18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Rechterflank

Waar foto's naartoe slepen

Ik heb nu een aantal dagen dit forum gevolgd en merk dat er vooral redelijk ervaren Mac-gebruikers gegevens met elkaar uitwisselen. Ik hoop dat ik als beginnen hier ook terecht kan met mijn vragen.

Als bezitter van een gloednieuwe iMac wil ik mijn foto’s van mij pc overzetten naar de iMac. Als proef heb ik wat mappen van m’n pc via een externe harddisk in iPhoto gesleept, maar als ik ze daar in zet blijft er niets over van de mappenstructuur die ik aangebracht had. Wat is de beste plaats om mijn foto’s op te slaan op een IMac, zodat mijn mappenstructuur blijft bestaan en ik toch gebruik kan maken van Iphoto?

En dan meteen een gelijksoortige vraag. Hoe doe ik dat met mijn muziek? Gewoon iTunes in slepen?

Alvast veel dank voor jullie reacties van een onervaren maar zeer enthousiaste Mac-ontdekker!

Bijdrager
    MacTS

Welkom op dit forum! Jouw enthousiasme zal met de jaren alleen maar toenemen. Uiteraard kun je hier als beginner terecht, tenslotte is het daarvoor opgericht.
    iPhoto zal jouw mappenstructuur op je pc niet overnemen. iPhoto kent zijn eigen manier om foto’s te structureren, naar gebeurtenis, gezichten, plaatsen. Je moet je foto’s dus in het programma organiseren en niet (zoals sommigen plegen te doen) in de map Afbeeldingen – iPhoto-bibliotheek. En wat muziek betreft, inderdaad gewoon in iTunes slepen. Ook dit programma ‘regelt’ het allemaal zelf.

Bijdrager
    Yaris

Het is best dat je je foto’s uitsluitend in iPhoto zelf beheert via albums of slimme albums. Anders staan je foto’s dubbel op je harde schijf: in iPhoto en nog eens in mappen daarbuiten.

Voor muziek in iTunes hetzelfde.

Edit: MacTS was me voor.

Bijdrager
    nookie

Hoi. In iPhoto ga je naar voorkeuren -> Geavanceerd.
    Haal het vinkje weg bij Kopieer onderdelen naar iPhoto bibliotheek.

Persoonlijk zou ik daar juist wel gebruik van maken en alles organiseren binnen iPhoto.
    Je kan namelijk zelf mappen maken, slimme albums etc aanmaken in iPhoto.
    Bewerken kan ook, tot op zekere hoogte en een foto selecteren of meerdere en deze dan te exporteren vanuit iPhoto naar een map op bijvoorbeeld je bureaublad is ook een fluitje van een cent.

Voor iTunes geldt hetzelfde.
    Voorkeuren – Geavanceerd. Zet daar het vinkje uit als je zelf de mappen structuur wilt beheersen.
    Laat het vinkje staan als iTunes dit zelf voor je doet, ook mijn voorkeur overigens.
    Voor alletwee de opties sleep je gewoon de mp3’s in je itunes venster.

Succes.

Bijdrager
    nookie

@ Yaris. Als je dat vinkje uitvinkt in iPhoto, dan beheer je toch alles zelf in de door jouw aangemaakte mappen?

Maar goed, Rechterflank, laat iPhoto het zelf beheren voor je. Vroeg of laat ga je spijt krijgen dat je het allemaal zelf geprobeerd hebt.

Bijdrager
    Rechterflank

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.

Ben inmiddels begonnen met de foto’s. De eerste 10.000 van de ca 30.000 staan er op. Zal nog wel een aardig werkje worden om ze goed te organiseren……:-)

Bijdrager
    MacTS

Je kunt misschien meerdere foto’s tegelijkertijd in een bepaald album zetten. Bij deze aantallen ga ik ervan uit dat er nogal wat op eenzelfde dag werden gemaakt en dus bij eenzelfde event of plaats zullen horen. Deze kun je in één keer selecteren om het organiseren wat te versnellen.

Bijdrager
    nookie

Vergeet je geen back up te maken als je klaar bent….

Moderator
    unSOUND

Er zijn hele mooie Applescripts die van losse mappen gelijk ook albums maken. Dan hoef je alleen maar het script te starten, en de map aan te wijzen waar alle mappen met foto’s in staan.

http://dl.dropbox.com/u/662007/iPhoto-export-script.zip

Bijdrager
    1984
    Rechterflank op 04 maart 2011

Wat is de beste plaats om mijn foto\’s op te slaan op een IMac, zodat mijn mappenstructuur blijft bestaan en ik toch gebruik kan maken van iPhoto?

Er zijn meer manieren om je foto’s te bekijken, je kunt je mappen ook bekijken met voorvertoning (selecteer alle of die je wil bekijken) en dubbelklik erop, of gebruik de functie “geef snel weer” selecteer de foto,s en toets alt spatiebalk, zeker handig als er een familielid langs komt met een cd met vakantie foto’s, die je dan niet hoeft te importeren

Bijdrager
    MacTS
    1984 op 04 maart 2011

selecteer de foto,s en toets alt spatiebalk

De spatiebalk is al genoeg; samen met ‘alt’ wordt de weergave schermvullend.

Moderator
    unSOUND
    nookie op 04 maart 2011

@ Yaris. Als je dat vinkje uitvinkt in iPhoto, dan beheer je toch alles zelf in de door jouw aangemaakte mappen?

Nee. Althans, niet zoals de meeste mensen denken. Het enige wat je dan doet, is zelf kiezen waar de originelen staan. Maar iPhoto kijkt niet naar veranderingen in die map. Dus zodra je iets toevoegt, of veranderd van naam, of verwijderd, dan neemt iPhoto die wijziging niet over. Het werken met mappen buiten iPhoto geeft dus veel meer kans op problemen. De beste oplossing is nog gewoon om iPhoto te leren gebruiken, want als je eenmaal weet wat het kan, gebruik je nooit mappen meer.

Bijdrager
    1984
    MacTS op 04 maart 2011

De spatiebalk is al genoeg; samen met \’alt\’ wordt de weergave schermvullend.

Schermvullend is wel zo prettig om je foto’s te presenteren,de spatiebalk fungeert dan als pauze toets en met esc toets keer je terug ,de pijltjes toetsen kun je desgewenst gebruiken om handmatig voor of achteruit te gaan.Om voorvertoning schermvullend te krijgen toets je command shift F.

Bijdrager
    ann maelfeyt

mijn vraag over iphoto:
    ik heb een nieuwe mac waar ik alle foto’s van mijn vorige iphoto (op vorige mac) geïmporteerd heb in iphoto. nu staan bijna alle gebeurtenissen er 2 x op. eenmaal met als gebeurtenis naam ‘originals’ en eenmaal als een nummer. ik kan niet een van de 2 mappen weggooien want op een of andere rare manier staan er in beide mappen niet hetzelfde aantal foto’s. dus ik moet echt alletwee de mappen handmatig gaan screenen op verschillende foto’s. op deze manier ben ik van 13.000 foto’s naar 20.000 foto’s gegaan.
    kent iemand van jullie dit fenomeen?

Bijdrager
    Hansi2124

Je hebt dat gedaan via Migratie assistent of handmatig geïmporteerd via iPhoto zelf?

Bijdrager
    ann maelfeyt

ik heb eerst de fotos op een externe harde schijf gezet en deze dan handmatig geïmporteerd.

Moderator
    unSOUND

Dat hoef je helemaal niet te doen. Je moet gewoon de iPhoto library terug zetten op de harde schijf, meer niet.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je het zo doet zoals in de Help van iPhoto is beschreven, moet het goed gaan:

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.