30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)
  • Q:

Bijdrager
    Aardbeihoofd

Waarom moet een Mac-Fan zichzelf steeds opnieuw verdedigen?

Vandaag heb ik moeten zwoegen en uitleggen waarom een Mac echt beter is dan een PC (voor onder andere leerlingen in het secundair onderwijs). Ik ben er moe van geworden en ik heb het gevoel me constant te moeten verdedigen tegen de mening ‘pro-pc’ mensen.

Waarom snappen ze nu niet gewoon dat een mac
    1. niet duur is op lange termijn
    2. veel productiever is
    3. enz enz enz

Bijdrager
    @iMen

Waar is dit topic nuttig voor?

Bijdrager
    JWB

Sommige dingen hoef je niet verdedigen. Geldt vooral voor feitelijke informatie: een Mac IS superieur aan een PC. :D

Bijdrager
    Aardbeihoofd
    ”@iMen”

Waar is dit topic nuttig voor?

Je zit in de lounge en ik wou m’n gevoel even kwijt.

Bijdrager
    Kryptonate

Een terugkaatsend antwoord kan zijn:

Waarom snap je nu niet gewoon dat sommige mensen Windows of Linux of een ander OS dan OS X prefereren?

En over de titel kan gezegd worden: waarom moet een Mac-gebruiker altijd zijn gelijk halen? Aanvaard toch gewoon eens dat sommige mensen andere dingen gebruiken en daar perfect tevreden mee kunnen zijn. Waarom trek je het zo aan wat andere mensen gebruiken? Jij moet toch niet op hun computer werken?

En om aan te sluiten bij @iMen: wat is het nut van dit topic?

Bijdrager
    Aardbeihoofd
    ”Kryptonate”

Waarom trek je het zo aan wat andere mensen gebruiken? Jij moet toch niet op hun computer werken?

Ik moet er inderdaad niet op werken, dat klopt. het is erger… Ik ben in onze school als ICT’er verantwoordelijk voor dat al hun pc’s altijd moeten kunnen werken, en dat is niet eenvoudig als je de enigste bent die dat moet doen voor 100 pc’s en als er thuis ’s avonds een Powerbookje op je wacht.

De reden is dat we binnenkort Laptops gaan aankopen en het is nog altijd niet duidelijk voor de directie waarom 7 MacBooks nu écht wel beter kunnen zijn dan 15 (tweedehandse) laptops zonder draadloos internet standaard.

Ik was gewoon een beetje gefrustreerd en daarmee het antwoord op de vraag: Wat is het nut van dit topic? “Plek voor alle off-topic onderwerpen. Gratis vers sappig appeltje bij binnenkomst”

Bijdrager
    bagagedrager

tssk mensen die wat van computers afweten… ik haat ze.

meestal begin ik dan met de vraag ‘ben je op de hoogte van het grootste voordeel van unix-achtige besturingssystemen boven windows?’. meestal niet. het antwoord is natuurlijk dat als 1 applicatie wil crashen, de rest van het besturingssysteem niet vastloopt. vind ik een ERG groot voordeel.

neem dan dingen als spotlight, dashboard, 3rd party freeware zoals quicksilver mee en iedereen staat paf. ik demo quicksilver graag: een bestandje ‘zoeken’, als actie ‘email to’ en dan iemand uit m’n adresboek erbij zetten. klaar. HEERLIJK!

als laatste (maar zeker niet minste) argument: je weet dat je betrouwbare, stabiele hardware in huis haalt. kost wel wat, maar je weet dat het gewoon werkt.

[edit]
    OJA! EXPOSE!!!!!
    [/edit]

Bijdrager
    dre brettel
    ”Aardbeihoofd”

… en als er thuis ’s avonds een Powerbookje op je wacht.

Is dat de naam van je vrouw ??:mrgreen:

Verder: aan 15 computers kunnen veel meer leerlingen werken dan aan 7, dus het is begrijpelijk dat de directie met zijn beperkte middelen toch zo veel mogelijk leerlingen de kans wilt geven op computers te kunnen werken.

Zit er niet mee in! Je bent toch gelukkig als je thuis komt omdat je daar je appeltje hebt… ??

Bijdrager
    Kryptonate

Had je dit in je eerste post gezet dan had ik anders gereageerd :).

Ik kan de schooldirectie wel begrijpen. Je moet niet vergeten dat OS X voor hun totaal nieuw is en veel mensen staan wantrouwend tegenover nieuwe zaken, hoe goed het ook kan zijn. Daarnaast is er het nadeel van te moeten leren werken met OS X. Als ze gewoon de laptops kopen hebben ze Windows en daar kunnen ze mee werken, ook de meeste leerlingen klinkt Windows bekend in de oren (of ze er goed mee kunnen werken is wat anders :P).
    Ten derde is er de software. De meeste bedrijven gebruiken Microsoft Office voor Windows en het kan zijn dat de directie vindt dat ze de leerlingen beter dit kan bijbrengen dan de Mac-versie. (om een vb te geven)
    En als laatste denk ik aan de prijs, wat voor een school toch wel een belangrijk aandachtspunt kan zijn. Op termijn kan een Mac beter uitkomen aangezien deze langer meegaan, maar computers worden meestal op 4 jaar afgeschreven en dan is het voor een bedrijf/school voordeliger om nieuw materiaal aan te schaffen aangezien dit betekent dat ze gedurende 4 jaar minder belastingen moeten betalen op hun ‘winst’ (hier kan ik verkeerd zijn, want ik weet niet hoe dat juist zit bij scholen).

Maar, klein vraagje, waarom 7 MacBooks en geen 15 zoals de laptops?

Bijdrager
    Turbanus

Kun je nu in België ook trouwen met je Powebook?:?

Bijdrager
    Kryptonate
    ”Turbanus”

Kun je nu in België ook trouwen met je Powebook?:?

Ik sta van niets meer versteld in dit land

Bijdrager
    chocolate

Een echt apenland, hier kan je uw macbook al gratis bestellen bij Prins Laurent en dat op kosten van de marine :x

Bijdrager
    Turbanus

Goed bezig daar!!!:P :P :P

Moderator
    Pete.Z
    ”4T4″

Een echt apenland, hier kan je uw macbook al gratis bestellen bij Prins Laurent en dat op kosten van de marine :x

Dat is mooi,verzenden ze naar Nederland?

Bijdrager
    vogel

Gisteren liep mijn iBook helemaal vast en wilde niet meer opstarten. Ik was bij een die-hard PC-gebruiker. Verdedigen dat je een Mac gebruikt is onzin en niet nodig. Werk gewoon met het systeem waarmee je het lekkerste kan werken. Voor mij is dat OS X.

Bijdrager
    n8n

Waarom zou ik mijn keuze gaan verdedigen, net of het zaligmakend is welk OS iemand gebruikt. en als iemand commentaar heeft zal me dat een rotzorg zijn, een straat verder is een internet café, met Windows :evil:

Bijdrager
    Steff

Wat zal er gebeuren als je eens een dag lang alle voordelen van Windows ten opzichte van andere systemen gaat gillen?
    :?

Bijdrager
    n8n
    ”Kriska”

Wat zal er gebeuren als je eens een dag lang alle voordelen van Windows ten opzichte van andere systemen gaat gillen?
    :?

dan sterf je ¬¬

Bijdrager
    Steff

Oh.. nee ik heb moord niet hoog staan voor mezelf dus dat doe ik dan maar niet. Maar waar ik wel bijna van afsterf is het geval dat iedereen overal moet zeggen dat de Mac beter is. Terwijl, ja het is echt waar, voor sommige gevallen Linux of een ander systeem toch beter uit de voeten kan.

Neem bijvoorbeeld mijn klas waar ik straks weer heen moet. Allemaal gamers die enkel de buitenlucht proeven als ze naar school lopen. De types die ‘avonds niets anders doen dan gamen gamen en gamen tot in de late uren. Geen sociaal contact niets.

Denk je dat ik daar ook maar een gesprek tegen start over Apple of Macintosh?

Bijdrager
    n8n
    ”Kriska”

Oh.. nee ik heb moord niet hoog staan voor mezelf dus dat doe ik dan maar niet. Maar waar ik wel bijna van afsterf is het geval dat iedereen overal moet zeggen dat de Mac beter is. Terwijl, ja het is echt waar, voor sommige gevallen Linux of een ander systeem toch beter uit de voeten kan.

Neem bijvoorbeeld mijn klas waar ik straks weer heen moet. Allemaal gamers die enkel de buitenlucht proeven als ze naar school lopen. De types die ‘avonds niets anders doen dan gamen gamen en gamen tot in de late uren. Geen sociaal contact niets.

Denk je dat ik daar ook maar een gesprek tegen start over Apple of Macintosh?

kan je daar gesprekken mee starten dan?:P wat voor school mag dat zijn dan, multimedia vormgeven oid?

Bijdrager
    Steff

IT Troep Niveau 3 :?

Bijdrager
    Hanhart
    ”Aardbeihoofd”

Mac echt beter is dan een PC

Daarom moet je het steeds uitleggen. :P Zeg gewoon dat jij een Macje verkiest boven een PC, maar zeg niet dat Mac beter is dan een PC. Is dat eigenlijk wel zo?! Het is maar wat je verkiest.:)

Bijdrager
    trabant
    ”Aardbeihoofd”

en het is nog altijd niet duidelijk voor de directie waarom 7 MacBooks nu écht wel beter kunnen zijn dan 15 (tweedehandse) laptops zonder draadloos internet standaard.”

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Reken ze eens voor hoeveel ze op onderhouds-uren kunnen besparen als ze met een Mac gaan werken. Kostenaspecten begrijpen ze doorgaans wel.
    Moeten die Macbooks nieuwe zijn? Of is het om het x-86-verhaal te doen?

Overigens zal het eerdaags vervangen van 15 laptop-accu’s ook een prijskaartje hebben.

Anoniem

Had het ook zo in de vorige jaren op school…
    Ik verdedigde Apple altijd (tot vervelends toe voor de iCT leerkracht)
    Velen zeiden dat apple niets en dom was….
    Maar nu hebben velen zzelf een iPod

Bijdrager
    Reflex

Heh.. ik hoef mij nooit te verdedigen. Als het onderwerp al op computers komt (zeldzaam) en als het onderwerp dan al op mac vs. pc uit komt, zeg je gewoon dat ze hun ‘smoel’ moeten houden. Geen kansloos gezeik…

Ik ben het eens met i,N8N’s uitdrukking.

Anoniem
    ”Reflex”

zeg je gewoon dat ze hun ‘smoel’ moeten houden.

Ja… inderdaad… probleem opgelost.:P

Bijdrager
    petermac

Ach… Macs lopen ook vast. En als 1 app crasht dan is het soms WEL zo dat heel je computer blijft hangen.
    En binnenkort als Vista er is, dan kunnen we dat argument ook al niet meer gebruiken. Dat kreng werkt nu ook met verschillende “lagen” zodat je gewoon kunt doordoen als er iets crasht, zo blijkt…

Dus ach, verdedigen… Ik werk op dit moment liever met OSX, misschien werk ik over een jaartje liever met Vista…
    We zullen zullen zien. (Ik kan in ieder geval wel veel beter onder de de voeten uit met een mac :))

Anoniem
    ”petermac”

Ach… Macs lopen ook vast. En als 1 app crasht dan is het soms WEL zo dat heel je computer blijft hangen.

Bij mij enkel met Flash 8 Pro, zitten bugs in ter grootte van een kleine olifant… maar updates… ho, maar.

Bijdrager
    fargo

waarom wij ons steeds moeten verdedigen,

omdat een xp gebruiker zit te wachten tot zijn pc opgestart is , hebben wij alle tijd vrij om uitleg te geven hoe snel een mac wel is.

Bijdrager
    Merkava
    ”trabant”
    ”Aardbeihoofd”

en het is nog altijd niet duidelijk voor de directie waarom 7 MacBooks nu écht wel beter kunnen zijn dan 15 (tweedehandse) laptops zonder draadloos internet standaard.”

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Reken ze eens voor hoeveel ze op onderhouds-uren kunnen besparen als ze met een Mac gaan werken. Kostenaspecten begrijpen ze doorgaans wel.
    Moeten die Macbooks nieuwe zijn? Of is het om het x-86-verhaal te doen?

Overigens zal het eerdaags vervangen van 15 laptop-accu’s ook een prijskaartje hebben.

Beste Trabant,

Je weet toch ook wel dat overheidsclubjes met budgetten werken. Zo hebben ze budgetten voor nieuwe aanschaf, budgetten voor onderhoud, budgetten voor ict personeel.
    Zo kun je dus op papier goedkoop aanschaffen, mensen denken nu eenmaal dat goedkoop over de hele lijn goedkoop is, zie bv onderhoudsbeurten bij auto’s.
    Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er goedkoop aangeschaft werd en de kosten vervolgens doorgeschoven werden naar andere budgetten die dan niet toereikend waren.
    Maar ja, wie gaat er dan nog roepen, we hebben een verkeerde aanschaf gedaan, flikker weg die zooi, ook al zou dat op dat moment het beste zijn.
    Zodra het uit één potje komt, waar éen persoon verantwoordelijk voor is, dan zou het meteen duidelijk zijn wat de meest economische oplossing is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 56)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.