7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Witte Haai

Waarom zet Apple stiekem Bluetooth op iPhones aan na laatste iOS-update?

Gebruikers die de Bluetooth-functie op hun iPhone normaal uit laten staan, zagen na de update naar iOS 7.1 dat Apple de functie doodleuk weer had aangezet. Niet per toeval, Apple blijkt er wel degelijk zijn redenen voor te hebben.

De Bluetoothfunctie op iPhones of iPads uitschakelen is niet zo abnormaal. Er zijn tal van privacyredenen om de functie niet te gebruiken. Bovendien vreet het in veel gevallen kostbare batterijduur. Toch wil Apple het liefste dat je de functie gewoon laat aanstaan. Wie de laatste software-update op zijn iOS-toestel heeft uitgevoerd, merkte dat het bedrijf de functionaliteit nadien doelbewust weer had ingeschakeld.

Een mogelijke reden waarom Apple absoluut wil dat Bluetooth blijft aanstaan is omdat dat de enige manier is waarop iBeacons werkt. Dat is een nieuwe technologie waarmee winkels en marketeers rechtstreeks informatie naar je smartphone kunnen sturen. Wanneer je bij de zuivelafdeling komt in de supermarkt, zouden fabrikanten in principe meteen interessante promoties voor producten uit de rayon naar het scherm van je iPhone kunnen sturen.

Locatie volgen
    De nieuwe vorm van marketing werkt echter enkel bij iPhones waarbij Bluetooth aanstaat. Vanuit dat opzicht is het dus niet zo gek dat Apple die functionaliteit weer activeert na een update en erop rekent dat gebruikers de Bluetoothfunctie gewoon aan laten staan. “Dat is een belangrijke verandering”, zegt een bron binnen de geomarketing aan Forbes. “iOS 7.1 is een belangrijke stap voorwaarts in wat iBeacon kan doen, maar daarvoor moet Bluetooth wel zijn ingeschakeld.”…

Lees verder: DeMorgen.be

Bijdrager
    AppelJuice

Volgens mij is na iedere update tot nu toe altijd de bluetooth actief, ook al stond deze uit! En “batterij vreten” is ook een beetje overdreven.
    En oja waarom wordt het niet voor Carplay aangezet? Ik vind het een beetje vergezocht allemaal.

Bijdrager
    hokkie

Gelukkig kunnen wij bluetooth nu nog eenvoudiger uitschakelen. Als bluetooth zo belangrijk is, hadden ze de schakelaar wel verstopt op een minder logische plaats, zou het niet?

Anoniem

Ik kreeg gisteren inderdaad onverwacht bezoek. Ik zag achter het bezoek dat voor de voordeur stond een auto met een Apple logo. De heren van Apple vroegen zich af waarom ik mijn Bluetooth uitgezet had na de laatste update. Geschrokken deed ik de voordeur weer dicht en heb toch maar weer m’n Bluetooth aangezet.

Bijdrager
    hatolex

Hoezo paranoïde?

Geblokkeerd
    Anoniem

Tegenwoordig kan je bluetooth altijd aan laten staan omdat bluetooth 4.0 nauwelijks energie verbruikt als er geen connectie is met een ander apparaat. Apple wil dat je hem atijd aan hebt staan vanwege Airdrop, zodat je niet eerst zelf bluetooth moet aan gaan zetten. En de iBeacons natuurlijk.

Bijdrager
    belfortmac

Op de Ipad stond Bluetooth ook aan na de update, en die neem je toch niet zo snel mee een winkel in:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.