30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 73)
  • Q:
    Bijdrager
    Mark

waarom een iMac?

Beste

We overwegen een iMac 27″ aan te schaffen (3,2-GHz quad-core Intel Core i5, 8GB, 2T fusiondrive), voornamelijk voor bewerking van foto’s.
    Prijs 2569 EUR incl. – 10% korting op werk.

Voor ongeveer 1500 EUR kan ik me een Dell aanschaffen met eenzelfde (of eigenlijk betere) configuratie, met een 27 inch Dell 5K monitor (via korting op werk).

Bij de IT dienst wezen ze me op volgende verschillen:

1. 8G ram van iMac is 1867-MHz DDR3 SDRAM, de DDR4 in de Dell heeft een snelheid over de 2000 MHz
    2. De Dell zou een 256 GB SSD schijf hebben met een extra schijf van 2TB met 7200 rpm, terwijl de iMac slechts 128GB SSD en een tragere 2T 5400 rpm
    3. De iMac kan je niet meer uitbreiden (alles is toegeplakt)
    4. Scherm van iMac is blinkend en dus soms irritant bij ongelukkig lichtinval, bovendien zijn de DELL schermen gecalibreerd voor SRGB in de fabriek!
    5. Gaat er iets stuk in de iMac, dan is de kans groot dat je een nieuwe kan kopen
    6. De hardwaren in de iMac bestaat tegenwoordig uit dezelfde onderdelen als een PC (alleen ouder lijkt (tragere ram etc). Het voordeel van geoptimaliseerde hardware lijkt deels weg?

Mijn vraag is dan ook eenvoudig, waarom prefereren jullie een veel duurdere en afgeschermde iMac boven een PC?

Misschien een tweede vraag. Ik dacht ook even aan een Mac Mini in combinatie met een monitor van DELL ofzo, maar blijkbaar hebben ze die de laatste twee jaar een pak minder sterk gemaakt (nu dual core, vroeger quad core). (Vermoedelijk omdat de iMacs te pushen?) Ik heb geen idee of een dual core met 8G ram en een onboard grafische kaart, 1. een degelijke externe 4K of 5K monitor zal aan kunnen, en 2. bewerkingen van foto’s zal aankunnen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Mark

Bijdrager
    KarelWillem

Een (i)Mac koop je vooral omdat je het OS fijn vindt werken.

Het design is lekker, en je weet (vrij) zeker dat het OS en hardware optimaal samenwerken.

Maar als je net zo lief met Windows werkt, zijn er niet zo heel veel zwaarwegende redenen om een Mac te kopen.

Bijdrager
    kris251069

Het antwoord is simpel. Verkies je Windows of macOS? Voor mijzelf ken ik het antwoord wel.

Bijdrager
    Hydræ

Gaat er iets stuk in de iMac, dan is de kans groot dat je een nieuwe kan kopen

Niet als het onder garantie valt.

In jouw geval zou ik aanraden eens een Apple Store (of reseller) binnenlopen, en ga eens testen en informeren. Op Windows zowel als macOS kun je prima foto’s bewerken, het is een kwestie van smaak. Mocht een eventuele 27-inch iMac dan toch tegenvallen na verloop van tijd, dan verkoop je hem en ga je voor Windows.

Bijdrager
    Mark

Ok, maar wat gebruikt een fotograaf? Lightroom en photoshop.. beiden zijn gelijk op windows/mac, niet? Bovendien beginnen beide OSen ook meer en meer op elkaar te lijken:-)
    Ik vind het gewoon vreemd dat je zoveel extra wil/kan uitgeven aan design en een OS.
    Maar Cursor heeft wss een punt.. bij een Ferrari kan je de prijs/meerwaarde ook niet verantwoorden, hoewel het hier nog sterker is, je lijkt meer te betalen voor minder kwaliteit;-)

Bijdrager
    Mark

@Hydrae daalt de waarde van een Apple dan niet zo snel? Dat kan een pluspunt zijn:-)
    We zijn overlaatst naar een Apple store in Leuven geweest. De 27″ zag er goed uit. De 21″ die er naast stond had een minuut nodig om iPhoto te openen, mss al te veel mee geprutst door klanten?

Bijdrager
    Mark

PS. Hoe lang is de garantie om een iMac?

Bijdrager
    madcat

Het is dezelfde discussie als android vs ios, het gaat niet om specs maar om gebruikers gemak.
    Osx vinden we nu eenmaal fijner werken dan windows, probeer anders eerst eens een mac mini om te kijken of je het wat vind.
    Of stap een applestore binnen om er mee te spelen

Om antwoord op je laatste vraag te geven:
    En apple geeft 2 jaar garantie op de producten.

Bijdrager
    Link

Medewerkers op de “IT Dienst” zijn vaak fan van Windows/Android. Daar kunnen ze heerlijk mee prutsen, lekker storingen verhelpen, onderdeeltjes vervangen enz. Zo kunnen ze zich lekker even de held van het bedrijf voelen. Apple producten zijn ze geen fan van, die dingen doen het gewoon te goed en vaak weet de gebruiker ervan er meer van dan zijzelf. Dus die adviezen van hun zijn niet bepaald objectief.

Ga gewoon ff naar shops en vergelijk ze goed, draai ook ff een YouTube filmpje en verbaas je over het geluid dat standaard uit de mac komt, ben benieuwd of Dell dat kan evenaren. Zelfde voor kwaliteit microfoon, camera enz. Een mac is gewoon een prachtig product dat lang meegaat en een goede restwaarde heeft.

Het os is uiteraard het grote verschil. W10 kan wat mij betreft met geen mogelijkheid tippen aan osx.

Bijdrager
    MacCrack

Met Apple Care wordt ieder defecft binnen 3 jaar na aankoopdatum gratis verholpen. Maar als enige maanden na het verstrijken hiervan de videokaart van je iMac 27 het begeeft kan je het bekijken. Apple geeft dan geen garantie. Na dit 2 keer meegemaakt te hebben, komt er bij ons geen iMac meer in huis.

De Dell zal het naar alle waarschijnlijkheid over 10 jaar nog doen.

Moderator
    Poezenbeest

Dat laatste denk ik dan weer niet… Mijn ervaring is dat iMacs tien jaar meegaan en pc’s er na vijf jaa de brui aan geven.

Bijdrager
    Furbz

Ik kan echt niet veel toevoegen aan wat er al gezegd is, maar punt 4 is wat mij betreft geen argument voor welk scherm dan ook.
    Uit de fabriek gekalibreerd heeft als je foto’s bewerkt echt geen meerwaarde omdat je een scherm moet blijven
    kalibreren.

Met andere woorden: regelmatig is kalibratie bij opening van de box al niet meer goed. En als je echt
    kieskeurig bent op je kleuren heb je een eigen kalibratietool waarmee je minstens maandelijks je kleurenprofiel
    update om kleurechtheid te houden. Kalibratie in fabriek is marketing.

ps: ik vind het mac ecosysteem prettig, dus daarom zou ik voor de iMac gaan. Maar volgens mij als je Windows
    prima vindt kun je ook gewoon het systeem kopen dat je graag wil. Koop waar je gelukkig van (denkt te worden) wordt.

Succes met je beslissing!

Bijdrager
    Bugsy

Het hangt een beetje af van wat je met je foto’s wil gaan uitspoken, maar voor vrij veel taken zijn de huidige computers behoorlijk overgekwalificeerd. De specs zou ik dus niet direct als belangrijkste argument nemen. Gebruikersvriendelijkheid en performance in de gewenste taak wel.

Om je vraag te beantwoorden: ik heb geen iMac, maar wel al jaren Mac-laptops. Die lijken duur, maar door lage afschrijving en hoge restwaarde zijn ze vrij goedkoop. En veel betrouwbaarder in mijn ervaring dan de high end laptops van hp die ik daarvoor had

Bijdrager
    janbertwedman

Ik kom heel veel professionele fotografen tegen op mijn werk (ANP enz.) en die werken zonder uitzondering op een Macbook Pro.

Bijdrager
    Mark

@Link youtube filmpje, done: https://www.youtube.com/watch?v=JEjeVjq5irk
    Speakertest vanaf 5:55, de dell klinkt eerlijk gezegd beter;-) DELL heeft Harman/Cardon speakers…
    Ik zal de IT eens vragen voor welke computers (PC/Apple) procentueel gezien het meeste problemen gemeld worden!

Bijdrager
    SvS
    Mark op 19 januari 2017

@Hydrae daalt de waarde van een Apple dan niet zo snel? Dat kan een pluspunt zijn:-)
    We zijn laatst naar een Apple store in Leuven geweest. De 27″ zag er goed uit. De 21″ die er naast stond had een minuut nodig om iPhoto te openen, mss al te veel mee geprutst door klanten?

Nee, die zal vast een HDD aan boord hebben. Terwijl dat ouderwets en traag is. Neem SSD schijf bij aankoop en je hebt er langer plezier van.

Verder ben ik het eens met bovenstaande reacties, behalve met MacCrack, hoe vervelend het toen ook was voor hem. De gevallen zijn individueel en zegt niks over het merk. Hier heb ik nog goedwerkende macs van voor 2007. Een Dell van 10 jaar zou misschien sneller met virussen zitten? Maar allee, wie doet er 10 jaar met een computer, gemiddeld genomen wil je na enkele jaren weer een nieuwe.

Maar als je kunt wachten, zou ik nog even ermee wachten. Er schijnen nieuwe modellen uit te komen of interne upgrades. Ook je punt van overweging om Macmini te nemen is een goede. https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Bijdrager
    pruus

Neem de Dell en vertel ons volgend jaar jouw ervaringen.

Bijdrager
    Mark

Als ik de reacties hier lees gebruiken MAC gebruikers een MAC omwille van de gebruiksvriendelijkheid. Dan vraag ik me af waarom geen enkele fotograaf (volgens @janbertwedman) een windows gebruiker is? Er moet toch iemand zijn die Windows gebruiksvriendelijker vindt:-)
    Ik las ergens dat lang geleden niet alle grafische tools ondersteund werden door Windows, is het niet eerder een oude gewoonte die nog steeds wordt doorgegeven? Het lijkt bijna groepsdruk.. in de les fotografie roept iedereen dat je als fotograaf MAC MOET gebruiken.. dat kan precies niet anders.. Terwijl het LIJKT dat een PC voor hetzelfde budget pakken sneller functioneert en economische gezien pakken interessanter is (grafische kaart stuk, vervang je bij wijze van spreken effe snel zelf voor 100 EUR, bij MAC na 2 jaar = nieuwe kopen).

Bijdrager
    bartvdv

Ik zou in jouw geval helemaal niet twijfelen. Koop de Dell. Er is vandaag de dag al helemaal geen objectieve reden meer om een Apple te kopen. Een Apple is overprijsd en heeft lagere specs.

Bijdrager
    gtabak

Mark,

ik ken deze discussie, heb die in mijn bedrijf ook gehad. Het antwoord is heel simpel. Vanuit bedrijfsmatig oogpunt, de TCO van een Apple computer is bewezen lager dan die van een WIN-PC. Vanuit gebruikersoogpunt, het gebruiksgemak, de ervaring en de efficiency van een MAC is gewoon superieur. Ik heb hier een mid 2010 iMac staan die na een kleine upgrade (plaatsing SSD) als een tierelier loopt op de nieuwste versie van OSX (10.12.2 Sierra). Welke WIN-bak doet dat nog na 6 jaar?!

Groet,

George Tabak

Bijdrager
    Mark

@SvS Ik dacht aan een 2T fusion, met 128 GB SSD, questie van wat opslagruimte te hebben zonder naar een NAS te moeten gaan.. is dat dan geen goed idee? Toch beter een 256 of 500 GB SSD, en een NAS?

PS. Als je een virus hebt, dan ben je als gebruiker niet goed bezig, kan je moeilijk op je computer steken:-)

Wat bedoel je met mijn overwegingen van Macmini? Bedoel je dat je die ook niet zou nemen, eerder de iMac?

Bijdrager
    KarelWillem
    gtabak op 20 januari 2017

…Ik heb hier een mid 2010 iMac staan die na een kleine upgrade (plaatsing SSD) als een tierelier loopt op de nieuwste versie van OSX (10.12.2 Sierra). Welke WIN-bak doet dat nog na 6 jaar?!…

Eigenlijk vrijwel allemaal?

Windows 10 is simpel op veel meer oude(re) systemen te draaien dan Sierra. En vrijwel elke Windows-bak is dan ook nog eens uiterst simpel te upgraden met extra schijven, nieuwe videokaart, of zelfs een nieuwe processor.

Bijdrager
    GoeieDag

Gast, je vrouw heb je toch ook zelf uitgekozen? En ook dat is een kwestie van smaak, naast wat rationele afwegingen (“heb ze eige geld”).
    Ook dit is een nogal onzinnige discussie, want bij elk argument vóór, is ook een argument tégen te vinden.

Bijdrager
    Buzz

Je IT dienst is slecht ge√Įnformeerd:

1. De 27″ iMac Fusion Drive van 2 TB of groter draait ook op 7200 rpm. De grootte van de SSD component van de Fusion Drive maakt niet zo gek veel uit voor de snelheid. Als je foto’s aan het bewerken bent zullen die met gemak binnen die 128 GB passen en zul je dus op SSD snelheid kunnen werken.
    2. Het scherm van de iMac is al lang niet meer zo blinkend als voorheen, en zeker niet irritant. Bij vol zonlicht of andere slechte omstandigheden zal je ook met een Dell scherm niet optimaal foto’s kunnen bewerken. Calibratie uit de fabriek is een goedkoop verkooppraatje.
    3. Gaat er iets stuk in de iMac, dan kan je die door een Apple authorized service provider laten repareren. Alleen als zo’n reparatie duurder is dan wat de iMac nog waard is zou je kunnen beter een nieuwe kopen. Dat is bij Dell natuurlijk precies hetzelfde, behalve dat de Dell veel sneller in waarde achteruit zal gaan.
    Inactief
    Anoniem

Ik denk dat alleen de snelheid en je OS voorkeur de doorslag kan geven. Het specifieke Apple design telt bij jou denk ik niet mee als je een Dell je doet twijfelen over de aanschaf van een iMac.

Als dat het geval is zou ik letten op hoe snel lees en schrijf snelheid van de opslag is op beide apparaten. Aan een OS wen je wel. Aan een opslag niet.

Eenmaal in crossplatform software voor fotobewerking zoals afinity photo en photoshop merk je niks meer van het OS. De meeste anti windows argumenten zijn nu wel achterhaald. En als je dan toch echt niet zonder Mac OS kan…

How To Install OSX on PC (in VM) 100% WORKING 2016 klik

Bijdrager
    Wankei

Dell?
    Bij ons op het werk heeft men alle Dell’s verbannen naar de prullenbak en wie het woord Dell nog uitspreekt wil wordt verplicht zijn mond te spoelen met detergent.

Bijdrager
    Moltie

Waarom een Mac?

Omdat ik zes jaar geleden een Mac heb gekocht en deze nog steeds draait als een tierelier. Wel met een tussentijdse upgrade van RAM en SSD, maar verder niets. Geen storingen, geen virussen, geen irritante updates als het niet uitkomt, geen ruisende ventilator, geen plastic meuk om tegenaan te kijken en vooral een zeer soepel werkend OS.

Het enige gezeik wat ik ermee heb is afkomstig van MS Office…

Bijdrager
    Ziegler

Ik moet zeggen dat ik ook overweeg om mijn iMac niet te vervangen voor een nieuwe iMac. De voornaamste reden om het wel te doen is inderdaad het ontwerp en OSX. Sinds windows 10 is OSX overigens steeds minder een pluspunt. Blijft over het ontwerp. Nu heb ik daar overigens best wat voor over.
    Nu draait de huidige iMac al bijna 10 jaar, dus waar hebben we het over. Als de nieuwe iMac dat ook doet kost hij ‚ā¨125 per jaar (want het wordt zeker het instap, alle modellen daarboven zijn prijstechnisch helemaal ontaard).

Bijdrager
    fenkikon

@Mark Waarvoor wil je je nieuwe computer gaan gebruiken? Als je ook weet welke programma’s je voornamelijk gebruikt dan wordt de keus ook al een stuk makkelijker.

Over garantie, verkijk je daar niet op, of je nu een Apple computer of een DELL je hebt dezelfde garantie MITS je de computer als consument koopt. We hebben hier in Nederland een redelijk goed garantiesysteem, via de Europese garantie en Nederlandse garantiewetgeving heb je recht op 2 jaar garantie. En in enkele gevallen kun je ook in het derde jaar nog aanspraak maken op garantie. Voor een consument zou ik Apple Care helemaal niet aanschaffen tenzij je de computer als bedrijf/ZZP-er gaat kopen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bij zo’n beslissing zijn doorgaans meerdere partijen betrokken:

Gebruikers (dagelijks gebruik)
    IT afdeling (installatie en onderhoud)
    Financi√ęle afdeling/ management (betalen)

De IT afdeling heeft in het beslissingsproces een grote rol, zij zijn immers de “deskundigen”. Zij hebben liever Windows, zo houden ze zichzelf een het werk. zie: http://www.computerworld.com/article/2994400/apple-mac/now-we-know-why-it-support-hate-macs.html

Macs zijn misschien iets duurder om aan te schaffen, maar de TCO (Total Cost of Ownership) is veel lager. Daarom switcht een gigant als IBM massaal van Windows naar Mac . Lees hier het verhaal van een IT meneer (vice president) van IBM: https://www.businessinsider.nl/an-ibm-it-guy-macs-are-300-cheaper-to-own-than-windows-2016-10/?international=true&r=US

Hier nog een artikel op computerworld: http://www.computerworld.com/article/2998315/apple-mac/every-mac-we-buy-is-making-and-saving-ibm-money-ibm.html

Probleem is dat als de IT afdeling tegen de decision maker zegt dat een Mac duurder is hij geneigd is dat te geloven.

Als jij dus op een Mac wilt werken zal jij diegene moeten vertellen dat jij niet alleen productiever bent op een Mac maar dat een Mac op de lange duur ook goedkoper is. In de links hierboven vindt je genoeg onderbouwing.

Aanvullend argument zou nog veiligheid kunnen zijn.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 73)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.