30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

Waarom willen we Tiger (of niet)?

Het lijkt wel of alle Tiger-draadjes over geduld/ongeduld gaan, maar ik heb net de rondleiding gedaan..
    http://www.apple.com/nl/macosx/
    En ik dacht, leuk maar ik mis niets in Panther.. Dat dacht ook al toen Ik Steve Jobs er mee bezig zag.
    Panther voelt ook nog steeds nieuw. Die gun je als het ware een langer leven.
    (Ik neem aan dat QuickTime 7 niet Exclusief Tiger zal zijn)

Misschien is het zelfs wel beter om op de iMac g4 helemaal niet aan Tiger te beginnen.
    Lijkt me helemaal een g5 dingetje, dat toch weer meer gaat vragen van processor en ram (maar wat weet ik er eigenlijk van?)

Ik zie het wel een keer als ik een g5 koop..

Vertel eens waarom jij wel en liefst snel die Tiger in je tank wilt (was dat nou Esso of Shell?)
    Of niet natuurlijk.

Bijdrager
    maceddy

Tiger is alles behalve een G5 ‘dingetje’….

En QT7? Tiger only.
    Dus tenzij je wil achterlopen zou ik Tiger maar zeker gaan gebruiken..

Zie ook de andere 342 draadjes over Tiger.

Moderator
    unSOUND

Bij mij is het vooral voor mijn G5…

Ik heb er al even mee gespeeld, en een aantal taken gaan echt veel sneller, dus ik zie er wel heil in.

Bijdrager
    PureLogic
    ”maceddy”

En QT7? Tiger only.

QuickTime 7 wordt ook voor Panther en Windows uitgebracht.

Tiger draait en reageert een stuk sneller dan Panther ook op G4 CPU’s, daarbij heb je kans dat er steeds meer programma’s komen die minimaal Mac OS X 10.4.x nodig gaan hebben.

Maar goed als je Panther nieuw genoeg vindt dan upgrade je toch niet…

Bijdrager
    Hobbes

Gewoon een beter, stabieler, veiliger, nog simpeler, … OS van :apple:
    :P

”maceddy”

En QT7? Tiger only.

Tiger is wel een 64bit OS dus eigenlijk wel voor de G5

Bijdrager
    Rini

waarom tiger : ach waarom nie he.. tis wel grappig om weer eens een nieuw os te hebben.
    (nieuw :mrgreen: )

En ideaal om de macjes weer es opnieuw te instaleren met een vers systeem:)

Bijdrager
    stanwillemse
    ”sally”

Vertel eens waarom jij wel en liefst snel die Tiger in je tank wilt (was dat nou Esso of Shell?)

Esso!

Bijdrager
    Tuffi
    ”Rini”

En ideaal om de macjes weer es opnieuw te instaleren met een vers systeem:)

Zo is het maar net…:lol:

Bijdrager
    PureLogic
    ”Hobbes”

Tiger is wel een 64bit OS dus eigenlijk wel voor de G5

En gewoon 32 bit anders draait ie niet op een G4.:wink:

Bijdrager
    sally
    ”maceddy”

En QT7? Tiger only.

Ik vind echt dat er wat weinig gepraat wordt over de nieuwe functies; daarom durfde ik het wel aan om draadje 343 te beginnen..

Vertel maar eens wat ik niet mag missen en op welke punten ik ga achterlopen..
    en wat jij bijvoorbeeld de meest aantrekkelijke nieuwe feature vind.

Bijdrager
    GodzillaPresley

De meest aantrekkelijke features vind ik:

Spotlight
    Goed, er zijn meerdere Desktop-search kapers op de kust, maar als er eentje geïntegreerd in het OS zit, zal ie wel snel zijn. Daarnaast is mijn HD niet bijzonder geordend, en dat zal het nooit worden, dus een snelle zoekfunctie lijkt me top!

Automator
    Hoewel ik nog even in de praktijk wil kijken hoeveel voordeel je hier als gebruiker nu ├ęcht mee hebt, is de demo in ieder geval veelbelovend.

Dashboard
    Alleen al de manier waarop je je desktop ‘omhoogtrekt’ om bij je widgets te kunnen is een baandoorbrekend concept op interface-gebied. Hopelijk neemt het aantal widgets in rap tempo toe, want bij degene die er nu standaard bij zitten krijg ik nog niet echt een wauw-gevoel.

Bovenstaande plus de combinatie van sneller en nieuwer (en dus beter?) zorgen ervoor dat ik Tiger zeker ga bestellen.

Bijdrager
    sally

Waarom zou Tiger sneller zijn op een G4?
    Na wat onderhoud, een herstart of een update lijkt Panther ook weer sneller..
    Het OS breidt zich toch steeds verder uit. Het kan toch net zo goed vetter en veeleisender zijn?

Start ie bijvoorbeeld sneller op..?

Bijdrager
    DJP

Ik heb veel documenten en maak er vaak een rommeltje van op m’n harddisk, een functie als spotlight komt echt als geroepen aangezien mijn documentnamen ook vaak nergens op slaan. Ik moet echt spotlight hebben aangezien die ook in de text van een document zelf loert ipv alleen naar de bestandsnaam. :lol:

Bijdrager
    Eelco

Tiger: leuk. Zie ik wel als ik een nieuwe Mac koop.

De meeste nieuwe functies voegen verdomd weinig toe aan wat ik dagelijks op mijn Macje doe. Thuis werk ik nog steeds met 10.2: op mijn werk ben ik wel overgegaanop 10.3 vanwege de verbeteringen m.b.t. postscript.

En achterlopen? Een nieuw systeem heb je toch zo onder de knie? Mac OS is niet voor niets zo gebruiksvriendelijk, toch?

Bijdrager
    sedikit
    ”sally”

Het OS breidt zich toch steeds verder uit. Het kan toch net zo goed vetter en veeleisender zijn?

Ik ben bang/blij dat ik het met sally eens ben. Ik ben al een zeer tevreden mens met de Panther en sta niet echt te springen om de nieuwe dingen in de Tiger en al helemaal niet om daar weer zo’n ÔéČ 130 aan uit te geven.Maar ik herken wel de geiligheid van het nieuwe.

Bijdrager
    MacThijn

het is ook sneller… (tiger)

Bijdrager
    PureLogic
    ”sally”

Heb je em zelf gedraaid? Ik wel namelijk.

Het is geen kwestie van sneller lijken maar er zitten onder de motorkap nogal wat verschillen met Panther waardoor het systeem daadwerkelijk sneller reageert. Animaties, scrollen en sites laden bijv. gaan veel soepeler onder Tiger dan onder Panther en eist veel minder CPU kracht op.

Bijdrager
    awesomemac

Ik weet het nog niet. Op mijn eMac draait Panther vrolijk zijn gangetje. Ben nooit zo’n updater geweest, nut moet wel duidelijk zijn voor mij. Dashboard ziet er leuk uit, maar kan dan ook dat andere programma kopen als het moet. Spotlight boeit mij helemaal niet, alles hier netjes opgeslagen, vind alles zo. De snelheid, dat zou wellicht een reden voor mij kunnen zijn. Ik zie wel, wie weet niet, wie weet wint mijn nieuwsgierigheid het toch van mij.

Bijdrager
    vikking

hoe kan je aan de b├ęta van tiger komen :wink:

want ik wil dat zooooooooooo graag uitproberen :(

Bijdrager
    angorawol

Ik zit ook niet te wachten op Tiger, het heeft trouwens heel lang geduurd voor ik op Panther overgestapt ben. Ik vind het voornamelijk een centenkwestie.

Bijdrager
    Maximus

weet je waarom ik tiger wil?

de albumart screensaver:P die zo het import uit iTunes en de ID3 tags

Bijdrager
    Mendoza
    ”PureLogic”
    ”sally”

Heb je em zelf gedraaid? Ik wel namelijk.

Het is geen kwestie van sneller lijken maar er zitten onder de motorkap nogal wat verschillen met Panther waardoor het systeem daadwerkelijk sneller reageert. Animaties, scrollen en sites laden bijv. gaan veel soepeler onder Tiger dan onder Panther en eist veel minder CPU kracht op.

ik wil dit best aannemen, maar dat neemt niet weg dat het de vraag van dit draadje niet echt beantwoord. ik mag op zich graag het laatste besturingssysteem hebben (al was het maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen), maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Tiger mij zoveel extra te bieden heeft. net zoals de overgang van jaguar naar panther voor mij niet echt veel extra gebruikersplezier opleverde.

spotlight? tsja. vast handig, maar ik zie er zo 1, 2 , 3 niet echt de meerwaarde van voor de gemiddelde consument.
    automator? waarvoor heb ik dat nodig? welke processen wil ik automiseren?
    dashboard? gadget. niet meer en niet minder.

ik ga hem vast kopen, maar zal niet met een slaapzak voor de applestore te vinden zijn . . .

Bijdrager
    Oppie
    ”sally”

Omdat Mac OS X nog duidelijk in ontwikkeling is, en er nog heel veel te verbeteren valt, ook voor de programmeurs van resp de System applications, de Aqua user interface,de application frameworks, de graphics systems, de system management services en de Darwin foundation. Daarom mag je ook voor een G4 wel e.e.a. verwachten; of anders gezegd: het zou me teleurstellen als ze het niet lukt vele zaken te optimaliseren/verbeteren voor de PowerPC!

Bijdrager
    sally

Hoe ouder
    hoe minder
    snel
    enthousiast
    lijkt het
    wel

(kijk naar de leeftijden bij de reacties)

Mijn ervaring is dat als ik het eenmaal heb, ik het toch wel weet te waarderen.
    Je wordt steeds geduldiger met het klimmen der jaren
    zo geduldig als de paus voor de hemelpoort als het ware.
    :innocent:

Ik zie nu dat ondertussen Oppie dus eigenlijk te enthousiast is voor zijn leeftijd, maar dat is ook een onvoorstelbare macpositivo

Bijdrager
    Ruben

Het enige waar ik op hoop is dat er nu EINDELIJK eens een fatsoenlijke Finder in OS X komt!:x

Bijdrager
    Nietzman

…en ik ben gewoon een softwarejunkie die altijd het nieuwste op zijn systeem wil hebben draaien.

Spotlight, QT7, dashboard, automator en core image zijn dingen waar ik om zit te springen.

Bijdrager
    Buzz

Hoe ouder, hoe minder snel enthousiast lijkt het inderdaad. Misschien ook dat de enthousiaste forumgebruikers hun computer intensief voor hun werk gebruiken, en de minder enthousiaste het vooral als hobby zien. Alleen de spotlight-functie en smart folders in Mail en Finder zouden voor mij al de aankoopprijs meer dan waard zijn. Het gebeurt zo vaak dat ik informatie uit een e-mail of document nodig heb en niet meer precies weet in welke mailbox of folder die staat. Of dat het gewoon veel tijd kost om de juiste folder op te zoeken. Als je aan tientallen projecten werkt of hebt gewerkt is het op een gegeven moment niet meer praktisch om elke keer al die mapjes langs te gaan in Mail of de Finder. Spotlight is wat dat betreft echt revolutionair, en alleen als je je computer niet erg intensief gebruikt kan ik me voorstellen dat je er niet enthousiast over zou zijn.

Hetzelfde geldt voor Automator. Ook al gebruik je het maar gemiddeld een keer per maand ofzo, als het dan mogelijk is om een uur herhalend werk in tien minuten voor elkaar te krijgen door even slim te zijn dan is dat al fantastisch. En Dashboard zie ik vooral als een handige nieuwe versie van applets als Calculator en webpages voor het weerbericht en de gouden gids. Een keer in de zoveel tijd heb je even zoiets nodig en wil je er zo weinig mogelijk over hoeven nadenken. Met een druk op de knop komt het straks tevoorschijn en verdwijnt het weer uit beeld. Lijkt me erg plezierig als ik daarvoor niet meer eerst het adres in Safari moet intypen of door Finder -> Applications moet scrollen.

Maar het allerbelangrijkste zijn natuurlijk de ‘onder de motorkap’ veranderingen, die het voor applicatie-onwikkelaars makkelijker maken om spectaculaire nieuwe programma’s te maken. Wat dat betreft is Tiger gewoon de toekomst. Over een jaar zullen er vele killer-apps zijn die gebruik maken van Tiger features als Core Image, QT7, Spotlight en .Mac sync.

Bijdrager
    Deskman

Panther heb ik pas vanaf mijn G5. Ik ga Tiger eerst eens aan de tand voelen volgens de kat-uit-de-boom techniek. Want ik wil eerst wel eens weten of al mijn hard- en software het gaat doen, of er geen verborgen gebreken zijn waar ik ernstig last van heb. Dat soort dingen. Problemen die pas boven water komen als al die mensen die een nacht in hun slaapzak voor de deur van de Apple-store hun Tiger hebben geïnstalleerd.

En dan nog: ik denk dat ik eerder mijn geld ga uitgeven aan de Adobe CS2 dan aan Tiger.
    Want ik heb ook nog geen functies gezien die behalve wow-gaaf ook nog onmisbaar zijn.

Bijdrager
    Mendoza
    ”Buzz_D”

Hetzelfde geldt voor Automator. Ook al gebruik je het maar gemiddeld een keer per maand ofzo, als het dan mogelijk is om een uur herhalend werk in tien minuten voor elkaar te krijgen door even slim te zijn dan is dat al fantastisch.

maar wat wil ik automatiseren dan? ik begrijp niet wat ik met automator zou moeten doen.

Bijdrager
    Buzz

Ik weet natuurlijk niet waar jij het voor zou kunnen gebruiken. Maar ik kom zo af en toe in mijn werk wel iets tegen waarbij het me handig lijkt. Ik ben op dit moment bijvoorbeeld bezig met het maken van plotjes voor een publicatie. Ik gebruik daarvoor GMT (Generic Mapping Tools), waarmee je in hoge kwaliteit postscript plots kan maken met landkaarten en geografische gegevens. Dat programma kan echt bijna alles, behalve transparante fills en animaties. Maar als ik de postscript output in bijvoorbeeld Adobe Illustrator laad dan kan ik de fills wel met de hand transparant maken. En als ik het resultaat in een bitmap omzet en een heleboel van die plaatjes achter elkaar zet, dan kan ik daar een animatie van maken, die het zeker goed zal doen in een presentatie met KeyNote 2.0.

Je begrijpt misschien wel dat als ik transparante fills in een animatie van een paar honderd frames wil gebruiken ik nogal lang bezig ben. Automator lijkt me dus ideaal voor zoiets.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.