16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    fromwalking

Waar dient [ FILE VAULT ] eigenlijk voor?

Ik heb nergens een goed antwoord kunnen vinden op de vraag waar FILE VAULT nou eigenlijk voor dient?

Kun je het vergelijken met DEFRAGMENTEREN van Windows ofzo?

Bijdrager
    t.leffers

Bovenin je beeldscherm, iets links van het midden staat het woordje ‘Help’. Prachtige functie, die op de een of andere manier door bijna niemand wordt geraadpleegd.:wink: Klik erop als je in de Finder bent en daarna op Mac Help. Type ‘filevault’ in in het invoerveld en je vind wat je zoekt.

Bijdrager
    fromwalking

Ja, inderdaad. Die Help-funktie, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.

Na het lezen van de informatie (voor andere zoekers zal ik het maar copy/pasten in dit bericht) is het me nog niet helemaal duidelijk wat het precies doet, buiten het beveiligen van mijn computer. Of is het dat? Het beveiligen van mijn computer? Alsof een wachtwoord niet genoeg is. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vaag. “Maar ik zal het toch maar inschakelen, het geeft wel een veilig gevoel” Is dat ‘t?
    Wees nou eens eerlijk! Lees eens mee:

Mac OS X is voorzien van FileVault, een voorziening waarmee u de gegevens in de thuismap kunt coderen. Dankzij de codering worden de gegevens in de thuismap onleesbaar zodat ze niet kunnen worden misbruikt wanneer de computer wordt gestolen of u de computer verliest.

FileVault maakt gebruik van de nieuwste coderingsstandaard die door de Amerikaanse overheid is goedgekeurd: AES-128 (Advanced Encryption Standard met 128-bits-sleutels).

Wanneer u FileVault inschakelt, moet u ook een hoofdwachtwoord voor de computer instellen. Dit wachtwoord kan door u of een beheerder worden ingevoerd wanneer u uw gewone wachtwoord voor het inloggen bent vergeten.

ATTENTIE: als u FileVault inschakelt en zowel het gewone inlogwachtwoord als het hoofdwachtwoord vergeet, kunt u niet inloggen op uw account en kunt u niet meer bij uw gegevens.

Als de computer belangrijke en/of vertrouwelijke gegevens bevat, wordt aangeraden FileVault te gebruiken. Wanneer u bijvoorbeeld alle financiële gegevens van uw bedrijf op uw PowerBook bewaart en de PowerBook wordt gestolen, kan een kwaadwillende gebruiker toegang krijgen tot uw vertrouwelijke informatie en deze misbruiken om schade toe te brengen aan uw bedrijf. Wanneer u bent uitgelogd van uw account wanneer u de PowerBook kwijtraakt en FileVault is ingeschakeld, is uw informatie niet toegankelijk.

Als u FileVault wilt gebruiken, moet u er rekening mee houden dat FileVault invloed heeft op het maken van reservekopieën en de toegang tot gedeelde mappen in de thuismap. Omdat FileVault een gecodeerde thuismap aanmaakt, wordt deze door sommige programma’s voor het maken van reservekopieën gezien als een map die voortdurend wordt gewijzigd. Daardoor kan het maken van een reservekopie langer duren. Verder hebben andere gebruikers geen toegang tot gedeelde mappen in uw thuismap als u niet bent ingelogd op uw computer.

Klik op ‘Meer informatie’ als u meer wilt weten over het gebruik van FileVault.

Is dit nou werkelijk duidelijk wat het nou precies doet en waarom ik het nou wel of niet moet aanzetten?

Bijdrager
    BIT

Als ik FileVault aanzet, of tenminste probeer aan te zetten geeft ie een fout:

Stel dat die fout er niet was zou ik FileVault wel aanzetten. Niet dat mn Mac niet veilig is maar gewoon uit principe:| .

Bijdrager
    chlorophyl

Je Mac en zeker je data is NIET veilig bij diefstal. Met de installatie CD/DVD kan eenvoudig je wachtwoord worden gewijzigd waardoor iedereen bij je data kan. Filevault voorkomt dit!

Bijdrager
    cocoia
    ”chlorophyl”

Je Mac en zeker je data is NIET veilig bij diefstal. Met de installatie CD/DVD kan eenvoudig je wachtwoord worden gewijzigd waardoor iedereen bij je data kan. Filevault voorkomt dit!

Precies. Ik vind het ook vage taal van de ‘Help’ dat je mappen ‘onleesbaar’ zijn – ze worden eigenlijk ‘geencodeerd’ – al is encoderen hier een heel verkeerd woord omdat ecryptie en encodering twee heel verschillende dingen zijn. Filevault houdt eigenlijk in, dat je bestanden, zonder het Filevault-paswoord totaal ontoegangkelijk en voor computer en mens onbegrijpbaar maakt.

Bijdrager
    fromwalking

Klopt helemaal! Je data wordt ontoegankelijk, maar bij diefstal kan de nieuwe “eigenaar” wel de schijf nog steeds wissen en OSX opnieuw laden en de computer als “nieuw” aanbieden.
    Het FileVault dient dus puur voor de data, niet voor de hardware. Goed systeem overigens. Je komt echt niet meer bij je data :o heb ik ondervonden…
    Dus echt iets voor corporate use van je computer, want een particulier raad ik het ten stelligste af!

Bijdrager
    cocoia
    ”fromwalking”

Dus echt iets voor corporate use van je computer, want een particulier raad ik het ten stelligste af!

Als particulier kan ik je echter aanraden veel gebruik te maken van anonieme internetservices. Neem bijvoorbeeld Tor en Vidalia.

Bijdrager
    fromwalking

ja, inderdaad zeg! Dat Tor werkt kei goed! Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    fromwalking

Even checken of TOR VIDALIA zo goed werkt, dat deze site nou ook niet ziet dat ik in Spanje zit… (zou moeten, want dat staat in je IP)

(Het werkt volgens mij wel een beetje systeem vertragend…)

Bijdrager
    cocoia
    ”fromwalking”

Even checken of TOR VIDALIA zo goed werkt, dat deze site nou ook niet ziet dat ik in Spanje zit… (zou moeten, want dat staat in je IP)

(Het werkt volgens mij wel een beetje systeem vertragend…)

Het netwerk zelf heeft een kleine vertraging, soms meer dan anders. Bovendien is het geen goed idee om bijvoorbeeld een 600 kbps bittorrent download het Tor-netwerk in te gooien, dat is namelijk niet erg goed voor álle gebruikers van Tor ;). Daarvoor is (onder andere) I2P nu in ontwikkeling.

Je kan met de Geolocate widget je huidige locatie bepalen. Let wel op: Java kan om Tor heen, nog steeds direct met applets communiceren. Als je dus werkelijk anoniem wil surfen, moet je Java uitschakelen in je browser.

Bijdrager
    CaDoc
    ”fromwalking”

… toch ook wel voor particuliere laptop-gebruikers die hun data het liefste voor zichzelf willen houden. Als mijn laptop met FileVault aan gestolen wordt kan de dief niet aan mijn data komen. Voor mobiel gebruik heb ik alles op mijn iDisk staan en ben ik ook in geval van diefstal niet echt iets kwijt.

Bijdrager
    cocoia
    ”CaDoc”
    ”fromwalking”

… toch ook wel voor particuliere laptop-gebruikers die hun data het liefste voor zichzelf willen houden. Als mijn laptop met FileVault aan gestolen wordt kan de dief niet aan mijn data komen. Voor mobiel gebruik heb ik alles op mijn iDisk staan en ben ik ook in geval van diefstal niet echt iets kwijt.

Ik ben ook niet zo comfortabel met het idee mijn data op een server te hebben die niet in mijn bezit is. Zeker sommige bestanden… Maar, dat wordt snel opgelost met encrypted disk images :).

Bijdrager
    fromwalking

Zo, ben twee dagen op onderzoek geweest en mijn uitkomst is inderdaad FileVault’en als je gevoelige data hebt … “need to know” dus, anders is het zinloos.
    En om toch weer even op TOR VIDALIA terug te komen. Het is nu midden in de nacht en het vertraagt niets, hoewel het verkeer in US én in Asië toch best druk moet zijn. -vreemd-
    Enfin, ik hoop dat we er uit zijn, ik in ieder geval wel! Zodra ik weer op reis ga met mijn laptop ga ik hem weer FileVault’en maar als ik weer op me plekkie ben, zet ik het fijn af, want ik heb een heel duur alarm in huis waar ik ook veel vertrouwen in heb, en steeds dat “FileVault” als ik de computer uitzet vind ik erg storend!

Bijdrager
    JeePee
    ”fromwalking”

Alsof een wachtwoord niet genoeg is.

Probeer het volgende eens. Als je FileVault niet hebt ingeschakeld en wel een wachtwoord voor je account hebt ingesteld, start dan eens op vanaf een externe schijf en ga dan eens in je account kijken op je interne schijf. Je zult zien dat er geen enkel wachtwoord nodig is om ook maar in welke map dan ook te komen.:roll:

Een wachtwoord is dus zeker niet genoeg.:D

Bijdrager
    CaDoc
    ”cocoia”

Ik ben ook niet zo comfortabel met het idee mijn data op een server te hebben die niet in mijn bezit is. Zeker sommige bestanden… Maar, dat wordt snel opgelost met encrypted disk images :).

Kan ik me ook wat bij voorstellen. Nu vertrouw ik Apple goed genoeg om mijn data er wel aan toe te vertrouwen, maar ik kan me voorstellen dat je daar anders over denkt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.