30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

Waar staan mijn foto’s?

Wellicht is dit een vraag met windows in mijn achterhoofd, maar ik kan mijn foto’s niet vinden als bestand. Wel vind ik de iphoto library en dit is een bestand van ruim 10 gb. Nou, die foto’s staan dus wellicht hier, maar is er dan geen plek waar ze individueel als bestand opgeslagen zijn? Ik kan me voorstellen dat als ik al mijn foto’s geimporteerd heb, dat dit een onwerkbaar bestand wordt.

Dat zit vast anders.

groeten,

Jos

Moderator
    unSOUND

Foto’s zoeken doe je gewoon in iPhoto, en niet met de Finder. Waar de foto’s dus zijn opgeslagen is feitelijk niet jouw probleem meer vanaf het moment dat iPhoto dat voor je regelt. iPhoto kan feitelijk alles voor je regelen, en je hoeft je dus niet meer met het beheren van de bestanden bezig te houden…

Bijdrager
    josephusjg

Dat is goed nieuws. Maar wordt iphoto niet ontzettend traag als dat iphoto library bestand enorm groot wordt? Het is nu al 10 gb en ik heb nog maar een fractie van de foto’s er in. Laat staan als we 3 jaar verder zijn. Is dat geen probleem?

Moderator
    unSOUND

iPhoto is gemaakt om met maximaal 250.000 foto’s om te kunnen gaan. Mijn huidige library is zo’n 45 GB en start nog steeds op in nog geen 3 seconden.

Hoe traag iPhoto is hangt ook niet af van hoeveel foto’s je hebt, maar vooral aan de tags die door je camera aan de foto gehangen worden. ( EXIF info, ICC profiel, derelijke ) Want de foto’s worden tijdens het openen niet bekeken, de tags wel. En daar zit het grootste verschil. Sommige camera’s maken een tag die klein en snel is, en andere camera’s maken een grote en logge tag… En dat maakt het verschil.

Bijdrager
    Smitty

En als je het echt niet laten kunt: de foto’s zelf kun je vinden door met de rechtermuis knop op ‘iPhoto Library’ te klikken en dan toon pakketinhoud te selecteren.

Moderator
    unSOUND
    ”Smitty”

En als je het echt niet laten kunt: de foto’s zelf kun je vinden door met de rechtermuis knop op ‘iPhoto Library’ te klikken en dan toon pakketinhoud te selecteren.

Makkelijkere manier om een bestand te vinden is om in iPhoto zelf op een bepaalde foto te klikken met de rechter muisknop, en dan te kiezen voor “Toon bestand”.

Maar eigenlijk moet men leren niet in de mappen te komen. Alles is te doen vanuit iPhoto zonder in de mappen te komen…

Bijdrager
    Atlas

Unsound, wat zou jij de serieuze fotografie amateur aanraden voor het beheren van fotocollecties op de mac: iPhoto of Adobe Bridge?

Bijdrager
    lowfi
    ”unSOUND”

iPhoto is gemaakt om met maximaal 250.000 foto’s om te kunnen gaan. Mijn huidige library is zo’n 45 GB en start nog steeds op in nog geen 3 seconden.

Hoe traag iPhoto is hangt ook niet af van hoeveel foto’s je hebt, maar vooral aan de tags die door je camera aan de foto gehangen worden. ( EXIF info, ICC profiel, derelijke ) Want de foto’s worden tijdens het openen niet bekeken, de tags wel. En daar zit het grootste verschil. Sommige camera’s maken een tag die klein en snel is, en andere camera’s maken een grote en logge tag… En dat maakt het verschil.

Heb je daar wat harde cijfers voor?:P

Ik ben wel benieuwd hoe mijn D80 het doet….

Moderator
    unSOUND
    ”Atlas”

Unsound, wat zou jij de serieuze fotografie amateur aanraden voor het beheren van fotocollecties op de mac: iPhoto of Adobe Bridge?

iPhoto. Ik vind Bridge persoonlijk niet prettig, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Daar komen de andere voordelen nog bij die het gebruik van iPhoto hebben…

Moderator
    unSOUND
    ”lowfi”

Heb je daar wat harde cijfers voor?

There is a file called “library.iPhoto” in your library folder that is loaded in your Mac memory when you launch iPhoto, and unloaded when you quit. This file contains concatened informations about your photos. Thoses informations are read from a “header” part of each jpg file called “exif”. Certains cameras create huge exif (more than 30ko! where normally it should be around 2-3ko). Camera with a known issue are for example Pentax Camera (especially the Optio 330 GS).
    If you have many photos with a huge exif, the file become so large that iPhoto will take forever to start, will drag all your system to a crawl, and will take forever to quit.

Er zijn mensen geweest die alle foto’s uit hun library hebben gestript, waarbij je dus de EXIF en ICC profielen, en thumbnail-iconen verwijderd.

Before: file library.iPhoto 170 Mb, time to launch 1 minute.
    After: file library.iPhoto 7 Mb, time to launch 5 seconds.

Bijdrager
    Matthiasb

Wat moet ik dan doen als ik vb. een foto als bijlage in een mail wil versturen?

Bijdrager
    Smitty

In iPhoto de te verzenden foto aanklikken en dan onder in de balk op e-mail klikken.

Bijdrager
    Eswip
    ”Smitty”

In iPhoto de te verzenden foto aanklikken en dan onder in de balk op e-mail klikken.

Of gewoon je foto op het Mail icon in je Dock slepen.. (dit kan ook met andere files), en dan rechtsonder in het compose scherm van je e-mail eventueel de grootte van de afbeelding aanpassen.

Bijdrager
    Raoul Duke
    ”unSOUND”
    ”lowfi”

Heb je daar wat harde cijfers voor?

There is a file called “library.iPhoto” in your library folder that is loaded in your Mac memory when you launch iPhoto, and unloaded when you quit. This file contains concatened informations about your photos. Thoses informations are read from a “header” part of each jpg file called “exif”. Certains cameras create huge exif (more than 30ko! where normally it should be around 2-3ko). Camera with a known issue are for example Pentax Camera (especially the Optio 330 GS).
    If you have many photos with a huge exif, the file become so large that iPhoto will take forever to start, will drag all your system to a crawl, and will take forever to quit.

Er zijn mensen geweest die alle foto’s uit hun library hebben gestript, waarbij je dus de EXIF en ICC profielen, en thumbnail-iconen verwijderd.

Before: file library.iPhoto 170 Mb, time to launch 1 minute.
    After: file library.iPhoto 7 Mb, time to launch 5 seconds.

Héél interessant! Even wat vlug gegoogled en zoekfunctie gebruikt, maar ik blijf steken op mijn 2 vragen toch:

1/ Waar kan ik de file library.iPhoto vinden (pakketinhoud van iphoto is nogal véél)
    2/ Foto’s strippen, hoe doe je dat precies en belangrijker nog, kan dit enig kwaad voor de organisatie en de manier waarop je foto’s in iPhoto worden vertoond?

Moderator
    unSOUND

1. Hij staat gelijk in de pakketinhoud. De mijne heet “Library6.iphoto”, en is 9 MB.

2. Ik heb mijn foto’s indertijd gestript met het import/export script wat door de schrijvers van dat stukje gemaakt is… Ik heb het even online gezet:

http://www.antisound.nl/Mac/iPhoto_script.zip

Het script exporteert alle albums uit je iPhoto naar aparte mappen, en haalt alle info uit de bestanden. Daarna kun je een nieuwe library maken, en het tweede script gebruiken, deze maakt voor alle mappen een album, en importeert vervolgens alle foto’s en stopt ze in de juiste albums. Je bent dan dus wel je trefwoorden en beoordelingen kwijt.

Bijdrager
    s_k
    ”unSOUND”

Maar eigenlijk moet men leren niet in de mappen te komen. Alles is te doen vanuit iPhoto zonder in de mappen te komen…

Brrr, dat klinkt echt eng!
    Ik wil wel zelf de beheerder van m’n computer blijven ;-).
    En je moet toch ook bij de foto’s kunnen om ze bijvoorbeeld te als e-mail attachement toe te voegen?
    Beetje een omweg om dat via iPhoto te doen.

Inactief
    Anoniem
    ”s_k”

Beetje een omweg om dat via iPhoto te doen.

Daar kun je prima Quicksilver voor gebruiken. Is even wennen qua gebruik, maar daarna wil je nooit meer iets anders.:wink:

De truc op een Mac is trouwens om programma’s niet af te sluiten… is nergens voor nodig. Klik op iPhoto, sleep foto uit iPhoto op icoon van Mail, adres invullen en op verzenden klikken… klaar. Eenvoudiger kan bijna niet.

Moderator
    unSOUND
    ”s_k”

Ik wil wel zelf de beheerder van m’n computer blijven

iPhoto beheerd de bestanden, maar zolang jij iPhoto beheert ben je nog steeds baas op eigen machine… Maar met het verschil dat je dus niet meer alles in de gaten hoeft te houden… Je bent chef, en hebt mensen onder je die het vuile werk opknappen, zo moet je het zien.

”s_k”

En je moet toch ook bij de foto’s kunnen om ze bijvoorbeeld te als e-mail attachement toe te voegen?

Nee hoor, want alles wat je wilt doen met je foto’s, kun je doen vanuit iPhoto. En met het grote voordeel dat je niet door mappen hoeft te struinen om bij de foto’s te kunnen. Je kunt ze vanuit iPhoto alle kanten op sturen… Naar een Mailtje, naar Photoshop, naar een CD of DVD, alles kan. Het lijkt dus een omweg, maar zodra je merkt dat je alles kan doen vanuit iPhoto, heb je niks anders meer nodig, en is het juist makkelijker.

Bijdrager
    s_k

Nouja, maar maar…
    Ik heb op de PC mijn foto’s als volgt ingedeeld:

Per maand dus.
    Ongeveer 1000 foto’s per maand.
    In elke maandmap een aantal categorieën, afhankelijk van wat ik die maand heb gedaan.
    Als ik die in iPhoto zet, gooit ‘ie dan gewoon alle foto’s bij elkaar? Want da’s niet mijn bedoeling.
    Moet ik het dan weer helemaal opnieuw in maanden indelen? Dat kan wel, maar dan ziet mijn PC het natuurlijk niet meer in die mapmaanden.

De vraag is dus: Is het wel zonder veel gedoe mògelijk om gewoon in de mappen te kijken?
    Zonder dat de mac 10x vraagt (zoals XP dat zou doen, als het iphoto had ;-)) “Weet u zeker dat u dit wilt, u kunt beter…”.
    Is voor mij voorlopig denk ik toch het handigst (i.v.m. uitwisselbaarheid).

En ik vroeg me al af hoe dat moest, zo snel bij de foto’s komen via iphoto. Open laten staan dus.
    Dáárom is veel geheugen een must bij een Mac :D.
    Ik ben echt iemand die alles sluit dat hij een seconde niet gebruikt, dus volgen mij wordt dat keihard wennen :P.

Brengt me bij een andere vraag, maar die ga ik even in mijn vragentopic stellen, anders vervuil ik dit weer. Zie de vraag over Finder!

Moderator
    unSOUND

Je kunt in iPhoto ook gewoon mappen aanmaken, en daar weer mappen in maken… Zelfde indeling dus. Geen probleem.

En je moet geen stunts gaan uithalen om vervolgens toch buiten iPhoto om te gaan werken, je maakt het jezelf dan gewoon TE moeilijk, iPhoto is er juist om je werk uit handen te nemen, je staat je nu echt druk te maken om allemaal zaken die helemaal geen probleem zijn als je eenmaal weet hoe iPhoto werkt….

Bijdrager
    s_k

Ik zal ’t zien ;).
    Tot over een maand dan!

Moderator
    unSOUND

Als je niet kan wachten, kun je ook de bus/trein naar Sliedrecht pakken, dan mag je wel eens een middagje hier komen “spelen”…

:D

Bijdrager
    Atlas

Nog een vraagje puur uit nieuwsgierigheid: als je bv op marktplaats foto’s wilt plaatsen bij een advertentie hoe gaat dat dan bij een Mac?

Je krijgt immers een soort windows verkenner scherm voor je neus vanwaar uit je de foto’s moet uploaden. Vroeg me af hoe je dat als macgebruiker dan kan doen.

Moderator
    unSOUND

Je kunt de foto in kwestie gewoon naar je bureaublad slepen, dan maakt iPhoto een kopie naar het bureaublad. En het bureaublad kun je gewoon selcteren vanuit zo’n menu.

En tevens worden de makers van dergelijke sites steeds meer en meer op het bestaan van de Mac gewezen. Zo hebben meerdere sites inmiddels een menu of programma waarmee je niet alleen gewone mappen, maar ook de indeling van je iPhoto library te zien krijgt.

Bijdrager
    s_k
    ”unSOUND”

Als je niet kan wachten, kun je ook de bus/trein naar Sliedrecht pakken, dan mag je wel eens een middagje hier komen “spelen”…

:D

Auto! ;).
    Ik zal ’t onthouden, al heb ik een paar mac-gekken in de buurt…
    Ben momenteel bezig met de verkoop van e.e.a., met wat geluk hoef ik niet te wachten tot m’n inkomsten, volgende maand;)

”unSOUND”

Je kunt de foto in kwestie gewoon naar je bureaublad slepen, dan maakt iPhoto een kopie naar het bureaublad. En het bureaublad kun je gewoon selcteren vanuit zo’n menu.

Of je gaat gewoon naar je fotomap natuurlijk:D (sorry :P)

Bijdrager
    Rapatski

De manier waarop je met iPhoto je foto’s beheert is inderdaad hoe Apple bestandsbeheren wil doortrekken naar alle bestanden. Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje een eng idee; ik vind het ook fijn om gewoon bij mn jpegs te kunnen komen, maar dit komt waarschijnlijk omdat ik met windows ben opgevoed en pas een halfjaartje mac.
    iPhoto vind ik sowieso geen fijn programma. Voelt niet zo lekker. Aperture en Lightroom zijn wat professionelere programma’s die hetzelfde doen, maar om dergelijke programma’s aan jezelf te verantwoorden is het wel handig als je in ieder geval een dSLR hebt. :wink:

Moderator
    unSOUND
    ”Rapatski”

ik vind het ook fijn om gewoon bij mn jpegs te kunnen komen

Dit is dus echt onzin. Je kunt immers gewoon bij je foto’s, er zijn al meerdere manieren genoemd. Maar als je gaat kijken, kijk dan ook naar de vele, vele voordelen van iPhoto. Het idee dat je als gebruiker nog steeds al je bestandjes zelf zou moeten beheren is echt vreselijk jaren 80… Als je chef bent, ga je niet het werk van de mensen onder jou doen…

Zelfde met iPhoto… Die heeft een taak, laat hem die taak dan ook uitvoeren… Durf dingen uit te besteden, ook aan software…. ZEKER aan software zou ik bijna zeggen, want bij 8 van de 10 gevallen die we hier horen met verdwenen bestanden is het de gebruiker die ze heeft laten verdwijnen, en niet de software.

Bijdrager
    Rapatski

Chef idee
    Foto’s managen.

Okee. Graag zelfs.

Maar laat ze op 0 niveau nog wel bereikbaar. Ik wil niet afhankelijk zijn van zo’n programma om bij de bestanden te kunnen komen. Waarom versleutelen in een bestand (iPhoto 08, Aperture) als je ze ook kunt laten staan zoals iTunes dat doet? Ik laat iTunes ook mijn muziek managen. Aan de bestanden kom ik niet meer vaak. Maar soms wel. Laatst bijvoorbeeld sleurde ik met iTunes een bende muziek naar een mp3 speler. Bleken daar ook mp4 bestanden tussen te zitten die die speler helemaal niet kon afspelen.
    Het is maar een voorbeeld, maar ik kan me zo voorstellen dat dergelijke dingen ook bij foto’s kunnen voorkomen.

Moderator
    unSOUND
    ”Rapatski”

Waarom versleutelen in een bestand (iPhoto 08, Aperture) als je ze ook kunt laten staan zoals iTunes dat doet?

Omdat het gros het vervolgens verkloot door met de bestanden te gaan schuiven buiten het programma om ? Het is maar een idee. Topics genoeg van mensen die klagen dat iPhoto niet meer werkt nadat ze mappen waarvan ze vonden dat ze weg konden ook daadwerkelijk weg gooiden ( en ze hebben natuurlijk gelijk de prullenmand geleegd, want dat lijkrt wel een standaard handeling voor dergelijke mensen: Niet weten of het wel weg kan, maar wel gelijk de prullenmand legen…)

En zoals ik al zei: je foto’s zijn gewoon bereikbaar. De manier waarop zint je misschien niet, maar dat is een andere discussie dan beweren dat het niet kan, want dat is gewoon niet zo. En als je je spullen laat beheren door iPhoto, gebruik iPhoto dan vervolgens ook waarvoor het gemaakt is. Alles wat je wilt doen met je bestanden, kan vanuit iPhoto… als je maar gewoon de tijd neemt om iPhoto te leren gebruiken. Als men alle tijd die ze hier spendeerden aan klagen over iPhoto nu eens zouden steken in het lezen van de handleiding, zou niemand meer klagen over iPhoto… echt niet.

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”unSOUND”

En zoals ik al zei: je foto’s zijn gewoon bereikbaar

Hoe dan?
    Misschien is Iphoto dan ook wel een interessant programma om te gebruiken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.