One More Thing » Community » Forum » iOS Hardware » Apple TV » Waarom weigert Apple TV 3 films maar QuickTime en iTunes niet?

Waarom weigert Apple TV 3 films maar QuickTime en iTunes niet?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 04 juni 2017 #

Sinds een paar weken loop ik tegen een vreemd probleem aan: als ik een MKV-film omzet met MP4Tools speelt die keurig in QuickTime en iTunes, maar m’n Apple TV 3 zegt dat er iets is misgegaan bij het laden, probeer het later opnieuw — maar geeft gek genoeg wel een stilstaand voorvertoningsbeeld ervan in de menu’s.

Als ik ze dan omzet met Handbrake werken ze wel, maar aangezien dat grofweg net zo lang duurt als ernaar kijken, terwijl MP4Tools maar een paar minuten werk heeft, zou ik het liever daarmee doen.

Wat is hier aan de hand? En belangrijker: kan ik er wat aan doen?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 04 juni 2017 #

MKV is een container, dat videomateriaal bevat, de audio en zelfs ondertitels. MP4tools vervangt alleen de MKV container door een Quicktime container om de video heen, terwijl Handbreak de film daadwerkelijk naar het formaat converteert waar de ATV mee overweg kan. Door de Quicktime container kan Quicktime er wel mee overweg (en iTunes ook, omdat deze ook op Quicktime leunt). Quicktime kan namelijk met meerdere video-formaten overweg, al kan het voorkomen dat ook Quicktime en iTunes niet met een in MP4tools geconverteerde film overweg kunnen, doordat de container een niet ondersteund videoformaat bevat.

Profielfoto van Qmagic

Qmagic op 04 juni 2017 #

Je films moeten wel voldoen aan de specs van de AppleTV. Een Mac/Pc ondersteund meer videostructuren dan een AppleTV.

Videostructuren AppleTV 3 zoals Apple aangeeft:
H.264 video tot 1080p, 30 beelden per seconde, High of Main Profile level 4.0 of lager, Baseline Profile level 3.0 of lager met AAC-LC audio tot 160 Kbps per kanaal, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
MPEG-4 video tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, Simple Profile met AAC-LC audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren
Motion JPEG (M-JPEG) tot 35 Mbps, 1280 x 720 pixels, 30 beelden per seconde, audio in ulaw, PCM-stereogeluid in .avi-bestandsstructuur
(https://support.apple.com/kb/sp648?locale=nl_NL)

Voldoet je film niet aan die structuur, dan moet je met Handbreak opnieuw converteren, en dat renderen kost veel tijd.
Anders kan je de film met MP4tools de container van MKV naar M4V/MP4 wijzigingen (ook wel Rewrap genoemd) Dus de inhoud van de MKV wordt dan alleen gekopieerd naar de M4V/MP4, niet converteert/gerenderd.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 04 juni 2017 #

Dus…wat kan je eraan doen?  ’s Avonds een rijtje films in Handbreak mikken en ’s morgens zijn ze klaar:-)

Profielfoto van riji

riji op 04 juni 2017 #

Misschien kan het gratis programma avidemux helpen om minder te moeten converteren:
http://avidemux.sourceforge.net/download.html

Indien het probleem enkel de audio zou zijn, dan kun je in avidemux bijvoorbeeld kiezen voor
Output format MP4versie2 muxer en dan kun je het onderdeel audio omzetten naar bijvoorbeeld AAC….

Jakko Westerbeke op 05 juni 2017 #

Night op 04 juni 2017

MKV is een container, dat videomateriaal bevat, de audio en zelfs ondertitels. MP4tools vervangt alleen de MKV container door een Quicktime container om de video heen, terwijl Handbreak de film daadwerkelijk naar het formaat converteert waar de ATV mee overweg kan.

Ik had erbij moeten zeggen dat ik dat al wist:)

M’n vraag komt voornamelijk neer op: waarom kan de Apple TV wel een stil beeld uit een film laten zien als voorvertoning in de menu’s, maar weigert hij de film ook echt af te spelen? Als ik kijk wat VLC voor informatie geeft over een MKV-bestand dat (wanneer ik het omzet) m’n Apple TV weigert, lijkt het er voor mij toch op alsof dat voldoet aan de eisen die Qmagic hierboven aanhaalt:

Profielfoto van wouwout

wouwout op 06 juni 2017 #

Plex (icm Plex server op een PC/mac) is de oplossing zolang de ATV zo kieskeurig blijft over wat het wil afspelen

Profielfoto van riji

riji op 12 juni 2017 #

Jakko
Hierboven staat voor audio: A/52 B Audio (aka E-AC3) (eAC3)
Apple werkt toch niet met AC3.
Zet het audio gedeelte eens om naar AAC in een MP4 container.

zie mijn vorige inbreng:

Misschien kan het gratis programma avidemux helpen om minder te moeten converteren:
http://avidemux.sourceforge.net/download.html

Indien het probleem enkel de audio zou zijn, dan kun je in avidemux bijvoorbeeld kiezen voor
Output format MP4versie2 muxer en dan kun je het onderdeel audio omzetten naar bijvoorbeeld AAC….

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 13 juni 2017 #

Audio-formaten die de Apple TV 3 aan kan:
HE-AAC (V1), AAC (16 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Store); MP3 (16 tot 320 Kbps); MP3 VBR; Apple Lossless, AIFF en WAV; Dolby Digital 5.1 surround sound-doorgifte

Jakko Westerbeke op 19 juni 2017 #

riji op 12 juni 2017

Hierboven staat voor audio: A/52 B Audio (aka E-AC3) (eAC3)
Apple werkt toch niet met AC3.

(Ik zie dit nu pas, vandaar het late antwoord.) Een paar jaar geleden werkte AC3 inderdaad niet, maar daarna wel voor zover ik me herinner.

riji op 12 juni 2017

Zet het audio gedeelte eens om naar AAC in een MP4 container.

Inderdaad zal ik dat eens proberen. Ik houd jullie op de hoogte:)

Wat later: Inderdaad, het lag zo te zien toch aan het AC3-geluid. Ik snap niet goed waarom, want ik heb eerder films met AC3-geluid gewoon in MP4Tools omgezet met alles op „pass through” terwijl dat met deze laatste allemaal niet wil. Met AAC-5.1 speelt m’n Apple TV ze echter wel af (lijkt het na één poging, in elk geval). Bedankt voor de tip:)

Over dit topic

Gestart op 04 juni 2017 door Jakko Westerbeke

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?