30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    jouke

Waarom is Copy & Paste zo slecht in OSX???

Na een paar maanden een Apple heb ik nog steeds problemen met copy-paste (ctrl-X, ctrl-C, ctrl-V). Misschien doe ik iets fout?

Ik wil bijvoorbeeld een plaatje kopiëren van een html-pagina en dat in een word document plakken.

Print screen moet met cmd-shift3 of cmd-shift-4 is niet zo gemakkelijk als een aparte print screen button. Maar dan staat er een plaatje op de desktop of in Voila, maar niet gewoon in een copy-paste buffer. Ik snap niet hoe ik dat makkelijk in mijn word document krijg. Kan iemand mij helpen?

En als ik het dan toch bezig ben met vragen: is het mogelijk om de cmd-button te wisselen met de ctrl-button? Die is makkelijk met de pink ingedrukt te houden! En is er een manier op de home en end knop goed te laten werken?

Bijdrager
    Koetjesreep

Alles wat met Windows ctrl was moet je bij de mac vervangen door cmd[command] .

Dus [command] +c en [command] +v

Of zoals hier beneden vermeld wordt gewoon slepen vanuit de browser naar je Word document.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

– CMD-shift-3 of 4
    – Sleep de printscreen van je bureaublad in je Worddoc.

Makkelijker kan echt niet…

Bijdrager
    G-Force

Je kunt het plaatje rechtstreeks in Word slepen, print screen is echt niet bedoeld om documenten te kopiëren.

Bijdrager
    F_Vervoort

ik snap het niet.

Het is toch makkelijk: Je sleept gewoon het beeld uit het html-document naar je Word doc.

Kan het nog makkelijker?

Edit: Sorry G-Force, je gaat met de eer lopen :wink:

Moderator
    Lucas Raggers

Apple kent drag & drop. Sleep een plaatje gewoon uit een website op je desktop en sleep hem vervolgens in bv een Word document.

Bijdrager
    tarun

Ik bedien de command met mijn duim. Dat gaat veel beter dan de ctrl met de pink.

Wat betreft het kopiëren van plaatjes van een website kan je beter op het plaatje rechtsklikken en kiezen voor [Kopieer afbeelding].

Bijdrager
    zakalwe

Je kan de ‘printscreen’ functie ook direct in het copy-buffer laten plaatsen door (ook nog) ctrl in te drukken.

Dus:

cmd (appeltje)-ctrl-shift-3 voor alle schermen
    cmd (appeltje)-ctrl-shift-4 voor een selectie
    cmd (appeltje)-ctrl-shift-4, spatie, klik op venster, voor venster

Maar plaatje naar Word slepen is denk ik makkelijker.
    Of rechtermuisknop, kopieer afbeelding, etc…

Bijdrager
    mowat

Misschien zit er een probleem in Word ?

Bij mij lukt het ook niet om een plaatje van de webpagina rechtstreeks naar een Word document te slepen. ( en ik probeer dat toch al een paar jaar).:wink:

Van de webpagina naar het bureaublad slepen , en dan naar het worddocument geeft geen probleem.

Ik gebruik daarom voor dat soort zaken altijd teksteditor die dan een rtfd document aanmaakt. Spijtig genoeg is dat dan weer niet in Windows te openen.

m vr gr
    mowat

Bijdrager
    Edwin
    ”mowat”

Misschien zit er een probleem in Word ?

Bij mij lukt het ook niet om een plaatje van de webpagina rechtstreeks naar een Word document te slepen.

en zelfs dat gaat met Word 2008 (12.2.0) icm met FireFox 3.5 of Safari 4 prima.

Bijdrager
    Edwin
    ”Lucas

Apple kent drag & drop. Sleep een plaatje gewoon uit een website op je desktop en sleep hem vervolgens in bv een Word document.

Rechtstreeks in Word is dus nog makkelijker (i.c.m. Expose/Spaces indien Word niet direct zichtbaar is)

Bijdrager
    wouwout

he maar dat doe je toch gewoon door het plaatje te kopieren van de webpagina, en direct te plakken in word? Zo doe ik dat in windows trouwens ook. heb nog nooit printscreen daarvoor gebruikt.

edit: zie dat deze optie al genoemd is.

Bijdrager
    Edwin

Genoeg mogelijkheden dus voor de TS.

Ik hoop dat het subject de volgende keer iets genuanceerder wordt opgesteld. Iets in de trant van “Hoe werkt Copy & Paste in Mac OS X”

Bijdrager
    mowat

@Biker

Je hebt gelijk.
    Ik werk vrijwel altijd met Opera en het lukte me niet om afbeeldingen rechtstreeks naar word te slepen. Ik heb dat dus altijd gedaan met een omweg via het bureaublad. Omdat dat geen problemen gaf en die ene bijkomende handeling niet zo’n probleem was , heb ik ook nooit verder geprobeerd met een andere browser.
    Nu heb ik de test gedaan met Firefox en Safari en daarin lukt slepen inderdaad rechtstreeks.

Dus , ook alweer wat bijgeleerd. bedankt.

m vr gr

Mowat

Bijdrager
    nookie

Komt er nog een reactie van Jouke zelf?

”jouke”

En als ik het dan toch bezig ben met vragen: is het mogelijk om de cmd-button te wisselen met de ctrl-button? Die is makkelijk met de pink ingedrukt te houden! En is er een manier op de home en end knop goed te laten werken?

Een ander toetsenbord op je Mac aansluiten is geen optie?

Bijdrager
    Nikita

Ik denk eerder dat Jouke de Windows-manier van de knoppen moet laten varen en de OS X manier moet ontdekken…

De Home en End knoppen werken namelijk prima, sommige functies werken t.o.v. Windows met de pijltjestoetsen. Kwestie van het even doorkrijgen en er aan wennen. Persoonlijk vind ik het zo vele malen prettiger werken dan hoe Windows het regelt.

En inderdaad de Control knop = Command knop. Ook een kwestie van wennen.

@ nookie: Nee, een Windows toetsenbord heeft als ‘gevolg’ dat je de Win-knop moet gebruiken; die neemt de CMD functie over.

Bijdrager
    Ian83

Het zou fijn zijn als mensen eerst hun feiten op een rijtje hadden voordat ze conclusie trekken. Leer eerst Mac OS X eens kennen voordat je met zulke uitspraken komt.

Edit: sorry slaat op de originele post van jouke.

Bijdrager
    Nikita

Slaat dat op TS of op een andere reactie?

Bijdrager
    Ian83

Waarom is jouke zo slecht met copy & past in Mac OS X ???? :P

Bijdrager
    jouke

Bedankt voor al deze reacties! Ik heb weer heel wat geleerd. Copy & paste van plaatjes werkt dus inderdaad niet maar is op een Apple dus gewoon drag & drop. Vooral het direct slepen van een plaatje uit een html-pagina werkt inderdaad erg goed! Ook vanuit Voila.

@zakalwe: Ik zie geen verschil in met en zonder ctrl-knop. Beide keren zit er geen plaatje onder de cmd-V knop maar blijf ik de tekst plakken die ik daarvoor gekopieerd heb.

@biker: als ik heel eerlijk ben was ik mijn vraag een stuk ongenuanceerder begonnen en heb ik mijn vraag al een stuk netter geformuleerd (vond ik zelf). Ik was alleen het subject vergeten aan te passen… Enne… voor de rest ben ik helemaal niet zo negatief over Apple hoor! Dit is alleen het grootste minpunt waar ik tegen aanloop.

Bijdrager
    Ian83

@jouke: Jij geeft snel op! Bestaat wel met rechtermuisknop op afbeelding klikken en dan ‘kopieer afbeelding’ drukken. In Word cmd-v en klaar is jouke.

Bijdrager
    jouke

@Ian83: snel opgeven? Volgens mij geeft tot nu toe iedereen toe dat een print screen inderdaad niet onder de cmd-V knop zit. Behalve “zakalwe” maar zijn ctrl-cmd-shift-3 voorstel werkt bij mij niet. En dat was eigenlijk mijn vraag. Wat kennelijk wel kan is “drag & drop” vanaf de desktop of Voila en dat heb ik dus nu geleerd. Wat natuurlijk ook kan is met de rechter muis knop een plaatje kopiëren. Dat begrijp ik natuurlijk ook wel want dat is onder windows ook zo. En is dat ook niet gewoon een functie van de browsers in plaats van OSX?

Jullie mogen dat misschien een rare vraag vinden, maar dit doe ik bijna ieder dag wel op mijn werk (onder windows) en het gaat dan niet om een simpel plaatje uit een webpagina maar gewoon een stukje van een willekeurig programma, een screen dump dus. Als je bijvoorbeeld een gebruikers handleiding heb je dat ook nodig?

Eigenlijk vind ik drag & drop niet zo heeel handig. Ik heb nogal de neiging om alle programma’s full screen te bekijken. En dat is helemaal niet handig op een 24″ widescreen. Het is dan ook jammer dat er niet bijvoorbeeld twee blauwe knopjes links boven in zitten (naast rood, geel & groen) waarmee ik de windows half-screen kan resizen, eentje voor links en eentje voor rechts. Dan kan je lekker snel draggen en droppen.

@tarun: DIe ctrl-C, ctrl-V zit bij mij erg diep geworteld en is volgens mij voor iemand die met tien vingers typt ergonomisch handiger dan met cmd-C, cmd-V. De duim bedient normaal gesproken alleen de spatiebalk en de pink is gewend aan shift in combinatie met iets anders net als dus de ctrl knop die er direct onder zit.

Inactief
    Anoniem
    ”jouke”

Eigenlijk vind ik drag & drop niet zo heeel handig. Ik heb nogal de neiging om alle programma’s full screen te bekijken. En dat is helemaal niet handig op een 24″ widescreen.

Als je alle programma’s full-screen gebruikt heb je inderdaad weinig aan drag & drop… maar ook full-screen is weer typisch iets uit Windows. Je kunt toch gewoon je programma’s resizen tot ze naast elkaar op je scherm passen, en dan van A naar B slepen? En voor een meer uitgebreide screendump heb je (zoals eerder al een aantal keer gemeld is) CMD – shift – 3 of 4.

OSX is geen Windows, dus sommige dingen werken gewoon net iets anders. De oplossing? Wen eraan… anders wordt het een frustrerende ervaring.

Bijdrager
    Nikita

Zonde van een groot scherm om alles volledig scherm te zetten… Bovendien geef je zelf aan dat je het onhandig vindt, dus waarom doe je het dan?

En een afbeelding kopiëren d.m.v een printscreen heb ik zelf m’n moeder nog nooit zien doen. Als je niet wil slepen, kan je gewoon altijd nog de afbeelding zelf kopiëren door het met je rechter muisknop aan te geven en vervolgens te plakken. Bovendien heb je dan de afbeelding zelf, in plaats van een plaatje van de afbeelding. Veel handiger bij het resizen o.i.d.

Verder sluit ik me aan bij Zakske hierboven :wink:

Bijdrager
    G-Force

En Ctrl+Cmd+Shift+3 of 4 zorgt er hier wel degelijk voor dat de screenshot op het klembord komt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”jouke”

Eigenlijk vind ik drag & drop niet zo heeel handig. Ik heb nogal de neiging om alle programma’s full screen te bekijken.

Kijk, en daar hebben we je echte probleem:) Het is met de schermafmetingen van tegenwoordig veel handiger om nou net níet alles over je volledige scherm te zetten.

Maar mocht je dat toch persé willen doen, dan zal ik je nog even wijzen op Exposé. Druk de F3-toets maar eens in — en dat werkt ook terwijl je iets sleept.

”jouke”

De duim bedient normaal gesproken alleen de spatiebalk en de pink is gewend aan shift in combinatie met iets anders net als dus de ctrl knop die er direct onder zit.

Als ik dit goed begrijp heb je dus bezwaar tegen het verplaatsen van je duim naar een andere toets dan die “hoort” te bedienen, maar niet tegen hetzelfde te doen met je pink … ?

Bijdrager
    jouke

Ten eerste waardeer ik heel erg jullie reacties, alhoewel ze af en toe enigszins denigrerend zijn… toch blij dat jullie met me meedenken.

Kennelijk is mijn probleem nog net duidelijk. In de originele vraag had ik het ongelukkig genoeg over “bijvoorbeeld een plaatje” kopiëren maar ik bedoelde ik het volgende:

Open http://www.onemorething.nl in Safari of Firefox en probeer het blauwige logo met “One More Thing” helemaal linksboven te kopiëren en te plakken in bv. Word. Dat lukt mij niet met een van de veertien opties onder de rechter muis. Als ik het namelijk wil plakken in Word of dan staat er namelijk de link zelf en niet het plaatje. Zulke dingetjes zijn handig met print screen en de ctrl knop helpt bij mij niet, bij jullie allemaal wel? Misschien moet ik een instelling veranderen? De rechter muis knop doet het nl. ook niet bij default.

Oh ja, en over dat resizen, hebben jullie nooit last van enthousiaste programma’s in het dock die zich opgewonden vergroten en daardoor de resize button bedekken?

Bijdrager
    G-Force

Afbeeldingen kopieren die embedded zijn in divs etc. zal in Windows ook niet goed gaan lijkt me, want als ik Bewaar afbeelding doe op het One More Thing logo, krijg ik een transparante PNG afbeelding… Het beste lijkt me om in dit geval Ctrl+Cmd+Shift+4 te doen en dan een selectie maken om het OMT logo. Je hoort dan het geluid van een fototoestel maar je ziet niets verschijnen op het bureaublad, je kunt het dan plakken in Word. Hiervoor hoeft geen instelling aangepast te worden, het is gewoon een standaardfeature van het OS en het moet werken.

Werkt hier prima in Pages, maar in Word zou het ook perfect moeten werken.

http://digitalmedia.oreilly.com/2006/01/01/mac-os-x-screenshot-secrets.html

Dock vergroting vind ik irritant en daarom zet ik het uit (volgens mij staat het standaard zelfs uit maar goed).

Inactief
    Anoniem

Cmd + shift + 4, een crosshair verschijnt, je maak een selectie met de muisknop ingedrukt, en laat los. Plaatje verschijnt vervolgens op je bureaublad. Als je het plaatje in je clipboard wilt hebben doe je ctrl + cmd + shift + 4, dan kun je het meteen in Word (o.i.d.) plakken.

Edit: stond hierboven ook al… :sealed:

En de rechtermuisknop kun je aanzetten in Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord en muis.

Bijdrager
    spelbook

Nog een tip om slepen makkelijker te maken: hot corners
    Ik heb bijvoorbeeld rechtsonder ‘Show Desktop’ en linksonder ‘Exposé’, op die manier kan ik via een van die hoeken zo naar een andere applicatie of de desktop slepen. Succes!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.