9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

Waarom 2,8 GHz i.p.v. 2,4 GHz?

Ik heb wat rond zitten kijken naar snelheid van de 24″ iMac’s
    In een totaaloverzicht van de verschillende Mac-typen worden er waarden aangegeven in de Geekbench 2 for Mac OS X (wat dat ook mag zijn). Aan de hand daarvan kom ik op het volgende lijstje van wat ik heb en wat zou kunnen.
    Er staat hier in huis:

iMac g3 400 DV : Geekbench = 177
    iMac G4 1,25 GHz: Geekbench = 688

De keuze is op dit moment is tussen:

iMac 24″ 2,4 GHz Core 2 Duo: Geekbench = 3213
    iMac 24″ 2,8 GHz Core 2 Extreme: Geekbench = 3740

Het prijsverschil tussen die twee is Euro 240,- Een niet gering bedrag dus.
    Dan vraag ik me af: heeft die 2,8 zin? Is de snelheid zoveel meer dat het dit bedrag (voor mij) waard is?

De Mac zal, behalve het gewone werk (wat moeilijke teksten verwerken, internet en dergelijke), met name worden gebruikt voor filmmontage (FCE of FCP) en fotobewerkingen (Photoshop, Lightroom of Aperture) in de amateur-fase.
    Spellen en spelen doe ik niet

Mijn dilemma is dus: is een 2,4 GHz voldoende of kan ik beter uitkijken naar een 2,8 GHz?
    Wie kan daar wat zinnigs op zeggen?

Bijdrager
    Esquare

Het prijsverschil is veel groter, toch? Of ga je uit van dezelfde hoeveelheid RAM en schijfgrootte? Op 2000 euro is 240 euro nu ook weer niet zo verschrikkelijk veel: procentje of 12. En daar ‘krijg’ je meer dan 15 procent extra snelheid voor. Dat kan dus wel uit.

Anderzijds is de overgang van een iMac G4 naar een nieuwe iMac zó groot, dat je bij een blinde test waarschijnlijk weinig verschil zou merken.:)

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Esquare”

Het prijsverschil is veel groter, toch? Of ga je uit van dezelfde hoeveelheid RAM en schijfgrootte?

Ik heb inderdaad alleen het prijsverschil tussen de beide processors genomen.
    Als je de standaard 2,8 kiest, krijg je meer geheugen ( 2 Gb i.p.v. 1 GB) en een grotere HD (500 GB i.p.v. 320 GB).

Uit de box zijn de prijzen:
    2,8 GB = Euro 2219,-
    2,4 GB = Euro 1749,-

Maar uitgaande van de standaard 2,4 GB en daar (als vergelijking) alleen de processor naar 2,8 GHz opkrikken, is het prijsverschil 240 Euro.
    :roll:

Bijdrager
    Erikaatje

Ik vond die 0,4 ghz het geld niet waard en heb dan ook gekozen voor de 2.4 en die is heerlijk snel! heb dna ook nog geen spijt

ik heb overigens wel 1gb ram bijgeprikt

Bijdrager
    mvdenberg

Ik zou gaan voor de iMac 24″ 2,8 GHz Core 2 Extreme.
    Mijn overwegingen:
    * je hebt 2 Gb i.p.v. 1 Gb. En 2 Gb is raadzaam bij monteren van video, ook al doe je dat op amateur niveau
    * meer schijfruimte: zeker met veel video materiaal en foto’s is een 500Gb schijf echt een aanrader. Bedenk: er past maar 1 harddisk in de iMac. Dus als je extra capaciteit wil, zit je met externe schijven te hannesen.
    * en ja, die 0,4Ghz merk je niet. Alleen als je de 2,4 en de 2,8 naast elkaar zet. En zeker nu je een G4 1,25Ghz hebt, zullen beide machines erg snel aanvoelen.

Bijdrager
    Esquare

En daarmee heb je met heel veel woorden hetzelfde gezegd als Erikaatje. Want Dick was al van plan om de 2.4 te upgraden naar de hoeveelheid geheugen en schijfruimte van de 2.8.:)

@Dick
    : je kunt met een gerust hart je portemonnee laten beslissen. Beide zijn hun geld waard.

[Edit: ernstige typo]

Bijdrager
    Dick de Roos

Dank voor de antwoorden, die mij net het duwtje gegeven hebben.
    Snel beslissen in dit soort gevallen is niet mijn sterkste punt blijkt. :?

Het wordt:
    De iMac 24″; processor: 2,4 GHz; 500 GB schijf en 3 GB geheugen.
    Die 2 GB extra bestel ik bij Macstuff.
    :)

Bijdrager
    Erikaatje

Goede keus;)

Bijdrager
    demandiebakt

dat worden fijne tijden voor je, ik ben van een G3 400 mhz overgestapt naar een intel core2duo 2.16 dus dat was echt gillend snel, (al went het snel;))

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.