13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

Waar zitten mijn foto's

iMac / Mojave 10.14.6

Vroeger kon ik in de foto’s-app met rechtermuisknop op een foto klikken en in een popup venster “Find in Finder” klikken om effectief te zien waar het desbetreffende bestand opgeslagen zat. Dit is nu blijkbaar niet meer mogelijk.

Als ik de bestandsnaam, die in de app onder elke foto staat, invoer in de Finder krijg ik geen resultaat. Nochtans staat die foto op mijn iMac met zijn aangesloten externe harde schijf.

Sleep ik die foto vanuit de foto-app op het bureaublad, dan staat die daar effectief, en wordt deze zichtbaar in de Finder.

Hoe kan ik nu zien waar een foto effectief opgeslagen staat?

PS:  ik heb ook al geprobeerd om verborgen bestanden weer te geven, … maar ook dit gaf ook geen resultaat.

Moderator
    Night

Je foto’s staan in je Foto’s bibliotheek. Deze wordt niet doorzocht op naam in Spotlight, alleen op keywords.

Je hanteert nu ook de juiste methode: van de bibliotheek moet je volgens Apple afblijven. Wil je een fysiek exemplaar, dan sleep je de betreffende foto eenvoudigweg naar bijvoorbeeld de Desktop.

Bijdrager
    MDW

Begrijp ik wel, maar ik wil een deel van mijn foto’s kunnen  selecteren en kopiëren naar een externe drive die ik kan meenemen, zodat ik met een willekeurige PC/Mac via een “verkenner” hierdoor kan bladeren. Moet ik nu al die honderden foto’s eerst op mijn bureaublad gaan slepen? Via een finder-venster zou dit veel overzichtelijker en sneller kunnen.

By the way Spotlight werkt bij mij niet met keywords. Wel als ik met keywords rechtstreeks in de foto’s-app zoek.

Bijdrager
    koen

Kun je ze niet vanuit foto’s direct naar die externe schijf slepen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad kun je ze gewoon vanuit Foto’s rechtstreeks naar die externe schijf slepen. Of je selecteert alle foto’s die je wilt hebben (de ⌘- en ⇧-toetsen zijn daarbij erg handig) en klikt dan op menu Archief → Exporteer → Exporteer n foto’s — of drukt ⇧⌘E in. Kies de map waar ze naartoe moeten en wat er precies geëxporteerd moet worden, klaar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je weet toch wel dat Foto’s (en ook iPhoto) een exporteer functie heeft in het Archief menu? Want daarmee kun je de geselecteerde foto’s direct naar een locatie kopiëren.

Je moet niet willen dat je de inhoud van de Foto’s bibliotheek in een Finder venster ziet staan want de structuur van al die mappen is vreselijk onoverzichtelijk. Je moet ze gewoon in Foto’s selecteren en dan de exporteer functie gebruiken. (Laat die voor wat jij wilt nou juist bedoeld zijn…)

Wat het rechts klikken op een foto betreft: Dat zal denk ik gewerkt hebben in iPhoto maar niet in Foto’s.

Moderator
    Night

Dus kort samengevat:

• Foto’s exporteren doe je vanuit Foto’s, niet vanuit de Bibliotheek

• Je kunt binnen Foto’s meerdere4 foto’s tegelijk selecteren (m.b.v. ⇧ en/of ⌘ -toets)

• Je kunt je selectie direct naar je doel-folder of -disk exporteren met ⌘⇧E of slepen.

Bijdrager
    GoeieDag

En ook de positie in de Finder is maar een metafoor voor de werkelijke positie van de bits en bytes op de HD die de foto’s als bestanden vormen. Dus vergeet die “effectieve” positie maar.

Bijdrager
    MDW

Tja, wat jullie schrijven weet ik wel, en Ik begrijp dat een database stevig in de war kan geraken. Maar ik weet zeker dat als ik het vanuit een Findervenster zou kunnen selecteren dat het dan veel sneller zou gaan. Het gaat hier niet over een paar foto’s, maar over honderden. Ik deed het vroeger zo in iPhoto, die opslagstructuur was ook niet rechtlijnig, en ik heb nooit problemen gehad.

Wat me ook een beetje stoort is het feit dat bij slepen naar het bureaublad (of iets anders) de originele aanmaakdatum (leuk om te streven in de tijd) niet meegegeven wordt, of zie ik hier iets over het hoofd?

Bovendien wil ik weten waar mijn media zich effectief bevinden op mijn systeem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zie de snelheidswinst niet zo gauw tussen selecteren in een Findervenster t.o.v. selecteren in het venster van Foto’s. In beiden gevallen zul je moeten klikken e.v.t. in combinatie met een toets en je zult moeten scrollen. Als je trouwens selecteert in het venster van Foto’s zie je sneller welke foto het is (grotere previews) en loop je niet het gevaar dat het Findervenster in kwestie achter een ander venster is komen te staan. Wat kan gebeuren als je de foto’s naar verschillende mappen over wilt brengen. (b.v. om de categorieën te handhaven)

Bijdrager
    McPim

MDW op 25 augustus 2019 om 17:33
    Vroeger kon ik in de foto’s-app met rechtermuisknop op een foto klikken en in een popup venster “Find in Finder” klikken om effectief te zien waar het desbetreffende bestand opgeslagen zat. Dit is nu blijkbaar niet meer mogelijk.

Dat is nog steeds mogelijk maar of je die optie hebt is afhankelijk van hoe je je foto’s geïmporteerd hebt. Eén vinkje, maar een belangrijk verschil: je foto’s zitten in je bibliotheek zoals hierboven genoemd óf ze zijn ‘referenced‘. In het laatste geval blijven ze op de oorspronkelijke lokatie staan. Dat heeft een hoop voordelen en maakt voor het werken in ‘Foto’s’ geen verschil. Blijkbaar had je dat vroeger wel en nu niet meer, helaas is er geen simpele manier om dat terug te draaien.

Zie ook https://support.apple.com/guide/photos/change-where-photos-and-videos-are-stored-pht1ed9b966d/4.0/mac/10.14

Ik gebruik een ‘gewone’ bibliotheek voor mijn iPhone foto’s (plaatje links), al mijn camera foto’s zitten al jaren in een referenced bibliotheek (plaatje rechts). Zo kan ik dezelfde foto’s in ‘Foto’s’ en in bijvoorbeeld Lightroom gebruiken, én benaderen via de Finder.

Moderator
    Night

Je hebt ‘Export’ en ‘Export ongewijzigd origineel’. Bij beide opties heb je de mogelijkheid om additionele EXIF info mee te sturen.

Me lijkt dat – als je de ongewijzigde originelen exporteert – ook de originele info wordt gebruikt. Maar dat kun je vast zelf even testen met een enkele foto.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je exporteert en je kiest “exporteer foto” en je veranderd niets dan blijft de EXIF data behouden maar zie je in de Finder de datum en tijd van dat moment, dus de actuele aanmaakdatum op het opslag medium. (De EXIF data laat dan nog steeds de datum zien waarop de foto werd genomen).

Verander je iets (b.v. van JPEG naar PNG) dan ben je de EXIF data kwijt en laat de Finder de actuele aanmaakdatum zien.

Kies je voor: “Exporteer ongewijzigd” dan kun je dus ook weinig veranderen en toont de Finder de foto ten alle tijden met EXIF data plus de datum waarop de foto was genomen.

Sleep je de foto dan blijft de EXIF ook behouden en laat de Finder de datum zien waarop de foto werd gemaakt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.