13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Vtenvoorde

Waar staan de installatiebestanden ?

ik probeer ruimte te winnen op mijn 80 GB schijfje in mijn MacBook.
    Uit mijn windowstijd weet ik dat de installatiebestanden bewaard worden.
    Is dit ook op de Mac. Ik vroeg me dit zo af na alle update’s van osx, ms office, ilife en dergelijke.
    Ik heb gezocht in alle bibliotheken maar niets kunnen vinden.
    Op het forum ook niets gevonden.
    Of zijn er andere manieren om veel ruimte te winnen. Ik heb nu nog maar 15 GB over, en dat wordt wel krap.
    Bijna geen documenten, geen itunes bieb, 17 GB iphoto bieb.

Hoor graag

Bijdrager
    iJoost

Die staan er niet meer. De ontvangsbewijzen staan er nog wel. Die kun je weggooien maar dat levert nauwelijks ruimte op. En daarna kun je geen bevoegdheden meer herstellen. Dus dat is niet echt aan te bevelen.

Sommige mensen houden ervan om de extra talen en printer drivers en dergelijke te verwijderen maar om eerlijk te zijn ook dat levert niet al te veel op. En het kan achteraf weer lastig zijn als wat je nodig hebt er niet meer is.

Ik zou een externe harde schijf erbij kopen als ik jou was voor als die foto’s. Ze zijn niet zo vreselijk duur op het moment. En dan heb je ineens weer lekker 500 GByte vrij.

Bijdrager
    Vtenvoorde

@ iJoost,
    die heb ik al, in twee partities, voor Timemachine en de iTunes bieb.
    Werkt het ook handig voor iPhoto? iTunes gebruik ik 1 x per maand om de inhoud van mijn iPod te verversen. iPhoto gebruik ik echt vaker. En een laptop en externe HD is toch niet handig. Zit je toch nog vast met kabels.

Bijdrager
    Ikreisrond

Externe schijven heb je ook die hun energie halen uit de USB-kabel. Tevens zijn die behoorlijk klein. Bijvoorbeeld een Western Digital Passport past letterlijk in een (binnen)zak.
    Die zijn er tot zo’n 320 GB…

Bijdrager
    iJoost

Ik zou niet gaan partitioneren als het niet nodig is. Daar krijg je spijt van zodra je ruimte op is. (En het is nog slecht voor de performance ook.) Oh, wacht die IS al op…;-)

Bijdrager
    Vtenvoorde

Partitioneren slecht voor de performance, die snap ik niet.
    Je hebt dan toch gewoon twee disken…

Bijdrager
    Xenophon

Als je echt flink wilt opruimen: Xslimmer.

Verder ben je erg in je Windows-tijd blijven hangen. Partitioneren is helemaal nergens goed voor op een Mac. En de essentie van TimeMachine is dat je een backup maakt op een andere schijf.

Bijdrager
    Vtenvoorde

ik ben wel eens met Monolinqual aan het stoeien geweest.
    Talen weghalen gaat goed, ik heb toen ook de PPC architecturen weggehaald, dan krijg je problemen.
    De sleutelhangertoegang werkt dan niet meer, alle apps vragen om toegang.

Bijdrager
    Nielsvr
    ”Vtenvoorde”

Nee, je hebt geen twee disken, je hebt er 1 die in tweeën gedeeld is. Je hebt nog steeds maar 1 schrijfkop, en die moet van hot naar her springen voor het schrijven tussen deze twee partities. In Windows deed ik het wel, maar je haalt er geen winst mee uit. Op OSX bij mijn weten ook niet.

Tijdens de installatie geef ik altijd aan dat ik geen talen behalve Nederlands en Engels wil, en dat ik geen Printer bestanden wil behalve degene die ik heb (een Brother). Scheelt me vaak zo’n 1GB +

Bijdrager
    Xenophon
    ”Vtenvoorde”

ik ben wel eens met Monolinqual aan het stoeien geweest.
    Talen weghalen gaat goed, ik heb toen ook de PPC architecturen weggehaald, dan krijg je problemen.
    De sleutelhangertoegang werkt dan niet meer, alle apps vragen om toegang.

Monolinqual is niet hetzelfde als Xslimmer. Xslimmer heeft een blacklist van applicaties waarvan bekend is dat ze niet goed werken als ze gestript worden. Ik heb Xslimmer al op veel Mac’s gebruikt en nog nooit problemen gehad.

Bijdrager
    Oppie
    ”Vtenvoorde”

ik probeer ruimte te winnen op mijn 80 GB schijfje in mijn MacBook. Ik heb nu nog maar 15 GB over, en dat wordt wel krap.

Nee hoor, je kunt nog makkelijk 10+GB hiervan gebruiken.
    Alleen voor een eventuele Archiveer en Installeer kom je dan ruimte tekort. maar met een ext HD kun je die makkelijk vrij maken.
    Partities? Onzin!
    ‘Opruimen’ van ‘overbodige’ bestanden zet ook geen zoden aan de dijk.
    Kijk maar eens met WhatSize hoe je bestanden zijn verdeeld; misschien dat het opruimen van wat Garageband spul en templates wat ruimte geeft, en de map Printerdrivers is ook op te schonen.

Bijdrager
    iJoost
    ”Nielsvr”

Nee, je hebt geen twee disken, je hebt er 1 die in tweeën gedeeld is. Je hebt nog steeds maar 1 schrijfkop, en die moet van hot naar her springen voor het schrijven tussen deze twee partities.

Mijn dank.:-D

Prettig dat er hier ook toch ook nog flink wat mensen rondhangen met een gezond boeren verstand.

Bijdrager
    Vtenvoorde
    ”Nielsvr”
    ”Vtenvoorde”

Nee, je hebt geen twee disken, je hebt er 1 die in tweeën gedeeld is. Je hebt nog steeds maar 1 schrijfkop, en die moet van hot naar her springen voor het schrijven tussen deze twee partities. In Windows deed ik het wel, maar je haalt er geen winst mee uit. Op OSX bij mijn weten ook niet.

Tijdens de installatie geef ik altijd aan dat ik geen talen behalve Nederlands en Engels wil, en dat ik geen Printer bestanden wil behalve degene die ik heb (een Brother). Scheelt me vaak zo’n 1GB +

Nog even waarom ik heb gepartitioneerd. 1 partitie in HFS+. Hierop staat mijn timemachine. 1 partitie in FAT32 voor het “delen” met mijn VISTA desktop. Misschien moet ik daar maar eens vanaf omdat ik op mijn desktop MACdrive heb draaien die HFS+ kan lezen en schrijven.
    Weet iemand hoe ik deze twee partities kan samenvoegen met behoud van data.
    Hoor graag.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.