One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Waar zet Apple de updates neer?

Waar zet Apple de updates neer?

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 15 juni 2017 #

Opa gaat eindelijk eens zijn OSX bijwerken. Van 10.8 naar 10.12 Sierra.

In de App Store raak ik in een loop. Wachtwoorden die al gebruikt zijn, wachtwoorden die niet goed genoeg zijn. Apple wil betaalkaartgegevens. Die flauwekul had ik vorige maand bij de andere twee machines niet.
Ik ga bijna met dingen gooien.

Maar die hele Sierra-download, een GB of vijf, moet bij die andere twee computers toch ergens op de schijf staan. Mijn vraag is: waar?
Dan haal ik het daar wel vandaan.

Alvast mijn dank.

Profielfoto van Brombeer

Alsof de duvel ermee speelt: Ik brom hierboven wat en ineens wil die download wel lukken. Ik zie een macOS Sierra.appdownload in de programmamap verschijnen. Eens kijken waar dat heen gaat.
Aha, dat wordt macOS Sierra-installatie.app

Toch zou ik wel graag willen weten waar dat installatiebestand na gebruik wordt opgeslagen. Omdat ik het ook in het softwarearchief op de NAS wil hebben.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 15 juni 2017 #

na gebruik wordt de installatie app geheel verwijderd.
als je em apart wilt downloaden, dan kun je bijv. deze gebruiken:

https://support.apple.com/kb/DL1918?locale=nl_NL

je kunt em ook vóór de installatie/update zelf even weg kopieëren.

Profielfoto van mowat

mowat op 15 juni 2017 #

@fred44nl

Komt die (combo)  update dan gewoon als een .DMG op je bureaublad te staan zoals vroeger als je een programma downloade om nadien te installeren? Ik zie trouwens dat het maar 2,15 GB is , dus niet eens zo veel om ergens apart op je schijf te zetten.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 15 juni 2017 #

waar die combo precies komt te staan, dat weet ik niet.
maar zeker niet op een onlogische plaats:)

Profielfoto van IGBA

IGBA op 15 juni 2017 #

fred44nl op 15 juni 2017

na gebruik wordt de installatie app geheel verwijderd.
als je em apart wilt downloaden, dan kun je bijv. deze gebruiken:

https://support.apple.com/kb/DL1918?locale=nl_NL%5B/quote%5D

De combo update kun je alleen gebruiken om versies 10.12.x te updaten. Je kunt hem niet gebruiken om versie 10.8 te upgraden.

Profielfoto van Brombeer

Intussen ben ik Sierra  zindelijk aan het maken en tafelmanieren aan het leren.
Waar ik wel gallisch van word, is dat de AppStore voortdurend mailadres en ww wil weten, ze niet onthoudt en als ik ze ingeef zegt dat het niet goed is.

De installatie app heb ik dit keer dus gemist. Misschien dat ik -als ik zin heb, vanwege dit soort gekloot heb ik in 2004 Windows verlaten- eens de back-up de installatie.app opnieuw down laat loaden en dan wel op tijd kopiëren.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 juni 2017 #

Zeg’n opa…. waarom juist nú updaten? Binnenkort komt High Sierra uit en kun je weer van voor af aan beginnen :-o

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 16 juni 2017 #

Zelfs Firefox 45 ESR kreeg vanaf juni 2017 geen beveiligingsupdates meer, dus met 10.8 zaten we echt wel aan het einde.

Aangezien alle Mini’s in huis intussen maximaal vol met RAM zitten, heeft het monitoren van het geheugengebruik weinig meerwaarde meer. Dus konden we intussen wel zonder die taartgrafiek van de activiteitenweergave. Exit speeltje. De overstap was al voor de WWDC in gang gezet, mijn machine was de laatste die over ging. Koudwatervrees, jeweetz.

High Sierra is een verfijning van Sierra, dus ik verwacht in de gebruikerservaring geen schokkende zaken. En ik ben nooit de eerste die overgaat; ik laat die kids die altijd het nieuwste van het nieuwste willen graag voorgaan in het mijnenveld. We zullen het zien, tegen de kerst. maar je hebt gelijk, voor een opa als ik is dat binnenkort.

Een eerste voordeel van Sierra heb ik al mogen proeven: screenshots die je maakt met grab kun je direct in het bestandsformaat naar wens exporteren, voorheen moest ik eerst nog vanuit voorvertoning een tiff exporteren. Wel mis ik in de kolomweergave het automatisch aanpassen aan de bestandsnaamlengte, dat Xtrafinder zo mooi voor me oploste.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 16 juni 2017 #

Misschien moet je je probleem eens duidelijk omschrijven, want met dat gebrom komen we niet verder.
Ik beheer een aantal verschillende Mac modellen, en heb nooit problemen met zaken die ik uit jouw gegrom haal, dus ik denk toch dat het het bekende PEBCAK is.

In ieder geval: het gedownloade upgrade bestand wordt tijdelijk in de map ‘Programma’s’ neergezet. Als je de upgrade hebt gedraait, zal het bestand verdwenen zijn (want in principe is het dan nutteloos).
Wil je het bestand bewaren, dan download je het via de App Store onder aankopen, en als ie binnen is zal het de installer automatisch opstarten. Deze stop je en dan blijft het bestand op genoemde plaats staan.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 16 juni 2017 #

fred44nl op 15 juni 2017

Als je em apart wilt downloaden, dan kun je bijv. deze gebruiken:
https://support.apple.com/kb/DL1918?locale=nl_NL

Af en toe weet jij me toch weer te verbazen met vreemde uitspraken, Fred.:evil:

Profielfoto van makasa

makasa op 16 juni 2017 #

Ik heb dergelijke problemen ook eens bij iemand ondervonden die wilde updaten. Het probleem was dat de gebruiker zelf allerlei zaken door elkaar gegooid had. Na het rechtzetten van wat zaken was er geen probleem meer.
Bij gebruik van de juiste username en password in de AppStore is er niets aan de hand.

Mogelijk dat er iets corrupt is op het systeem. De combo update eens draaien en nog eens proberen.

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 17 juni 2017 #

makasa op 16 juni 2017

Bij gebruik van de juiste username en password in de AppStore is er niets aan de hand. …

open deur is open.

Maar we weten nu waar het installatiebestand staat en ook voor hoe lang. 🔒

Profielfoto van McJohn

McJohn op 17 juni 2017 #

Ik ben wel zo een kerel die de gewoonte heeft genomen quasi alle (van 10.8 tot en met 10.12) installers van MacOS X, OSX, MacOS…. of hoe ze hun OS ooit gaan noemen, apart nog eens heeft bewaard. Ik kopieer die installer dan gewoon vanuit “Programma’s” naar andere locatie alvorens de installer uit te voeren. Kan van pas komen als ik een OS in een VM wil installeren.

Over dit topic

Gestart op 15 juni 2017 door Brombeer

Laatste reactie door McJohn

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?