30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    i_r_shorty

Waarom heten de Apple computers Mac? [opgelost]

Ik ben niet geheel op de hoogte over het wel en wee van de titels die de apple computers hebben gehad. Maar wat ik me hopelijk juist heug is dat de apple computer niet altijd betiteld werd als mac.
    Vandaar mijn vraag: Waarom heet de mac MAC (en het OS ook)?
    Wie kan mij wat meer over die geschiedenis vertellen.

vast dank..

Bijdrager
    kaassouffle
    Bijdrager
    i_r_shorty

Ha fijn, ben ik gelijk up to date met de appel geschiedenis, dat had ik zelf kunnen bedenken om even te googlen op ‘wiki apple’.

Maar nu ik wel weer wat van die andere namen terug heb gevonden apple II, Lisa, Qadra Perfoma, dan nog de hoofdvraag

Waarom blijft de naam Mac gebruikt worden, want is het nu
    a. een apple computer
    b. een macintosh computer
    c. een mac
    d. a, b en c
    e. geen van bovenstaande

Bijdrager
    Lustigson

Als je een poll zou maken, koos ik voor d.;)

Bijdrager
    Lucas Raggers

De naam Mac komt van de Apple Macintosh. Een type Apple computer uit 1984. Het is de moedercomputer van alle huidige computers. Ter nagedachtenis aan de de originele Macintosh hebben alle laptops en desktops nu Mac in de naam.

Bijdrager
    MouseMighty

En om de naamgeving wat te vereenvoudingen. PowerMac en PowerBook zijn bijvoorbeeld twee van die namen die “gesneuveld” zijn. MacPro, iMac, Mac mini zijn de desktop varianten. MacBook, MacBook Air, MacBook Pro zijn de draagbare varianten. Apple heeft het ook nooit over laptops maar over notebooks :wink: . Apple heeft de eigen naam ook veranderd, dat was eerst “Apple Computer Inc.” maar is nu gewoon “Apple Inc.”

Edit: correctie dankzij Superfly :wink:

Bijdrager
    Superflu
    ”MouseMighty”

(…)Apple heeft de eigen naam ook veranderd, dat was eerst “Apple Macintosh Inc.” maar is nu gewoon “Apple Inc.”

U vergist zich. Het was eerst Apple Computer, Inc. Nu is het Apple, Inc.

Moderator
    Poezenbeest

Overigens is de macintosh een soort appel, net zoals de elstar en de golden delicious… Het heeft dan weer niks met het merk regenjassen te maken.

Bijdrager
    Superflu
    ”Zerk”

Overigens is de macintosh een soort appel, net zoals de elstar en de golden delicious…

Eerste keer dat ik dat hoor!

Bijdrager
    MacBoot

maar de belangrijkste reden was dat Steve Jobs graag bij de McDonalds eet

Bijdrager
    Dick de Roos

De Macintosh (de appel in dit geval) lijkt meer op de Elstar dan de Golden delicious.
    Interessanter is waarom het bedrijf Apple zo heet.

Bijdrager
    bartje

Niemand kwam met een betere naam.

Bijdrager
    apple_fan
    ”MacBoot”

maar de belangrijkste reden was dat Steve Jobs graag bij de McDonalds eet

dat is te merken.:evil:

Bijdrager
    MouseMighty

Verklaar u nader?? :?

Bijdrager
    Cloudsurfer

Volgensmij is de naam afgeleid van de McIntosh appel, een appel soort zoals Granny Smith en dat soort gelul.

Het project moest een gebruikersvriendelijke computer tot leven roepen en dat is gelukt. Inmiddels het het zo bekend geworden dat ze niet gauw meer van die naam af zullen stappen, alhoewel ik een eventuele Apple III wel zou zien zitten :)

Moderator
    Poezenbeest

Apple is weer vernoemd naar een programmeertaal, die APL heette… A Programming Language, vernoemd naar het gelijknamige boek uit 1962…

@Cloudsurfer
    … Meen je dat???;)

Bijdrager
    MacMasore

In de docu die ik heb gezien over Apple kwamen ze op de naam Apple omdat ze tijdens ze de eerste apple ontwikkelde een pizza-restaurant in de buurt hadden die Apple’s pizza (of zoiets) waar ze tijdens het werk naar toe gingen

Bijdrager
    iJust
    ”Cloudsurfer”

alhoewel ik een eventuele Apple III wel zou zien zitten :)

De Apple III was een flop. Zo’n grote flop, dat iedereen de Apple II bleef kopen. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_III

Bijdrager
    Neptunus

Ik heb ergens gelezen dat de naam Apple door Steve Jobs is bedacht als voorlopige naam, tenzij iemand met iets beters kwam. Dat bleef uit, en dus werd het Apple..

Weet niet of het waar is hoor..

Bijdrager
    Maccessory
    ”Zerk”

Apple is weer vernoemd naar een programmeertaal, die APL heette… A Programming Language, vernoemd naar het gelijknamige boek uit 1962…

Dat lijkt mij niet…

“Why Apple? At the time, the company to beat was Atari, and Apple Computer came before Atari alphabetically and thus also in the phone book.” (Wikipedia).

Bijdrager
    bluepower

De naam werd bedacht door Jef Raskin, die zijn favoriete appel vernoemde (de McIntosh). Om problemen met het Amerikaanse audiomerk McIntosh te voorkomen, werd de naam gespeld als Macintosh.

kijk hier eens

of hier

of deze Geschiedenis van Microsoft en Apple

Moderator
    Poezenbeest
    ”Maccessory”

Dat lijkt mij niet…

“Why Apple? At the time, the company to beat was Atari, and Apple Computer came before Atari alphabetically and thus also in the phone book.” (Wikipedia).

In het boek dat bij die referentie staat, is niks hierover te vinden… Er staat alleen dat tijdens een ritje van Jobs en Wozniac, Jobs op een gegeven moment met de naam Apple op de proppen kwam. Wozniac wist dat Jobs in een soort agrarische commune had gewerkt en misschien had hij met appelbomen gewerkt of zo (Owen W. Linzmayer, 2004, p. 6)

Overigens staan er in de links van de post van Bluepower helemaal geen referenties en zelf kan ik voor de APL-theorie ook geen referenties geven… Ik meen dat ooit in een documentaire gezien te hebben, ergens eind jaren tachtig… Dus zo zeker ben ik niet van mijn zaak. Als Linzmayer dit verhaal vertelt, dan zal ik dat moeten volgen…

Bijdrager
    bartje

En dan Steve de werknemers de mogelijkheid gaf een betere naam te verzinnen, zo niet. Dan werd het Apple.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”iJust”
    ”Cloudsurfer”

alhoewel ik een eventuele Apple III wel zou zien zitten :)

De Apple III was een flop. Zo’n grote flop, dat iedereen de Apple II bleef kopen. http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_III

Apple IV dan, ik wist niet dat er ook een Apple III was.

Bijdrager
    ecnerual

Ik dacht dat Apple Apple heet, vanwege het feit dat Steve in die tijd fruittist was.:P

Moderator
    Poezenbeest
    ”bartje”

En dan Steve de werknemers de mogelijkheid gaf een betere naam te verzinnen, zo niet. Dan werd het Apple.

Werknemers? Welke werknemers?

Bijdrager
    Dick de Roos

Inderdaad had Steve (2x) toen geen werknemers.

Moderator
    Poezenbeest

Ze hadden wel een derde compagnon…

Bijdrager
    bartje

Misschien had Steve het tegen hun twee?:P

Moderator
    Poezenbeest

Nee.. het ritje was een lift, die Steve van Steve kreeg… Dus alleen de twee Steve’s zaten in de auto, aldus Linzmayer

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.