22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Westley

waarom macbook pro

hallo allemaal,
    ik zou graag binnen een paar maand een nieuwe laptop kopen, want ik ga namelijk verder interieurvormgeving verder studeren. Nu ben ik aan het overwegen om een macbook pro 15′ te kopen, maar twijfel toch nog. kunnen jullie mij helpen bij mijn keuze tussen macbook pro of laptop met windows?

Bijdrager
    Chantal C.

MacBook Pro is kwalitatief veel beter. Geen losse delen. Ik werk al jaren met oa een MacBook Pro en zie om me heen veel laptops sneuvelen met gescheurde/gebarsten behuizingen, afgebroken klepjes etc.

Daarnaast vind ik Mac OS X heel gebruikersvriendelijk.

Bijdrager
    madcat

Stap gewoon eens een Apple Shop binnen en ga er eens mee spelen. Stap daarna een willekeurige computer winkel in en bepaal voor jezelf wat je voorkeur heeft.
    Natuurlijk zal zo goed als iedereen hier je een MBP aanraden.

Bijdrager
    Chorro

En het scherm is een wereld van verschil. Kristalhelder beeld en haarscherp.

Bijdrager
    rdesign

Het OS (Snow Leopard) is super gebruikersvriendelijk, virusvrij en komt standaard met software waarmee waar je ook meteen aan de slag kunt, i.t.t. Windows met 10.000 trials, etc. Office bestanden etc. zijn gewoon te openen en bewerken met iWork. Camera’s en printers werken allemaal, meestal zonder enige software.

Verder is de MacBook Pro echt een topapparaat. Ik heb hem hier ook. Ik ga ’s ochtends naar school om 9 uur, kom 16 uur weer thuis, heb de hele tijd full-time zitten Photoshoppen e.d., en de batterij is meestal nog voor 15% vol.

Verder… tsja… Het werkt gewoon allemaal! Dat is denk ik in één zin het antwoord op de vraag ‘waarom een Mac’?

Bijdrager
    rdesign

@Chorro
    Inderdaad, het scherm niet te vergeten! Ik heb hier de MacBook Pro, zonder glas en met de hoogste resolutie (1680×1050?). Dit is optioneel, maar zeker de 150 euro extra waard. Zonder het glas valt er zelfs wat te zien op het scherm, in tegenstelling tot een MacBook Pro met glas…:yum:

En die hogere resolutie is gewoon schitterend!

Bijdrager
    Chorro

Ik heb wel een glossy scherm en niet eens de hoge resolutie. Gewoon 1440×900. Maar zelfs dat is al een wereld van verschil met de meeste andere laptops.

Bijdrager
    bassmac

En voor interieur:
    als je een 3-d programma moet gebruiken:
    Maya doet het gewoon op de mac en 3-d max prima via bootcamp. Ook steviger werk.
    Voor dat laatste (bootcamp) heb je wel een windows os erbij nodig, xpservicepack2/3 of vista.

Heb ik het niet eens over overtuigend presenteren…

Bijdrager
    haykiko

ik ben nu windows gebruiker maar ga binnenkort een macbook pro 13 inch kopen
    mac is beter op een mac kun je windows draaien maar op een windows kun je geen mac os x draaien
    dus eigenlijk koop je mac os x en windows
    greeeeetz

Bijdrager
    PvdO

Ja of niet, ik studeer en heb geen Windows op mijn MacBook nodig. Heel veel programma’s zijn ook voor de Mac te krijgen – of er is een vergelijkbaar alternatief voor.

Ik zou een mooie MacBook Pro halen, welke moet je zelf weten natuurlijk maar ik zou ivm met de prijs ook de 13 inch in overweging nemen. Van dat geld kan je al gauw een pizza of 25 thuis laten brengen.

Bijdrager
    ernst.

Ik heb nog een hele kleine tip voor de ts.:cool:
    Wist je dat de wireless antennemogelijkheden en ontvangst van de WITTE MacBook(kunststof behuizing) het beste is van alle Mac’s?:smile:
    Waar je bij elke andere Unibody Mac misschien 10 wifi verbindingen in je buurt krijgt te zien,heb je bij de witte MaBook er 15 of zelfs 20…:neutral:

Bijdrager
    Westley

@ ernst, dat zou kunnen maar kan het zijn dat je de witte macbook enkel in 13 inch kan krijgen?:)

Bijdrager
    ernst.

Yup,dat klopt.
    Ander alternatief is als je toch klein wilt blijven is misschien de nieuwe “Air”.:grin:

Bijdrager
    Chorro

Waarom zou Westley juist voor die Air moeten gaan? Ik vat uit zijn reactie op dat hij een groter scherm wil dan 13″, de Air is er in 11″ en 13″. Hij is dan wel een aanzienlijk stuk platter, maar zijn scherm is of hetzelfde of nóg kleiner.

Bijdrager
    Westley

@chorro, inderdaad ik zou graag voor 15inch gaan, ik vroeg me of er nieuwe macbook pro’s uitkomen dit jaar, weet jij hier iets van?

Bijdrager
    Chorro

Helaas weet ik en ieder ander net zoveel als jij weet. Apple is daar altijd zo ontiegelijk stiekem in. We weten pas alles zodra er een keynote is geweest. Gokken kunnen we allemaal, maar vanaf dat moment hebben we zekerheid. Soms is het zelfs het geval dat Apple producten worden genoemd, met als mededeling “Gelijk leverbaar”. Je weet dan dus pas wat het nieuwe is, als het al uit is.

Ik verwacht dat ze niet wachten met Lightpeak (de nieuwe, supersnelle vervanger van USB) en deze dus in de nieuwe Mac’s gaan stoppen. Misschien dat er geen SuperDrive meer in zit, maar ze overgaan op software op flashmedium (USB stick, SD kaartje e.d.). Zo kan de behuizing een aanzienlijk stuk platter worden. Verder durf ik je niets te vertellen, ongetwijfeld nieuwe processoren maar welke en dergelijke is bijna niet te raden.

Uit ervaring zeg ik je dat een eventuele nieuwe Macbook Pro meestal vanaf april in de winkel ligt, maar ook daar is dit keer geen zekerheid over te geven. Je krijgt van Macrumors bijvoorbeeld op dit moment al waarschuwingen dat je hem niet moet kopen omdat hij binnenkort wordt vervangen, ik zou dat met een korreltje zout nemen. Ik kocht mijn 15″ Macbook Pro in dec 2009, toen werd er ook gewaarschuwd dat op zeer korte termijn een nieuwe zal komen. Ik heb dat genegeerd en de nieuwe kwam uiteindelijk in april. Ik had dus 4 maanden moeten wachten op een nieuwe, daarbuiten is het zo dat ik tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt heb gehad dat ik niet heb gewacht. Ik heb er eerder spijt van dat ik er niet eerder eentje heb gekocht.

Bijdrager
    youp.c

Ik type nu vanaf mijn MacBook Pro 13″ en mijn zus en moeder hebben een 15″ laptop (zo’n Windows ding btw). Wat mij opvalt is dat het, naar mij idee, niet echt draagbaar meer is, ik vind ‘em gewoon te groot. Een laptop heb je vanwege (o.a) het toetsenbord altijd vrij dicht voor je neus staan en dan is 13″ echt wel genoeg; daarnaast heeft de 13″ MBP een 2 uur langere batterijduur.

Mijn reden voor het kopen van de MBP was voornamelijk het OS, het design maar ook niet te vergeten de prestaties; een OS X computer (Mac) presteert beter dan een Windows Computer met dezelfde onderdelen.

Ter illutratie hier een vergelijking van geekbench score van een hackintosh met OS X (op 32 bits) en Windows 64-bits:

Ook het verlicht toetsenbord is erg handig. Maar de hoofdreden is toch wel het OS en/of de combinatie OS en hardware van de zelfde maker, want een gemiddelde Windows laptop wordt al snel traag vanwege de vele updates van Windows en/of de virusscanner. Daarnaast verbruikt een actief programma in OS X, wat je op dat moment niet verbruikt bijna geen geheugen, cpu enz.

Uiteindelijk komt het toch aan op jouw voorkeur, wat jij fijner vindt en ook daarin is het OS een hoofdfactor, want als OS X je niet bevalt is de keuze voor een Mac al veel minder aantrekkelijk.

Bijdrager
    Chorro

Waarom is een 15″ niet portable? Die van mij gaat nu al meer dan een jaar bijna overal naar toe en heb nooit problemen gehad met het formaat en/of gewicht. Nooit in welk opzicht dan ook. Scheelt in grootte van de Mac zelf niet zo gek veel hoor, maar je hebt wel een resolutie die een stuk hoger is waardoor je veel meer werkruimte hebt op je scherm.

En verder is die toetsenbordverlichting inderdaad praktisch, maar zowel de 13, 15 als de 17″ Macbook Pro hebben dat dus zal dat geen invloed kunnen hebben op zijn keuze.

Daarbuiten ben ik wel benieuwd of je die 2 uur extra batterij ook echt in de praktijk merkt, met mijn 15″ MBP met Wifi aan, schermverlichting op gemiddeld, Bluetooth uit haal ik om en nabij de 6 uur met de batterij. Ik denk dat die 13″ in de praktijk een half uurtje langer kan? Dat is hetzelfde verhaal als de iPhone, mijn iPhone 4 heeft een batterij die een stuk groter is dan die in mijn 3GS zat. Ook is de processor een stuk energiezuiniger. Merk ik er wat van in batterijtijd? Minimaal, echt minimaal. Nog steeds hangt hij iedere avond aan de lader.

Bijdrager
    youp.c

Sorry, er moest “ik vind” voor staan. Naar mijn idee is hij gewoon te groot, maar dat is uiteraard heel persoonlijk. In ieder geval is (voor mij dan) de 13″ groot genoeg om er fatsoenlijk op te kunnen werken.

Bijdrager
    Afroman

Een 17 inch MacBook is overigens zelfs draagbaarder(lichter in ieder geval) dan een gemiddelde 15 inch moet ik zeggen.

Bijdrager
    Chorro

Ik had ook het liefst de 17″ gekocht, maar ik vond 2299,- wat die toentertijd kostte (zeg ik even uit me hoofd) veel te gek worden.

Bijdrager
    ernst.

@Westley : Je weet dat je op een Mac ook gewoon Windows kunt draaien met het reeds aanwezige BootCamp? Je hoeft alleen maar een legale versie van Windows te installeren om het compleet te maken.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.