordat ik de Twitter app startte, was de app met gegevens samen 105 MB groot. Daarna heb ik de app gestart en ben door de feed gaan scrollen. (hooguit een paar seconden) Vervolgens ben ik weer gaan kijken bij opslag, en was het 110 MB geworden.

Het lijkt erop dat de Twitter app alles opslaat waar je doorheen bent gescrollt. Dus ook afbeeldingen en filmpjes. Dan kan het snel gaan met de MB’s.

Je kunt instellen dat de afbeeldingen niet worden geladen, en de filmpjes niet meteen worden afgespeeld, misschien scheelt dat iets. Mooier zou zijn als Twitter de cache bij het afsluiten leegt of minimaal een optie inbouwt bij instellingen om deze te legen. Net zoals Safari.

En andere optie is om in Safari zelf in te stellen dat de Twitter feed links in de browser verschijnt bij de koppelingen. Deze manier gebruik ik zelf ook het liefste. Vandaar mijn Twitter app ook nog niet zoveel ruimte in neemt.

Bijdrager
    Shmoo

Dat zou wel eens kunnen ja..

Dropbox heeft volgens mij in z’n laatste 5 tweets een filmpje gebruikt.

Moderator
    Night

Gewoon Battery Docter erop zetten en bij Memory op Boost klikken en hetzelfde bij Junk. Scheelt al de helft.

Bijdrager
    defores

Dat is toch helemaal niet zo groot?
    Resources moeten er ook allemaal in verwerkt worden en frameworks.

Voor een eenvoudige App zit je vrij snel al op 25mb, de bovengenoemden komt wel wat meer bij kijken.

Bijdrager
    Joid

Elke app wilt jou een zo goed mogelijke ervaring geven. Een ervan is dat de content zo snel mogelijk geladen wordt. Dus apps als Twitter, Facebook, etc laden veel data in. Cache heet dat.
    Sommige apps geven je de mogelijkheid om de cache ook weer te legen. Als dat niet lukt, dan kan het verstandig zijn om de app te verwijderen en daarna weer opnieuw te installeren. Eventueel met een restart van je iPhone er tussen in.

Bijdrager
    olbo

LinkedIn is bij mij 1.6GB, dat is pas groot! Wat zit daar in?

Anoniem

En dan te bedenken dat de eerste Super Mario Bros. voor de NES exact 32 kilobyte groot is.:-|

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.