14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    sciletto

Waarom heeft Apple TV geen DTS?

Beste OMT’ers,

Ik zat met een vraag waar wellicht meerdere van jullie een antwoord op hebben. Waarom gebruikt Apple geen licentie van DTS? Deze vraag kwam bij me op nadat ik een Home Cinema set van Harman/Kardon had aangeschaft. Op internet kan ik geen reden vinden waarom hiervoor gekozen is. Zelf zat ik te denken aan een aantal mogelijkheden:

– Met DTS wordt het film bestand groter in de iTunes Store en dit zou het internetverkeer cq snelheid erg belasten.
    – De rechten op de licentie DTS zijn niet verstrekt omdat dit misschien de verkoop van Blu-ray’s zou kunnen beschadigen.

Ik ben hier zeer benieuwd naar want Netflix en de aangeschafte iTunes films hebben enkel Dolby Digital 5.1. Nu vind ik dit niet verkeerd klinken maar het verschil met een blu-ray qua geluid (ja, ik koop ze nog :D) is wel enorm. Ook met beeld.

Nu ben ik verplicht om een Medi8ter aan te schaffen zodat ik blu-ray’s met DTS-HD master kan bekijken en luisteren. Is er geen alternatief en weet iemand hoe het geluidstechnisch zit als ik een dolby digital 5.1 convert naar AC3 om op de Apple TV af te spelen?

Bijdrager
    computer space

Meestal als je een Apple TV hebt, heb je ook een Mac. Laat die het gewoon afspelen, en doe de ATV de deur uit ;).
    Sorry, maar ATV heb ik nooit begrepen.

Bijdrager
    madcat

Het jammere is dat DTS niet meer wordt ondersteunt in iTunes.

Het lijkt wel alsof apple de licentie gewoon te duur vind:(

Bijdrager
    McD44N

Zal idd met een rechten-verhaal te maken hebben, en het willen afschermen van de Bluray verkoop.
    -Dolby Digital is Ac3, het is alleen een andere naam.
    De bitrate komt vaak niet boven 440 Kbit/s uit (voor 6 kanalen.. :roll:), DTS heeft een hogere bitrate, dus klinkt het beter.

Kijk eens naar de Plex Media Server /Plex Connect software (gratis). Daarmee kun je via de AppleTV multichannel DTS afspelen (Plex transcodeert DTS on the fly naar een AppleTV-vriendelijk formaat).
    Plex ondersteunt geen Bluray, wel de videobestanden die er op staan, maar daar kun je alleen bij als de disk op je harde schijf staat.
    Wel kun je een BluRay ‘wrappen’ in een MKV container met MakeMkv, in een paar minuten. MKV kan weer prima door Plex worden afgespeeld

http://www.plexapp.com
    http://elan.plexapp.com/2013/06/04/introducing-plexconnect-an-appletv-client-which-thinks-different/

Bijdrager
    computer space
    McD44N op 13 december 2013

Wel kun je een BluRay ‘wrappen’ in een MKV container met MakeMkv, in een paar minuten.

Nou ja, paar minuten. Op zijn best in ongeveer de helft van de speelduur. Of heb jij een of andere turbo-speler?
    Sommige Nederlandse/Art-house Blu-Rays lukken nog wel in een kwartier, maar daar is de file-size maar 10-12Gb, en dat is dus een 3/4 lege schijf.

Bijdrager
    sciletto
    computer op 13 december 2013

Meestal als je een Apple TV hebt, heb je ook een Mac. Laat die het gewoon afspelen, en doe de ATV de deur uit ;).
    Sorry, maar ATV heb ik nooit begrepen.

Ik heb een Mac Pro en een 27′ cinema led display van Apple maar die staat op zolder en relax op de bank zitten is wel me eerste keuze. De display van Apple kijkt zeker niet slecht maar de Mac aansluiten op me TV is geen optie. Een pc ondersteund maar tot 75 hertz:(

Wat was jou idee dan verder?:)

Bijdrager
    sciletto
    madcat op 13 december 2013

Het lijkt wel alsof apple de licentie gewoon te duur vind:(

Hebben ze dat in het verleden gehad dan?8O en nu niet meer! Waarschijnlijk te duur maar dan nog snap ik niet waarom een WD Live van 69,- wel een ondersteuning in DTS heeft?

Bijdrager
    sciletto
    McD44N op 13 december 2013

Zal idd met een rechten-verhaal te maken hebben, en het willen afschermen van de Bluray verkoop.
    -Dolby Digital is Ac3, het is alleen een andere naam.
    De bitrate komt vaak niet boven 440 Kbit/s uit (voor 6 kanalen.. :roll:), DTS heeft een hogere bitrate, dus klinkt het beter.

Kijk eens naar de Plex Media Server /Plex Connect software (gratis). Daarmee kun je via de AppleTV multichannel DTS afspelen (Plex transcodeert DTS on the fly naar een AppleTV-vriendelijk formaat).
    Plex ondersteunt geen Bluray, wel de videobestanden die er op staan, maar daar kun je alleen bij als de disk op je harde schijf staat.
    Wel kun je een BluRay ‘wrappen’ in een MKV container met MakeMkv, in een paar minuten. MKV kan weer prima door Plex worden afgespeeld

http://www.plexapp.com
    http://elan.plexapp.com/2013/06/04/introducing-plexconnect-an-appletv-client-which-thinks-different/

Hartstikke bedankt voor je verhelderende uitleg. Een korte samenvatting is altijd handig. Ik ga zeker even plex proberen. Ik vind het zo zonde, dan heb ik een mooie set staan en dan gebruik je hem niet optimaal. Wat is je mening over de Medi8ter 600x?

Bijdrager
    MacModus

Los van het topic hierboven, een kleine toevoeging.

Ik speel regelmatig DTS Audio Cd’s af op m’n iMac (27″ i7), dat kon ik nooit via iTunes !
    Wel via de Qucktime Player en dan de Pro versie.

Op dit moment lukt het mij wel om in Itunes DTS audio cd’s af te spelen met het gebruik van een
    plugin player Audirvana Plus, dat werkt perfect.

(http://audirvana.com)

Misschien heeft iemand hier wat aan.

Bijdrager
    curryhano

Waarom kan ik dan nog steeds DTS files afspelen in iTunes?

Volgens mij heeft er nooit een DTS decoder in iTunes gezeten maar moest je altijd een DTS compatible speaker setje of versterker aansluiten. En dat werkt nog steeds.

Bijdrager
    McD44N

Medi8er (en ook de Popcorn 400) lees ik veel goeds van, ze ondersteunen meer formaten dan de ATV ..maar geen Plex!
    De Roku 3 wel, en die is veel goedkoper.

@ computerspace: het is wrappen, niet transcoderen. Inderdaad, 20 Gig in 3 minuten (met een 5 jaar oude quad Pro).

Bijdrager
    computer space
    McD44N op 14 december 2013

@ computerspace: het is wrappen, niet transcoderen. Inderdaad, 20 Gig in 3 minuten (met een 5 jaar oude quad Pro).

Dat snap ik, maar dan heb je een gruwelijk snelle (lees hws dure) BR speler. Computer maakt idd geen bal uit, maar schijf wel. Ik heb er een van 18€, maar die doet maar 2x speed.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Even op inhaken…

Ik heb alleen nog 2.0 in plaats van 5.0 (5.1) op Apple TV met Netflix, een test met de PS 3 en die gaf wel DD. Geluidsinstelling staat allemaal op automatisch en hier aan pielen gaf ook niet het gewenste resultaat.

Iemand een suggestie, of oplossing?

Bijdrager
    Multimediaknaller
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.