4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    tapple

Waar staat de TV gids.

Ik vroeg me eigenlijk af waar bijvoorbeeld TVgids.nl of micro gids. En andere tv gidsen hun programma lijst vandaan halen.

Stel ik zal nu een tv gids willen beginnen waar haal de informatie vandaan?

Een een of andere overheids site?

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Zeer waarschijnlijk bestaan er ergens feeds, ws RSS, en die kan je redelijk makkelijk in bv een website zetten, ik zal even voor je zoeken,

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Even als voorbeeld: hier een feed waar elk programma “wat nu op is” van een paar zenders op staat: http://www.tvgids.nl/rss/actueel.xml

Bijdrager
    thits

Als je zelf echt een tv-gids wil beginnen, zul je toch eerst een omroep moeten zijn. Op dit moment zijn de programmagegevens van de (publieke) omroepen niet voor iedereen toegankelijk voor commerciële exploitatie. De programmagegevens zijn nu dus alleen beschikbaar voor die omroepen.

Kranten en dergelijke krijgen de gegevens ook aangeleverd, maar dan op kortere termijn: waar een tv-gids de gegevens een paar weken vooruit ‘krijgt’ (want daar moet wel voor betaald worden, per zender en afhankelijk van de oplage), krijgen kranten de gegevens maximaal een week voor de dag van uitzending. Te kort dus om daar nog een gids mee in elkaar te klussen.

De gegevens van alle omroepen worden verzameld, bewerkt en gedistribueerd door een apart onderdeel van de NPO. Er zit in die distributie wel een verandering aan te komen, waardoor de gegevens van de publieke omroepen vrijgegeven gaan worden.

Dat gaat alleen niet gratis gebeuren en bedrijven (zoals de Telegraaf) die al jarenlang zelf een gids willen maken gaan er weinig aan hebben: de commerciële zenders hoeven hun gegevens niet vrij te geven en gaan dat ook niet zomaar doen.

SBS bijvoorbeeld (met de zenders SBS 6, Net 5 en Veronica) is voor een groot deel eigendom van tijdschriftenboer Sanoma. En dat zijn dan weer de uitgevers van (onder andere) Veronica Magazine. Die gaan dus niet zomaar hun gegevens beschikbaar stellen als het volgens de wet niet hoeft.

Lang verhaal kort: zelf een echte tv-gids gaan maken gaat je niet lukken tenzij je een bestaande (publieke) omroep bent. En dan nog: een tv-gids geldt mag volgens de mediawet geen belastinggeld kosten dat bedoeld is voor het maken van programma’s. Kortom: als je als publieke omroep die gids begint, moet ‘ie binnen vier jaar winstgevend zijn, anders trekt het Commissariaat voor de Media de stekker eruit.

Tot zover dit veel te lange en gedetailleerde antwoord op je vraag…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.