30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Rogier2

Waarom nog voor een Mac kiezen??

Sinds vier jaar gebruik ik een mac, om precies te zijn een imac G4 17″ 800mhz.

Sinds een jaar is het doffe ellende met dat ding, super traag na tien minuten te hebben gebruikt en met grote regelmaat loopt ie vast of krijg ik een ‘Kernel Panic”!!

Ik gebruik de mac alleen voor simpel consumentengedoe, itunes, iphoto, msoffice, ms messenger en andere standaard programma’s.

De kosten voor het apparaat waren toen EUR 2600,- Op de website staat te lezen nooit meer last van vastlopers, doet wat geen enkele andere computer doet, etc. Goed ik moet toegeven eerste twee jaar probleemloos, ook gebruikersvriendelijk en minder vastlopers dan een pc. maar daarna dus voornamelijk problemen….

Nu krijg ik vandaag een folder in de bus van Dell: pc 1800 mhz C2D + 1024 ddr, 250 gig harde schijf, dvd +- Rewriter Dual Layer en een 19″ tft scherm prijs EUR 699,- incl.

Ik ben nog steeds voorstander van Apple maar ik heb echt het idee dat de kwaliteit waar ze vroeger voor stonden weg is, het is Apple voornamelijk nog te doen om de omzet cijfers. Ik krijg steeds meer de neiging om toch weer over te stappen naar windows, omdat die pc’s het bij mij altijd langer dan 3 jaar volhielden, sterker nog langer dan 10 jaar!!

En dan nog iets, je hoeft niet bij apple aan te kloppen, bij de apple service werd ik even slecht behandeld als bij Dixons.

Rogier

Bijdrager
    roy
    ”Rogier2″

…….
    En dan nog iets, je hoeft niet bij apple aan te kloppen, bij de apple service werd ik even slecht behandeld als bij Dixons.

Rogier

Vertel dan eens hoe je bent behandeld?

Bijdrager
    Macmaniak

korte reactie: ik geef je groot gelijk wat betreft de service. Bar en bar slecht. Nu de garantie van mijn iMac G5 is verlopen en toch een probleem heb met het scherm dacht ik: ”laat ik eens bellen met apple technische service, misschien dat zij een idee hebben”. zo gezegd zo gedaan. Voorafgaand aan de ware hulp werd mij telefonisch opgedragen het serial number van de mac door te geven (logisch). Vervolgens krijg ik de opmerking ik mag u niet verder helpen mits u akkoord gaat met de hiermee gemoeide kosten van 49,- euro.

Met andere woorden, telefonisch advies kost 49,- euro. Na lang zoeken blijkt dit daadwerkelijk te kloppen. Dat verklaart de hoge kosten van Apple Care Protection Plan.

Een service van niets .. vergelijkbaar met die van Toshiba, Dell en Sony Nederland.

Naast dit schoonheidsfoutje ben ik toch tevreden …:(

Bijdrager
    sypie

En vertel ook even in welke situaties je een kernel panic krijgt. Misschien dat daar een oplossing voor gezocht kan worden. (een defecte harde schijf kan apple ook weinig aan doen dunkt mij…)

Bijdrager
    Oppie

Topic nummer zoveel waar iemand wilt dat wij ‘m in de ‘heilige Apple-kerk’ houden, dan wel trekken.
    Doen we dus niet!
    De keus is aan jou: je bent volwassen en mag helemaal zelf beslissen!
    Het is jouw geld, en het wordt jouw pc dan wel Mac.

Maar heb je wel eens hier (of elders) hulp gezocht voor de kernel panics; meestal is de oorzaak vrij duidelijk en dus goed te achterhalen (heel vaak RAM met een foutje), dus je hebt jezelf wel tekort gedaan door jaren door te modderen.

Succes.

Bijdrager
    Pjotr

In je stukje lees ik geen vraag aan ons. Ik zie dat je er al uit bent, je wil die Dell.
    In je stukje lees ik iets dat wat tegenstrijdig overkomt. Vroeger was je Mac goed, twee jaar lang prima, beter dan een PC. Tegenwoordig krijg je problemen met je relatief oude Mac dus Apple is ook niet meer goed en wil slechts omzetcijfers. Afgezien van het feit dat je Mac ouder wordt, kan er in opzet niet veel aan veranderd zijn. Je conclusie dat Apple nu dus nog slechts geintresseerd is in omzet komt uit de lucht vallen en heeft geen connectie met je huidige problemen.

Wil je daadwerkelijk assistentie van dit forum, is het wellicht een beter idee een vraag te formuleren en ons ook wat info te vertrekken wat je allemaal aan software hebt geinstalleerd. Welk schijfherstel progs je hebt gebruikt (aub geen NDD) of juist nog niet geprobeert. Hoe het zit met de S.M.A.R.T. status van je harde schijf, wat voor apparaten er aan je USB hangen etc.

Stop met het projecteren van je zelfmedelijden op Apple. Kom met een duidelijke vraag en los het op.

Bijdrager
    1973

Niemand houd je tegen om een Dell te kopen…

Bijdrager
    MacBeer

Apple is een computerbedrijf, net als DELL. Enige verschil met een bedrijf als DELL is dat ze betere producten maken. En ja, ook Mac’s lopen wel eens vast. Dat jij nu problemen hebt met je machine kan gewoon softwarematige oorzaken hebben. Doe eens lekker je systeem opnieuw installeren en je Mac loopt weer als een zonnetje.

Verder is Apple net zo schofterig, arrogant en evil als IEDERE andere computergigant. Computers zorgen voor meer problemen dan ze oplossen, da’s een feit. Jij betaalt 1000 euro of meer voor een hoop plastic en tansistoren dat als het werkt leuke dingen voor je doet en als het niet werkt je alleen maar ellende bezogt. Overstappen naar een ander merk lost dit niet voor je op.

Inactief
    Anoniem
    ”Rogier2″

Sinds een jaar is het doffe ellende met dat ding, super traag na tien minuten te hebben gebruikt en met grote regelmaat loopt ie vast of krijg ik een ‘Kernel Panic”!!

Daaruit kun je dus concluderen dat er gewoon iets mis is.

Twee opties:

1. Je geeft wat meer info en waarschijnlijk komt er dan wel iemand met een oplossing.
    2. Je koopt gewoon een Dell.

Keuze is aan jou.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

De Mac is een mooie computer zolang je er maar geen fysieke problemen mee krijgt.

Ik denk dat een PC makkelijker, sneller en goedkoper is om te repareren.

Mac is over het algemeen wel prettiger om mee te werken (al is dat een hypothese).

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

klopt, een pc heb je zo uitelkaar liggen, en je zet er wat nieuws in. Elke beunhaas op de hoek van de straat kan dat wel doen. Maarja, een mac bestaat ook gewoon uit een moederbord, geheugen, videokaart en hardeschijf net zoals de rest van alle computers… :?

Bijdrager
    macses
    ”Rogier2″

Nu krijg ik vandaag een folder in de bus van Dell: pc 1800 mhz C2D + 1024 ddr, 250 gig harde schijf, dvd +- Rewriter Dual Layer en een 19″ tft scherm prijs EUR 699,- incl.

Rogier

dat kan heel verleidelijk klinken, maar die Dell zal windows draaien waardoor je binnen de kortste tijd ook zal zeuren over virusjes en crashjes of gewoon over het gebruiksgemak, de UI,…
    Apple heeft monopolie wat betreft hardware die Mac draait en kan dus als het ware prijzen vragen die ze zelf willen er is namelijk toch geen concurrentie, mensen die mac willen moeten een apple machine kopen of ze moeten via illegale praktijken OSX draaien op hun peeceetje.
    Verder ziet een apple computer er ook mooier uit dan zo een plastieken dell bakje

aan jou de keuze

Bijdrager
    Chester2

Het blijft appels met peren vergelijken:

een oudere Mac met mogelijk kapot geheugen kun je niet met een nieuwe Dell vergelijken.

Vergelijk een oudere G4 met een PC van 5 jaar oud, vol virussen en vastlopers
    Vergelijk een nieuwe Core2Duo met je nieuwe Dell.

Dán kun je pas vergelijken. En dan zou ik in beide gevallen wel weten wat ik neem. :apple:

Ik weet waarover ik het heb: net vorige week mijn nieuwe Dell laptop van de zaak gekregen: al 5 vastlopers gehad.
    Voor geen goud zou ik daar mijn eigen geld aan uitgeven.

Ik wens je wijsheid.

Bijdrager
    bassbug

Ik heb ook dezelfde iMac, al sinds dat het uitkwam. Nu dus ca. 4 jaar geleden.

Ik heb vorig jaar een nieuwe HD in moeten zetten omdat deze aan het overlijden was (tikkende geluiden). Maar ja, ik heb mijn Mac dag en nacht aan. Zit nog te wachten totdat mijn ventilator’s lagers opraken en dus een nieuwe ventilator in moet laten zetten.

Maar voor de rest draait het als het bekende zonnetje. Dat jij problemen hebt is vervelend.
    Heb je wel eens een verse OSX erop gezet? Update over update kan wel eens een oorzaak zijn voor software problemen kan ik me voorstellen.

Sterkte met je beslissing!

Bijdrager
    Macosx

Kan een probleem met je geheugen zijn. Een simmetje wat niet echt goed meer werkt ?

Of zet er een een clean systeem op, format je schijf kan best zijn dat het dan over is.

:finderoud:

Bijdrager
    Obi

Er zijn wat standaard onderhoudstaken die je op een mac na verloop van tijd kunt doen.
    Heb je een keer de hardware test uitgevoerd?

obi

Bijdrager
    KarelWillem

Je moet je Mac gewoon eens grondig reinigen in alle opzichten.
    Doekje er over, stofzuiger erbij, systeemsoftware en programma’s er af knikkeren.
    Geheugen even opnieuw vastklikken, etc.

Dan even lekker het systeem en de programma’s er weer schoon opzetten en je hebt nog vijf jaar plezier van je Mac.

Ik heb om me heen véél familieleden die stuk voor stuk nog werken met: iMac 350, iMac 400, iMac 600, iMac G4 800. Allemaal ‘oude’ machines dus en allemaal met totaal geen problemen. Allemaal draaiend onder het nieuwste systeem ook nog.

Jij gaat op een Dell van 1996 geen Windows Vista draaien bijvoorbeeld.
    Op een Mac van 1996 draait wel het laatste systeem probleemloos.
    Welk systeem biedt dan meer waar voor je geld?

Hoeveel garantie krijg je bij zo’n Dell? 1 jaar maar liefst. Goh! Indrukwekkend.
    Niet beter dan bij Apple.
    Wat rekenen ze ook al weer voor het afleveren? 89 euro!!!!
    Hoppa, heb je dat jaar garantie mooi zelf betaald dus.

Wat draait er op een Dell? Pokke, Windows. Klein nadeeltje. :wink:

Bijdrager
    macosxfreaky

je kan je mac ook eens proberen schoon te maken met onyx of system optimizer.
    system optimizer is shareware
    Onyx is freeware dus gratis

Onyx freeware
    http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html

System optimizer shareware
    http://www.mkd.cc/sox/

Bijdrager
    macosxfreaky

ik had ze omgewisseld

Bijdrager
    JeePee

En wat dacht je van de abonnementskosten voor Antispyware en Antivirus (als je het tenminste echt goed wilt doen, want gratis kan natuurlijk ook).

Welk systeem draai je eigenlijk?

Bijdrager
    Rogier2

Ik draai nu osx 10.2.8

Ben verder niet echt handig met computers en dat is dan ook de reden voor aanschaf van een Apple geweest. Een jaar voordat ik de apple kochte had ik ook een laptop van Compaq aangeschaft, en ondanks de irritatie die virussen soms op kunnen leveren moet ik zeggen dat deze nog optimaal presteerd. Wat betreft mijn apple heb ik aal een aantal maal de schijf gewist en het besturingsprogramma opnieuw geinstalleerd. Dit gaat helaas niet zonder gevolgen, zo had ik bijvoorbeeld voor de herinstallatie een versie van Safari waarin ik met tabs kon werken, na het installeren van osx en het ophalen van de verschillende updates. Kon de laatste update van safari bij mij niet meer met tabs werken. daarvoor zou ik de opvolger van osx 10.2.8 moeten kopen. en dit is voor veel programma’s zo. Voor Windows geldt dat je misschien wel 8 jaar met het zelfde OS kunt doen bijv. win 98 En natuurlijk is het zo dat de macs beter presteren en dat je, wat betreft de specificaties, voor een paar honder euro meer een veel betere mac dan dell hebt. Maar als de mac dan weer sneller aftakelt…
    Verder heb ik wel op het internet gekeken naar mogelijke oorzaken van de “kernel panics” En ben ik uitgekomen op een aantal mogelijkheden: het moederbord, de harde schijf of het intern geheugen is kapot. In alle gevallen dure reparaties en zelf sleutelen is voor mij geen optie, daar het gevaar bestaat dat ik meer kapot maak dan repareer. Omdat de computer nu regelmatig vastloopt voel ik de noodzaak een nieuw systeem aan te schaffen. omdat ik het zonde vindt een niet werkende computer weg te moeten gooien waaraan een wel werkend scherm zit zal een mini waarschijnlijk de keuze worden, dan hoef ik over vier jaar alleen een nieuwe macmini te kopen (als het product dan nog bestaat). Daarnaast is het gewoon frustratie dat zo’n duur product zo kort meegaat, Als ik het bijv. vergelijk met audio app. zoals B&O, kost ook meer geld maar deze producten gaan iig decenia mee.

Bijdrager
    roy

Volgens mij had jij al lang besloten die Dell te kopen maar goed :evil:

Vertel nou eens hoe slecht je bent behandeld door apple? Want daar ben ik echt benieuwd naar. Dat probleem met safari, je moet in safari de tabjes wel aan zetten. Als je dat niet doet dan zijn ze er niet natuurlijk.

Je klinkt nogal makkelijk. Ik geef momenteel apple cursusjes aan mensen die of niets van osx of van computers weten en net een mac hebben aangeschaft. En wat jou post uitstraalt is dat je gewoon niet genoeg van je systeem weet. Sorry als dat wat grof overkomt btw.

Stuur maar een berichtje aan me als je de iMac weg doet trouwens;)

Bijdrager
    JeePee

Ik had een prachtige iMac G4 17″ 800 Mhz en heb deze een paar maanden geleden met pijn in m’n hart verkocht. Presteerde nog prima. Ik draaide Tiger (10.4) en had er extra geheugen bij laten zetten, totaal zat ik op 1024 MB geheugen, wat het maximum is. Heerlijk apparaat. 8)

Hoeveel geheugen heb jij erin zitten, of heb ik dat gemist?

Bijdrager
    jspr

Mischien is die iMac juist zo geworden omdat je zo weinig verstand van computers hebt……wie weet…

En tevens, zelfs “dure” apparatuur kan kapot gaan na een verloop van tijd;)

Bijdrager
    Rogier2

Wat betreft die tabbladen in Safari, tja niet verder gekeken dan m’n neus lang is indd. stoom van mij. Wat betreft service van Apple, twee jaar geleden had ik een probleem met mijn ipod had m een jaar en de accu was gaar. Ik dacht een jaar garantie dus.. apple gebeld, kreeg iemand aan de telefoon die ik geloof in Belgie zat. De medewerker van Apple begon direct nogal aanvallend te doen, het zal wel aann mijn manier van opladen en gebruiken hebben gelegen… als klant ben ik daar niet zo van gediend en een disscussie volgde… Bij mijn imac had ik ook het applecare aangeschaft maar dat is maar geldig gedurende drie jaar…. daarna problemen => pech gehad, in mijn opinie is dat zeer onbeschofte manier van werken. Ik koop een kwaliteitsproduct en verwacht daarbij ook service verlening van hoge kwaliteit anders zou ik me net zo goed bij mycom iets aan kunnen laten smeren. Hoe het wel hoort volgens mij: Enkele weken geleden raakte een kleine wijzer van een van de klokjes van de chronograaf van mijn horloge los. Mijn horloge is acht jaar oud, de garantie is vijf jaar, garantie dus allang voorbij. Maar omdat het toch gemaakt moest worden had ik naar Ebel (fabrikant) gemaild. Ik kon het horloge inleveren bij dichtsbijzijnde dealer en die zou het naar Ebel sturen. Zo gezegd zo gedaan nog geen twee weken later kon ik het horloge weer ophalen en was het gemaakt, en ook nog kostenloos, geen defensieve of aanvallende merkvertegenwoordigers gewoon service zonder regels en voorwaarden. (En net als Apple is Ebel ook een relatief duur merk)

Op dit moment heb ik 128 mb geheugen erin. De keuze zal ook nu op Apple vallen, vanwege het enorme gebruiks gemak en indd. ook vanwege de vormgeving maar om nu echt te zeggen da de kwaliteit beter is… ik vraag het me af. Wat ik niet begrijp is dat er niet een a-merk komt met een pc met goede vormgeving waarop het ook mogelijk is om het OS van apple te draaien.

Rogier

Inactief
    Anoniem
    ”Rogier2″

Op dit moment heb ik 128 mb geheugen erin.

Dat is wel extreem weinig… zelfs voor Panther.

Bijdrager
    Rogier2

tja dat was toen standaard.

Bijdrager
    JeePee
    ”Zakske”
    ”Rogier2″

Op dit moment heb ik 128 mb geheugen erin.

Dat is wel extreem weinig… zelfs voor Panther.

Dat is inderdaad extreem weinig… en tja, je draait Jaguar…:? Als ik terugdenk aan die tijd…:D Panther (10.3) is al veel beter, prettiger werken, maar Tiger en natuurlijk meer geheugen, daarmee heb je gewoon een nieuwe Mac.:roll:

Tiger op je iMac en naast die 128 MB er minstens 512 MB bij laten zetten, desnoods direct naar 1024 MB, dat is pas lekker werken.

Je moet maar eens een kijkje nemen op de website van Apple en kijken wat Tiger allemaal extra te bieden heeft, denk aan Spotlight (alles snel vinden op je Mac), Exposé (alles met één druk op de knop aan de kant en overzien), heerlijk. Echt een aanrader.:roll: 8)

Bijdrager
    roy

@Rogier2: Dat de persoon aan de telefoon onaardig was tja Lullig. Niet dat ik het goed wil praten maar genoeg rot kinderen die die helpdesk bellen denk ik.

En je appelcare is gewoon afgelopen en je 1ste jaar garantie ook. Dus om eerlijk te zijn waar klaag je over? Dat die horloge-maker zo ontzettend aardig is, is toch echt zijn eigen keuze. Hemel apple nou niet zo ver op dat ze echt alleen nog maar alles fout kunnen doen. Het is zoals al eerder gezegd, een bedrijf dat winst moet maken.

En een horloge gaat ook een stuk langer mee dan een computer

Moderator
    unSOUND

Feit is gewoon dat Mac in de regel veel betrouwbare machines zijn. Punt. Ja, je hebt pech gehad in het verleden… Maar jouw pech met je machines schept een krom beeld over de standaard van Apple. Bij Apple is een kapotte machine eerder een uitzondering dan een regel. Sommige mensen hebben vaker pech dan anderen. Dat is heel vervelend voor hun, maar het veranderd niks aan het feit dat het toch een uitzondering op de regel is.

Nu kun je inderdaad een Dell kopen, ik garandeer je dat je binnen een jaar net zo over Dell praat als je nu over Apple praat… maar dan terecht. Bij Dell is het namelijk een werkende machine de uitzondering op de regel… bij Dell is het wel vrij normaal dat hardware snel stuk gaat, en ook bij Dell is de service geregeld ruk… Dus wat dat betreft veranderd er dan niets.

Op dit moment klink je als iemand die een keer een auto-ongeluk heeft gehad, en sindsdien nooit meer in een auto wil zitten… Stap daar overheen, en accepteer het voor wat het is: het verleden. Je weet wat ze zeggen: “Resultaten uit het verleden…”

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.