19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Joostje

waar staan de sjablonen van Pages (versie 8.x)

Dag,

ik ben een verstokt gebruiker van pages 4.3 (iWork’s ’09), om reden van de functionaliteit die ik helaas nog steeds niet terug zie in de nieuwe versie.

Los daarvan, ik zal er toch niet aan ontkomen dat ik de nieuwe versie meer zal moeten omarmen.

in ’09 heb ik diverse veel gebruikte templates staan. De meeste zijn te gebruiken in de nieuwe versie. Ik weet waar ze staan in versie ’09 (gebruiker>bibliotheek>app.support>iWork>pages>sjablonen>mijn sjablonen)

Mijn vraag is dan ook: waar staan ze voor de versie 8.x?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Schijnbaar in ~/Bibliotheek/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates.

En ik weet wat je bedoelt: ik vond ’09 ook beter, maar omdat eerst allerlei OpenType-dingen stopten met werken en daarna nog meer, ben ik uiteindelijk toch ook maar op de huidige versie overgestapt. Ik mis nog altijd een aantal dingen, zoals gelijk op een stijl kunnen klikken in plaats van eerst een lijstje te moeten openen, en datums automatisch bij laten werken bij het openen van het document — om nog maar niet te spreken van dat ik het niks vind dat ze lijsten losgekoppeld hebben van alineastijlen, zodat ik er altijd twéé moet kiezen … Maar ja, dat weegt voor mij niet op tegen de dingen die niet meer werkten in de oudere versie.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 12 augustus 2020 om 19:45</p>
    Schijnbaar in ~/Bibliotheek/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates.

En ik weet wat je bedoelt: ik vond ’09 ook beter, maar omdat eerst allerlei OpenType-dingen stopten met werken en daarna nog meer, ben ik uiteindelijk toch ook maar op de huidige versie overgestapt. Ik mis nog altijd een aantal dingen, zoals gelijk op een stijl kunnen klikken in plaats van eerst een lijstje te moeten openen, en datums automatisch bij laten werken bij het openen van het document — om nog maar niet te spreken van dat ik het niks vind dat ze lijsten losgekoppeld hebben van alineastijlen, zodat ik er altijd twéé moet kiezen … Maar ja, dat weegt voor mij niet op tegen de dingen die niet meer werkten in de oudere versie.

dank je.
    het pad heb ik gevolgd, maar daar is geen map “com.apple.iWork.Pages” te vinden. wel “com.apple.iWork.Keynote”, maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan. … Vreemd dus?

Ik herken jouw opentype-perikelen niet, ik weet ook niet echt waar dat over gaat. voor mij is het struikelblok het gebruiksgemak, intuïtief bedienen (zo kenmerkend voor de oudere apple software), de (nog steeds) ontdekkende verborgen features, naast dat het geen mailmarge heeft. De stijlen is inderdaad ook een ding.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Joostje op 12 augustus 2020 om 20:07</p>
    het pad heb ik gevolgd, maar daar is geen map “com.apple.iWork.Pages” te vinden. wel “com.apple.iWork.Keynote”, maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan. … Vreemd dus?

Er is bij mij wél een map met die naam, maar die ziet eruit als een document:

Als jij hem ook zo ziet, moet je er even met rechts (of twee vingers) op klikken en „Toon pakketinhoud” kiezen, waarna je het pad dat ik hierboven noemde verder kunt volgen tot je bij de sjablonen uitkomt.

Ik herken jouw opentype-perikelen niet, ik weet ook niet echt waar dat over gaat.

OpenType zijn lettertypes, en die kunnen allerlei „speciale” mogelijkheden hebben zoals automatische breuken (je typt 1/2 maar je krijgt ½ te zien), ligaturen (letters die „aan elkaar” zitten omdat dat mooier staat), echte kleinkapitalen (hoofdletters maar dan zo groot als kleine letters), varianten op de lettertekens en nog veel meer. Dat werkte keurig in Pages ’09 tot en met OS X 10.11 of zo, en begon toen moeilijk te doen. Toen nog meer stopte met werken onder 10.12 ben ik uiteindelijk toch maar overgestapt, ondanks dat ik het in een aantal opzichten een stap terug vond.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 13 augustus 2020 om 10:51</p>

Er is bij mij wél een map met die naam, maar die ziet eruit als een document:

Als jij hem ook zo ziet, moet je er even met rechts (of twee vingers) op klikken en „Toon pakketinhoud” kiezen, waarna je het pad dat ik hierboven noemde verder kunt volgen tot je bij de sjablonen uitkomt.

Ik herken jouw opentype-perikelen niet, ik weet ook niet echt waar dat over gaat.

OpenType zijn lettertypes, en die kunnen allerlei „speciale” mogelijkheden hebben zoals automatische breuken (je typt 1/2 maar je krijgt ½ te zien), ligaturen (letters die „aan elkaar” zitten omdat dat mooier staat), echte kleinkapitalen (hoofdletters maar dan zo groot als kleine letters), varianten op de lettertekens en nog veel meer. Dat werkte keurig in Pages ’09 tot en met OS X 10.11 of zo, en begon toen moeilijk te doen. Toen nog meer stopte met werken onder 10.12 ben ik uiteindelijk toch maar overgestapt, ondanks dat ik het in een aantal opzichten een stap terug vond.

dank je.

in die map zie ik wel een document, maar die is dan van pages 4.3 en helaas niet van de nieuwe pages. Wederom, … vreemd.

Ik heb in een verleden wel ooit templates overgezet van de oude naar deze nieuwe versie, dus het kan wel. ik ben alleen dus vergeten hoe ik dat gedaan heb.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En wat als je bij het Pages-document dat je ziet, de pakketinhoud bekijkt op de manier die ik zei?

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 14 augustus 2020 om 10:42</p>
    En wat als je bij het Pages-document dat je ziet, de pakketinhoud bekijkt op de manier die ik zei?

dat heb ik uiteraard gedaan, maar dat is dus de oude pages en de daar zichtbare templates

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vreemd. Als je die map nu eens gewoon zelf aanmaakt? (In de terminal: mkdir "~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates", dan ben je in één keer klaar.)

Bijdrager
    fred44nl

ik denk dat de templates voor Pages 10.1 – Catalina tegenwoordig in Pages zelf zitten.

kies “Toon Pakketinhoud” in Finder / Apps / Pages

en ga via Contents naar Shared Support en dan Templates

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>fred44nl op 15 augustus 2020 om 11:33</p>
    ik denk dat de templates voor Pages 10.1 – Catalina tegenwoordig in Pages zelf zitten.

daar zitten inderdaad templates, alleen niet ‘mijn sjablonen’

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Joostje op 15 augustus 2020 om 22:09</p>

<p class=”cite”>fred44nl op 15 augustus 2020 om 11:33</p>

daar zitten inderdaad templates, alleen niet ‘mijn sjablonen’

ik heb overigens geen Catalina, want daar draait de oude pages niet meer op

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 15 augustus 2020 om 10:46</p>
    Vreemd. Als je die map nu eens gewoon zelf aanmaakt? (In de terminal: mkdir "~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates", dan ben je in één keer klaar.)

Ik ben een leek met terminal: als ik ditkopieer en plak krijg ik

mkdir: ~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support: No such file or directory

maar ik vergeet vast iets?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Shit, vergeten … Het moet:

mkdir -p "~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates"

zijn, met die -p ertussen — anders probeert hij alléén User Templates te maken en verwacht dat de rest van het pad er al is. Met -p maakt hij alle mappen die nog niet bestaan.

Afgezien daarvan de tip om nooit Terminal-opdrachten te kopiëren en plakken, tenzij je de website waar ze op staan, vertrouwt. Er zijn namelijk eenvoudige trucjes waarmee er extra commando’s ingevoegd kunnen worden, die je niet ziet voordat je ze plakt. Beter om ze met de hand in te typen, dan loop je dat risico niet.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 16 augustus 2020 om 10:28</p>
    Shit, vergeten … Het moet:

mkdir -p "~/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Application Support/User Templates"

zijn, met die -p ertussen — anders probeert hij alléén User Templates te maken en verwacht dat de rest van het pad er al is. Met -p maakt hij alle mappen die nog niet bestaan.

Afgezien daarvan de tip om nooit Terminal-opdrachten te kopiëren en plakken, tenzij je de website waar ze op staan, vertrouwt. Er zijn namelijk eenvoudige trucjes waarmee er extra commando’s ingevoegd kunnen worden, die je niet ziet voordat je ze plakt. Beter om ze met de hand in te typen, dan loop je dat risico niet.

wat zou het moeten doen?, een map plaatsen in de containersmap?

Ook niet onderaan:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het zou dat volledige pad moeten maken — d.w.z. alle mappen die nog niet bestaan. Open com.apple.iWork.Pages eens door er met rechts op te klikken en „Toon pakketinhoud” te kiezen, je zou dan verder moeten kunnen naar Data/Library/Application Support/User Templates daarin.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 17 augustus 2020 om 10:38</p>
    Het zou dat volledige pad moeten maken — d.w.z. alle mappen die nog niet bestaan. Open com.apple.iWork.Pages eens door er met rechts op te klikken en „Toon pakketinhoud” te kiezen, je zou dan verder moeten kunnen naar Data/Library/Application Support/User Templates daarin.

dat is een herhaling van zetten: dat is de oude pages (zie ook logo)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Daar maalt de software niet om, dat is alleen jij die het icoontje van de oude Pages ziet:) Voor Pages is het gewoon een map, met daarin andere mappen die (onder meer) leiden naar de sjablonen.

De reden dat er een Pages-icoon op zit in plaats van een normaal mapicoon, en de Finder hem behandelt als een pakket, is heel eenvoudig: de naam van de map is com.Apple.pages, en de Finder denkt dat alle mappen waarvan de naam eindigt op .pages, Pages-document-pakketten zijn. En dus plakt de Finder er het bijbehorende icoontje op en toont alleen de inhoud van de map als je er met rechts op klikt en er specifiek om vraagt. Het ís geen Pages-document, het geeft alleen die indruk.

Bijdrager
    Joostje

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 18 augustus 2020 om 10:50</p>
    Daar maalt de software niet om, dat is alleen jij die het icoontje van de oude Pages ziet:) Voor Pages is het gewoon een map, met daarin andere mappen die (onder meer) leiden naar de sjablonen.

De reden dat er een Pages-icoon op zit in plaats van een normaal mapicoon, en de Finder hem behandelt als een pakket, is heel eenvoudig: de naam van de map is com.Apple.pages, en de Finder denkt dat alle mappen waarvan de naam eindigt op .pages, Pages-document-pakketten zijn. En dus plakt de Finder er het bijbehorende icoontje op en toont alleen de inhoud van de map als je er met rechts op klikt en er specifiek om vraagt. Het ís geen Pages-document, het geeft alleen die indruk.

het is verwarrend, maar ik denk dat je gelijk hebt: daar lijken ze (o.a.) te staan.

Maar er is iets geks aan de hand: om te testen óf dit de sjablonen zijn, heb ik er een aantal verwijderd.
    Na herstart van de nieuwe pages blijkt dat hij nu een sjabloon uit iCloud haalt. Blijkbaar staan daar nog copys

ik ga nog wel even verder freubelen, want die oude kopieen wil ik niet natuurlijk

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Altijd een probleem op een Mac: zolang je niet achter de schermen iets met de hand wilt regelen gaat alles goed, maar zodra je dat wél probeert gebeurt er vanalles dat je niet verwacht had …

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.