17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Waar voor je geld ontwikkeling Mac Mini

Ik had even zin om grafiekje te maken.
    Wat zie je?
    – Alle Mini’s uitgezet tegen de verschijningsdatum+huidige mini’s tegen huidige datum.
    – Uitgezet tegen gemiddelde Geekbench2+3/prijs in dollars/Moore’s LAW, met als peilniveau 100% voor snelheid/$ voor eerste G4 1.25 Ghz Mini.

Van Moore mag je namelijk ongeveer verwachten dat je iedere 2 jaar dubbele snelheid krijgt.

De eerste CoreDuo bood dus meeste waar voor je geld, maar ook de 2.3 2011, de 2.3quad 2012 zaten hoog.
    De huidige en de 2010 modellen bieden/boden het minste waar voor je geld.

Nu nog met als vergelijk de Raspberry Pi, om te laten zien dat Moore ook qua prijs/performance aardig klopt.
    Nu ook aangepast op prijsniveau VS (prijs geïndexeerd)

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Bedankt dat je dat met ons deelt.

Bijdrager
    hokkie

Dus iedereen die in de afgelopen 2 jaren een Mac Mini hebben aangeschaft, hebben geen ‘waar’ voor hun geld? Of lees ik de grafiek niet goed?

En dan;

‘Waar’ bepaald diegene die koopt, toch? Redelijk subjectief

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, dat is niet subjectief. Maar meetbaar.

Hoewel er hier wel heel veel dingen in de prijs/waarde-bepaling worden weggelaten.
    Zoals aanwezige poorten bijvoorbeeld.
    Puur beoordelen op snelheid is niet echt een waterdicht of zelfs maar bruikbaar systeem.

Uitgezet tegen gemiddelde Geekbench2+3/prijs in dollars/Moore’s LAW, met als peilniveau 100% voor snelheid/$ voor eerste G4 1.25 Ghz Mini.

Bijdrager
    computer space

Ik heb nu ook alle torens vanaf G3 (daarvoor geen Geekbench gegevens) erin gekwakt. Interessant. 2006-2008 is overduidelijk jaar met meeste bang for buck.
    MacPro 2.8 Dual Quad core is een van de beste waar-voor-je-geld macs ooit.

Bijdrager
    LighScan

De Mac Mini’s zijn al zeer lang dringend toe aan een update, die maar op zich blijft wachten.

Bijdrager
    computer space

Heb inmiddels alle desktops verwerkt (iMacs, G3/4/5s MacPro’s)
    De huidige 3.0 i7 is 10x zo weinig waar voor je geld als de CoreDuo 1.6 uit 2006! De CD 1.6 2006 is de hoogst en de huidige 3.0 i7 de laagst scorende van alle desktops.
    Grappig is dat alle huidige MacPro’s volstrekt identiek scoren! Prijs/GB is constant voor alle 4 de modellen.

De iMacs zijn vrij constant over alle 16 jaar. Enkel de witte Intel iMacs waren positieve uitschieters omhoog.

Bijdrager
    Outragemac

Leuk zo’n grafiek eens te zien. Laatste Mac Mini is een regelrechte aanfluiting vergeleken met de vorige generatie.
    Dat weinig bang for the buck heb ik nou met een pakje sigaretten. Ieder jaar duurder, minder per pakje dan de vorige generatie, maar wel steeds meer troep er in stoppen…

Bijdrager
    TheBigZ
    computer op 27 januari 2016

– Uitgezet tegen gemiddelde Geekbench2+3/prijs in dollars/Moore’s LAW, met als peilniveau 100% voor snelheid/$ voor eerste G4 1.25 Ghz Mini.

Van Moore mag je namelijk ongeveer verwachten dat je iedere 2 jaar dubbele snelheid krijgt.

Leuke aanname, maar als die niet klopt (en dat doet die niet) klopt ook jouw grafiekje niet. Met zulke “matsfactoren” kun je ieder grafiekje krijgen wat je wil.

Het is in ieder geval duidelijk dat jij erg blij bent met je Pi. Ik ben erg blij met mijn Mac.

Bijdrager
    Marcel

Ik begin mijn mini steeds meer te waarderen, SSD schijf erin met 16 Gb 1600 geheugen, ik zie me dat niet doen in een nieuwe mini

Bijdrager
    ro_me

Wat een flauwekul! De wet van Moore ging over het aantel transistors in een processor. SSD, interne geheugen, betere keyboard/muis, sneller bluetooth, betere software bepalen ook de prijs.
    Dus jouw grafiekje zegt weinig!
    Bovendien is snelheid van een cpu altijd gerelateerd aan software (je gebruikt immers software om die snelheid te meten). Zo ook in het dagelijkse gebruik! Je zou een cpu sneller zijn taken kunnen laten uitvoeren als je de software efficiënter programmeert! Alles is relatief!

Bijdrager
    Outragemac

De Wet van Moore gaat al tijden niet meer op…

@ro_me
    … benchmarks gebruiken veelal dezelfde testen die los staan van al dan niet meegeleverde software. En kijken dus puur naar hardware prestaties. OSX is tegenwoordig gratis, de Pro Apps zijn tegenwoordig een pak goedkoper dan de oude suites. Dus software draagt amper bij aan the value for money als je Apple hardware koopt.
    Blijft over: Apple maakt steeds grotere marges op onderdelen en toebehoren. RAM en SSD is via Apple veel duurder dan elders, minder USB poorten (connector kost hooguit een paar kwartjes, maar wel een USB-C poort met dikke marge voor uitbreiding extra aansluitingen) , Fusion drives hebben een veel kleinere SSD hoeveelheid gekregen bij een vrijwel gelijke prijs, CPU benchmarks van de nieuwere Mini’s zijn een stuk lager dan de vorige, quadcore is al geen optie meer, en upgraden wordt steeds meer onmogelijk gemaakt bij vooral de instapmodellen van de gehele range m.u.v. de MacPro’s.

Bijdrager
    ro_me
    Outragemac op 28 januari 2016

De Wet van Moore gaat al tijden niet meer op…

@ro_me
    … benchmarks gebruiken veelal dezelfde testen die los staan van al dan niet meegeleverde software. En kijken dus puur naar hardware prestaties. OSX is tegenwoordig gratis, de Pro Apps zijn tegenwoordig een pak goedkoper dan de oude suites. Dus software draagt amper bij aan the value for money als je Apple hardware koopt.
    Blijft over: Apple maakt steeds grotere marges op onderdelen en toebehoren. RAM en SSD is via Apple veel duurder dan elders, minder USB poorten (connector kost hooguit een paar kwartjes, maar wel een USB-C poort met dikke marge voor uitbreiding extra aansluitingen) , Fusion drives hebben een veel kleinere SSD hoeveelheid gekregen bij een vrijwel gelijke prijs, CPU benchmarks van de nieuwere Mini’s zijn een stuk lager dan de vorige, quadcore is al geen optie meer, en upgraden wordt steeds meer onmogelijk gemaakt bij vooral de instapmodellen van de gehele range m.u.v. de MacPro’s.

OSX is helemaal niet gratis! Ik zoek me smurf maar kan nergens de huidige versie van OSX kopen (ik heb geen Mac). Jouw vergelijking gaat alleen maar op als de nieuwe en de oude mini identieke apparaten zouden zijn. Maar dat zijn ze niet! USB 3, Thunderbolt en ander design. Er is andere functionaliteit bijgekomen.
    wet van Moore
    En ja de wet van Moore gaat nog steeds op, alleen is die niet van toepassing bij de aanschaf van een mac!

Bijdrager
    Shmoo

Je moet gewoon de wet van Shmoo gebruiken bij de aankoop van je Mac dan komt het allemaal goed!

Bijdrager
    Outragemac

via de App store is OSX zo te downloaden mits je over een Mac beschikt.
    USB3 en Thunderbolt zaten ook al op de 2012 Mini. Volgens mij zat er toen nog wel FW800 op en nu niet meer.

Bijdrager
    Outragemac

En wat betreft de Mini, zelf upgraden van RAM of uberhaupt een 2e HD (laten) plaatsen zoals in het 2012 model? Forget it.

Bijdrager
    SunKeeper

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.