30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    Rokit8

Waar komt onverwacht zeer hoge RAM verbruik vandaan?

Ik ervaar op dit moment een onverwacht zeer hoog verbruik van mijn RAM ondanks dat ik slechts een paar apps heb draaien. Ik heb 24 GB RAM en daar wordt nu 22 GB van gebruikt en ik kan uit de activiteitenweergave niet afleiden waar het nu precies vandaan komt. Weet iemand misschien wat er aan de hand is? Er is slechts 1 gebruiker ingelogd.

Bijdrager
    GoeieDag

De geheugendruk is anders prima, dus er lijkt me niks aan de hand te zijn.
    Even een herstart?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201464

Bijdrager
    Rokit8

22 van de 24 GB terwijl er slechts een paar apps open staan vind jij prima?

Bijdrager
    fred44nl

waarschijnlijk enkele grote programma’s gebruikt en weer afgesloten.
    laat maar es een Etrecheck rapport zien.

https://etrecheck.com

Bijdrager
    Shmoo
    Rokit8 op 08 mei 2017

Ja, omdat macOS al het beschikbare geheugen vult dat aanwezig is. Je moet kijken naar dat groene grafiekje aan de linkerkant. Zolang dit laag staat en fel groen is is er niets aan de hand.

Tijden veranderen.

Bijdrager
    Rokit8
    fred44nl op 08 mei 2017

waarschijnlijk enkele grote programma’s gebruikt en weer afgesloten.
    laat maar es een Etrecheck rapport zien.

https://etrecheck.com

Dat blijkt echter niet uit de activiteitenweergave.

Ik bedenk me net dat het misschien door PyCharm komt. Sinds ik die, samen met Audacity, heb afgesloten is alles weer normaal.

Zoals ik al in de edit zei: alles is nu weer normaal dus die Etrecheck lijkt me op dit moment niet direct nodig.

Bijdrager
    Rokit8
    Shmoo op 08 mei 2017
    Rokit8 op 08 mei 2017

Ja, omdat macOS al het beschikbare geheugen vult dat aanwezig is. Je moet kijken naar dat groene grafiekje aan de linkerkant. Zolang dit laag staat en fel groen is is er niets aan de hand.

Tijden veranderen.

Nee daar heeft het niet mee te maken. Dan hadden de statistieken (zie rode ovaal) er wel anders uit gezien.

Bijdrager
    GoeieDag
    Rokit8 op 08 mei 2017

Weet iemand misschien wat er aan de hand is?

Blijkbaar weet jij het het best.:-P

Bijdrager
    Rokit8
    GoeieDag op 08 mei 2017
    Rokit8 op 08 mei 2017

Weet iemand misschien wat er aan de hand is?

Blijkbaar weet jij het het best.:-P

Omdat de antwoorden tot nu toe allemaal impliceren dat het cache gebruik hoog zou moeten zijn. Dat is met 1 GB op 24 GB echter vrij laag.

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 08 mei 2017

….omdat macOS al het beschikbare geheugen vult dat aanwezig is….

Nou nee. Het gaat geen 24 GB opvullen, gewoon omdat het kan.

Overigens heb je weinig reden om te kijken in die activiteitenweergave, als je geen problemen ervaart.
    Dat er veel geheugen wordt gebruikt, is inderdaad niet persé een probleem.
    Het wordt toegewezen aan die apps of activiteiten die het op dat moment nodig hebben.

Bijdrager
    Rokit8
    KarelWillem op 09 mei 2017
    Shmoo op 08 mei 2017

….omdat macOS al het beschikbare geheugen vult dat aanwezig is….

Nou nee. Het gaat geen 24 GB opvullen, gewoon omdat het kan.

Overigens heb je weinig reden om te kijken in die activiteitenweergave, als je geen problemen ervaart.
    Dat er veel geheugen wordt gebruikt, is inderdaad niet persé een probleem.
    Het wordt toegewezen aan die apps of activiteiten die het op dat moment nodig hebben.

Het begint natuurlijk wel een probleem te worden als hij hierdoor met de HD gaat swappen, wat dus ook aan de hand was gezien het (ik geef toe lage) swap file gebruik.

Bijdrager
    GoeieDag

Die swap stelt helemaal niks voor: 63 MB! En ik denk ook dat het idd een programma is welke niet actief is, wel veel RAM heeft geclaimd, en deze geheugenruimte (geen cache) niet heeft teruggegeven. Een hick-up dus, of slecht geschreven software.

Maar heb je nou al eens herstart en gekeken wat er dan gebeurt? Misschien zie je dan interessants gebeuren, want nu wordt het een beetje een ‘welles-nietes’ gesprek.

PS: als je reageert op een posting, hoef je ‘m niet eerst (helemaal) te quoten…

Bijdrager
    Rokit8
    GoeieDag op 09 mei 2017

Die swap stelt helemaal niks voor: 63 MB! En ik denk ook dat het idd een programma is welke niet actief is, wel veel RAM heeft geclaimd, en deze geheugenruimte (geen cache) niet heeft teruggegeven. En hick-up dus, of slecht geschreven software.

Maar heb je nou al eens herstart en gekeken wat er dan gebeurt? Misschien zie je dan interessants gebeuren, want nu wordt het een beetje een ‘welles-nietes’ gesprek.

Waarschijnlijk is het dus inderdaad een programma wat RAM niet heeft teruggegeven (en dat vind ik de moeite waard om te weten), maar dat zou dan toch uit het RAM verbruik van het betreffende programma moeten blijken? En daar zie ik helemaal niks geks staan.

Na een herstart is alles weer normaal uiteraard.

Bijdrager
    koen

Mag ik vragen waarom je hier naar ging kijken, was je Mac misschien erg traag?

Bijdrager
    Rokit8
    koen op 09 mei 2017

Mag ik vragen waarom je hier naar ging kijken, was je Mac misschien erg traag?

Ik hou regelmatig de activiteitenmonitor in de gaten, heb hem zelfs in mijn dok staan. Achterliggende reden is dat, tot mijn verbazing, OS X een opvallend grote druk legt op video RAM (en daar heb ik er helaas vrij weinig van, slechts 512 MB) en de harde schijf. Maar dat is een andere discussie.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe kun jij zien wat de druk is op de video RAM?
    En wat is er mis met druk op de HD?

Bijdrager
    Facundo

Aangezien we nog steeds niets te horen krijgen over traagheid en strandballen, ga ik er maar van uit dat het hier slechts om cijferfetisjisme gaat.

Bijdrager
    koen

^^(y)(y)(y)

Bijdrager
    Rokit8
    GoeieDag op 09 mei 2017

Hoe kun jij zien wat de druk is op de video RAM?

Niet, helaas

En wat is er mis met druk op de HD?

Alles. Ben van mening dat veel HD activiteiten compleet onnodig zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ben verder wel tevreden over OS X hoor. Voor geen goud had ik Windows 7/8/10 willen gebruiken. Maar zo mooi als in het paradijs (Windows XP) gaat het nooit meer worden ben ik bang.

Bijdrager
    Rokit8
    Facundo op 09 mei 2017

Aangezien we nog steeds niets te horen krijgen over traagheid en strandballen, ga ik er maar van uit dat het hier slechts om cijferfetisjisme gaat.

Uit het niets wordt zomaar even 22 GB geconsumeerd. Vind ik geen cijferfetisjisme.

Bijdrager
    koen

Je kijkt naar die getallen zonder dat er een reden voor is (zover we weten uit je info). Dat is cijferfetisjisme. Of het nu 1GB of 22GB is, heeft daar niets mee te maken.

Bijdrager
    Facundo

Uit het niets wordt zomaar even 22 GB geconsumeerd.

Uit het niets??? Zomaar even??? Blijkbaar lees je slechts de antwoorden die je gelegen komen en weet je het zelf steeds het beste. Dus waarom stel je de vraag eigenlijk?

Bijdrager
    Rokit8
    Facundo op 10 mei 2017

Uit het niets wordt zomaar even 22 GB geconsumeerd.

Uit het niets??? Zomaar even??? Blijkbaar lees je slechts de antwoorden die je gelegen komen en weet je het zelf steeds het beste. Dus waarom stel je de vraag eigenlijk?

Laat ik het zo zeggen: behoorlijk onverwacht. En welke antwoorden heb je het dan specifiek over?
    En waarom ik de vraag stel: omdat ik uit de getallen van de losse apps niet kan afleiden waar de 22 GB vandaan komt. Het telt nooit op tot 22 GB. Dus waar komt 22 GB vandaan?

Bijdrager
    Rokit8
    koen op 10 mei 2017

Je kijkt naar die getallen zonder dat er een reden voor is (zover we weten uit je info). Dat is cijferfetisjisme. Of het nu 1GB of 22GB is, heeft daar niets mee te maken.

Heeft daar alles mee te maken. Met 24 GB RAM zou ik ruim in mijn jasje moeten zitten. Als je dan opeens ziet dat 22 GB verbruikt wordt zonder direct een verklaarbare reden (ik zie hem in ieder geval niet) dan is dat op zijn minst opmerkelijk.

Moderator
    Night

Zelfs dán hoef je je nog niet druk te maken; Apple pakt “alles” wat het kan en gebruikt wat het nodig heeft. Zo lang je geen extreem grote swap disk hebt, last van vertragingen/beachballs of een rode indicator bij de geheugendruk, is er niets aan de hand.

Bijdrager
    Rokit8
    Night op 10 mei 2017

Zelfs dán hoef je je nog niet druk te maken; Apple pakt “alles” wat het kan en gebruikt wat het nodig heeft. Zo lang je geen extreem grote swap disk hebt, last van vertragingen/beachballs of een rode indicator bij de geheugendruk, is er niets aan de hand.

Laat ik het anders vragen: Het cijfer bij geheugengebruik, dat is nu 22,14 GB. Is dat de optelsom van het geheugengebruik van alle processen in de lijst er boven?

Bijdrager
    koen

Nogmaals, waarom ben je zo gefixeerd op die getallen, terwijl je Mac prima werkt (toch)?

Bijdrager
    Rokit8
    koen op 10 mei 2017

Nogmaals, waarom ben je zo gefixeerd op die getallen, terwijl je Mac prima werkt (toch)?

Ik heb de vraag gewijzigd: ik vraag me af hoe getallen in activiteitenmonitor opgeteld worden. Zie mijn reactie op Night hierboven. Want op dit moment snap ik niet hoe het kan optellen tot 22 GB.

Moderator
    Night

Als het goed is, is dit het totaal van het niet-gecomprimeerde geheugen (1ᵉ kolom na de proces-namen).

Bijdrager
    koen

Kijk ook even in die link hierboven van @goeiedag.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.