14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    gerritvds

Waarde MacBook Pro 13" (mid 2012)

Hallo!

Ik ben de laatste tijd aan het twijfelen of ik zal upgraden naar een Retina MacBook Pro. Ik heb nu een gewone MacBook Pro 13″ die ik dan zou kunnen verkopen. Echter weet ik niet wat deze nog waard is. Dit zijn de specs:

Intel Core i5 2,5 GHz
    8GB 1600 Mhz DDR3 RAM
    Intel HD Graphics 4000
    500 GB Samsung Evo 840 SSD (t.w.v. €229)

De MacBook heeft lichte gebruikerssporen en één RAM slot werkt niet. Hierdoor kun je er maximaal 8GB aan geheugen indoen, wat ik nu ook heb. Dit is verder geen belemmering bij het gebruik.

Ik heb al een prijs berekend bij Mac2Sell, maar deze leek me erg hoog…

Heeft iemand een idee wat ik hier nog voor zou kunnen krijgen?

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat is erg hoog ja. Ik zou rond de €750 tot €800 inzetten.

Bijdrager
    SunKeeper

Voor een 100% werkend exemplaar is die € 1200,- een goede prijs.

Ondanks dat je er geen last van hebt is elk defect een waardevermindering. Je kunt gokken op een koper die dat niet uitmaakt en misschien wel € 900,- wil geven.

Hoe is het defect ontstaan? Hoe groot is de kans dat het andere slot er ook mee stopt?

Bijdrager
    gerritvds

Bedankt! Hier heb ik wat aan!

Het defect is vanzelf ontstaan, van de een op de andere dag wilde hij niet meer opstarten… Ik denk dat de kans klein is dat de andere ook kapot gaat, aangezien dit defect al bijna nooit voorkomt.

Bijdrager
    Afroman
    SunKeeper op 04 maart 2015

Voor een 100% werkend exemplaar is die € 1200,- een goede prijs.

Ondanks dat je er geen last van hebt is elk defect een waardevermindering. Je kunt gokken op een koper die dat niet uitmaakt en misschien wel € 900,- wil geven.

Hoe is het defect ontstaan? Hoe groot is de kans dat het andere slot er ook mee stopt?

Voor die prijs heb je een veel recentere en krachtigere en snellere MacBook pro retina. Je moet gestoord zijn om 1200 euro uit te geven aan tweedehands hardware.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan veel denken, maar er is hier dus wel een serieuze fout in het logic board opgetreden. Daar kan je écht geen €1200 voor vragen. Sterker nog, ik zou zeggen dat dit je prijs behoorlijk wat degradeert, naar €500, of misschien nog wel lager.

Heb je de slot al schoongemaakt? Heb je de werkende DIMM al eens in de slot gestopt? Wat zegt Systeem Profiel onder het tab geheugen over de slot/DIMM?

Bijdrager
    gerritvds

Destijds alles al geprobeerd. Ik was sowieso al niet van plan om er meer dan 750 euro voor te vragen in verband met het defect. Dit zegt systeemprofiel:

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee, het volledige systeemprofiel. Daar wordt namelijk een statuscode gegeven, het is best mogelijk dat we daar nog wat mee kunnen. Als je Option ingedrukt houdt terwijl je op “Over Deze Mac…” klikt kom je er zo.

Bijdrager
    gerritvds

Oh sorry, is dit het misschien?

Bijdrager
    gerritvds

Ik heb nog weer even wat research gedaan, nu blijkt dat je het kunt fixen door de schroefjes om de RAM unit iets los te draaien. Dit heb ik gedaan en nu werkt het slot weer! Nu even kijken hoe lang dit het volhoud en even een Hardware Test doen.

/uploads/community/c02fcfda246d2f2f9ff97315ceff25a8186f8f4e_84810.png

Bijdrager
    gerritvds

Afbeelding:

Bijdrager
    SunKeeper

OK, mooi. Heb je ooit eerder iets aan die schroefjes aangepast?

Wanneer is deze MacBook Pro gekocht bij Apple?

De reden dat er een vrij hoge tweedehandswaarde aan toegekend wordt is volgens mij
    > dit model wordt vandaag de dag nog steeds nieuw verkocht door Apple (de enige niet-Retina MacBook Pro)
    > Mac2Sell waardeert een SSD vrij hoog.

Maar nog steeds houdt ik dan vast aan € 900,- tot € 1000,- als startprijs voor verkoop. Je kunt nog op ieder later moment verlagen.

Prijs-omlaag-halers:
    – is enige tijd gebruikt
    – is niet meer de nieuwste generatie hardware

Prijs-omhooghalers:
    – is zelf te upgraden RAM/HD/SSD/DVD-RW
    – wordt nog nieuw verkocht
    – is nog als nieuw qua uiterlijk
    – is geupgraded qua RAM en SSD waardoor (veel) sneller dan standaard specs

Je kunt het er honderd keer mee oneens zijn, maar een Mac blijft zo waardevast. De enige die je benadeeld is je eigen portemonnee als je de Mac voor minder ‘weggeeft’.
    Wat overigens nog steeds helemaal je eigen keus blijft. Ik kan alleen adviseren.

Bijdrager
    gerritvds

Nee, nooit aan de schroefjes gezeten. De MacBook is eind augustus 2012 gekocht.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.