30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Brambo1978

Waar staan foto’s iphoto

Waar kan ik mijn geimporteerde foto’s vinden binnen iphoto. Bij alle afbeeldingen staan zoveel documenten, inclusief allerlei face jpeg. Worden deze automatisch aangemaakt. Ben gewend in windows dat ook mijn aangepaste foto’s in dezelfde map worden opgeslagen.
    Is het de bedoeling als ik na het aanpassen van mijn foto’s bv op rode ogen of afmeting, mijn foto’s weer exporteer of worden ze zo ergens opgeslagen.
    De map alle afbeeldingen vind ik niet zo overzichtelijk.

Bedankt maar weer van een pc to mac switcher.

Bram

Bijdrager
    St. Mobbs

iPhoto bewaart altijd het origineel. En ook de bewerkte versie. Dus daar hoef je geen zorgen om te maken. iPhoto laat trouwens alleen de bewerkte versie zien. (Tenzij je natuurlijk hem eerst gekopieerd hebt)

En de slimme mappen in Finder zijn niet bedoelt om je foto’s in te beheren. (Slimme map kun je herkennen aan het paarse-map-icoontje)
    Daarvoor is iPhoto zelf. Met de mogelijkheden van gebeurtenissen, faces en places. (De laatste twee alleen in iLive ’09).

Maar als ik het begrijp zijn er geen foto’s in iPhoto.
    Die moet je ook eerst importeren.

Dus iPhoto opstarten. In de menubalk “Archief”, en dan vervolgens “importeer in de bibliotheek”
    Dan kun je de map(pen) opzoeken waar je foto’s in staan. En zo gebeurt het dat je in iPhoto alleen je foto’s hebt staan. En niet ook nog allerlei afbeeldingen. (Tenzij je die er zelf in wilt)

Bijdrager
    Nikita

Kort gezegd staan je foto’s in iPhoto. Simpel en klaar. In iPhoto kan je eventueel ook de foto’s verwijderen, kopiëren, bewerken, alles. Bedenk bij het verwijderen wel even dat iPhoto zelf ook een prullenbak heeft…

In elk geval: niet letten op de mappen in Finder. Het lijkt alsof alles dubbel staat, maar de meesten zijn thumbnails (kleine voorbeeldjes); en zoals gezegd wordt het origineel altijd bewaard. Voor het geval dat.

Duurt even, maar de Windows-denkwijze moet je loslaten.

Bijdrager
    MacTS
    ”Brambo1978″

Van de iPhoto-bibliotheek kun je maar beter af blijven en al het werk in iPhoto zelf doen! Je zou de eerste niet zijn die door daarin te rommelen het programma helemaal in de war brengt.

Bijdrager
    prullenbak
    ”MacTS”

Van de iPhoto-bibliotheek kun je maar beter af blijven en al het werk in iPhoto zelf doen! Je zou de eerste niet zijn die door daarin te rommelen het programma helemaal in de war brengt.

ZEG T DAN OOK NIET!

Ok. Komt ie:

iPhoto is een programma om je foto’s in te beheren. Standaard kopieert iphoto alle foto’s die je erin importeert naar zijn eigen bibliotheek. Eigenlijk hetzeldfe als wat itunes standaard met muziek doet.

Foto’s kan je op heel veel manieren importeren naar iphoto, en daarvan heb je er wss al 1 gevonden.

Als je in iphoto een foto bewerkt, maakt ie stiekem op de achtergrond een kopie. Je origineel blijft du altijd behouden en is terug te halen met bewerk->terug naar origineel.

Als je een foto verwijderd, is ie ook nog neit echt weg, want iphoto heeft een eigen prullenbak in de linkerbalk. Pas als je die leegmaakt zijn je foto echt weg (en dan ok ECHT weg, dus kijk alsnog daarmee uit).

Ik raadt je aan om je foto’s in iphoto te beheren, en overige plaatjes in de map ‘afbeeldingen’ te houden. Dat vind ik zelf fijner, anders heb je ook je onzinplatjes in je iphoto.

Als laatste.
    De paarse (slimme) map ‘alle afbeeldingen’ is niet echt een map, maar een soort zoekopdracht naar alle afbeeldingen op je mac.

Bijdrager
    St. Mobbs

Mooi gesproken. :D:
    Knap voor een pratende prullenbak. :wink: :lol:

Bijdrager
    prullenbak

dank u:)

T wordt een standaard verhaaltje hoor, op n gegeven moment:p

Bijdrager
    Churchil

Ga in Finder naar de iPhoto Library. Ga met je muis op de library staan en druk met op je rechter helft van je muis “toon inhoud pakket” en voila. Maar, ……, blijf er maar inderdaad beter van af;-)

Bijdrager
    St. Mobbs

Zeg het dan ook niet.

Iedereen houdt juist zijn mond erover om hem te beschermen voor ongelukken met zijn foto’s. Foto’s kunnen een hoge emotionele waarde hebben.

Bijdrager
    pinkie

Maar hij vraagt er toch om?

Bijdrager
    St. Mobbs

Daar heb je gelijk in.
    Maar sommige dingen wil je (nog) niet weten.

Bijdrager
    1984
    ”Brambo1978″

Is het de bedoeling als ik na het aanpassen van mijn foto’s bv op rode ogen of afmeting, mijn foto’s weer exporteer of worden ze zo ergens opgeslagen.

Welke versie van iPhoto gebruik je……..?

Bijdrager
    pinkie
    ”S.

Daar heb je gelijk in.
    Maar sommige dingen wil je (nog) niet weten.

Blijkbaar wel

@1984, goeie vraag, er is een wezenlijk verschil tussen ’08 en ’09 dus TS, welke versie is het??

Bijdrager
    Brambo1978

Bedankt voor alle reactie’s, heb inmiddels iphoto 09. Waar ik moeite mee heb (zal de windows wijze wel zijn) is het volgende:
    Als ik een email stuur en wil een fotobestand meesturen, waar kan ik deze dan vinden. Als ik iphoto library selecteer kan ik niet 1 foto kiezen maar maakt hij een compleet bestand van al mijn foto’s.
    Wil graag mijn foto’s beheren en bewerken, maar uiteindelijk op een externe schijf bewaren. Is het dan de bedoeling om de complete gebeurtenis te exporteren naar externe schijf of kan dit ook anders. En als die foto’s als back up op een externe schijf heb staan hoe kan ik ze dan allemaal op mijn mac deleten. Gebeurt dit in alle afbeeldingen ?

Ben 1 voor 1 al mijn vragen rondom leopard en mac maar aan het behandelen, uiteindelijk moet het wel goed komen.

Bijdrager
    Nikita

In Mail bij Bijlage kan je ook in het linkerbalkje op “Foto’s” klikken, onderaan het kopje Media. Daar vandaan kan je alle foto’s etc. bekijken en toevoegen in een bijlage.

Overigens kan je ook direct vanuit iPhoto foto’s selecteren en dan in een email gooien via de knop ‘E-mail’ in het iPhoto scherm.

Je kan trouwens je iPhoto Bieb ook op een externe schijf parkeren, maar erg praktisch is het niet. iPhoto is vooral bedoeld als opslag-tank / database voor al je foto’s, niet alleen een programma om even een fotootje in te bewerken zoals Photoshop Elements. Wellicht is dat programma beter afgestemd op jouw wensen, als ik het zo hoor. Kan je ook je mappen laten staan zoals je zelf wilt.

Het nadeel is wel dat je het overzicht nogal vlug kwijt bent (waar stond welke foto ook alweer?)

Bijdrager
    Oppie
    ”pinkie”

Maar hij vraagt er toch om?

Letterlijk wel ja…
    Maar hij wilt eigenlijk wat anders weten -zoals zo vaak met een vraag op dit forum, zeker van een newbie- namelijk:
    ‘hoe werk je met iPhoto; hoe ga je om met dat programma?’

Dus ik vond de uitleg van anderen wel zeer verstandig. :innocent:

Bijdrager
    Oppie
    ”Brambo1978″

En als die foto’s als back up op een externe schijf heb staan hoe kan ik ze dan allemaal op mijn mac deleten?

En dan is het dus geen backup meer?!
    Waarom zo moeilijke workflow? Hou je foto’s gewoon op je HD -ruimte genoeg neem ik aan- èn op een externe HD als backup. Gebruik daarvoor Time Machine, zou ik adviseren; werkt prachtig.

Bijdrager
    prullenbak

Inderdaad.

Als ik 1 ding heb geleerd in het 1,5 jaar dat ik nu met een mac werk:

Gebruik de programma’s waarvoor ze bedoeld zijn, dan werkt t perfect. Gebruik je t anders, is t vragen om problemen.

Iphoto voor het beheren van foto’s (tip: Probeer eens de optie bewerk (of rechtermuis/ctrl+click)-> bewerk in extern programma bij een foto!)

En gebruik time machine voor backups. Time machine werkt ook uit programma’s zoals mail en iphoto, niet alleen uit finder zoals velen denken.

En ga NIET handmatig in je iphoto-library rommelen. Ik herhaal: NIET!

Uiteindelijk denk ik dat brambo het idee van iPhoto nog neit helemaal doorheeft. Je iPhotolibrary is een bestand wat aangemakt wordt door iphoto, en al je foto’s die in iphoto importeert, bevat. Het beheren van deze foto’s doe je dus BINNEN iPhoto, en niet in de map afbeeldingen of ‘alle afbeeldingen’ . Je foto’s staan daar wel, maar stiekem:)

Er is wel een mogelijkheid om je iphoto-bibliotheek op een externe harde schijf te parkeren en dan in iPhoto die schijf aan te wijzen als locatie van je bibliotheek, maar behalve als je daar ECHT een goede rede voor hebt, zou ik dat nooit doen.

Wil je, voor de zekerheid, je foto’s uit Iphoto OOK op een externe harde schijf, netjes in mappen en als losse foto’s? (bijvoorbeeld om die HD aan te sluiten op een pc/xbox ik noem maar een zijstraat…) Exporteer ze dan gewoon uit iphoto…

Kom je er nu nog niet uit, vertel dan wat je probleem nog is:)

====

Zelf zit ik er, na zoveel vragen over iPhoto, over na te denken om een keer een uitgebreide tutorial te maken over het gebruik van iphoto icm met finder/mail/voorvertoning en photoshop. Misschien dat ik dat in de komende week maar is ga fixen:) Kan iemand mij vertellen of er essentiele verschillen zitten in het organiseren van foto’s tussen iphoto 08 en 09? met importeren enzo? want zelf heb ik nog 08…

====

Bijdrager
    Brambo1978

Het wordt me iets duidelijker, het is al omschreven wat ideaal zou zijn voor mij.
    1)foto’s opslaan op schijf en bewerken met photoshop, daarna exporteren naar externe schijf (die hangt aan media centrum bij mijn plasma, hier staan al mijn homevideo’s foto’s enz op. Helaas is dit nog een vista machine)
    2) iphoto meer bedoeld om foto’s op je mac te beheren.
    3) Het mailen van foto’s had ik zelf na uitleg ook wel kunnen bedenken, maar toch bedankt.
    4) Als ik foto’s bij iphoto verwijder en kies voor totaal verwijderen zijn dan alle bestanden weg (ook de face jpg, weet niet waar die voor dienen trouwens)
    5) Ben nog niet zo bekend met timemachine, maar het handmatig exporteren vanuit iphoto kan ook, behoud je dan dezelfe kwaliteit als je voor hoogst kiest?

Bijdrager
    prullenbak

hmmm…wat je bedoelt met face.jpg snap ik nog neit helemaal…als dat in iphoto staat (wat ik raar vind, want iphoto vermeld geen extensies voor zover ik weet?) , en je wil t niet bewaren, kan je t geowon weggooien volgens mij. (Iphoto kopieert bij importeren, weet je nog?:) )

Ik zou de foto’s in jouw situatie inderdaad beheren in iphoto, bewerken in photoshop (via de optie ‘bewerk in extern programma’) of in iphoto zelf voor de kleinere/makkelijkere bewerkingen.

En dan de foto’s die je wilt bekijken op je tv exporteren naar de harde schijf. Optie ‘hoogste kwaliteit’ maakt je foto’s iig nooit slechter:)

Time machine exporteert niks. Maar maakt een backup. Die backup kun je voor zover ik weet niet bekijken vanaf een windows-pc.

Bijdrager
    Oppie

1- Je kunt instellen in iPhoto dat je een foto IN iPhoto bewerkt met PS.
    Overigens is de ‘Bewerk’ functie in iPhoto ook heel aardig…
    4- Als je de prullenbak in iPhoto leegt wel ja; maak je vooral geen zorgen (op een Mac)!
    5- Ja.
    Overigens is het makkelijker om gewoon de gewenste foto of foto’s te slepen naar waar je ze wilt hebben, ipv het commando exporteren. Dat is makkelijk en Mac-like…
    Voor een goede backup kun je beter de hele iPhoto Library zoals die in Afbeeldingen in de Finder staat, overslepen naar een andere HD, maar… TM is vele malen mooier dan deze prehistorische’ behandeling…’

Bijdrager
    prullenbak

Volgens mij steken wij dit verhaal wel vaker af…

iphoto problemen? oppie en prullenbak to the rescue!:P

of vergis ik me?

Bijdrager
    Oppie
    ”prullenbak”

Volgens mij steken wij dit verhaal wel vaker af…

Al een jaar of 7…:evil:

Bijdrager
    Brambo1978

Whaaaaa, ben van sommige dingen al zo overtuigd dat het fijner werkt op mijn mac, maar sommige windows handelingen zitten er zo in geslepen.
    Kan ik timemachine zo instellen dat hij alleen de iphoto library backupd, of komt alles in de back up. Is het dan noodzakelijk dat er coninue een externe hd aan hangt via usb (de draadloze optie’s die ik niet heb daar buiten gelaten).

Bijdrager
    prullenbak

Time machine is weer een heel ander verhaal. Ik zou zeggen gebruik nu de zoekfunctie in deze site maar even. of apple.com, of vraag bij je APR, of probeer google…enz.

Bijdrager
    Brambo1978

Zie net een vraag lopen over timemachine dus zal ik daar maar inhaken. Het iphoto verhaal is me iets duidelijker geworden.

Bijdrager
    bartsOMT

Ik werk zelf niet met Timemachine, omdat ik een NAS als backup gebruik en dat werkt niet met Timemachine. Ik gebruik Chronosync voor backups. Dat heeft als gevolg dat als ik één foto in iPhoto toevoeg of wijzig, de hele iPhoto-bieb (veel Gb, dus veel tijd) opnieuw gebackupt wordt. In oudere versies van iPhoto waren het losse mappen in de finder en werden alleen de gewijzigde en nieuwe foto’s gebackupt. Is hier nog een oplossing voor of kan Timemachine wel IN de iPhotobieb kijken en alleen de wijzigingen backuppen?

Bijdrager
    Oppie

Die NAS zou wel met TM moeten werken; o.a. forumlid Pieterr heeft dat werkend, dacht ik.

Bijdrager
    k-the-ripper

Het is off-topic maar Time Machine werkt inderdaad prima met een NAS
    heb zelf ruim 8 maanden mijn tm-backup naar een NAS laten schrijven (FreeNAS setup)

Bijdrager
    iklolik

Hoi,

ik ben druk aan het lezen geweest marr kan geen antwoord vinden voor me vraag.

Wij hebben thuis div macbook Pro
    nu wilt me vrouw de foto’s beheren maar ik wil ook wel een beetje foto’s kunnen kijken
    nu heb ik een copy gemaakt en deze bij mij geplaast maar een beetje veel werk om het bij te houden

hoe kan je op meerdere plaatsen foto’s inzien
    maar ze wel centraal hebben opgeslagen

Ik heb een Timecapsel met 1Tb staan in me netwerk

evt een optie ik heb ook een appeltv liggen

Ik heb gezocht maar kan het niet vinden .

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.