28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    iMac Lover

Waar zijn de Time Machine backups gebleven ?

Geachte forum leden,

Vandaag mislukte een timemachine backup. Reden mijn backup schijf was vol.
    Dat kan, ja toch? Ik draai sedert een week of twee Mac OS Siërra op mijn mac mini late 2012.
    Ik opende time machine en het viel op, dat ik al mijn backups van de afgelopen maanden, jaren zijn verdwenen. Ik kan deze backups niet meer benaderen. Zo ja, waarom geeft mijn besturingsysteem MacOS Siërra geen melding van. ? Ik heb een external Drive die propvol is met twee weken backups.
    Ik ben deze schijf via schijfhulp programma aan het formatteren. Ik heb gespiegelde backups mirroring en 90,99 % van mijn bestanden staan bij Microsoft OneDrive en GoogleDrive so iCloud . Kan weinig gebeuren met mijn gegevens

Vraag herkent iemand dit, is deze manier waarmee MacOs om gaat met oude backups OK

Gr

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien iets teveel laten cleanen?

Mac OS Sierra installeren ging fout

Geblokkeerd
    Carp

Weer een slachtoffer van TimeMachine die erop rekent dat TM zal werken als ie m nodig heeft, helaas.

Bijdrager
    fred44nl
    Carp op 19 september 2016

Weer een slachtoffer van TimeMachine die erop rekent dat TM zal werken als ie m nodig heeft, helaas.

Dat is wel heel kort door de bocht, zonder te weten wat TS allemaal heeft gedaan.

Bijdrager
    GoeieDag

Zijn ze nou verdwenen, of kun je ze niet benaderen?
    Zet weer eens macOS 10 erop, en probeer het weer.

Bijdrager
    Joid

Oh, en iets met nooit een beta OS als je hoofd OS gebruiken.

Waarom geeft ‘ie geen melding? Eehm, beta software!
    Is het ok? Eehm, beta software!

Feedback geven aan Apple dus.

Geblokkeerd
    Carp
    fred44nl op 19 september 2016
    Carp op 19 september 2016

Dat is wel heel kort door de bocht, zonder te weten wat TS allemaal heeft gedaan.

Dan moet je toch maar eens zoeken naar al die ‘slachtoffers’, ze zijn zelf de schuld ervan uiteraard, maar Apple hanteert nou eenmaal dat scenario dat TM al je problemen oplost.
    Als je zelf niet nadenkt, want dat doet Apple toch voor je, dan is dit het gevolg.
    Ik zie iets meer gebruikers dan de meesten van jullie, 50% heeft helemaal geen back-up, en degene die er wel een hebben, weten niet hoe of wat.
    Die hopen er op dat alles goed gaat bij problemen.

Bijdrager
    GoeieDag

Twee rare reacties; de ene zegt dat ie meer gebruikers ziet dan de meesten hier. Kan ie niet weten, en duidelijk visserslatijn.
    Nr 2 gebruikt het niet, maar weet wel dat het niet werkt. Oh?

TM is een prachtig backup product, wat al heel wat mensen heeft blij gemaakt als het er toe deed. En ook omdat dat vaak mensen zijn die geen BU draaien als het allemaal te moeilijk wordt.

Bijdrager
    Facundo

Er gaat niets boven een bootable kloon. De paar keer dat ik TM een keer nodig had deed de ‘zet terug’ het niet. Vanavond zal het ook wel weer los gaan met die ‘hellup-hoe-kom-ik-terug’-posts.

Geblokkeerd
    Carp

Zo is dat @facundo, ik verheug bijna op de regen problemen die weer gaat komen, want wie niet horen wil moet maar voelen.

Bijdrager
    koen

En wat is dan een bruikbaar alternatief voor TimeMachine?

Bijdrager
    GoeieDag

Carp, vooralsnog heb jij, ondanks dit soort stoere uitspraken, veel meer problemen gehad de jaren dat jij hier op het forum zit, dan ik en vele anderen.
    Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor jouw TM: omdat je er geen drol van snapt, maar er wel aan hebt gerommeld, heb jij de zaak ooit verkloot en spreek je nu uit frustratie.

Idd, dan maar voelen!:evil:

Bijdrager
    Facundo

Een programma dat zo’n bootable kloon maakt en updated houdt. Zoals SuperDuper of Carbon Copy Cloner. Ik gebruik SuperDuper; die heeft me al die vele jaren nooit in de steek gelaten. Niet bij mislukte systeemupdates, niet bij verklooide libraries, niet bij het AppleMusic-drama.
    Je weet waar alles staat op je backup. De komende week ga ik dan ook zonder zorgen Sierra testen. Bij TM is het gewoon: Werkt het niet? En werkt de recovery ook niet? Dan hang je!

Bijdrager
    GoeieDag

Duh! Kan ik ook: werkt SuperDuper niet? Dan hang je!

Bijdrager
    Facundo

Wie snapt er hier nu geen drol van? Een directory van TM kan echt niemand mee overweg als er iets misgaat. Probeer van daaruit maar eens lekker files gaan terugplaatsen, los van welke versie je moet hebben en welke plist-files, etc. Veel succes! Een kloon is gewoon het aloude 1 op 1 kopieren, daar gaat echt amper ooit iets mee mis zonder dat dit direct wordt gemeld. En àls er nog wat mis zou gaan heb je gewoon je hele directory nog en kun je van daaruit verder. In al die jaren nooit problemen gehad. Als ik zaken download, kopieer of installeer vraag ik me allang niet meer af het wel goed op m’n schijf terecht komt, dus waarom zou ik dat wèl bij klonen moeten? TM maakt een heel andere directory, met al die geneste tijds-versies. Natuurlijk kan daar veel sneller iets mis mee gaan, los van dat je er geen wijs uit wordt en er niet van kunt opstarten en verder werken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Facundo.

Geblokkeerd
    Carp
    GoeieDag op 20 september 2016

Duh! Kan ik ook: werkt SuperDuper niet? Dan hang je!

Ongepaste reacties verwijderd.
    Graag on topic, en anders niet reageren

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    tarun

Misschien is het tijd dat we aardig voor elkaar zijn en de poster helpen met zijn probleem?

Bijdrager
    GoeieDag

@facundo: Je kunt de dmg van elke TM gewoon openen en er doorheen navigeren en bestanden vandaan halen. Daar heb je die fancy TM interface helemaal niet voor nodig. Dus door die ‘directory’ zoals jij dat noemt.

Dat jij SD fijner vind, of CCC, is prima. Wil niet zeggen dat daarom TM slechter is. Elke heeft best voor- en nadelen.

Maar een voorbeeld: laatst was ik een concept mail kwijt, die blijkbaar al een tijdje uit Mail/concepten was verdwenen. Nu kon ik simpelweg terug in de tijd met mijn mail-vensters, net zo ver terug totdat dat concept weer opdook. Selecteren, ‘Zet terug’ en klaar was ik (15 seconden werk).
    Probeer dat zelfde maar eens met die SD ‘directories’…

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    GoeieDag

KingCarp, jij had je toch laten bannen hier, na weer één van onnozele uitbarstingen, zoals je nu ook weer doet.
    Had je niet gewoon weg kunnen blijven, en ergens op een hengelforum de idioot gaan uithangen?!

Bijdrager
    Facundo

Had je niet gewoon weg kunnen blijven, en ergens op een hengelforum de idioot gaan uithangen?!

De pot verwijt de ketel…

Bijdrager
    GoeieDag

@facundo, wij hebben een normale discussie. Gaat prima, vind je niet? Zo niet, zeg het maar, dan stopt dit gesprek; ook goed.
    Carp echter slaat als een IS strijder om zich heen; tja, dan krijg je minder fraaie reacties.

Bijdrager
    iMac Lover

Geachte forum leden,

Wat kunnen jullie ontzettend kakelen onderling. Maar ik ben blij, dat mijn topic “Waar zijn de Time Machine back-ups gebleven “veel reacties heeft opgeroepen. Ik had gisteren een drukke dag, en had niet de mogelijkheid om op mijn topic te reageren.
    Wij zijn nu ongeveer zesendertig uur verder, sedert ik dit topic heb geopend. Apple heeft in tussentijd macOS Sierra uitgerold. En ik neem aan, dat velen onder u indien de hardware dat toelaat macOS Sierra heeft gedownload en geïnstalleerd.

Over Apple Time Machine het volgende. Ik ben er best tevreden voor. Niet om een bestandje of een foto te herstellen. Maar vaak om een oudere versie van een app die niet meer aanwezig is in de app-store terug te zetten: Mijn bestanden staan in de Cloud.
    Microsoft OneDrive, Google Drive en iCloud. En de meeste bestanden zijn nog versleuteld ook. 256 AES versleuteling.

Back to topic, waar zijnde Time Machine back-up ‘s gebleven? Ik heb ze allemaal nog. Jawel Ik schreef dat ik gespiegelde back-up ‘s maak met Time Machine. Op een external drive van 320 G-Bytes en een external drive van 1 T-byte. Ik had de 1 T-Byte schijf verwijdert omdat ik mijn webcam met microfoon nodig had voor een aantal videogesprekken met mensen aan de andere kant van de wereld. Omdat Time Machine regelmatig één keer in de maand een volledige back-up maakt van mijn Macintosh HD werd op mijn 320 GByte schijf alle oude back-ups verwijdert en weer overschreven. Dit probleem heb ik niet op mijn 1 TByte external drive.
    Ik zag dit ik met TM terug kan tot 5 augustus 2015 op mijn 1 TByte drive. Jawel.

Er blijft twee vraagjes over.
    Ik heb mijn 320 GByte twee dagen geleden via het schijfhulp programma geformatteerd en weer gemount voor TM

Hoe zet ik er weer een wachtwoord op?
    Twee hoe schakel ik FileVault in voor deze schijf? Ik heb het onder macOS Sierra Systeemvoorkeuren nog niet kunnen ontdekken.

Over sociale vaardigheden op deze website, dat laat weleens te wensen over.
    Gr.

Bijdrager
    Facundo

Vraag herkent iemand dit, is deze manier waarmee MacOs om gaat met oude backups OK

Als TM geen ruimte meer heeft haalt het de oudste versies weg, ja. En, als je nagaat dat vele apps honderden, of zelfs duizenden megabytes groot zijn, zul je begrijpen dat een backup-schijf snel kan vollopen met oplopende versies. En dan is een versie al snel niet meer aanwezig, want gewoon geen ruimte. En daar heb je dus geen zicht op. Vind ik deze manier OK? Nee, maar het is wèl gewoon het gevolg van wat TM doet. There’s no way around it, of je moet TM op een 3 TB-schijf zetten, maar die schijf zou ik dan toch nuttiger kunnen gebruiken.

Maar vaak om een oudere versie van een app die niet meer aanwezig is in de app-store terug te zetten

Ik weet niet of backups daar nou de meest geeigende methode voor zijn. Hoeveel versies van apps als Logic, FinalCut, itunes, Spotify, Google Earth, etc. zou je willen bewaren en waar haal je de ruimte vandaan??? Bij updaten van een app heb je altijd de mogelijkheid om vorige versie te laten staan. En voor oudere versies zijn er -nog steeds, neem ik aan- de mirror-sites.

Op je password~ en FileVault vraag heb ik geen antwoord.

Bijdrager
    GoeieDag
    iMac op 21 september 2016

Hoe zet ik er weer een wachtwoord op?
    Twee hoe schakel ik FileVault in voor deze schijf? Ik heb het onder macOS Sierra Systeemvoorkeuren nog niet kunnen ontdekken.

Er zijn twee manieren:
    – via Schijfhulpprogramma als je de schijf formatteert (wist) kun je er een versleuteling (dus ww) op zetten. Hierop zet je dan de TM backup.
    – voor specifiek de TM backup: Systeemvoorkeuren>Time Machine>Voeg reservekopieschijf toe ..etc.. (onderop het rijtje met de andere schijven, als je er meer hebt) en dan ‘Codeer reservekopieën’ aanvinken.

Bijdrager
    iMac Lover

@goeiedag dank je wel voor de reactie. Ik heb er waarschijnlijk over heen gekeken toen ik via het schijfhulp programma mijn external Drive formatteerde. Ik ga het nog een keer proberen in het weekend.

Vraag heb je ook ervaring met de app TeamViewer. Tussen mijn MacMini en de app TeamViewer op mijn iPad werkt het prima. Ik wil TeamViewer ook nog installeren op mijn oude Windows Vista laptop

Fijne avond

Bijdrager
    Facundo

Graag gedaan.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb geen ervaring met TeamViewer, dus kan je er niet bij helpen.

Moderator
    Pete.Z

Topic opgeschoond.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.