20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    de wouzer

waarom gaat mijn batterij zo snel leeg?

Ik heb nu een jaar en 2 maanden een macbook pro 15′ quad core.
    Helaas doet mijn batterij het maar 2 uur, terwijl ik nauwelijks programma’s lijk te gebruiken.

Hoe kan ik het energiegebruik van mijn computer bekijken?

Wat kan ik doen?

Bijdrager
    tarun

Hoe vaak heb je je Mac op de accu laten lopen? Als een accu te weinig gebruikt wordt dan wordt deze “lui” en kan je steeds minder lang gebruik maken van de accu.

Bijdrager
    de wouzer

Hij hangt meestal aan stroom, maar zeker 1 x per week alleen op de batterij. Maar dan is hij altijd zO leeg

Bijdrager
    tarun

Je kan proberen of je de accu kan “kalibreren”:

1x per maand helemaal tot 0% laat leeglopen.
    Zeker 6 uur uit laat staan.
    En dan (een hele nacht) laat laden.

Dat is de kalibratiemethode zoals apple hem omschrijft.

Bijdrager
    de wouzer

Tnx, ga ik doen

Bijdrager
    MacAanZee

Het “lui” worden hoort eigenlijk niet te kunnen bij dit type batterijen, maar toch wordt aangeraden door Apple om de batterij 1x per maand te “kalibreren” en dan helemaal batterij opgebruiken tot dat de MacBook uitschakelt. Ook zit er gemiddeld gezien een maximum aan het totaal aantal keren dat je de batterij kunt opladen, maar dat kan eigenlijk nog lang niet bereikt zijn na ruim een jaar. Mijn MBP 15″ is ruim anderhalf jaar en de batterij gaat zeker 5 uur mee. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je aan het doen bent. Als je aan het internetten of emailen bent gaat de batterij veel langer mee dan wanneer je bijvoorbeeld dingen doet die veel electriciteit gebruiken, zoals heftig gamen of video-editen met Final Cut Pro of zo.

Bijdrager
    AppleStef
    MacAanZee op 08 mei 2012

Het “lui” worden hoort eigenlijk niet te kunnen bij dit type batterijen, maar toch wordt aangeraden door Apple om de batterij 1x per maand te “kalibreren” en dan helemaal batterij opgebruiken tot dat de MacBook uitschakelt.

Bij de nieuwere MacBook’s hoeft dat helemaal niet.

Moderator
    Strifer

Bij de modellen met een ingebouwde batterij hoef je niet te kalibreren. Mijn batterij gaat ergens tussen twee en zeven uur mee, geheel afhankelijk van wat ik aan het doen ben.

Wat doe je op het moment dat je vanaf de batterij werkt? Kijk je films, surf je youtube helemaal suf, hangt er een extern scherm aan, een muis en een portable harddisk? Wellicht loopt er een proces vast dat veel energie pakt (activiteitenweergave).

Misschien is je batterij wel gewoon stuk. Kan natuurlijk ook. “Alt+klik” op je batterij icoontje geeft dan in het menuutje eronder de batterij status weer. Er zou ‘normaal’ moeten staan.

Inactief
    Anoniem

Mijn ouders hadden dat laatst ook, toen bleek dat de HP Printersoftware stiekem erg veel processorkracht aan het verbruiken was. Door activiteiten Monitor het betreffende process te stoppen ging de batterijduur weer naar een acceptabele lengte.

Bijdrager
    Afroman

Gewoon niet mee bezig houden. Mijn witte MacBook is bijna 4,5 jaar, 408 cycles en gaat gemiddeld nog 3 uur mee. Net als in het begin. In het begin was ik er erg voorzichtig mee en maandelijks een kalibratie uitvoeren, maar daar had ik geen zin meer in en doe ik het ook niet meer.

Mijn huidige Mac heeft na anderhalf jaar iets van 87 cycles en gaat ook tussen de 2 en 8 uur mee.

If it isn’t broken, don’t fix it.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@Strifer Ik heb ook even gekeken bij mijn 4 weken oude MBP, er staat “normal” Is dat goed genoeg, of is er ook nog “perfect” ofzo?

Bijdrager
    Afroman

Nee, normal is het beste.

Bijdrager
    AppleStef

Inderdaad.

Bijdrager
    MacAanZee

@Applestef / Strifer: mijn MacBook Pro is nu anderhalf jaar oud, niet van het allerlaatste type natuurlijk, maar ik beschouw ‘m zelf nog wel tot de nieuwe(re) MacBooks en de batterij zit bij mij ook ingebouwd. Maar daar wordt zeker kalibreren van de batterij voor aangeraden. Er zijn op OMT wel vaker discussies over geweest.

Bijdrager
    AppleStef

[size=2]Bron[/size]

Bijdrager
    stavos

En toch zullen medewerkers van Apple je aanraden om je batterij te kalibreren. Veel gebruikers daarentegen zeggen dat je je er niet druk om moet maken en gewoon lekker je machine moet gebruiken. Kortom – een eindeloze discussie waarbij voor beide kanten de nodige argumenten te noemen zijn.

Bijdrager
    robert1970

De accu van mijn MBP 15″ (mid 2010) functioneer ook prima.
    Gemiddeld doe ik er zo’n 7 uur mee. De accu trek ik onregelmatig leeg (soms duurt het langer dan 2 maanden). Meet dag 36 cycles heb ik er zeker niet op zitten.
    Hoofdzakelijk hangt mijn MBP aan het net.
    Alles functioneert prima. Is mijn MBP dan het ‘bewijs’ dat kalibreren niet echt (of echt niet) nodig is?

Moderator
    Strifer

Tja, ik kalibreer de mijne (met ingebouwde batterij) dus niet. Soms zo af en toe onbedoeld. Aan de andere kant denk ik niet dat het schadelijk kan zijn en als het wellicht helpt: waarom niet.

Maar Apple zegt in de help en documentatie en dergelijke dus dat het niet nodig is voor de modellen met ingebouwde batterij.

Bijdrager
    stavos

@robert – je kun je Mac beter regelmatig op de batterij gebruiken. Daar is dat ding voor.

Bijdrager
    stavos

Waarom kan je in de app nog steeds je bericht niet bewerken? :angry:

Toevoeging: zie ook deze post met wat meer uitleg.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.