7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    appleholic

Waarom JPEG uitpakken bij printen

‘Vroeger’ toen ik nog in XPress werkte en alle foto’s bewaarde als EPS met jpeg-compressie, printte een beetje flink document vrij vlot.
    Tegenwoordig met InDesign, en een RGB-jpeg workflow, duurt dit allemaal veel langer.

Maar wat blijkt. Wanneer ik een document uitdraai, wordt de JPG ‘uitgepakt’. Zo zal een InDesign-document van 200 Mb zeker een PostScript-file van enkele Gb opleveren. Wat is alternatief? Ik ben best tevreden met de RGB-omgeving, maar niet over de bestandsgrootte. Moet ik alle bestanden omzetten naar RGB-EPS met jpeg-compressie? Dit is vrij veel werk en zit daar dus eigenlijk niet op te wachten. Of zijn er drivers/PPD’s beschikbaar die de jpeg niet uitpakken?

Bijdrager
    Freek.

Waarom bewaar je de RGB-foto’s nu nog als EPS? Kun je dan niet beter als gewone .jpg bewaren. Misschien omzeil je zo het probleem. Wellicht wordt het uitgepakt omdat het een EPS is. Welliswaar met jpg-compressie. Maar dat dat overruled wordt door de EPS?

Bijdrager
    appleholic
    ”FreekMac”

Waarom bewaar je de RGB-foto’s nu nog als EPS? Kun je dan niet beter als gewone .jpg bewaren. Misschien omzeil je zo het probleem. Wellicht wordt het uitgepakt omdat het een EPS is. Welliswaar met jpg-compressie. Maar dat dat overruled wordt door de EPS?

D’as nu het probleem. Wanneer ik als EPS met jpeg-compressie bewaar, worden de afbeeldingen niet uitgepakt, maar wanneer het een gewone jpeg is dus wel.
    Probleem voor mij is dus dat ik vaak 40 foto ’s aangeleverd krijg en pas in het opmaaktraject beslis welke wordt gebruikt. Wanneer ik van tevoren alle foto’s moet gaan omzetten….

Daarnaast worden de foto’s voor de verschillende artikelen (we praten btw over een magazine van ca. 100 pag.) gedurende het opmaaktraject van een week aangeleverd. Dat zou dus inhouden dat wanneer er nieuw artikel wordt aangeleverd, ik weer eerst alle foto’s moet gaan omzetten.
    Mmm, misschien toch wel, maar dan met een soort van ‘hotfolder’.

Bijdrager
    Freek.
    ”appleholic”

Tegenwoordig met InDesign, en een RGB-jpeg workflow

”appleholic”

D’as nu het probleem. Wanneer ik als EPS met jpeg-compressie bewaar, worden de afbeeldingen niet uitgepakt, maar wanneer het een gewone jpeg is dus wel.

Oops, verkeerd gelezen en precies verkeerd om beredeneerd :oops:
    Helaas, ik kan je niet helpen.

Bijdrager
    Rnowed

Bij de print opties > graphics > images: send data: optimized subsampling (niet ‘all’)

scheelt wel.

Bijdrager
    appleholic
    ”Rnowed”

Bij de print opties > graphics > images: send data: optimized subsampling (niet ‘all’)

scheelt wel.

Tja, heb ik ook al geprobeerd. De file wordt kleiner, maar duurt nĂ²g langer.

Bijdrager
    Eelco

Inderdaad duurt het afdrukken met InDesign langer dan met Xpress maar dit ligt voor een deel ook aan OSX. Tot en met Jaguar werd elke postscript die ik schreef als ASCI weggeschreven. Vanaf Tiger als binair (dit met dezelfde PPD’s).

Ook heeft de engine die bij het wegschrijven een RGB bestand naar CMYK omzet behoorlijk wat tijd nodig. Toch denk ik dat de overstap naar een RGB workflow in de toekomst problemen kan omzeilen (bij overstap naar andere printers / lithografen / computer to plate systeem).

Wel ‘schijnt’ er een groot verschil in tijdsduur te zijn in het gebruik van diverse printers maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

En verder: maak een Photoshop droplet die elke JPG in TIF omzet?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.