19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Lucide-B

Waarom een betere videokaart?

In mijn Mac Pro 5,1 zit een Geforce GT 120 Grafische kaart.
    Dat is eigenlijk een te oude, ondermaatse GPU voor deze Mac.
    Origineel hoort er een ATI Radeon HD 5770 in met 2x zoveel RAM en 2x zoveel rekenkracht.

Mijn vraag is:
    Is dit erg?

Ik gebruik mijn Mac niet voor zware grafische applicaties.
    Hooguit soms Photoshop maar niet voor zware bestanden.
    De meeste rekenkracht vraag ik van de CPU.
    Gamen doe ik op de PS4.

Over het algemeen ben ik een happy camper met mijn Mac en eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik iets te kort kom.
    Aan de stroomrekening zal ik het wel gaan merken als ik de originele kaart er in zou doen want die Geforce gebruikt de helft zoveel stroom als de ATI
    Wat zou ik verder voor verschil merken als ik er een zwaardere videokaart in zou doen?

Of is het zelfs aan te raden een nog ‘modernere’ kaart er in te doen?
    Die zijn nog weer sneller maar vreten ook nog meer stroom.
    Sommige ondersteunen Metal in El Capitan maar er is nog geen software die ik gebruik die dat ondersteund.. en mocht dat komen, zou ik er dan echt iets van gaan merken?
    De HD 5770 is inmiddels ookalweer 6 jaar oud, om van de Geforce GT 120 nog maar e zwijgen.

Ben ik iemand die niet beter weet en zijn er goede argumenten mijn Videokaart op te waarderen?

Ik heb een DVI Apple Cinema Display uit 2006 en 32 Gb RAM in mijn Mac Pro (3,33 GHz 6-Core Intel Xeon)

Bijdrager
    Lucide-B

o ja.. de reden dat ik evt. een nieuwe videokaart zou willen is omdat de NVIDIA GeForce GT 120 nier erg stil is.
    Wel fijn als de kaart stil is maar heel erg nodig vind ik dat ook weer niet.

Geblokkeerd
    Carp

Om te beginnen moet je 1x 8Gb ram verwijderen, slot 4…met Triple Channel heb je met 3 bankjes nl een sneller systeem dan met 4!
    Check dat zelf maar met Geekbench.

Die GT120 is niet slecht hoor, ik vind m persoonlijk beter dan die 5770….maar idd beide zijn zwaar verouderd!
    Maar als je de GPU verder niet nodig hebt, zie ik ook niet waarom je m dan zou upgraden.

Nieuwere GPU’s verbruiken lang niet allemaal meer stroom hoor, ik heb een GTX980 draaien, die trekt 165W.

Bijdrager
    Lucide-B

Hee dank Carp, goede tip van de RAM! ga ik checken.

De GeForce GT 120 gebruikt maar 50W!
    Dus een hele goede reden om hem er in te laten.

Bijdrager
    Lucide-B

Potjandorie zeg!

Dat scheelt aanzienlijk
    32GB: single-core: 2675 multi-core: 15461
    24GB: single-core: 2720 multi-core: 15931

Gaaf!
    Had ik nooit geweten:)
    Maar wel vreemd
    In elk geval dank

Bijdrager
    Lucide-B

Wat vind je dan beter aan de GT120 dan die 5770?

Maakt die meer herrie?
    Ik zag op eBay een 5770 met extra koeling voor een stiller resultaat.

Maar dan nog denk ik dat ik het geoon lekker zo laat.

Bijdrager
    TheBigZ
    lucide-b op 28 mei 2016

Potjandorie zeg! Dat scheelt aanzienlijk.

Dat scheelt 3% in de multicore benchmark. Vind je dat echt veel?

Bijdrager
    Lucide-B

Wel als je bedenkt dat 24 Gb of 32 Gb inetrn geheugen niet veel uitmaakt voor mijn workfow.
    Dan liever 3% sneller:)

Maar ok.. echt heel veel sneller is het ook weer niet.

Bijdrager
    Targaryen

Is dat verbruik trouwens iets wat echt doorweegt? Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan bij het aanschaffen van onderdelen van mijn PC. Gewoon een vraagje.:)

Bijdrager
    Lucide-B

Ik heb het idee dat een zwaardere videokaart alleen zin heeft als je met je Mac gaat gamen of als je 3D rendering doet oid.

In mijn geval, als ik er toch geen verschil merk, is het natuurlijk mooi meegenomen als de stroomrekening weat lager uitvalt.
    maar ik vraag me dus af of ik verschil zal merken- en zo ja waar aan dan.

Enige reden op dit moment om nu een andere videokaart te nemen is als die stiller is dan die ik nu heb.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je tevreden bent met wat je nu hebt is er natuurlijk geen enkele reden om te upgraden.

Er zijn twee soorten videokaarten die stil zijn, de passief gekoelde (GTX 750) en de kaarten met een ventilator die uitgeschakeld is als je videokaart weinig te doen heeft, zoals bijvoorbeeld de Asus Strix kaarten.
    http://tweakers.net/pricewatch/438000/asus-strix-gtx960-dc2oc-4gd5.html

Wat stroomverbruik betreft, daar merk je weinig verschil in (tenzij je het type bent dat 3% al een enorm verschil vindt.:wink: ).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Lucide-B

Yep, zo’n type ben ik (y)8-)(y)
    Alle kleine beetje helpen bij mij:)

Maar die Palit GeForce GTX 750 Ti KalmX Passive 2GB lijkt me een beetje “too good to be true”.
    – Absolute stilte
    – Moderne, snelle kaart met flink wat geheugen die aan de eisen van deze tijd voldoet
    – Metal ondersteuning (Als ik het goed zie)
    – Goedkoop (Ik zie ze voor € 130,–)
    – En als klap op de vuurpijl maar 60W verbruik (waarschijnlijk omdat de meeste stroom naar een ventilator gaat)

Zit er nog ergens een addertje onder het gras?
    Of kan ik deze straffeloos in mijn Mac Pro 5,1 stoppen..

Geblokkeerd
    Carp

Wanneer je 3x 16Gb zou gebruiken, gaat je score nog iets omhoog.
    PS Photoshop spreekt m.n je geheugen aan,..dan is 24Gb niet veel.

In een MP 5.1 mag een GPU 225W trekken zonder problemen te veroorzaken, dus iedere GPU met 2x 6pin.

Wat vind je dan beter aan de GT120 dan die 5770?

GT120 heeft geen stroomkabel nodig, dus je kunt er een moderne GPU naast zetten, dan hoef je geen idioot dure geflashte kaart te kopen.
    Nou heb ik er ook geen GT120 naast hoor, maar voor speciale gevallen kan t wel handig zijn m daarvoor te bewaren.

Qua geluid,..mijn GTX980 hoor ik alleen maar als ik mijn hoofd onder het buro steek en dan moet het wel verdomd stil zijn!
    Ik zie regelmatig dat men de MP naast zich boven op het buro heeft staan, dan gaat je werkblad wel lekker meedreunen.

Ik heb het idee dat een zwaardere videokaart alleen zin heeft als je met je Mac gaat gamen of als je 3D rendering doet oid.

De meeste 3D render Apps gebruiken (helaas) vrijwel alleen de CPU’s bij MP’s.
    En het gros van de gebruikers heeft ook geen clou hoeveel cores ze kunnen aanspreken en/of hoeveel geheugen word aangesproken!!
    Dus blijf ik erbij dat als je geen taak hebt voor een snelle gpu, waarom er dan 1 kopen?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 3 maanden geleden door  Carp.

Bijdrager
    computer space

Stroom gaat niet naar ventilator hoor. Waarom denk je dat die erop zit? Je kunt eens kijken naar mac compatible passiefkaartjes. Radeon 6670 oid. Zit je op 35w ventilatorloos, en toch sneller dan de gt120.
    Of nog gekker: pak een 7300GT uit een ouder Macpro. Ook prima. Als je niks 3D doet is alles prima. Voor video is een modernere met hardware h264/h265 decoding wel lekker, dan hoeft de processor daarvoor niks te doen.

Bijdrager
    TheBigZ
    lucide-b op 28 mei 2016

– Moderne, snelle kaart met flink wat geheugen die aan de eisen van deze tijd voldoet

Inderdaad, de GTX 750 is van de ‘Maxwell’ generatie (net als de 960, 970, 980 etc.).

lucide-b op 28 mei 2016

Kan ik deze straffeloos in mijn Mac Pro 5,1 stoppen?

Ja dat kan, mits je Yosemite (10.10) of nieuwer, en de bijbehorende Nvidia webdrivers gebruikt.

Geblokkeerd
    Carp

Ja, al hebben wij daar met een MP helemaal niks aan, het lijkt mij een optie die bedoeld is voor de i5 + i7 modellen, want die hebben een grafische chip aan boord, zodat je de CPU kunt ontlasten.

En als klap op de vuurpijl maar 60W verbruik

Je blijft daar op hameren, terwijl je blijkbaar niet weet dat een GPU niet constant de volle bak trekt!!
    Maw als je niet rendert, zal je GPU waarschijnlijk tegen het minimum draaien.

Bijdrager
    TheBigZ
    Carp op 29 mei 2016

Ja, al hebben wij daar met een MP helemaal niks aan, het lijkt mij een optie die bedoeld is voor de i5 + i7 modellen, want die hebben een grafische chip aan boord, zodat je de CPU kunt ontlasten.

“Helemaal niks aan” is iets te sterk gesteld. Dat initieel vooral Macs met integrated graphics zullen gaan profiteren klopt wel.

Even if your Mac is on the support list, there’s a chance that it doesn’t use all of Metal’s advertised features. For example, Apple tells us that the Core Graphics and Core Animation acceleration is available only on Macs that use Intel integrated graphics exclusively. It’s not available on higher-end Macs with dedicated GPUs or in laptops that switch dynamically between integrated and dedicated graphics. The Intel GPUs are the ones that need the most help driving OS X’s UI, but it still seems a bit odd. That said, all of the Macs on the support list can use Metal for gaming and GPGPU tasks, integrated or dedicated.

.
    WWDC filmpje: WWDC – Metal in Adobe After Effects and Illustrator

Geblokkeerd
    Carp

That said, all of the Macs on the support list can use Metal for gaming and GPGPU tasks, integrated or dedicated.

Best grappig ja, maar dat heeft dus nada, nul, helemaal niks met Metal van doen!
    Je kunt bij veel (m.n Adobe Apps) GPU acceleration activeren, maar dat heeft echt niks met Metal van doen en dat kon bij onze classic Mac Pro dus al gewoon….nu dus ook voor MacBooks en iMacs.

Bijdrager
    Lucide-B

Wordt het niet erg heet in mijn Mac Pro met die GTX 750 zonder ventilator?

Ik haal er geen halsbrekende toeren mee uit grafisch gezien maar ik wil de rest van mijn componenten ook nog wel een lang leven gunnen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.