15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    kontol besar

Waar en hoe slaat iphoto op

Hoi allemaal,

Mijn vraag is het volgende: ik ben nu sinds enige tijd bezig met al mijn foro’s in iphoto te zetten. inmiddels is dit een hele verzameling geworden compleet met alle info
    nu had ik wel het volgende gedacht, als die foto;s bij elkaar neemt natuurlijk veel ruimte in op de harde schijf, en ik houd het liefste van een zo leeg mogelijke schijf.
    Dus ik had zo gedacht om foto’s die ik toch niet meer gebruik of al reeds afgedrukt heb om die van mijn schijf te verwijderen maar natuurlijk wil ik ze wel behouden.
    Wat kan ik nu het beste den, ik heb al eens gekeken bij afbeeldingen, daar staat een pictotje met de naam iphoto libary, moet ik dit zomaar op een schijfje branden ofzo en waar slaat iphoto nu al die foto’s op? ook staat mij bij dat ik wel eens gelezen heb dat ipotot op 2 verschillende plekken opslaat, is dit waar?
    Zo heb ik nog wel meer vage vraagjes in mijn hoofd maar laten we het eerst maar even hier bij laten, hopelijk heeft er iemand een antwoord of meer advies, alvast bij voorbaat dank.

Sleutelbeheerder
    Night

Klik eens voor de grap met je reachtermuis op dat pictogram en kies dan voor ‘Show package contents’ (ik heb een Engels systeem) en er gaat een wereld voor je open.

Foto’s worden gewoon 1x opgelsagen, tenzij je ze in iPhoto veranderd (op wat voor manier dan ook; dus ook roteren). Dan wordt een gewijzigde kopie ook opgeslagen.

Als je een foto in iPhoto verwijderd en je leegt daarna de prullenbak in de linkerzijbalk van iPhoto, is de foto ook echt weg. Dus laat iPhoto gewoon het werk doen, en verwijder foto’s die je echt niet meer nodig hebt op deze manier.

Bijdrager
    Maverick9898

Alle foto’s in je iPhoto library kan je alleen maar openen via iPhoto. Het is een beetje als een echte bibliotheek. Je kan er vanaf je computer niet heen, je moet er echt in om boeken te kijken. Nu kan je foto’s wel exporteren (en branden) uit je bibliotheek. Doordat al die foto’s niet los op je harde schijf staan, zorgt OSX voor een opgeruimde view van je foto’s, namelijk netjes in iPhoto. Wat ik aan jou zou aanraden is je foto’s verbergen of branden of bijv. op een losse harde schijf zetten. Je kan foto’s verbergen door in een gebeurtenis te gaan (bijv.), je ziet dan onderaan een balk met o.a. Splitsen, Naam enz. Daar staat ook Verberg (of Hide in het Engels). Op die manier verbergt ie de foto’s maar zijn ze er nog wel. Als je die foto’s weer wilt zien kan je op View bovenaan in de balk klikken en dan Hidden Photos (weet de Nederlandse term voor View niet echt in OSX). Dan laat ie alle verborgen foto’s weer zien met een klein Xje erbij, zodat je weet welke ook alweer verborgen waren;). Je kan ook gewoon branden. Dan moet je de foto’s selecteren welke je wilt branden en dan klik je op Deel (Share) en dan op Burn (Brand), uiteraard wel met een DVD of CD erin:). En voila, foto’s gebrand en je kan ze verwijderen:).

Bijdrager
    Maverick9898

Klik eens voor de grap met je reachtermuis op dat pictogram en kies dan voor ‘Show package contents’ (ik heb een Engels systeem) en er gaat een wereld voor je open.

Je hebt gelijk, zo kan het ook. Het is alleen niet de schoonste (daarmee bedoel ik niet schoon van schoon en vies maar van schoon en lelijk) manier om je iPhoto library te bekijken.

Sleutelbeheerder
    Night

Klopt :), maar de beste man wilde zien hoe iPhoto zijn bestanden opslaat… nou zo dus…

Ik zet er ook nadrukkelijk onder dat je om foto’s te verwijderen, gewoon iPhoto moet gebruiken:)

Bijdrager
    Maverick9898

Haha je hebt gelijk:). Ik had er gewoon niet zo snel aan gedacht;). Het was geen kritiek op jou, maar alleen voor de TS om te weten dat het niet de schoonste manier is. Maar jij hebt dat ook al wel gezegd dus een beetje redundant is het wel:).

Bijdrager
    kontol besar

Hoi,
    Nou ik heb met de rechtermuis aangeklikt en inderdaad een wereld vouwde zich open. wat ik mij wel afvraag als ik ga branden: als ik na gebrand te hebben de foto’s in iphoto verwijder en ik wil in een later stadium de foto’s toch weer in iphoto terug plaatsen, wat volgens mij wel kan vanaf een dvd maar moet ik dan weer opnieuw alle info invoeren zoals de gezichtsherkenning, plaatsen en beschrijvingen of wordt al die info allemaal mee gebrandt

Bijdrager
    Tempest

Wat je wel simpel kan doen om een backup van die foto’s te maken, is gewoonweg je “iPhoto Library” naar een schijf kopieren. Als je die ooit terug moet zetten, zal iPhoto meteen terug die versie herkennen, alsof er niets veranderd is en hoef je niet alle foto’s terug in iPhoto te slepen en sorteren.
    Als je gewoon de foto’s exporteert en je zou om een of andere reden je iPhoto bibliotheek kwijtraken, moet je terug alle events, faces, places, … zelf herstellen.

Het enige probleem dat ik wel gehad heb, is dat de Finder alles overschrijft indien je de hele Library terugzet.

Bijdrager
    Oppie
    kontol op 12 augustus 2010

…een wereld vouwde zich open.

Zit je toch in de verkeerde wereld!
    Je moet daar simpelweg wegblijven, want vroeg of laat gaat het fout. Apple heeft het niet voor niks tot een package gemaakt in de laatste versies van iPhoto. Heeft een goede reden.

Ook het branden kun je gewoon vanuit iPhoto doen (menu Deel>Brand). iPhoto is DE bestandsbrowser voor jouw foto’s. En dus ook om alle opdrachten en handelingen mee uit te voeren.

En het verdere verhaal begrijp ik niet zo goed; wil je echt een 250GB gaan ontdoen van je foto’s -die altijd waardevol zijn- om ruimte te besparen?! Hoeveel foto’s heb je in godsnaam, 100.000 of zo?

Bijdrager
    1984
    kontol op 12 augustus 2010

Dus ik had zo gedacht om foto\’s die ik toch niet meer gebruik of al reeds afgedrukt heb om die van mijn schijf te verwijderen maar natuurlijk wil ik ze wel behouden.

Het makkelijkste is om de bewuste overbodige foto’s te exporteren, naar mappen, deze kun je bewaren waar je wil (externe schijf bijvoorbeeld),Daarna kun je ze uit iPhoto verwijderen, zodat je weer wat ruimte op je schijf krijgt en indien er behoefte aan is kun je ze bekijken met voorvertoning of Cooliris, en desgewenst weer terug plaatsen.

Bijdrager
    rtgrs

Even tussendoor…

Gisteren heb ik toevallig m’n iPhoto-bibliotheek geschoond. Hij was inmiddels zo’n 2 jaar oud. Er stond voor ongeveer 200MB aan foto’s in, erg weinig dus. Toch was de bibliotheek bijna 7GB groot!

Bij het bladeren in de iPhoto-package kwam ik véél oude foto’s tegen. Ook foto’s die nooit zijn gewijzigd of die maar een uurtje in de bibliotheek hebben gestaan.

Ik heb besloten om m’n gebeurtenissen (maar 3) te exporteren en een nieuwe bibliotheek aan te maken. Ik zit nu op ongeveer 200MB.

Ik heb nooit gerommeld in de package; ik heb het beheer altijd in iPhoto gedaan. Heeft iemand een verklaring?

Het is trouwens niet zo dat alle foto’s die ooit langs iPhoto zijn gegaan in de package terug waren te vinden.

Bijdrager
    Ir.Bob

In de iPhoto library zit ook nog een hele database met ‘face & places’ keyword etc. Die nemen ook aardig wat ruimte in beslag. (afhankelijk van de grootte van de bibliotheek kan dat oplopen tot een honderdtal MBs) Die 7GB kijk ik niet van op na twee jaar. Die 200MB die jij noemt, daar kijk ik wel van op. Weet je zeker dat je niet stiekem naar ‘previews’ hebt zitten kijken? 200MB op een moderne camera, dat zijn zo’n 50-100 foto’s. Ik kan me niet voorstellen dat je zo weinig foto’s maakt in twee jaar tijd.

Hoeveel foto’s zaten er in die bibliotheek van jou?

Bijdrager
    rtgrs

90 foto’s. Dan is 200MB vrij normaal. En nee, ik heb niet naar de grootte van de previews gekeken, maar naar de grootte van de package.

Maar het is weer goed nu.

Bijdrager
    wverveer

onm’ers is het ook mogelijk om die iPhoto map op mijn time capsule te bewaren?

Ik werk met een macmini en een time capsule..nu heb ik voor 10gb aan fotos en deze heb ik eigenlijk liever op mijn tc dan op mijn mini…

voor de rest is iPhoto wel handiger dan het ouderwetse handmatige..

Bijdrager
    rtgrs

Onm? Onderweg Naar Morgen? :-p

Volgens mij kan dat, over een netwerk. Maar waarom? Zal de snelheid van iPhoto niet ten goede komen. Maak op je TC back-ups van (o.a.) iPhoto.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.