13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Michiel Schaap

waar zijn de originelen van Fotos

Omdat er binnenkort een nieuwe Mac komt ben ik weer eens aan het opruimen geslagen. Onder meer met de foto verzameling. Omdat ik met name die op een externe SSD schijf wil zetten maar eens ingedoken hoe dat zit. Volgens de dingen die ik gevonden heb kun je op de Fotos Library klikken en dan Pakketinhoud zien. Dan kun je bij Masters de originele foto vinden. Daar staan echter veel minder foto in dan in het programma. Hele jaren ontbreken en van bepaalde jaren missen stukken. Toch staan die keurig geordend in Fotos. Mijn vraag is dus, waar zijn die en heb ik als ik de Fotos library overzet en die in Fotos op de nieuwe Mac weer instel alle fotos weer terug. Ik maak me toch wel wat zorgen over hoe dit gaat. Wellicht door de migratie van IPhoto, via Aperture naar Fotos dat een en ander raar verlopen is. Nu wil ik alleen verder met Fotos en heb IPhoto en Aperture verwijderd.

Wie kan mij helpen en geruststellen??????

Moderator
    Night

Je kan dat eenvoudig controleren door de héle library naar een andere disk te kopiëren en Foto’s op te starten met de optie-toets ingedrukt gehouden. Je kan dan kiezen voor die gekopieerde library en kijken of alles nog naar behoren aanwezig is in Foto’s.

Overigens moet je wel één ding in de gaten houden: Als originelen ontbreken maar er zijn wel thumbnails van gemaakt, lijkt het dus gewoon of de foto ‘bestaat’. Dát kan je pas zien als je de betreffende foto daadwerkelijk opent.

Bijdrager
    Michiel Schaap

Als ik klik op de kleine Thumbnails opent de foto en kan ik hem exporteren b.v. In de mappen masters of origineels staat hij echter niet. Maar ik zal de bibliotheek inderdaad eens in zijn geheel naar een andere schijf kopiëren. Dat kan volgens mij gewoon vanuit Finder en dan Fotos Library in zijn geheel op de externe schijf zetten toch?

Moderator
    Night

Jep.

Bijdrager
    Michiel Schaap

Library gekopieerd op een externe harde schijf, Fotos gekoppeld aan deze library en alles zit er nog in, dus ook de beelden die je in de mappen niet ziet als je met “Toon pakketinhoud” wat dieper in de mappenstructuur gaat kijken. Maar als gezegd, in Fotos zelf is het compleet. Blijft het dus toch een raadsel waar ze zijn op de schijf. Ook in de kopie library kun je de thumbnails door klikken vergroten en bewerken. Ik zou het leuk vinden als iemand dit raadsel kan oplossen. Ben al blij dat het lijkt of alles er op de een of andere manier inzit waardoor de migratie naar de nieuwe Mac wel goed zal gaan. Dank alvast voor de eerste hulp.

Bijdrager
    Beech

Ga op een thumbnail staan, klik met rechtermuis op Info en kopiëer de naam van de foto. Ga naar Finder en kopiëer de naam in het zoekvenster en zoek op je Mac. Waarschijnlijk wordt er niets gevonden. Open dan pakketinhoud Foto en klik de map Masters open, en kopiëer weer de naam van je foto, als deze in de map Masters gevonden wordt kun je onderin het venster zien in welke map deze staat.

Bijdrager
    Beech

En, is dit een oplossing ?

Bijdrager
    Michiel Schaap

Dank alvast voor de tip. Ik moet hem nog uittesten vanavond en dan laat ik even horen wat het resultaat is.

Bijdrager
    Brombeer

Is het niet eens mogelijk om vanuit foto’s alles in de oorspronkelijke resolutie te exporteren?

Bijdrager
    Michiel Schaap

Hele goede tip, zo zijn in de map Masters allerlei foto’s terug te vinden die ik niet gevonden had. Staan in heel vreemde mapjes. Foto’s van 2005 b.v. in allerlei submappen van 2014. Maaktij verder niet uit want binnen foto’s werkt het perfect. Alleen de migratie naar de nieuwe mac maakte me wat bang. Veel dank dus.

En in de originele resolutie exporteren kan prima. Foto’s maakt dan submappen zoals b.v. de Gebeurtenissen zijn gerangschikt. Maar met 15000 foto’s is hij waarschijnlijk dagen bezig. En zolang foto’s de boel zo goed ordent heb ik die behoefte niet. Ik heb een apple om me geen zorgen te maken over mapjes en opslaan en ordenen van foto’s. Groot voordeel blijft dat je alle foto’s gewoon op datum bij elkaar hebt maar ze in verschillende albums kan stoppen zonder alle originelen meermalen op je schijf te hebben staan.

Bijdrager
    Brombeer

De vrömmesj hier in huis gebruikt Lyn om haar foto’s te sorteren. Voordeel daarvan is dat je zelf bepaalt hoe de boel in mappen op de schijf staat.

Niet zo’n pusherman die je geheel afhankelijk van zijn grillen maakt.

Bijdrager
    Michiel Schaap

Prima toch, er is keus voor elk!

Bijdrager
    Beech

Misschien is het zinvol de fotobibliotheek te herstellen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.